Citroen C4 Picasso (5)

H Citroen παρουσίασε σήμερα επίσημα το νέο C4 Picasso. Βασίζεται πάνω στο πρωτότυπου Citroen Technospace concept, και αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει σχεδιαστικά είναι τα φωτιστικά του σώματα και οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες. Στο εσωτερικό υπάρχει μια οθόνη 12″ HD και μια 7″, cruise control, ενεργές ζώνες ασφαλείας, βοηθός παρκαρίσματος, φώτα ανάγνωσης στις πλάτες των μπροστά καθισμάτων και άλλα πολλά.

Κατασκευάζεται πάνω στη νέας πλατφόρμας EMP2, η οποία ζυγίζει 70 κιλά λιγότερα από τη προηγούμενη. Έχει μήκος 4,43μ. (40 mm μικρότερο από τη προηγούμενη γενιά), πλάτος 1,83μ., ύψος 1,61, και 2,783 mm μεταξόνιο (+55 mm), πράγμα που του προσφέρει άπλετο εσωτερικό χώρο για πέντε επιβάτες και τις αποσκευές τους (537λίτρα). Συνολικά, το νέο C4 Picasso έχει χάσει 140 κιλά σε σχέση με τον προκάτοχό του.

Μηχανικά φορά τον e-HDi 90 Airdream κινητήρα, ο οποίος σε συνδυασμό με το εξατάχυτο αυτόματο κιβώτιο ETG6 διπλού συμπλέκτη, κάνει το C4 Picasso να έχει εκπομπές CO2 98 γρ/χλμ, και μέση κατανάλωση μόλις 3,8 λίτρα/100 χλμ.

Η έκδοση με τον e-HDi 115 εκπέμπει 104 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο και καταναλώνει 4 λίτρα ανά 100 χλμ, ενώ ο e-HDi με τα 150 άλογα, διαθέτει το σύστημα SCR και εκπέμπει 110 γρ/χλμ CO2. Από πλευράς βενζινοκινητήρων υπάρχουνοι VTi 120 και THP 155.

Είναι διαθέσιμο σε 8 νέα χρώματα και φορά ζάντες διαστάσεων από 16″ έως 18″. Η παραγωγή του θα ξεκινήσει από τον Ιούνιο και στη χώρα μας αναμένεται να έρθει από το φθινόπωρο. Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείς να βρεις στο δελτίο τύπου που ακολουθεί.

[Πηγή: Citroen]

Δελτίο Τύπου

Νέο Citroën C4 Picasso

H ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΝΑ ΑΝΑΤΡΕΠΕΙΣ ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Έχοντας δημιουργήσει τη δική της -απόλυτα επιτυχημένη- σχολή στην κατηγορία των πολυμορφικών μοντέλων, η Citroën για ακόμα μία φορά ανατρέπει τα δεδομένα με την παρουσίαση του νέου C4 Picasso.

Έχοντας καθ΄ όλη την ιστορική της πορεία, ισχυρή παράδοση στην δημιουργία πρωτοποριακών ιδεών, η Citroën με την παρουσίαση του νέου C4 Picasso επιβεβαιώνει την προσήλωση της στην εξέλιξη αυτοκινήτων που ανατρέπουν τα δεδομένα, χάρη στον προηγμένο σχεδιασμό τους και τις λύσεις υψηλής τεχνολογίας που αυτά φέρουν. Το νέο μικρομεσαίο πολυμορφικό μοντέλο ξεχωρίζει με:

… τον δυναμικό σχεδιασμό του αμαξώματος

 Δυνατές, εκφραστικές γραμμές, με στιλιστικά στοιχεία εμπνευσμένα από τα πρόσφατα φουτουριστικά πρωτότυπα της μάρκας, συνθέτουν τη σχεδιαστική πρόταση του νέου C4 Picasso. Οι σχεδιαστές εκμεταλλεύτηκαν στο έπακρο τις δυνατότητες που τους παρείχε η εφαρμογή της νέας πλατφόρμας EMP2, δημιουργώντας νέες φόρμες που χαρακτηρίζονται από τους κοντούς προβόλους, το αρκετά χαμηλότερο ύψος του πατώματος (-20χλστ.), καθώς και τα σημαντικά φαρδύτερα μετατρόχια (+82χλστ. εμπρός, +31χλστ. πίσω), στοιχεία που χαρίζουν ιδιαίτερα δυναμικές αναλογίες. Εμπρός οι τρεις ομάδες φωτιστικών σωμάτων αποτελούν ακόμα μια πρωτοτυπία που προβάλει τον τεχνολογικά προηγμένο χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

