Δεν ξέρω για εσένα, αλλά όταν έχω ελεύθερο χρόνο, μου αρέσει να περνάω μέρος του ψάχνοντας μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, κοιτώντας και συγκρίνοντας τιμές και στην τελική, αναλογιζόμενος τι θα μπορούσα να αγοράσω αν φυσικά ήθελα –και μπορούσα- να αγοράσω κάτι! Σε αυτές τις μεταμεσονύκτιες αναζητήσεις λοιπόν, παρατήρησα κάτι σχετικά ανησυχητικό. Είναι πολύ δύσκολο να βρεις κάποια αυτοκίνητα stock. Κάποια μοντέλα, στην καλύτερη των περιπτώσεων είναι βελτιωμένα σωστά, διακριτικά και προσεγμένα ενώ στην χειρότερη, έχουν “βελτιωθεί” σε τέτοιο βαθμό που είτε έχουν χάσει μεγάλο βαθμό της γοητείας τους (βλ. καγκούρεμα) είτε έχουν χάσει μεγάλο βαθμό της χρηστικότητας και της δυνατότητας για μακροζωία (βλ. ακραίες μηχανικές βελτιώσεις). Ποια είναι αυτά; Τα περισσότερα, τα ξέρεις. Τα έχεις δει στον δρόμο, σε περιοδικά ή στο διαδίκτυο. Πρόκειται για sport μοντέλα των οποίων η ζωή ξεκινά κατά κανόνα στη δεκαετία του ’90. Ας δούμε όμως μερικά παραδείγματα.

1Citroen Saxo VTS – Peugeot 106 Rallye

Μαζί με το Fiat Punto GT, ίσως τα αυτοκίνητα που έχουν βελτιωθεί περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο στην Ελλάδα. Είναι πιο εύκολο να βρω τον παιδικό μου φίλο από το χωριό που έχω να του μιλήσω 20 χρόνια, παρά ένα Citroen Saxo VTS ή Peugeot 106 Rallye που να παρέμεινε stock σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Και είναι λογικό. Μιλάμε για μία εποχή που υπήρχε χρήμα στην Ελλάδα και για ένα αυτοκίνητο που απευθυνόταν σε νεαρούς άνδρες. Όταν βράζει το αίμα σου και έχεις πάθος για τα αυτοκίνητα, είναι δεδομένο ότι το προσωπικό σου όχημα θα χάσει πολλά από τα εργοστασιακά του εξαρτήματα…

2Audi S3 – Volkswagen Golf GTI – Seat Leon Cupra

Αναφέρομαι φυσικά στην πρώτη γενιά Audi S3 (8L), στην τέταρτη γενιά Volkswagen Golf GTI και στην πρώτη γενιά Seat Leon Cupra. Κοινό χαρακτηριστικό; Ο υπετροφοδοτούμενος 1800άρης κινητήρας του Group. Σε όποιο αυτοκίνητο έχει τοποθετηθεί, έχει αποδειχθεί επιστημονικά πως αποκτά αλλεργία στην “εργοστασιακότητα”. Τώρα πλέον, η πιθανότητα του να βρεις ένα από αυτά τα οχήματα stock, είναι περίπου ίδια με το να κερδίζεις το Joker ενώ σε χτυπά κεραυνός…

3Mazda RX-7 – Nissan Skyline GT-R – Toyota Supra

Ας ξεφύγουμε λίγο από τα γεωγραφικά όρια της Ελλάδος όπου αυτά τα αυτοκίνητα δεν είναι και τόσο διαδεδομένα. Μόνο και μόνο που σκέφτηκα τη λέξη “stock” μαζί με τα τρία αυτά μοντέλα (θα μπορούσα να βάλω και το Honda NSX αλλά νομίζω πως έχει καλές πιθανότητες να έχει παραμείνει εργοστασιακό), με έπιασαν τα γέλια. Είναι σαν να λες πως θέλεις να βρεις celebrity άνω των 30 που να μην έχει κάνει botox… Καλή. Τύχη!

