tesla logo

Μας χωρίζουν λιγότερες από επτά ημέρες μέχρι τα Χριστούγεννα και, λιγότερο από δύο εβδομάδες από το νέο έτος, και κοιτάζοντας το τι μας έχει ανακοινώσει η Tesla τα τελευταία δύο χρόνια, και το τι όντως προσφέρει στους καταναλωτές της, αναρωτιέμαι. Που είναι το σύστημα αλλαγής μπαταριών που έχει υποσχεθεί από τον Ιούνιο του 2013; Που είναι οι αναβαθμισμένες μπαταρίες του Roadster που ανακοίνωσε;

Ας μην πιάσουμε το θέμα της καθυστέρησης του Model X, ούτε και το γεγονός πως παρότι το δίκτυο ταχυφορτιστών της, έχει επεκταθεί σε Η.Π.Α (περισσότεροι από 140 σταθμοί), σε Ευρώπη (περισσότεροι από 100 σταθμοί) και Ασία (περισσότεροι από 40 σταθμοί), η αρχική δέσμευση της Tesla, ότι τουλάχιστον οι μισοί θα λειτουργούν με ηλιακή ενέργεια, σήμερα μόλις οι 2 σταθμοί της λειτουργούν με ενέργεια που δημιουργείται από τον ήλιο, και δεν περισσεύει ενέργεια που στέλνεται στο δίκτυο της ηλεκτρικής ενέργειας, όπως δήλωσε η Tesla:

Κάθε σύστημα ηλιακής ενέργειας έχει σχεδιαστεί για να παράγει περισσότερη ενέργεια από τον ήλιο κατά τη διάρκεια του έτους από ό,τι καταναλώνεται από τα αυτοκίνητα της Tesla χρησιμοποιώντας τους ταχυφορτιστές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μια ελαφρά θετική μεταφορά της παραγόμενης ενέργειας από τον ήλιο, πίσω στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας.

ανέφερε δελτίο τύπου της Tesla τον Σεπτέμβριο του 2012.

Κάνοντας fast forward στην ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2013, η Tesla είχε σχέδια να αρχίσει να πουλά προϊόντα αποθήκευσης ενέργειας για σπίτια, μικρές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας (σχολεία, δημαρχεία, δημόσια κτίρια κτλ) για την παροχή εφεδρικής ισχύος κατά τις ώρες αιχμής. Το σχέδιο μιλούσε πως η τεχνολογία αυτή θα έβγαινε στην αγορά μέσα στο 2014, με την Tesla να ισχυρίζεται τότε πως θα παράγει συσκευές που θα αποθήκευαν έως 3 GWh ενέργεια, αλλά για την ώρα, καμία τέτοια μονάδα δεν έχει πουληθεί, παραδοθεί ή εγκατασταθεί, με την εταιρία να δηλώνει πως οι μονάδες που προορίζονται για οικιακή χρήση θα βγουν στην αγορά στα μέσα του 2015.

tesla model s elon musk (2)

Σε ότι αφορά το διάσημο σύστημα που υπόσχεται αλλαγή μπαταριών του Model S μέσα σε 90 δευτερόλεπτα. Ο Diarmuid O’Connell, Αντιπρόεδρος Εταιρικής Ανάπτυξης της Tesla, δήλωσε τον περασμένο Μάρτιο, πως η εταιρία του αναγκάστηκε να δώσει περισσότερα χρήματα για την ανάπτυξη του δικτύου ταχυφορτιστών της, και πως μέσα στον Δεκέμβριο του 2014, θα τοποθετούνταν οι πρώτοι σταθμοί αλλαγής μπαταριών. Το μόνο που υπάρχει σήμερα, είναι μόνο φήμες, πως η Tesla ετοιμάζει μια τέτοια εγκατάσταση στο Harris Ranch (μεταξύ Σαν Φρανσίσκο και Λος Άντζελες).

