diodia

Όταν υπογράφονταν οι 5 συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων (Νέα Οδός, Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ολυμπία Οδός, Μορέας) τη διετία 2007-08, κανένας δεν μπορούσε να προβλέψει το «τσουνάμι» που ερχόταν. Έτσι, σχεδόν 4 χρόνια μετά, τα έσοδα από τα διόδια είναι μειωμένα κατά 45%, σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις!

Οι αρχικές συμβάσεις παραχώρησης υπογράφηκαν το 2007 σε μια Ελλάδα τελείως διαφορετική. Από τότε έχει μεσολαβήσει ένας οικονομικός αιώνας.

Αυτό άλλαξε δραματικά τις συνθήκες, επηρέασε την εκτέλεση των έργων και οδήγησε τελικά στο σταμάτημά τους, είχε αναφέρει ο υπουργός Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης, στο πλαίσιο της ανακοίνωσης της συμφωνίας με τους παραχωρησιούχους για την επανεκκίνηση των έργων.

Τα συνολικά έσοδα Δημοσίου και ιδιωτών, από τους 5 οδικούς άξονες, σε βάθος 30ετίας, είχαν προϋπολογιστεί στα 60 δισ. ευρώ!

Το κίνημα «Δεν Πληρώνω», η δραματική μείωση του κυκλοφοριακού και η άνοδος της βενζίνης αποτελούν τις κύριες αιτίες για τη συρρίκνωση των οικονομικών μεγεθών των εταιρειών παραχώρησης.

Σύμφωνα με τις παραδοχές του 2007, τα έσοδα του Δημοσίου από τις 30ετείς συμβάσεις παραχώρησης θα προσέγγιζαν τα 20 δισ., ενώ των παραχωρησιούχων τα 40 δισ.

Η νέα εκτίμηση των εσόδων από τα διόδια, σε βάθος 30ετίας, προβλέπει για τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, από 6,2 δισ. ευρώ, στα 3,6 δισ. ευρώ (-42,39%) και την Ολυμπία Οδό, από 14,4 δισ. ευρώ (στο πλήρες μήκος του άξονα), στα 7,2 δισ. ευρώ, αν ο άξονας τελειώνει στην Πάτρα (-49,72%) ή στα 7,6 δισ. ευρώ, αν ο άξονας τελειώνει στον Πύργο (-47,44%).

Αντίστοιχα, στην Ιονία Οδό η πρόβλεψη της μείωσης των εσόδων από τα διόδια φτάνει το 28,29% και στη Κεντρική Οδό το 31,40%!

Δυστυχώς, όμως ακόμα και με τις νέες συμβάσεις δεν προβλέπονται μειώσεις διοδίων, ούτε και διευκολύνσεις (εκπτώσεις) για τοπικές μετακινήσεις, τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον.

[Πηγή: ΑΜΕ-ΜΠΕ | Τhanks for the tip, Μπάμπη]