Δύο νέα μονοθέσια είδαμε σήμερα, καθώς και η Force India παρουσίασε και το δικό της όπλο για τη νέα σεζόν, την VJM05. Το ινδικό μονοθέσιο έχει κι αυτό το χαρακτηριστικό “σκαλοπατάκι”, ωστόσο το εμπρός μέρος δεν είναι τόσο άσχημο όσο της F2012.

Για να μιλήσουμε λίγο τεχνικά για την VJM05, η εμπρός πτέρυγα θυμίζει έντονα έναν συνδυασμό Red Bull και Ferrari, αφού τα στελέχη είναι σχεδόν ίδια μ’ αυτά της περσινής RB7, και τα endplates σχεδόν ίδια με της 150° Italia. Στη μύτη του ρύγχους υπάρχει η ασύρματη κάμερα, ένα σπάνιο φαινόμενο, καθώς δεν είναι κάτω από τη μύτη, αλλά αποτελεί προέκταση της!

Η εμπρός ανάρτηση είναι γεωμετρίας push-rod, τα pod wings έχουν ίδιο σχεδιασμό με τον περσινό, και τα barge boards έχουν μικρότερο, τριγωνικό σχήμα. Σε αντίθεση με τις MP4-27 και F2012, οι καθρέφτες της VJM05 είναι από τους πιο χαμηλούς που μπορούμε να δούμε, προκειμένου να διαταράσσουν όσο το δυνατόν λιγότερο τη ροή του αέρα από το μέσον του μονοθεσίου και πίσω.

Οι εισαγωγές αέρα έχουν τριγωνικό σχήμα, ενώ κάτω απ’ αυτές, υπάρχει έντονο σκάψιμο. Η πίσω ανάρτηση είναι γεωμετρίας pull-rod, και το πίσω μέρος είναι αρκετά λεπτό, σίγουρα πιο λεπτό απ’ αυτό της VJM04, τη στιγμή που η εισαγωγή αέρα πάνω από το κεφάλι του οδηγού έχει παραδοσιακό σχεδιασμό και δεν είναι διπλή, όπως συνέβαινε στην VJM04.

Η ομάδα από την Ινδία στοχεύει στην 5η θέση της τελικής βαθμολογίας, ενώ οι οδηγοί της θα είναι οι Paul di Resta και Nico Hulkenberg.

[Πηγή: Sahara Force India]

Δελτίο Τύπου

Sahara Force India unveils the VJM05 at Silverstone

Sahara Force India unveiled its 2012 challenger today as Paul Di Resta and Nico Hulkenberg pulled the covers off the VJM05 at Silverstone. They were joined by reserve driver, Jules Bianchi, as the team’s new car was presented for the first time.

The VJM05 is the second car to be created under the watch of Technical Director, Andrew Green, as the team seeks to build on its on its sixth place finish in the constructors’ championship and take the fight to the teams that lie ahead.

“We have set our sights on challenging for fifth place,” explained Team Principal and Managing Director, Dr. Vijay Mallya. “To do so we will need to begin the new campaign by delivering the kind of form we showed in the second half of 2011. I believe this is a realistic goal and that we have the talent and determination to realise these ambitions.”

Chief Operating Officer, Otmar Szafnauer, echoed those sentiments as he praised the team’s efforts to develop the VJM05: “The new car has come together nicely over the winter. We don’t know what our competitors have done, but we’ve made some gains over the winter and believe we’re in reasonable shape. It’s going to be difficult in the midfield, but our focus is on starting strongly and improving our position from last season.”

Summing up the approach to 2012, Andrew Green added: “The car looks more refined; a lot racier and a lot more purposeful. You can start to see the aerodynamic concepts coming through now. It looks quite a bit different to the previous years, and so far the performance in the tunnel has been encouraging.”

The drivers were delighted to get their first glimpse of the new car and set out their hopes for the season ahead:

Paul Di Resta: “Seeing the new car built and complete for the first time is always an exciting moment. It’s when you realise that all the waiting is finally over and the season is beginning for real. I’ve had a good winter and I’ve recharged my batteries, but now I’m fully focussed on 2012 and looking forward to the start of testing. There’s a really positive feeling in the team, good stability and hopefully we can pick up where we left off at the end of last year.”

Nico Hulkenberg: “I saw the new car in the wind tunnel a few times and followed its progress during the winter. It looks aggressive and fast, but we won’t know where we stand until we get out there and compete against the others. Preparations for the new season have been full-on with simulator sessions and lots of fitness training. I feel ready to get back to racing and I’m excited to find out what the new car feels like next week.”

Once again the Sahara Force India cars will be powered by the Mercedes engines with gearbox supplied by McLaren Applied Technologies. This will be the second season with the Mercedes KERS.

Interviews with the drivers are available in the document attached.

  • JohnnyXP64

    McLaren design for ever!

    • VanPerseF1

      και γω προβλεπω μονο τη McLaren χωρις σκαλοπατι…