…την προηγμένη αρχιτεκτονική

Το νέο Citroën C4 Picasso αποτελεί το πρώτο μοντέλο που βασίζεται πάνω στη νέα πλατφόρμα του γκρουπ PSA Peugeot Citroën EMP2 (Efficient Modular Platform 2). Με διαστάσεις 4.43μ. μήκος, 1.83μ. πλάτος και 1,61μ. ύψος, το νέο C4 Picasso είναι 40χλστ. κοντύτερο σε σχέση με τον προκάτοχο του για αυξημένη ευελιξία, προσφέροντας όμως την ίδια στιγμή, κορυφαίους χώρους για τους επιβάτες (αυξημένο μεταξόνιο κατά 55χλστ. – 2.785χλστ.) και τις αποσκευές τους (537λίτρα, +40λίτρα σε σχέση με την 1η γενιά).

Σημαντικά μειωμένο (-140κιλά) είναι και το βάρος, στοιχείο που οφείλεται τόσο στην πλατφόρμα EMP2 (-70κιλά), όσο και στο αμάξωμα (-70κιλά) όπου, εκτός των άλλων, έχουν χρησιμοποιηθεί αλουμίνιο (κάλυμμα κινητήρα) και συνθετικά υλικά (πόρτα χώρου αποσκευών).

…το ξεχωριστής σχεδίασης και κορυφαίας ποιότητας εσωτερικό

Η προσεκτική επιλογή των υλικών και ο σχεδιασμός της καμπίνας των επιβατών τοποθετούν το C4 Picasso στην κορυφή της κατηγορίας όσον αφορά την ποιότητα, αλλά και την πρακτικότητα. Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί σε κάθε λεπτομέρεια με στόχο οι επιβάτες να απολαμβάνουν μια ξεχωριστή εμπειρία. Σε αυτό συμβάλει και το πανοραμικό παρμπρίζ, σήμα κατατεθέν της οικογένειας των Picasso, καθώς και οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες που φτάνουν έως τα 5,3μ2 στα οχήματα που εφοδιάζονται με ηλιοροφή. Το συγκεκριμένο στοιχείο, εκτός από την ξεχωριστή αισθητική, συμβάλει στην εξαιρετική ορατότητα για τον οδηγό και τους επιβάτες, ενώ παράλληλα ενισχύει την αίσθηση ευρυχωρίας. Τα 3 ανεξάρτητα καθίσματα της πίσω σειράς έχουν το ίδιο μέγεθος, μπορούν να μετακινηθούν και να αναδιπλωθούν (δημιουργώντας έναν απόλυτα επίπεδο και ενιαίο χώρο αποσκευών), ενώ για αυξημένη άνεση ρυθμίζεται και η κλίση της πλάτης τους. Αντίστοιχα οι πολυάριθμοι αποθηκευτικοί χώροι ενισχύουν την πρακτικότητα. Τέλος το αναδιπλούμενο κάθισμα του συνοδηγού δίνει τη δυνατότητα μεταφοράς αντικειμένων με μήκος πάνω από 2,5μέτρα.

…τις νέες πρωτοποριακές τεχνολογίες άνεσης και ασφάλειας

Το νέο C4 Picasso εφοδιάζεται με μια σειρά στοιχείων προηγμένης τεχνολογίας με στόχο την ανετότερη και ασφαλέστερη μετακίνηση των επιβατών.

