Cadillac CUE

Κάθε ρημαδιασμένο λεπτό που περνάει, τα αυτοκίνητα γίνονται ολοένα και πιο πολύπλοκα. Συστήματα επί συστημάτων, τεχνολογίες που ελέγχουν τον οδηγό, τον δρόμο, το φεγγάρι, την «όμορφη» που περπατά στο πεζοδρόμιο και σε προειδοποιούν για όλα αυτά, συστήματα που ελέγχουν κάποια άλλα συστήματα κ.ο.κ. Η τρέλα των κατασκευαστών να παρουσιάσουν κάτι καινούριο ή κάτι που δεν προσφέρεται από τους ανταγωνιστές, μας έχει φέρει στο σημείο τα αυτοκίνητα να είναι φορτωμένα με μπλιπλίκια που απλά δεν είναι απαραίτητα.

Αυτή η λίστα περιλαμβάνει 10 από αυτά τα μπλιπλίκια. Προσέξτε! Οι τεχνολογίες που αναφέρονται σε αυτή την λίστα, δεν είναι απαραίτητα κακές ούτε προτείνω να καταργηθούν τα πάντα και να επιστρέψουμε στον «αυτοκινητιστικό μεσαίωνα». Κάτι τέτοιο, όσο ελκυστικό και αν ακούγεται σε μερικούς –μεταξύ αυτών και σε εμένα- δεν είναι ούτε ρεαλιστικό, ούτε σωστό. Είναι υπερβολή. Εγώ απλά λέω πως οι 10 τεχνολογίες που ακολουθούν δεν είναι εκ των ουκ άνευ και θα ζούσαμε τις ζωές μας εξίσου καλά ακόμα και αν δεν υπήρχαν.

Υ.Γ. Μερικές είναι κακές και εύχομαι με όλη μου την δύναμη κάποιος, κάπου, κάποτε να συνειδητοποιήσει πως δεν έχουν θέση στα αυτοκίνητα του 21ου αιώνα και να πάρουν δρόμο. Όχι όλες όμως…

Αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες/φώτα

ag_12328i_wipers

Από πότε το να χειριστείς έναν περιστροφικό διακόπτη είναι κουραστικό; Από πότε το να ρυθμίσεις την συχνότητα λειτουργίας των υαλοκαθαριστήρων είναι κάτι που σου αποσπά την προσοχή από την οδήγηση; Και στην τελική, αξίζει το ρίσκο του να έχεις ένα σύστημα που δεν λειτουργεί σωστά –ή όπως ακριβώς θέλεις- για να γλυτώσεις τον κόπο του να χειριστείς έναν διακόπτη μόνος σου; Ευτυχώς, στο προσωπικό μου όχημα η λειτουργία των υαλοκαθαριστήρων είναι στην δική μου ευχέρεια αλλά σε 2-3 αυτοκίνητα που οδήγησα και ήταν εξοπλισμένα με αυτό το σύστημα, πέρασα περισσότερη ώρα φωνάζοντας στο αυτοκίνητο «ΠΙΟ ΑΡΓΑ» ή «ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΑ» παρά απολαμβάνοντας την άνεση του να μην επιλέγω εγώ πόσο πιο αργά ή πιο γρήγορα τους θέλω να λειτουργούν. Ιδίως σε μικτές ή οριακές συνθήκες. Το ίδιο ισχύει και για τα αυτόματα φώτα αλλά επειδή αυτά δεν απασχολούν –ή εκνευρίζουν- τον οδηγό, είναι σε δεύτερη μοίρα για τους σκοπούς αυτής της λίστας.