Το τεράστιο εργοστάσιο μπαταριών που ετοιμάζει, το Gigafactory προχωρά, και θέλει να ξεκινήσει τη λειτουργία του το 2017, αλλά τι γίνεται με το άλλο φιλόδοξο πλάνο του Elon Musk. το Hyperloop, που δεν αποτελεί προϊόν της Tesla, αλλά ακόμα φιλοξενείται στην ιστοσελίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Προ μερικών μηνών, η Tesla ανακοίνωσε το τετρακίνητο Model S P85D με τα 700 άλογα που όπως βλέπεις στο video κάνει το Model S γρηγορότερο από πολλά supercars. Εκείνη την ημέρα παρουσίασε και ένα αρκετά σοφιστικέ σύστημα ημι-αυτόνομης οδήγησης. Το αυτοκίνητο “βλέπει” τον δρόμο με κάμερες ενώ ένα σόναρ σκανάρει τον χώρο για άλλα αυτοκίνητα ή εμπόδια οποιοδήποτε είδους. Όταν η κίνηση σταματά, το ίδιο κάνει και το Tesla. Αν ο οδηγός θέλει να αλλάξει λωρίδα, το μόνο που χρειάζεται να κάνει, είναι να ανάψει το φλας στην κατεύθυνση που επιθυμεί να κινηθεί. Ο Musk είπε πως στην παρούσα μορφή, το σύστημα απαιτεί την προσοχή του οδηγού αλλά μπορούμε να περιμένουμε ένα πλήρως αυτόνομο σύστημα σε 5-6 χρόνια. Το σύστημα της Tesla δεν διαφέρει κατά πολύ σε σχέση με παρόμοια συστήματα που προσφέρουν άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες εδώ και πάνω από μια δεκαετία, εκτός ότι διαθέτει και σύστημα αλλαγής λωρίδας. Πότε θα το δούμε στην αγορά; Το δελτίο τύπου του συστήματος, αναφέρει:

Θα χρειαστούν αρκετοί μήνες ώστε το Autopilot να ολοκληρωθεί και να τοποθετηθεί στα αυτοκίνητα.

Το πόσο χρονικό διάστημα είναι αυτοί οι “αρκετοί μήνες” είναι κάτι που δεν το αποσαφηνίζει η εταιρία.

tesla_production_line_3

Πάμε στο κεφάλαιο των αναβαθμισμένων μπαταριών του Roadster. Ο Musk δήλωσε πως μέχρι το τέλος του 2014 αυτές θα έχουν βγει στην αγορά, αλλά 2 εβδομάδες προτού πούμε αντίο στο 2014, πιούμε τις σαμπάνιες μας και κόψουμε την βασιλόπιτα, η Tesla δηλώνει πως συνεχίζει να εργάζεται πάνω στις μπαταρίες αυτές και πως θα τις βγάλει στην αγορά μέχρι το τέλος του έτους. Για να δούμε αν θα τηρήσει την υπόσχεση αυτή.

Και μέσα σε όλα αυτά, ο κολοσσός Morgan Stanley, η πολυεθνική εταιρεία χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, δήλωσε πως η Tesla δεν θα καταφέρει να κατασκευάζει 500.000 αυτοκίνητά της μέχρι το 2020. Αναλυτής της, δηλώνει πως η Tesla θα καταφέρει να κατασκευάζει λιγότερα από 300.000 αυτοκίνητα έως το 2020, με την μετοχή της να μην πιάνει τον στόχο των 320 δολαρίων, αλλά να φτάνει τα 290 δολάρια. Ναι. Τα 300.000 αυτοκίνητα είναι πολλά αυτοκίνητα, και σε καμία περίπτωση τα 290 δολάρια ανά μετοχή δεν είναι μικρή τιμή. Αλλά αυτές δεν οι προβλέψεις που έχει κάνει ΤΟ μυαλό πίσω από τη Tesla. O Elon Musk.
Elon Musk Tesla

Αυτός ο λαμπρός, χαρισματικός σόουμαν, που αναζητά την τελειότητα σε ότι οραματίζεται. Το μυαλό του γυρνά σε ένα εκατομμύριο στροφές το λεπτό, ώστε να προλάβει τα πάντα ανάμεσα στην Tesla, στο Hyperloop και στην Space X. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως είναι διορατικός, τρομερά φιλόδοξος, αλλά και εξαιρετικά πεισματάρης, και ένα πράγμα είναι σίγουρο. Ότι έχει μπει στο μυαλό του Musk, αργά ή γρήγορα, καθυστερημένα ή μη, θα γίνει πραγματικότητα.

Για να μην παρεξηγηθώ. Γουστάρω την Tesla. Την γουστάρω τρελά, επειδή κατάφερε το αδύνατο, δυνατό σε μια εποχή που κανείς δεν πίστευε τόσο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Κατάφερε και έδωσε στην αγορά ένα πολυτελέστατο αυτοκίνητο με τεράστια αυτονομία για την εποχή του, αλλά και με εφάμιλλες επιδόσεις γρήγορων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Απλά ο Musk μου άνοιξε την όρεξη με ότι έχει υποσχεθεί και ζητάω περισσότερα από αυτόν. Μου έδωσε το δικαίωμα να ονειρεύομαι το ανέφικτο, ως εφικτό.