  • Ψηφιακή οθόνη αφής 7ιντσών και πανοραμικός πίνακας οργάνων High Definition 12ιντσών

Η ψηφιακή οθόνη αφής των 7ιντσών περιλαμβάνει όλες τις λειτουργίες που αφορούν τον κλιματισμό, το ηχοσύστημα, τη συσκευή Bluetooth, κτλ. Ο εντυπωσιακός πίνακας οργάνων με την High Definition οθόνη των 12ιντσών έχει τη δυνατότητα απεικόνισης ακόμα και φωτογραφιών μέσω της θύρας USB.

  • Συστήματα υποβοήθησης παρκαρίσματος

Με τη χρήση 4 καμερών ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να έχει πανοραμική απεικόνιση του αυτοκινήτου, καθώς και εικόνα αποκλειστικά από το μπροστά ή το πίσω μέρος του αυτοκινήτου, έτσι ώστε να σταθμεύσει με τη μέγιστη δυνατή ευκολία και ασφάλεια. Παράλληλα υπάρχει και η δυνατότητα εντελώς αυτόματης λειτουργίας παρκαρίσματος με τον οδηγό να ελέγχει μόνο το γκάζι και το φρένο.

  • Ενεργό cruise control

Ένα αισθητήρας radar στο εμπρόσθιο μέρος, επιτρέπει το αυτοκίνητο να διατηρεί σταθερή απόσταση από το εμπρόσθιο αυτοκίνητο επενεργώντας αυτόματα στον κινητήρα και τα φρένα. Μόλις ο δρόμος «ανοίξει» το αυτοκίνητο αυτόματα επιταχύνει στην επιθυμητή ταχύτητα.

  • Ενεργές ζώνες για τους εμπρόσθιους επιβάτες

Με τη βοήθεια κάμερας οι ζώνες ασφαλείας σφίγγουν σε περίπτωση που ανιχνευθεί υψηλή πιθανότητα ατυχήματος ώστε να παρέχουν μέγιστη προστασία, ενώ παράλληλα ο μηχανισμός διαθέτει σύστημα δόνησης ώστε να ειδοποιεί για ακούσια παρέκκλιση από τις γραμμές πορείας.

  • Λειτουργία αυτόματων προβολέων

Ο οδηγός επιλέγει μόνιμα την λειτουργία των προβολέων για μέγιστη ορατότητα, παράλληλα το σύστημα αναλαμβάνει την ενεργοποίηση ή απενεργοποίηση της μεγάλης σκάλας ώστε να μην ενοχλούνται τα άλλα οχήματα.

  • Σύστημα επίβλεψης τυφλής γωνίας

Μέσω οπτικών ενδείξεων στους εξωτερικούς καθρέπτες ο οδηγός ειδοποιείται στην περίπτωση που υπάρχει κάποιο όχημα στις τυφλές γωνίες του οχήματος.

  • Citroën eTouch

Σε περίπτωση ατυχήματος το συγκεκριμένο σύστημα ειδοποιεί αυτόματα τις αρχές δίνοντας και τις κατάλληλες συντεταγμένες ώστε να είναι όσο το δυνατόν ταχύτερη η αποστολή βοήθειας.

  • Ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών

…τα υψηλά επίπεδα άνεσης, αλλά και οδηγικής ευχαρίστησης

Η μείωση της συνολικής μάζας, που συνοδεύεται από αντίστοιχη μείωση του κέντρου βάρους, σε συνδυασμό με τις βελτιώσεις στην ανάρτηση και το σύστημα διεύθυνσης έχουν επιδράσει ευεργετικά στα οδηγικά χαρακτηριστικά του νέου C4 Picasso, το οποίο εκτός από κορυφαία άνεση προσφέρει και υψηλή οδηγική ευχαρίστηση στον οδηγό. Η εφαρμογή της νέας πλατφόρμας EMP2 έδωσε, εκτός των άλλων, τη δυνατότητα στους μηχανικούς να έχουν και μια ιδανική βάση ώστε να βελτιστοποιήσουν την ηχομόνωση της καμπίνας των επιβατών.