Συστήματα νυχτερινής όρασης

Mercedes-Benz-Night-View-Assist

Δεν έχω πρόβλημα με την τεχνολογία καθεαυτή αλλά με τον τρόπο υλοποίησής της. Ποιος θεώρησε καλή ιδέα να τοποθετήσει την έξοδο της κάμερας στον πίνακα οργάνων του αυτοκινήτου ή ακόμα χειρότερα, στην οθόνη πολλαπλών λειτουργιών; Μας έχουν πρήξει για το ότι τα μάτια μας πρέπει να είναι συνεχώς στον δρόμο –και έχουν δίκιο- αλλά τοποθετούν το σύστημα αυτό σε σημείο που για να το δω πρέπει εξ ορισμού να κοιτάξω κάπου αλλού και όχι στη διαδρομή; Αν δεν μπορούσαν να βρουν καλύτερο τρόπο λειτουργίας ή απεικόνισης, ας μην έβγαζαν την τεχνολογία τόσο νωρίς. Ααααα, ναι, ξέχασα. «Ανταγωνισμός».

Paddle shifters

ag_08fortwo_shifterpaddle

Όπως και στην προηγούμενη περίπτωση, έτσι και σε αυτήν, δεν έχω πρόβλημα με την τεχνολογία. Είναι πολύ χρήσιμη σε αυτοκίνητα μεγάλων ιπποδυνάμεων ή/και sport χαρακτήρα. Είναι ωραίο το συναίσθημα να μην είσαι υποχρεωμένος να πάρεις το χέρι σου από το τιμόνι για να αλλάξεις ταχύτητα ιδίως σε κάποια πίστα ή γρήγορη διαδρομή. Αλλά σε ένα αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και 70, 100 ή και 140 άλογα, ποια η χρησιμότητα ακριβώς; Για να μην νιώθει μειονεκτικά ο αγοραστής του εν λόγω αυτοκινήτου σε σύγκριση με τους οδηγούς κάποιων supercars/sportscars ή για να νιώθει ο οδηγός σαν πιλότος F1 τη στιγμή που το ίδιο το κιβώτιο δεν τον αφήνει να κάνει αυτό που θέλει; Προσέξτε, αυτό το σημείο δεν είναι συζήτηση χειροκίνητα/αυτόματα αλλά η χρήση paddles σε αυτοκίνητα με απλά αυτόματα κιβώτια και μικρή ιπποδύναμη.

CVTs με προεπιλεγμένες σχέσεις

2010-nissan-altima-4-door-sedan-i4-cvt-s-gear-shift_100302332_l

Μιας που είμαστε στα κιβώτια ταχυτήτων, ας πιάσουμε και αυτό το θέμα. Ποιο είναι το βασικό πλεονέκτημα των CVTs; Για την ακρίβεια, τι σημαίνει το αρκτικόλεξο CVT; Continuously Variable Transmission. Στα ελληνικά: Κιβώτιο διαρκώς μεταβαλλόμενων σχέσεων. Ο βασικός λόγος ύπαρξης και το κυριότερο πλεονέκτημα αυτών των κιβωτίων είναι πως μπορούν να μεταβάλλουν την σχέση μετάδοσης σε θεωρητικά άπειρο βαθμό ανάμεσα σε δύο τιμές, μία μέγιστη και μία ελάχιστη. Ασχέτως με το αν σας αρέσουν ή όχι τα CVTs, γι’ αυτό υπάρχουν. Όμως για κάποιον περίεργο λόγο, αυτά τα κιβώτια έρχονται και με κλασική αυτόματη λειτουργία. Με 5 ή 6 ή 7 δηλαδή προεπιλεγμένες σχέσεις καταργώντας το συγκριτικό πλεονέκτημα των CVTs έναντι των συμβατικών αυτόματων κιβωτίων. Καταλαβαίνω πως η απόφαση για αυτή την ενέργεια επάρθη έπειτα από feedback που έλεγε πως οι χρήστες αυτών των κιβωτίων αισθάνονται παράξενα με τον τρόπο λειτουργίας τους αλλά για εμένα αυτό δεν είναι δικαιολογία.

