fw35-27

Όλοι συμφωνούμε πως από τις χειμερινές δοκιμές δεν μπορούμε να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα για την ταχύτητα των νέων μονοθεσίων.Με δεδομένο πως οι ομάδες δεν προτίθενται να δείξουν τα μεγάλα τους όπλα πριν τον 1ο αγώνα της χρονιάς,υπο τον φόβο αντιγραφής,τα μονοθέσια έμοιαζαν αρκετά με αυτά που είδαμε στο τελευταίο Grand Prix του 2012 στην Βραζιλία. Προσθέτοντας στην εξίσωση και το γεγονός πως φέτος είναι μια μεταβατική χρονιά,είναι λογικό να μην δούμε μεγάλες αλλαγές στην προσέγγιση των μονοθεσίων και την δυναμική των ομάδων.Ρισκάροντας λίγο,αν ήταν να ξεχωρίσω κάποια ομάδα αυτή θα ήταν η Lotus,η οποία έδειξε σταθερότητα και βρέθηκε στην πρώτη τριάδα των δοκιμών όλες τις μέρες,με εξαίρεση την τρίτη στη Jerez όπου ήταν 4η ,έχοντας καλό ρυθμό σε μικρά και μεγάλα stints ανεξαρτήτως οδηγού.


Οι ομάδες κάλυψαν πολλά χιλιόμετρα στα δυο αυτά test, προσπαθώντας κυρίως να κατανοήσουν την συμπεριφορά των νέων ελαστικών της Pirelli,τα οποία έχουν αρκετές δομικές αλλαγές σε σχέση με πέρσι και να εξαλείψουν τα όποια προβλήματα νεότητας προέκυπταν.Ας ξεκινήσουμε παραθέτοντας τα χιλιόμετρα που κάλυψαν οι ομάδες στην πίστα 4.428 μέτρων της Jerez,όσο και αυτής των 4.655m της Catalunya κατα τη διάρκεια των δυο test(εξαιρείται η 4η μέρα στην Καταλωνία,λόγω βρεγμένων συνθηκών).

Ομάδα

Γύροι

Σύνολο (Χλμ)

Χερέθ

Βαρκελώνη

Sauber

430

247

3053,825

Red Bull

372

258

2848,206

Mercedes

319

283

2729,897

Toro Rosso

330

249

2620,335

Force India

357

222

2614,206

Ferrari

278

283

2548,349

Caterham

318

244

2543,924

McLaren

299

245

2464,447

Lotus

272

206

2163,346

Marussia

220

190

1858,61

Williams

333

331

1540,805

Στο πρώτο test,τα περισσότερα προβλήματα αντιμετώπισε η Mercedes,στα ηλεκτρικά την πρώτη μέρα και στα πίσω φρένα την δεύτερη.Η τελευταία βλάβη οδήγησε και σε ένα άσχημο ατύχημα τον Lewis Hamilton,που βρέθηκε να χτυπάει στα προστατευτικά λάστιχα με 250 Km/h!Παρόλα αυτά,η Γερμανική ομάδα κάλυψε το χαμένο έδαφος των πρώτων ημερών με τριψήφιους αριθμούς γύρων τις υπόλοιπες.Οι διαρροές καυσίμων αποδείχθηκαν αρκετά συχνές,με τις McLaren και Ferrari να αντιμετωπίζουν πρόβλημα την 1η και 4η ημέρα αντίστοιχα.Ο Max Chilton είχε μια έξοδο την 1η μέρα για την Marussia,εμποδίζοντας έως ενός σημείου την προσπάθεια προσαρμογής του στο νέο μονοθέσιο.Τέλος,στη Williams παρουσιάστηκε πρόβλημα με τον συμπλέκτη.Η τελευταία ήταν και η μοναδική ομάδα που χρησιμοποίησε το μονοθέσιο του 2012 στη Jerez,με κάποια στοιχεία από αυτό του 2013, προτιμώντας να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στο σχεδιαστήριο.Κάτι που ίσως να της κοστίσει,ειδικά στους πρώτους αγώνες,μιάς και οι δοκιμές εξέλιξης εντός της χρονιάς είναι πολύ περιορισμένες.

Στο δεύτερο test τα προβλήματα ήταν λιγότερα,με τις ομάδες να δείχνουν σε καλή κατάσταση από πλευράς αξιοπιστίας.Μοναδική “παραφωνία” η Mercedes,η οποία αυτή τη φορά είχε προβλήματα με το κιβώτιο,όπως και η Lotus.Η Ferrari από την άλλη ταλαιπωρήθηκε από υπερθέρμανση στις εξατμίσεις αλλά τουλάχιστο δεν έπιασε φωτιά αυτή την φορά!

Αξίζει να αναφερθούμε και στις δηλώσεις του Lewis Hamilton μετά το τέλος του 2ου τετραημέρου,ο οποίος τόνισε πως η Mercedes δεν βρίσκεται ακόμα στο γκρουπ των πρωτοπόρων,παρά το γεγονός πως βρέθηκε 2-3 φορές στην κορυφή της λίστας με τους ταχύτερους χρόνους.Κάτι που πιστεύει πως θα γίνει προς το τέλος του 2013,αφού το 2012 βρήκε την ομάδα μέχρι και 2 δευτερόλεπτα πίσω από τους κορυφαίους συνδιασμούς και αυτή είναι μια διαφορά που πολύ δύσκολα καλύπτεται σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα.

