Μία ιστορία που τράβηξε τα φώτα της δημοσιότητας τις τελευταίες δύο βδομάδες στη γειτονική μας χώρα έφτασε στο τέλος της. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή για να γίνει κατανοητό το πώς και γιατί αυτή η ιστορία αναστάτωσε την χώρα. Η FIAT εδώ και λίγο καιρό παλεύει να αναμορφώσει τις εργασιακές σχέσεις στην Ιταλία που μέχρι τώρα ήταν κυρίως βασισμένες σε εθνικές συμφωνίες και να προωθήσει το δικό της σχέδιο που προϋποθέτει τις συμφωνίες να γίνονται σε κάθε εργοστάσιο ξεχωριστά.


Το σχέδιο αυτό είναι μέρος του αξίας 20 δισεκατομμυρίων ευρώ “Fabbrica Italia” πλάνου της για να διπλασιάσει την εγχώρια παραγωγή αυτοκινήτων μέχρι το 2014. Για να το πετύχει αυτό, στοχεύει απευθείας στην κατά συνήθεια αδικαιολόγητη απουσία των εργατών κάνοντας περικοπές στους μισθούς αυτών που εφαρμόζουν αυτή την τακτική αλλά και περιορίζοντας τις απεργίες. Επίσης μειώνει τον αριθμό των διαλειμμάτων ανά οχτάωρη βάρδια από τέσσερα σε τρία, αυξάνει τον αριθμό των βαρδιών ανά εβδομάδα από δεκαπέντε σε δεκαοκτώ και προσθέτει τον όρο ότι η FIAT μπορεί να καλέσει οποιονδήποτε εργαζόμενο σε 120 ώρες υπερωρίες τον χρόνο χωρίς έγκριση από το συνδικάτο. Θα μου πείτε, γιατί όμως το συνδικάτο –που να θυμίσω στην Ιταλία έχει φοβερή δύναμη- να υπερψηφίσει κάτι τέτοιο που εμφανώς καταπατά τα κεκτημένα του εργαζομένου; Είναι απλό, γιατί αν δεν το κάνει ο Marchionne –CEO της FIAT S.p.A.- θα πραγματοποιήσει την απειλή του και θα μεταφέρει την παραγωγή στο εξωτερικό κάτι που κατά πάσα πιθανότητα θα σημάνει και το κλείσιμο του εργοστασίου.

Φυσικά εκτός από την απειλή του Marchionne ένα ακόμα κίνητρο για να γίνει δεκτή η συμφωνία ήταν η υπόσχεση ότι θα επενδυθούν 1 δισεκατομμύριο ευρώ στο εργοστάσιο από την FIAT και την Chrysler ώστε να μπορεί να κατασκευάζει τις επόμενες Alfa Romeo αλλά και κάποια μοντέλα της Jeep για την Ευρώπη και την Β. Αμερική. Έτσι και με συνοπτικές διαδικασίες, με 96% συμμετοχή των εργαζομένων στην ψηφοφορία, αποφασίστηκε με πλειοψηφία 54% να αλλάξουν την σύμβαση εργασίας στο Mirafiori. Αυτό είναι το δεύτερο εργοστάσιο της FIAT –μετά το Pomigliano- που υπερψηφίζει την αλλαγή.

Προς το παρόν το εργοστάσιο απασχολεί 5.400 εργαζομένους και κατασκευάζει τα FIAT Idea, Multipla και Punto, την Lancia Musa και την Alfa Romeo MiTo. Η συνολική παραγωγή του εργοστασίου ανέρχεται στα 178.000 αυτοκίνητα που είναι απελπιστικά λίγα αν συγκριθούν με τα 600.000 που κατασκευάστηκαν από τους 6.100 εργαζομένους του εργοστασίου της FIAT στην Πολωνία. Τον Φεβρουάριο σταματάει η παραγωγή του Multipla αλλά και του Punto (προσοχή, δεν μιλάμε για το Grande Punto, αλλά για το απλό Punto που παρουσιάστηκε το 1999) ενώ το 2012 θα σταματήσει η παραγωγή των Idea και Musa για να μεταφερθεί –για τους αντικαταστάτες των μοντέλων αυτών- στο εργοστάσιο της FIAT στη Σερβία.

Ο σχεδιασμός προβλέπει την κατασκευή της επερχόμενης Giulia (sedan και station wagon) καθώς και κάποια μεσαίου μεγέθους SUV της Alfa Romeo και της Jeep (βλ. Compass/Patriot). Η FIAT θα καλύψει περίπου το 60% της επένδυσης αφού θέλει περί τις 150.000 Alfa Romeo τον χρόνο ενώ η Chrysler το υπόλοιπο 40% που αντιστοιχεί σε 100.000 μονάδες στον χρόνο. Τα μισά από αυτά προβλέπονται για εγχώρια κατανάλωση ενώ τα υπόλοιπα για εξαγωγή στην Β. Αμερική. Μετά τις απαραίτητες αλλαγές στη γραμμή παραγωγής, το εργοστάσιο αναμένεται να κατασκευάζει αμάξια το τρίτο με τέταρτο τρίμηνο του 2012.

[Πηγή: AutoNews | Photo Copyright: Fabrizio Costantini/Getty Images]