Υπερ-πολύπλοκα Infotainment συστήματα

IDrive_controller_X5_2

Τώρα θα ακουστώ ως κάποιος γέρος που έχει πρόβλημα με την τεχνολογία αλλά ανάθεμά με, είμαι 29 ετών και κρίνω πως δεν είναι απαραίτητο να έχει κάποιος πτυχίο μηχανολόγου ηλεκτρολόγου ή προγραμματιστή και IQ πάνω από 130 για να λειτουργήσει ένα ραδιόφωνο! Τα συστήματα infontainment στα αυτοκίνητα πρέπει να είναι διαισθαντικά και κοντά σε αυτά που έχει συνηθίσει κάποιος να χρησιμοποιεί στην καθημερινότητά του. Φυσικά και πρέπει να διαβάσεις το βιβλιαράκι οδηγιών για να μάθεις όλες τις λειτουργίες ενός τέτοιου συστήματος και να το χρησιμοποιείς στο έπακρο των δυνατοτήτων του αλλά οι πολύ βασικές λειτουργίες πρέπει να είναι τόσο εύκολο να βρεθούν που και ένας χιμπατζής θα μπορούσε να το κάνει! Αν δεν μπορεί να το κάνει αυτό ο κατασκευαστής, ας αρκεστεί σε ένα απλό Radio/CD με MP3 δυνατότητες να τελειώνουμε.

Touchscreens και touch κουμπιά

Cadillac CUE

Λατρεύω τις καθαρές επιφάνειες όσο και ο επόμενος αλλά αυτή η παράνοια πρέπει να σταματήσει. Αφορμή στάθηκε η οθόνη του Tesla Model S που είδα στο test drive του δικού μας Γ. Αγαπητού και δεν μπορώ να χωνέψω με τίποτα. Ξέρω πως πολλοί –ακόμα και μέσα στη συντακτική ομάδα του Autoblog- μπορεί να διαφωνούν αλλά όσο high-tech και super-duper να φαντάζει μία τέτοια οθόνη δεν πιστεύω πως είναι το μέλλον. Ακόμα και οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να μας πείσουν πως τα touch κουμπιά είναι το μέλλον αλλά διαφωνώ. Δεν υποστηρίζω πως ξέρω καλύτερα, αλλά γνώμη μου είναι πως ένας συνδυασμός touch οθονών και συμβατικών κουμπιών είναι ο σωστός τρόπος. Είναι απαραίτητη η χρήση συμβατικών κουμπιών και διακοπτών γιατί απλούστατα είναι ένα μέσο που μπορεί να χειριστεί κάποιος με την αφή. Το νιώθεις του κουμπί. Ξέρεις που είναι και πότε έκανες κάποια επιλογή και δεν χρειάζεται να πάρεις τα μάτια σου από τον δρόμο για να επαληθεύσεις τη θέση του ώστε να μην κάνεις κάτι που δεν ήθελες εξ αρχής να κάνεις. Save the buttons!

Keyless entry/go

0_1073_thumb

Άλλη μία περίπτωση «τόσο δύσκολο ήταν που έπρεπε να το αλλάξουμε»; Δεν νιώθω μειονεκτικά που χρησιμοποιώ ακόμα κλειδί και όχι μόνο αυτό, αλλά θέλω να χρησιμοποιώ κλειδί μέχρι να πεθάνω. Μου αρέσει η αίσθηση, μου αρέσει η διαδικασία του να το βάζω στη μίζα και να το γυρνάω, μου αρέσει το design του. Ναι, σε 4-5 περιπτώσεις στα 10+ χρόνια οδήγησης, ευχήθηκα να ήταν ανοιχτό το αυτοκίνητο γιατί ήμουν φορτωμένος με 500 πράγματα αλλά για 4-5 περιπτώσεις δεν αλλάζεις ένα ολόκληρο σύστημα. Για το keyless go, δεν θα πω τίποτα γιατί θα με λέτε κακό μετά…