Στο τεχνικό κομμάτι,μια πολύ έξυπνη λύση παρουσιάστηκε από την Williams.Μια οπή ανάμεσα στη θέση των μπουλονιών των μπροστινών τροχών,με σκοπό την διοχέτευση αέρα γύρω από το εμπρός ελαστικό και το κάτω μέρος του μονοθεσίου σε μια προσπάθεια βελτίωσης της αεροδυναμικής και μείωσης της οπισθέλκουσας.Μια λύση που προηγουμένως είχε δοκιμάσει και η Red Bull,με μπουλόνια που προεξείχαν αρκετά και είχαν μικρές τρύπες ανάμεσα,τα οποία και κρίθηκαν παράνομα.Η διαφορά στην περίπτωση της Williams έγκειται στο γεγονός πως το δικό της σύστημα είναι σταθερό και άρα δεν μπορεί να κριθεί εκτός νόμου ως κινούμενο αεροδυναμικό βοήθημα. Μια άποψη που υποστηρίζετε από αναλυτές,είναι πως ο σάλος που δημιουργήθηκε για τις παράνομες(?) εξατμίσεις ίσως να μην είναι τίποτε περισσότερο από μια προσπάθεια να στραφούν μακριά από το εμπρός μέρος τα αδιάκριτα βλέμματα!

Άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι η χρησιμοποίηση ή μη,από την Mercedes,ενός αρκετά πολύπλοκου υδραυλικού συστήματος αναρτήσεων το οποίο φορούσε πέρσι και ήταν πηγή αρκετών προβλημάτων.Οι περισσότερες ομάδες συνδέουν τις μπροστά και πίσω αναρτήσεις ούτως ώστε να μην “βουτάει” το μονοθέσιο κατα το φρενάρισμα.Αυτό που προσπαθούν να κάνουν στην Mercedes είναι να συνδέσουν και τις αναρτήσεις από κάθε πλευρά(δεξιά-αριστερά),κάνοντάς τες να λειτουργούν και ως antiroll-bar.Εάν λέει κάτι αυτό,ο Niki Lauda φέρεται να έχει κριτικάρει το εν λόγω σύστημα…

Το σημαντικότερο στοιχείο που προέκυψε όμως είναι η φθορά των νέων ελαστικών.Ο Sergio Perez σε δηλώσεις του μετά το πέρας της δεύτερης ημέρας δοκιμών στην Catalunya, ανέφερε πως μετά από έναν-δυο γρήγορους γύρους παρουσιάζεται μεγάλη φθορά (degradation) και το μονοθέσιο αρχίζει να γλιστρά.Το πρόβλημα αυτό το αντιμετωπίζουν οι ομάδες κάθε χρόνο τέτοια εποχή,φέτος όμως τα πράγματα δείχνουν δυσκολότερα από κάθε άλλη φορά.Σε συνέχεια των δηλώσεών του, ο Checo τόνισε πως το πρόβλημα δεν αμβλύνεται με πιο “καθαρή” οδήγηση και κατέληξε (μάλλον και με αρκετή δόση υπερβολής) αναφέροντας πως αν η κατάσταση συνεχιστεί,τότε στην Μελβούρνη θα δούμε κάπου μεταξύ 7 και 10 pit stop!Με τις απόψεις του Μεξικανού συμφώνησαν και οι Nico Hulkenberg και Daniel Ricciardo χρήζοντας τον 1ο αγώνα,υπο τις παρούσες συνθήκες,λοταρία!Αν τελικά είναι τόσο μεγάλο το πρόβλημα και οι ομάδες αργήσουν να κατανοήσουν την λειτουργία των νέων ελαστικών,τότε η Pirelli θα έχει καταφέρει εν μέρη να δημιουργήσει παρόμοιες συνθήκες με εκείνες στην αρχή της περσινής χρονιάς.Ακριβώς όπως της ζητήθηκε και από τον Bernie Ecclestone μετά την “κοιλιά” που έκανε από άποψη θεάματος στο δεύτερο μισό του το πρωτάθλημα.

Το τρίτο test ξεκινά στις 28 Φεβρουαρίου,ξανά στην πίστα Catalunya και οι ομάδες θα έχουν μια τελευταία ευκαιρία να δοκιμάσουν νέα εξαρτήματα και να τελειοποιήσουν το στήσιμο των μονοθεσίων τους πριν την έναρξη της νέας σεζόν.Κάθε χρόνο οι μήνες μέχρι τον πρώτο αγώνα της χρονιάς κυλούν βασανιστικά και πολύ πιο αργά απ’ότι συνήθως,μέχρι την “λύτρωση” των πρώτων κατατακτήριων!Πλέον απομένει λιγότερο από ένας μήνας έως τις ελεύθερες δοκιμές στην Μελβούρνη και πραγματικά πιστεύω πως και η νέα χρονιά θα μας χαρίσει πολλές συγκινήσεις και μεγάλες μάχες ανάμεσα σε οδηγούς και ομάδες!