OnStar technology will be coming soon to a Chevrolet mobile application, allowing drivers to view an up-to-date diagnostics report, remotely control key vehicle functions and connect to an OnStar advisor from their smartphones. X10CO_ON014 (07/22/2010)

Ήταν θέμα χρόνου να ισχυριστεί κάποιος ότι μέρος του αυτοκινήτου που αγόρασες δεν ανήκει σε εσένα αλλά απλά το νοικιάζεις. Έτυχε, να το κάνει η General Motors.

Όπως πιθανώς θα θυμάσαι, αυτή την περίοδο στις Η.Π.Α. έχει ξεκινήσει μία πολύ σοβαρή συζήτηση περί πνευματικών δικαιωμάτων στα αυτοκίνητα. Η συζήτηση αυτή αφορά στο Digital Millennium Copyright Act, έναν νόμο προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων και θα διαρκέσει μερικές εβδομάδες. Σε αυτές τις εβδομάδες, να είσαι σίγουρος ότι θα ακούσουμε πολλά. Όπως για παράδειγμα, αυτό που διάβασες στον τίτλο όπως το είπε ένας εκ των δικηγόρων της GM, Harry Lightsey.

Είναι θέση μας, ότι το λογισμικό στο όχημα νοικιάζεται από τον ιδιοκτήτη του οχήματος.

Με δεδομένο ότι τα αυτοκίνητα πλέον είναι κινούμενοι υπολογιστές, αυτή η δήλωση λέει πολλά. Κάθε αυτοκίνητο της GM, περιλαμβάνει κατά μέσο όρο 30 ECUs και η εταιρία ισχυρίζεται ότι το λογισμικό που κάνει το αυτοκίνητο και όλα τα υποσυστήματα του να λειτουργεί, είναι δικό της παρότι πλήρωσες αρκετές χιλιάδες ευρώ για να αγοράσεις το όχημα. Και επαναλαμβάνω: το ζήτημα δεν είναι η βελτίωση, το tuning. Αυτό είναι ένα πολύ μικρό μέρος των συνεπειών. Το πραγματικό ζήτημα, εντοπίζεται στο δικαίωμα όλων μας, να επιδιορθώνουμε το αυτοκίνητο μας όπως εμείς επιθυμούμε.

Η General Motors, όπως και άλλοι κατασκευαστές, βάζουν τους καταναλωτές να υπογράφουν “συμβόλαια μίσθωσης” για την χρήση κάποιων λειτουργιών του αυτοκινήτου – βλ. OnStar, δηλαδή συστήματα πλοήγησης και ψυχαγωγίας και ενημέρωσης. Ενώ όμως ο καταναλωτής δεν υπογράφει συμβόλαιο για κάθε ECU του αυτοκινήτου και το λογισμικό της, η GM λέει ότι η αρχή του συμβολαίου του OnStar για παράδειγμα, εφαρμόζεται σε ολόκληρο το αυτοκίνητο! Η διάκριση μεταξύ “μισθωτή” και “ιδιοκτήτη” όπως καταλαβαίνεις, είναι πάρα πολύ σημαντική. Επιπλέον, το επιχείρημα της GM περιπλέκεται περεταίρω από το τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια μεταπώλησης του αυτοκινήτου. Η μίσθωση ενός συστήματος όπως το OnStar δεν μεταφέρεται απαραίτητα στον νέο ιδιοκτήτη και όπως παραδέχεται η ίδια η General Motors, δεν έχει κάποιον μηχανισμό για να παρακολουθεί τέτοιου είδους αλλαγές στην ιδιοκτησία του οχήματος!

Φυσικά, το αντεπιχείρημα είναι η ασφάλεια. Τι θα γίνει αν κάποιος επιλέξει να τροποποιήσει το λογισμικό για να απενεργοποιήσει τους αερόσακους για παράδειγμα. Ή το λογισμικό που τροποποιήθηκε, περιέχει ένα σφάλμα στον κώδικα και μπλοκάρει το τιμόνι πχ ή κολλήσει το γκάζι. Λογικό επιχείρημα αλλά εύκολα αντιμετωπίσιμο οπότε δεν θα κάνω καν τον κόπο… Ακόμα και αν δεν κερδίσουν αυτή τη μάχη οι κατασκευαστές, πολλοί ειδικοί επί του θέματος προβλέπουν ότι στο μέλλον, θα υπογράφουμε πολλά συμβόλαια εκμίσθωσης για πολλές ECUs και το λογισμικό τους και αυτός θα είναι ένας τρόπος για να πιέσουν όσο μπορούν οι κατασκευαστές τον καταναλωτή, ώστε αυτός να χρησιμοποιεί μόνο συνεργεία και εξαρτήματα που έχουν την έγκριση τους… Καλώς ήρθατε στο μέλλον!