Με τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και την έλλειψη ανταλλακτικών να μειώνει την παραγωγή αυτοκινήτων παγκοσμίως, οι χρόνοι παράδοσης νέων αυτοκινήτων το περασμένο έτος ήταν ένα από τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι αγοραστές.

Δεν ήταν λίγα τα μοντέλα που η αναμονή ξεπερνούσε τους 18 μήνες, με το backlog των παραγγελιών από όλες τις εταιρίες στην Ελλάδα να ξεπερνά τα 100.000 αυτοκίνητα, ήτοι τις πωλήσεις ενός ολόκληρου έτους. Παρόλα αυτά, για ακόμα ένα έτος το πρόσημο στο τέλος του χρόνου ήταν θετικό.

1Πωλήσεις 2022

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και του ΣΕΑΑ, το 2022 πουλήθηκαν στην Ελλάδα 105.283 νέα αυτοκίνητα, μια αύξηση 4,3% σε σχέση με το 2021, όπου είχαν πουληθεί 100.916 νέα αυτοκίνητα. Τον Δεκέμβριο του 2022 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 11.976 αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 12.007 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του 2021, παρουσιάζοντας μείωση 0,3%.

Αύξηση 26,9% είχε παρουσιάσει η κυκλοφορία για πρώτη φορά αυτοκινήτων (καινούργιων ή μεταχειρισμένων εξωτερικού) τον Δεκέμβριο του 2021 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν το Δεκέμβριο του 2022 ανέρχονται σε 6.486, έναντι των 5.660 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 14,7%.

2

Κοιτώντας συγκεντρωτικά τα νούμερα, την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2022 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 205.130 αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 198.552 (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 3,3%. Αύξηση 22,1% είχε παρουσιαστεί τη περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου του 2021 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020.

3Εταιρίες

Θέση Εταιρία Πωλήσεις 2022 Μερίδιο αγοράς
1 Toyota 14.878 (+12,93%) 14,1%
2 Hyundai 9.114 (+3,85%) 8,7%
3 Peugeot 8.993 (-12,26%) 8,5%
4 Volkswagen 7.664 (+2,7%) 7,3%
5 Opel 5.808 (-0,13%) 5,5%
6 Mercedes 4.744 (+11,49%) 4,5%
7 Fiat 4.743 (+36,09%) 4,5%
8 Kia 4.551 (-0,28%) 4,3%
9 BMW 4.442 (+6,42%) 4,2%
10 Suzuki 4.403 (-9,21%) 4,2%

Περνώντας στις εταιρίες, στη πρώτη θέση το 2022 βρέθηκε για 22η φορά τα τελευταία 25 χρόνια η Toyota με 14.878 πωλήσεις με μερίδιο αγοράς 14,1%. Η Hyundai ανέβηκε μια θέση, με πωλήσεις που έφτασαν τα 9.114 αυτοκίνητα, ρίχνοντας στην τρίτη θέση την Peugeot με 8.993 πωλήσεις. Στην τέταρτη θέση των προτιμήσεων στη χώρα μας διατηρήθηκε η Volkswagen, υποχωρώντας ελάχιστα σε μερίδιο αγοράς (7,3% το 2022, έναντι 7,4% το 2021).

Ακολουθεί η Opel με 5.808 πωλήσεις (5,5% μερίδιο αγοράς), με την Mercedes να “τερματίζει” στην 6η θέση με 4.744 πωλήσεις (+11,49%) σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Νέα είσοδο στη 10άδα είναι η Fiat με 4.743 πωλήσεις, σημειώνοντας σημαντική αύξηση της τάξης του 36,09%. Η Kia διατήρησε τη θέση της στο top 10, με 4.551 πωλήσεις (4,3% μερίδιο αγοράς), για να ακολουθήσει η BMW 4.442 πωλήσεις (4,2% μερίδιο αγοράς), έχοντας ακριβώς το ίδιο μερίδιο αγοράς με το 2021.

Τέλος, τη 10άδα ολοκλήρωσε η Suzuki, χάνοντας μια θέση από τη γερμανική εταιρία, σημειώνοντας 4.403 πωλήσεις. Η μοναδική εταιρία που εκτοπίστηκε από τη πρώτη 10αδα είναι η Citroen, καθώς η Fiat έκανε την επανεμφάνιση της.

4Τι έκαναν οι Premium εταιρίες

Από πλευράς πολυτελών αυτοκινητοβιομηχανιών, η Mercedes-Benz πούλησε 4.744 αυτοκίνητα, στη δεύτερη θέση διατηρήθηκε η BMW με 4.442 πωλήσεις, σημειώνοντας σημαντική αύξηση, που άγγιξε το 9,9%. Ακολουθεί η Audi στην τρίτη θέση με 3.150 πωλήσεις, η Volvo βρέθηκε στη τέταρτη με 1.931 πωλήσεις, και η DS Automobiles 1.348.