…τους αποδοτικούς κινητήρες και την εξαιρετική οικονομία

Η νέα πλατφόρμα EMP2, σε συνδυασμό με την εξαιρετική αεροδυναμική απόδοση και τους κορυφαίους κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου έχουν σαν αποτέλεσμα το νέο C4 Picasso να ξεχωρίζει για τις επιδόσεις και την οικονομία που προσφέρει. Αποτελεί το πρώτο μοντέλο της κατηγορίας του (έκδοση 1.6 e-HDi 90) που εκπέμπει κάτω από 98γρμ./χλμ. CO2, ενώ καταναλώνει μόλις 3,8λίτρα/100χλμ.! Διαθέσιμοι θα είναι οι πετρελαιοκινητήρες 1.6HDi με απόδοση 92 και 115 ίππους οι οποίοι συνδυάζονται με το μικρο-υβριδικό σύστημα e-HDi. Ακόμα μια πρωτιά για το C4 Picasso είναι η διάθεση του κινητήρα πετρελαίου τεχνολογίας BlueHDi, προδιαγραφών Euro6, που χάρη στο σύστημα SCR (selective catalytic reduction) προσφέρει σημαντική μείωση (-90%) των οξειδίων του αζώτου.

NEW CITROËN C4 PICASSO: THE TECHNOSPACE

  • First images released of New Citroën C4 Picasso
  • Bold contemporary design with loft-style interior
  • Compact interior, benchmark interior space and biggest boot in class at 537-litres VDA
  • First compact MPV with engine CO2 emissions of sub-100g/km at just 98g/km
  • First Citroën with BlueHDi 150 Euro 6 diesel engine
  • Dual Full-digital dual screen driving interface – 7” touchpad and 12” panoramic HD screen
  • 360 VISION – unique in segment – & PARK ASSIST for convenient manoeuvring & parking
  • Active cruise control, active seatbelts and automatic high-beam operation

Citroën has released the first images of New C4 Picasso, which will be launched this summer. A true expression of Citroën’s ‘Creative Technologie’, the ‘Technospace’ MPV stands out with,

  • A bold, expressive design with dynamic lines, hi-tech headlights and LED 3D effect rear lights
  • A loft-style, bright and spacious cabin with quality materials and massaging and extending Relax seats for a first-class travelling experience
  • Creative technologies including a full touch driving interface, 12” HD panoramic screen, 360 VISION, PARK ASSIST, active cruise control, active seatbelts and ultrasonic blind spot monitoring system

New C4 Picasso is based on the EMP2 (Efficient Modular Platform 2), a new PSA platform, which features,

  • A compact exterior(L: 4.43m / W: 1.83m / H: 1.61 m), with benchmark interior space and a record boot capacity (537 litres VDA)
  • A weight reduction of 140 kg compared to the previous-generation vehicle and a strong emphasis on aerodynamics (CdA 0.71)
  • A range of engines optimised for increased efficiency. A version emitting 98g/km of CO2, a record in this category, will be available. The New C4 Picasso will also be the first Citroën with a BlueHDi* Euro 6 engine which features a SCR (selective catalytic reduction) module
  • A new balance between comfort and road holding with power steering and drive train optimised for a smooth, lively performance in all situations

NEW C4 PICASSO: IN DETAIL

DESIGN

Taking advantage of the new EMP2 platform, means there is a reduced overhang (-70mm at the front); a lower engine block (-40mm to -50mm) and floor (-20mm) and wider tracks (+82mm at front and +31mm at the rear). The side signature, a C shape in chrome, adds personality to the side profile.

The assertive front end features new look chevrons which extend out to spectacular hi-tech lights. Slim LED daytime-running lights, positioned just above the headlamps, flank the radiator grille. Fog lamps complete the very original light signature.

The rear LED lights, inspired by Citroën’s concept cars, create a futuristic 3D effect, whilst the enveloping tailgate conveys roominess, strength and dynamism.

New C4 Picasso will be offered in a range of eight colours from Shark Grey, Aluminium, Hickory Brown and Obsidien Black to radiant Ruby Red, Teles Blue and Kyanos Blue. A range of Alloy wheel designs are also available in three sizes – 16”, 17” and 18”.

