Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, (Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας), οι βενζινοπώλες λόγω της μεγάλης πτώσης της ζήτησης, 30% σε σχέση με το 2009, και της απουσίας ελέγχων, βρίσκουν πρόσφορο έδαφος για να κερδοσκοπήσουν σε βάρος των καταναλωτών.


Περίπου το 30% των βενζινάδικων πειράζουν το λογισμικό των αντλιών κλέβοντας μέχρι και 12 λεπτά στο λίτρο στην αμόλυβδη από τους οδηγούς των ΙΧ. Ενας επιτήδειος πρατηριούχος μπορεί να κερδίσει ακόμη και 18.000 ευρώ τον μήνα.

Οι οδηγοί που θέλουν να βάλουν αμόλυβδη βενζίνη στο ρεζερβουάρ τους χρεώνονται από 3,5% μέχρι και 7% επιπλέον ποσότητα από την πραγματική που πληρώνουν. Αυτό σημαίνει ότι ένας καταναλωτής χάνει μέχρι και 12 λεπτά το λίτρο. ‘Η στα 50 λίτρα που γεμίζει, με τιμή βενζίνης στο 1,77 ευρώ το λίτρο, χάνει γύρω στα 6 ευρώ.

Στον αντίποδα, ένα πρατήριο που πουλά κατά μέσον όρο 5.000 λίτρα την ημέρα ή 150.000 τον μήνα, αν κλέψει στην αντλία θα κερδίσει μέχρι και 18.000 ευρώ μηνιαίως. Χρήματα τα οποία είναι αδήλωτα και αφορολόγητα.

Οι επιτήδειοι βγάζουν τα κέρδη αυτά παρεμβαίνοντας στη λειτουργία των αντλιών (με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς ή στο λογισμικό). Η ανίχνευση της ελλειμματικής παράδοσης είναι σχεδόν αδύνατη για τον καταναλωτή και ιδιαίτερα δύσκολη για τις αρχές. Ο ΣΕΕΠΕ για την αντιμετώπιση αυτών των περιπτώσεων ζητά:

  • Εντατικοποίηση ελέγχων σε όλη τη χώρα για την πάταξη της καταδολίευσης των αντλιών στα πρατήρια υγρών καυσίμων.
  • Αυστηρότερες κυρώσεις και άμεση αφαίρεση άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια στα οποία διαπιστώνεται «παρέμβαση» (π.χ. με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς) στη λειτουργία των αντλιών.

Σε έξαρση όμως, λόγω της οικονομικής ύφεσης, είναι συνολικά και το λαθρεμπόριο στα καύσιμα. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Ψυχογιός και ο αντιπρόεδρος Γιάννης Αληγιζάκης, στη διάρκεια συνάντησης που είχαν με δημοσιογράφους, εξέφρασαν την έντονη ανησυχία τους καθώς, όπως κατήγγειλαν, αν και τον περασμένο Απρίλιο ψηφίστηκε νόμος (Ν. 4072/2012) για την πάταξη του λαθρεμπορίου, εντούτοις δεν έχουν εκδοθεί οι απαιτούμενες υπουργικές αποφάσεις: «Πιέζουμε, πιέζουμε και μέχρι τώρα δεν έχει γίνει τίποτα. Το λαθρεμπόριο συνεχίζεται» είπαν οι κ. Ψυχογιός και Αληγιζάκης.

Ένα από τα σημαντικότερα μέτρα είναι της εγκατάστασης συστήματος εισροών-εκροών στις δεξαμενές των βενζινάδικων και της διασύνδεσής τους με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών. Τα συστήματα αυτά θα πρέπει να τοποθετηθούν μέχρι τις 31 Μαρτίου. Στελέχη του ΣΕΕΠΕ παρατηρούν πως για την εφαρμογή του μέτρου θα πρέπει να συνέλθει επιτροπή υπηρεσιακών του υπ. Οικονομικών, ώστε να δώσει τις λεπτομέρειες για τη διασύνδεση των συστημάτων με τα φορολογικά στοιχεία. Απορούν τα ίδια στελέχη για την κωλυσιεργία όταν το δημόσιο χάνει έσοδα 500 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον εκκρεμεί η έκδοση επτά κοινών υπουργικών αποφάσεων για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου και σε άλλα στάδια. Αυτές οι αποφάσεις αφορούν τη σήμανση των βυτιοφόρων οχημάτων και των πλοίων και την τοποθέτηση GPS, τις προδιαγραφές και τους όρους εγκατάστασης ηλεκτρικών συστημάτων διασφάλισης ποιότητας στα μεταφορικά μέσα, την ιχνηθέτηση καυσίμων κ.λπ.

Εκρηξη διαπιστώνεται, σύμφωνα με στελέχη του ΣΕΕΠΕ, και στην παράνομη εμπορία και εμφιάλωση υγραερίου. Η κρίση έχει οδηγήσει πολλούς οδηγούς στο να αλλάζουν τους κινητήρες με σκοπό να καίνε το φθηνότερο υγραέριο. Καταγγέλλουν ότι στα πρατήρια υγραεριοκίνησης δεν τηρούνται οι όροι ασφάλειας, επισημαίνουν και τη λειτουργία παράνομων εμφιαλωτηρίων.

Σε έξαρση βρίσκεται και η νοθεία στα καύσιμα. Όπως καταγγέλλουν στελέχη του ΣΕΕΠΕ, το τελευταίο διάστημα υπάρχει αύξηση της λαθρεμπορίας στα πρατήρια υγρών καυσίμων με την προσθήκη στη βενζίνη και άλλων ουσιών. Τέτοιες είναι η μεθανόλη, η τολουόλη, οι διαλύτες και χρησιμοποιημένα ορυκτέλαια. Η μεθανόλη εισάγεται ατελώς και χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη στη βιομηχανία και στην παραγωγή βιοντίζελ. Μάλιστα είναι δύσκολο να εντοπιστεί από τα συνεργεία ελέγχου.

[Πηγή: Έθνος]