Συστήματα αυτόματου παρκαρίσματος

B 170 NGT (W245) 2008

Δεν έχω πρόβλημα με τις κάμερες οπισθοπορείας, δεν έχω πρόβλημα με τους αισθητήρες παρκαρίσματος αλλά αν δεν μπορείς να παρκάρεις ένα όχημα 4-5 μέτρων σε χώρο 1.5-2,5 μέτρα μεγαλύτερο από το εν λόγω όχημα, με την βοήθεια των προαναφερθέντων συστημάτων, κάτι δεν κάνεις καλά. Αν ήταν ταχύτερο από τον μέσο οδηγό που παρκάρει ή αν μπορούσε να παρκάρει το όχημα σε μικρότερο χώρο από ότι ο μέσος οδηγός, τότε ίσως να μην είχα πρόβλημα. Βέβαια, και πάλι θα το θεωρούσα εντελώς περιττό αλλά τουλάχιστον θα εξυπηρετούσε κάποιο σκοπό. Ούτε γρηγορότερο είναι όμως, ούτε χωροταξικά αποδοτικότερο. Εξυπηρετεί μονάχα αυτούς που δεν μπορούν ή δεν θέλουν –από βαρεμάρα- να παρκάρουν.

Ηλεκτρονικό χειρόφρενο

ag_07a6avant_parkingbrake

Δεν μου αρέσει. Τόσο απλά! Καταλαβαίνω απόλυτα το γεγονός πως βολεύει από θέμα packaging τους κατασκευαστές αλλά αυτό δεν σημαίνει πως το δέχομαι. Δεν έχω στο μυαλό μου καφριλίκια με χειρόφρενα και ούτε εσείς θα έπρεπε. Καμία σχέση. Ήταν κάτι μηχανικό που δούλευε άριστα και κάποια στιγμή, κάποιος αποφάσισε να το αντικαταστήσει με κάτι το ηλεκτρονικό. Γιατί; Δεν ήταν θέμα ομορφιάς γιατί το χειρόφρενο ήταν κάτι που είχαμε όλοι συνηθίσει και δεν το κοιτούσαμε δεύτερη φορά. Από την άλλη, μπορούσε να είναι κάτι καλαίσθητο, αν ο σχεδιαστής είχε κέφια και οι λογιστές τον άφηναν να υλοποιήσει την ιδέα του. Τώρα είναι ένα άχρωμο και άοσμο κουμπάκι. Ξέρω ότι μόλις πριν λίγο είπα “save the buttons” αλλά για αυτή την περίσταση το αλλάζω και λέω “save the hand brake”!!!

Ψεύτικοι ήχοι

11-2012-bmw-m5-fd

Αυτό είναι ότι χειρότερο μπορεί να κάνει κάποιος και δημιουργεί πολύ επικίνδυνο «δεδικασμένο» που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο οποιοσδήποτε. Μπορείς δηλαδή να ξοδέψεις εκατομμύρια εκατομμυρίων για να εξελίξεις ένα πραγματικά απίστευτο όχημα αλλά δεν μπορείς να βρεις κάποιον άλλο τρόπο να το κάνει να ακούγεται καλά; Δεν υπάρχει άλλος τρόπος δηλαδή να ακούγεται ωραία ένας twin-turbo V8 από το να διοχετεύεις ήχο μέσα από τα ηχεία; Έχεις ακούσει τις βαλβίδες στην εξάτμιση ή ακόμα και μία εντελώς διαφορετική διαδρομή στην εξάτμιση όπως πχ στην Mustang Boss 302; Έχεις ακούσει τις διαφορετικές χαρτογραφήσεις; Την αφαίρεση μόνωσης από προσεκτικά επιλεγμένα σημεία στο chassis; Η λύση που πρότεινε και ενσωμάτωσε η BMW για την M5 είναι το high-tech αντίστοιχο του να έχεις έναν άνθρωπο μέσα να σου κάνει «βρουμ-βρουμ» και το θεωρώ απαράδεκτο. Τα συστήματα της Porsche ή της Lexus είναι ένα βήμα καλύτερα γιατί έχει πέσει τουλάχιστον περισσότερη μελέτη σε αυτά.

Αυτά από εμένα. Θα μπορούσα να είχα βάλει και άλλα μέσα αλλά για εμένα αυτά είναι τα απολύτως περιττά. Αν διαφωνείτε, μπορείτε να εκφράσετε την διαφωνία σας με πολιτισμένο τρόπο στα σχόλια.