LOFT-STYLE CABIN

Inside, New C4 Picasso features an uncluttered ambience that includes a panoramic windscreen and large glass roof which bathe the cabin in light. (Combined glazed area of 5.3m2)

With the exclusive Lounge Pack, travelling becomes a first class experience with front massage seats, a ‘Relax’ seat that lets the front passenger stretch out their legs and a Relax headrest on all seats for comforting neck support.

The modern design is also evident in the quality of the materials and attention to detail with new technologies that improve the durability of the materials used, such as,

  • new varnish on the paintwork
  • new soft paint application technology
  • new chrome technologies
  • full-grain leather for greater strength

The asymmetric design dashboard combines several complementary colours and materials. The driver’s side is primarily black fading to a lighter shade on the passenger side with a sparkle effect finish. Satin-finish chrome and gloss black inserts enhance the overall effect. Particular attention was also given to the door panels with the crossbar featuring an original laser engraved pattern.

The graphic effect on the seat design gives the front seats the appearance of a one-piece bench. With an emphasis on elegance and comfort, a light-coloured Nappa leather is also available.

DRIVING INTERFACE

New C4 Picasso’s full digital driving interface is both intuitive and attractive with the uncluttered dashboard structured around two screens – a 7” touchpad and 12” panoramic HD screen.

The brand new standard 7” touchpad features seven touch-sensitive buttons and controls all the in-car functions such as dual-zone air conditioning, navigation, audio, telephone and driving aids.

A 12’’ panoramic HD screen displays essential driving information and can be configured by the driver at any time to show data for either the navigation system or driving aids. A personal photo can even be displayed using a USB as a screen backdrop. The car becomes a real home from home.

Available from 2014, drivers will also have access to Citroën Multicity Connect, a portal of connected applications controlled from the 7” touchpad. The system provides information such as the nearest fuel station, hotel or restaurant, weather updates or traffic reports.

ENJOYABLE & RELAXING

Beyond useful everyday functions such as key less entry and start-up, motorised tailgate and reversing camera, New C4 Picasso features a range of innovations making driving easier and more enjoyable.

  • 360 VISION is an exclusive feature in the segment. Using four cameras around the car to give drivers a bird’s eye view, a rear view or a panoramic front view. The system provides a complete view of the car’s immediate environment, enabling an extended field of vision that makes for easier manoeuvres.
  • PARK ASSIST is a valuable aid that provides automatic assistance when manoeuvring into a space, whether parking in reverse or at an angle. All the driver has to do is to manage acceleration and braking.

INTELLIGENT ARCHITECTURE

With the new modular EMP2 platform offering a longer wheelbase and increased cabin space, the New C4 Picasso is more compact on the outside with more space on the inside than the previous generation model, setting new benchmarks for the segment.

New C4 Picasso is 40mm shorter but with a 55mm longer wheelbase for class-beating interior space. Boot space is increased by 40-litres to 537-litres VDA – the best in the segment – and expands up to 630-litres with the rear seats pushed forward.

The optimised dimensions – 4.43m L, 1.83m W & 1.61m H – with electric power steering and a 10.8m turning circle mean New C4 Picasso is agile enough to adapt to all driving situations.

New C4 Picasso also sets new standards of modularity. The front passenger seat folds forwards to increase load space by more than 2.5m whilst extending the view for rear passengers. Rear passengers also benefit from three individual, full size seats that can be folded flat or tilted for increased comfort or fore-and-aft adjusted for increased flexibility. Knee space (159mm) is on a par with the best-in-class.

There are a number of clever and convenient storage spaces around the cabin including LED illuminated compartments in the central dashboard with an AUX-in, USB port and 220V socket – ideal for stowing devices whilst charging. On clutch less versions there is a removable console, mounted between the driver and passenger seats with numerous other storage spaces under the seats and in the doors.

CLASS-LEADING EFFICIENCY

The New C4 Picasso is 140kg lighter than its predecessor thanks to the new EMP2 platform, which uses aluminium, very high yield strength steel and a composite rear floor cut to weight by 70 kg. The body style cuts a further 70 kg through optimised exterior dimensions and new materials such as an aluminium bonnet and composite tailgate. The significant weight loss means New C4 Picasso now weighs the same as the C3 Picasso.