4Mitsubishi Lancer Evo – Subaru Impreza WRX

Για όποιον ασχολείται με τα αυτοκίνητα, δεν προκαλεί καμία εντύπωση το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτής της λίστας αποτελείται από Ιαπωνικά αυτοκίνητα. Άλλο ένα τρανό παράδειγμα, το ντουέτο Mitsubishi Lancer Evo και Subaru Impreza WRX. Μιλάμε για αυτοκίνητα που με το που άνοιγε ο μηχανικός το καπό, κέρδιζαν 20-30 άλογα. Κάθε φορά. Γι’ αυτό άλλωστε, ιδίως στην περίπτωση του Evo, έχουμε δει παραδείγματα που αγγίζουν τα 1.000 άλογα ή σε ελάχιστες περιπτώσεις, τα ξεπερνούν! Αν δεν ψάχνεις κάποια συλλεκτική έκδοση που ούτως ή άλλως είναι ακριβές, πολύ δύσκολα θα βρεις εργοστασιακό Evo/WRX.

5Nissan 200SX

Εδώ μπορείς να βάλεις όλες τις “Silvia”. Θα υποθέσω, χωρίς να έχω στοιχεία, πως το μοναδικό stock παράδειγμα αυτού του αυτοκινήτου, βρίσκεται σε κάποια αποθήκη της Nissan. Αν η εταιρία δεν έχει κρατήσει κάποιο, τότε απλά δεν υπάρχει. Πουθενά. Στον κόσμο. Και γι’ αυτό, κατηγορώ το drift!

6Honda Del Sol

Και τι δεν έχει τραβήξει αυτό το αμαξάκι στα χέρια “βελτιωτών”. Extreme bodykits, τεράστιες ζάντες, υπερβολικά χαμηλώματα κ.ά. Κι όλα αυτά, σε μία προσπάθεια να γίνει περισσότερο “άγριο”. Ορισμένα παραδείγματα μάλιστα, με κάνουν να σκέφτομαι πως αν το Del Sol είχε φωνή, θα μου ψιθύριζε στο αυτί “σώσε με…”

7Ford Mustang

Αν είναι να μην περιοριστούμε εντός συνόρων, τότε οφείλουμε να κάνουμε μία επίσκεψη και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι Αμερικάνοι έχουν μακρόχρονη παράδοση με το tuning και το customization αλλά αν πρέπει να ξεχωρίσουμε ένα αυτοκίνητο που είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί “απείραχτο”, τότε αυτό είναι χωρίς αμφιβολία η F-body Mustang ή αν θέλεις, η Ford Mustang 3ης γενιάς. Η πληθώρα βελτιωτικών προϊόντων και το γεγονός ότι σε εργοστασιακή μορφή δεν είναι και το πλέον ικανό ή όμορφο αυτοκίνητο, οδήγησαν την καθιστούν εξαιρετική βάση για βελτίωση και αυτό φαίνεται όταν προσπαθήσει κάποιος να βρει μία stock για να ξεκινήσει το δικό του project…

8Οποιοδήποτε sport Honda

Civic, CRX, S2000, Integra και όποιο άλλο θέλεις… Ανάλογα με το πόσο πρόσφατο είναι σαν μοντέλο, είναι λογικό να αυξάνονται οι πιθανότητες για εύρεση ενός stock, sport Honda αλλά αν το βρεις, άρπαξε το γιατί δεν θα παραμείνει stock για πολύ ακόμα. Η πλάκα είναι ότι ειδικά στην περίπτωση της Honda, έχει αποδειχθεί πως ο πήχης βρίσκεται πολύ ψηλά από το εργοστάσιο και πως δεν οδηγούν όλες οι λύσεις σε αποτελέσματα, αλλά αυτό δεν σταμάτησε κανέναν από το να βάλει το χεράκι του σε όποιο μοντέλο έχει στην κατοχή του…

Αυτά είναι τα αυτοκίνητα που σκέφτηκα εγώ. Σίγουρα θα μπορούσα να βάλω κι άλλα όμως είπα να σταματήσω στα 8 (λέμε τώρα) για να δω τι έχεις εσύ στο μυαλό σου ή αν έχεις αντίρρηση σε κάποια από τα δικά μου. Επίσης, να τονίσω πως δεν είμαι αντίθετος στην βελτίωση. Αρκεί να γίνεται σωστά και με συγκεκριμένη σειρά: Αναρτήσεις/πλαίσιο, φρένα, μετάδοση, κινητήρας. Επίσης, ποτέ δεν ήμουν της αισθητικής βελτίωσης των αυτοκινήτων και ειδικότερα των ακραίων bodykits. Προσωπικά, φτάνω μέχρι το σημείο της αλλαγής ζαντών με νέες, ελαφρύτερες και το πολύ 1 ίντσα μεγαλύτερη σε διάμετρο.