Έπειτα, βλέπουμε την Tesla στην έκτη θέση με 589 πωλήσεις, ενώ το 2022 για πρώτη φορά πάτησαν στην Ελλάδα 298 νέες Alfa Romeo, 186 νέα Lexus, 168 Porsche, 116 Jaguar, 22 Maserati, 4 Lamborghini, 5 Bentley, 3 Alpina, 1 Ferrari, με την Aston Martin να μην πωλεί ούτε ένα νέο αυτοκίνητο. Ωστόσο, εισήχθησαν και έλαβαν ελληνικές πινακίδες 19 μεταχειρισμένες Ferrari, 10 Lamborghini, και 3 Alpine A110.

5Αναλύοντας κάθε μια μάρκα ξεχωριστά για το 2021:

Εταιρία Πωλήσεις 2022 Πωλήσεις 2021 Διαφορά
Alfa Romeo 298 113 +163,71%
Audi 3.150 3.545 -11,14%
BMW 4.442 4.174 +6,42%
Citroen 3.972 5.253 -24,38%
Cupra 384 116 +331,05%
Dacia 3.161 2.262 +39,74%
DS 1.348 291 +363,23%
Fiat 4.743 3.485 +36,09%
Ford 3.578 3.060 +16,92%
Honda 311 332 -6,32%
Hyundai 9.114 8.776 +3,85%
Jaguar 116 94 +23,4%
Jeep 1.854 1.447 +28,12%
Kia 4.551 4.564 -0,28%
Land Rover 510 563 -9,41%
Lexus 186 138 +34,78%
Mazda 656 398 +64,82%
Mercedes 4.744 4.255 +11,49%
Mini 2.113 1.909 +10,68%
Mitsubishi 598 227 +163,43%
Nissan 3.016 3.933 -23,31%
Opel 5.808 5.816 -0,13%
Peugeot 8.993 10.135 -11,26%
Porsche 168 107 +57%
Renault 3.637 2.784 +30,63%
Seat 1.103 1.854 -40,5%
Skoda 2.870 2.996 -4,2%
Smart 71 80 -11,25%
Subaru 81 35 +131,42%
Suzuki 4.403 4.850 -9,21%
Tesla 589 598 -1,50%
Toyota 14.878 13.175 +12,92%
Volkswagen 7.664 7.462 +2,70%
Volvo 1.931 1.715 +12,59%

6Βενζίνη Vs Diesel Vs Υβριδικά

Από τα 105.283 νέα αυτοκίνητα του 2022, το 44,8%% ήταν με κινητήρα βενζίνης, σημειώνοντας μείωση κατά 4,4% σε σχέση με το 2021. Ακολουθούν τα υβριδικά (mHEV και HEV) με μερίδιο αγοράς 27,6% (4,4% αύξηση μεριδίου). Ακολούθησαν τα αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου, με μόλις το 16,3% της πίτας των νέων αυτοκινήτων να διέθετε τέτοιο κινητήρα, σημειώνοντας μείωση 1,1% σε σχέση με το 2021.

7

Ακολουθούν τα επαναφορτιζόμενα (αμιγώς ηλεκτρικά, BEV, και plug-in υβριδικά, PHEV) αυτοκίνητα, που είχαν μερίδιο αγοράς 7,9% (1,0% αύξηση μεριδίου), τα αυτοκίνητα με φυσικό αέριο είχαν μερίδιο αγοράς 0,6% (0,6% μείωση μεριδίου), ενώ τα αυτοκίνητα με υγραέριο είχαν μερίδιο 2,9%, όταν το 2021 είχαν 2%.

Τύπος Καυσίμου 2022 2021
Βενζίνη 44,8% 49,2%
Υβριδικά (HEV) 27,6% 23,2%
Πετρέλαιο 16,3% 17,4%
Επαναφορτιζόμενα (BEV-PHEV) 7,9% 6,9%
Υγραέριο (bi-fuel) 2,9% 2%
Φυσικό αέριο (bi-fuel) 0,6% 1,3%

8Κατηγορίες

Κατηγορίες 2022 2021 Διαφορά (μονάδες μεριδίου)
A 7,0% 9,9% -2,9
A-SUV 1,8% 1,2% +0,6
A Συνολικά
8,8% 11,1% -2,3
B 24,9% 26,3% -1,4
B-SUV 24,3% 22,0% +2,3
B Συνολικά
49,2% 48,3% +0,9
C 10,7% 12,5% -1,8
C-SUV 22,5% 21,4% +1,1
C Συνολικά
33,2% 33,9% -0,7
D 1,3% 1,9% -0,6
D-SUV 5,4% 2,8% +2,6
D Συνολικά
6,8% 4,7% +2,0
E 0,1% 0,2% -0,1
E-SUV 0,5% 0,5% -0,0
E Συνολικά
0,6% 0,6% -0,1
F-G 0,1% 0,1% +0,1
F-G-SUV 0,3% 0,1% +0,2
F-G Συνολικά
0,4% 0,1% +0,3
SPORTS 0,2% 0,2% +0,0
MPV 0,1% 0,1% +0,0
MPV-M/COMBI 0,7% 0,8% -0,1

Από το σύνολο των αυτοκινήτων, τα SUVs και crossovers κατέλαβαν το 54,8% του συνόλου των πωλήσεων το 2022 από το 48,0% που ήταν το 2021. Η κατηγορία με τις περισσότερες πωλήσεις ήταν η B (24,9%), ακολουθούμενη από τις B-SUV (24,3%), C-SUV (22,5%), C (10,7%), και A (7,0%).