The reduced weight, emphasis on aerodynamics (CdA of 0.71) and optimised engine range significantly improves efficiency with emissions falling by an average 30g/km compared to the previous generation model.

At the same time, New C4 Picasso is the first compact MPV with an internal combustion engine to deliver sub-100g/km CO2 emissions. The e-HDi 90 Airdream engine, mated to the new 6-speed clutchless gearbox, emits just 98g/km with fuel economy of 74mpg – a record in the class.

  • Stop & Start technology is fitted on all diesel units with the exception of the HDi 90 manual.
  • The popular e-HDi 115 engine emits just 104g/km CO2 with the 6-speed clutchless gearbox, 105g/km with the manual and delivers 70mpg.
  • New C4 Picasso will be the first Citroën model available with a BlueHDi engine meeting Euro 6 standards. The BlueHDi 150 emits just 110g/km of CO2 and features an SCR module (selective catalytic reduction), currently the most efficient technology for treating NOx (- 90%) and cutting CO₂ emissions in all situations.

Alongside the 6-speed manual gearbox, a new 6-speed clutchless gearbox is available. The ETG6 (6-speed Efficient Tronic Gearbox) delivers improved performance and can be integrated into the e-HDi 90 and e-HDi 115 engines.

Drivers can switch from manual to automated mode at any time. The new gearbox features a creep function and optimised pedal mapping, adjusting power effectively for smoother start-ups and enhanced driveability. Gear change speeds are modulated more precisely, based on driver input, for improved performance and comfort. Optimised gear shift patterns improve efficiency further. An automatic 6-speed gearbox will also be available from first-half 2014.

COMFORT & ROADHOLDING

The new generation C4 Picasso maintains the recognised comfort of the model line with improved handling and easier manoeuvrability. The reduced weight and lower centre of gravity establish a new balance between comfort and road holding for improved driveability, safety and suspension.

Refinements – many of which were made possibly by the new EMP2 platform include

  • Shock absorbers positioned vertically and a vertical axle bolt above the centre of the wheel.
  • Electric power steering that dampens vibrations transmitted from the road to the steering column
  • Damping of the front sub frame to reduce road noise
  • A new dual-material acoustic shim on the rear axle

Fitted on all models, Intelligent Traction Control improves traction on low-grip surfaces, providing comfort and control in all circumstances.

SAFETY

The new C4 Picasso is set to cover more than 2.5million miles of testing through several countries and a full range of driving situations before launch, the New C4 Picasso will deliver a safe and reassuring driving experience. The model also features the highest standards of safety equipment including,

  • Active cruise controlwith a radar sensor in the front bumper maintaining a constant distance with the vehicle in front by detecting slowdown in speed and warning the driver. The system acts on the accelerator and engine brake to reduce or increase speed within a limit 15.5mph. When the road is clear, the car automatically returns to the set speed.
  • Active driver and passenger front seatbelts with motors that pull the belt tight automatically in the event of danger. At the same time, in relation with the video LDWS (Lane Departure Warning System), the belt vibrates to warn the driver if the car crosses a line.
  • An image processing function for the miniature camera built into the rear view mirror, to manage automatic high beam operation, i.e. automatically activating and deactivating high beam lights depending on lighting and traffic conditions. This function is also used by the new-generation more predictive lane departure warning system (video LDWS).
  • An ultrasonic blind spot monitoring system with an orange light in the door mirror that warns drivers if a vehicle is present in their blind spot. Relying on four sensors in the front and rear bumpers, this system is active from 7.5mph – 87mph, scanning the area up to the exterior door mirror at the front, extending to around 5m behind the rear bumper and 3.5m on either side.
  • Citroën eTouch, which provides localised emergency call and assistance (depending on the country), two free 24/7 services relying on a built-in SIM card, which ensure that the vehicle can be located promptly and assistance sent out in the event of an incident or accident.