H Honda αναπτύσσει ένα νέο σύστημα θέλοντας να μειώσει τα μποτιλιαρίσματα. Το σύστημα επικοινωνεί με τα άλλα αυτοκίνητα και ελέγχει το πότε κάποιος οδηγός πατήσει με δύναμη τα φρένα που θα έχει ως συνέπεια, να κάνουν το ίδιο και οι οδηγοί που τον ακολουθούν, διακόπτοντας έτσι την ομαλή κυκλοφορία των αυτοκίνητων.

Η βασική ιδέα του συστήματος είναι αν ο οδηγός θα μπορούσε να επιβραδύνει την ταχύτητα του οχήματος του, και όχι να ακινητοποιείται, έτσι ώστε να κέρδιζαν και χρόνο, αλλά και καύσιμο. Έχει αναπτυχθεί σε συνεργασία με το τμήμα του Κέντρου Ερευνών και Προηγμένων Επιστημών και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου του Τόκιο, όπου κατασκεύασαν μερικά τερματικά που επιτρέπουν την ασύρματη επικοινωνία των αυτοκινήτων. Σε σχέση με άλλα συστήματα παρακολούθησης της κυκλοφορίας, το σύστημα διαφέρει επειδή διαθέτει έγχρωμες οθόνες ώστε να μεταφέρει στον οδηγό όλες εκείνες τις πληροφορίες που χρειάζεται, ώστε να κάνει ομαλότερη την επιτάχυνση και πιο σταδιακή την επιβράδυνση. Μπορεί να συνεργαστεί με τα ενεργά cruise control έτσι ώστε να ρυθμίζει αυτόματα την ταχύτητα μεταξύ μιας ομάδας οχημάτων.

Οι πρώτες δοκιμές θα ξεκινήσουν μέσα στον Μάιο σε Ιταλία και Ινδονησία με την Honda να υποστηρίζει ότι το σύστημα αυτό μπορεί να αυξήσει την μέση ωριαία ταχύτητα στους δρόμους των μεγάλων αστικών κέντρων κατά 23%, μειώνοντας έως και 8% την κατανάλωση βενζίνης.
[Πηγή: Honda]

Δελτίο Τύπου

Honda Develops World’s First Technology to Detect the Potential for Traffic Congestion With the Goal to Prevent Traffic Jams

Public-road Testing to Begin in May 2012

TOKYO, Japan, April 26, 2012 – Honda Motor Co., Ltd. announced the successful development of the world’s first*1 technology to detect the potential for traffic congestion and determine whether the driving pattern of the vehicle is likely to create traffic jams. Honda developed this technology while recognizing that the acceleration and deceleration behavior of one vehicle influences the traffic pattern of trailing vehicles and can trigger the traffic congestion.

In conjunction with the Research Center for Advanced Science and Technology at the University of Tokyo, Honda conducted experimental testing of a system utilizing the technology to detect the potential for traffic congestion. The test results demonstrated that the system helped increase the average speed by approximately 23% and improved fuel efficiency by approximately 8% of trailing vehicles.

With the goal to bring this technology to market, Honda will begin the first public-road testing of the technology in Italy and Indonesia in May and July of this year, respectively, to verify the effectiveness of the technology in minimizing vehicle congestion.

Rather than providing information to help the driver avoid existing congestion based on current traffic information, the system monitors the acceleration and deceleration patterns of the vehicle to determine whether the driver’s driving pattern is likely to create traffic congestion. Based on this determination, the system provides the driver with appropriate information, including a color-coded display through the on-board terminal, to encourage smooth driving which will help alleviate the intensity of acceleration and deceleration by trailing vehicles, thereby helping to prevent or minimize the occurrence of vehicle congestion.

Moreover, the positive effect on minimizing congestion and fuel efficiency improvement can be further increased*4 by connecting the on-board terminals to cloud*2 servers to make the driver aware of and in sync with the driving patterns of vehicles ahead by activating the ACC (Adaptive Cruise Control)*3 system at the right time to maintain a constant distance between vehicles at the most appropriate interval.

Traffic congestion causes not only a delay in arrival time but also an increase in CO2 emissions and a higher potential for rear-end collisions. Striving to realize “the joy and freedom of mobility” and “a sustainable society where people can enjoy life,” as stated in the Honda Environmental Vision, Honda will work toward the establishment of a congestion-free mobility society all around the world.

  • αν πετύχει καλό θα είναι..

  • μακριά από μας…
    δε θέλω το αυτοκίονητο μου να έχει πρωτοβουλία κ να επικοινωνεί με κανένα άλλο!!

    • gkast79

       ΚΑΝΑ ΜΟΤΕΡ ΤΗΣ ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ……??????

  • Dellos

    ferte to systhma amesa sthn Thessaloniki!!