2015-Dodge-Challenger-SRT-Hellcat-and-2015-Dodge-Charger-SRT-Hellcat

Δεν χρειάζεται περισσότερο από μία ματιά στα μοντέλα που λανσάρουν οι εταιρίες τον τελευταίο καιρό για να συνειδητοποιήσει κανείς ότι τα αυτοκίνητα επιδόσεων, επιστρέφουν δυναμικά στο προσκήνιο.


Παρά τους ολοένα αυστηρότερους κανονισμούς εκπομπών ρύπων, οι πωλήσεις μοντέλων επιδόσεων τόσο στις Η.Π.Α. όσο και στην Ευρώπη, αυξάνονται με σταθερό ρυθμό. Από το 2009, οι πωλήσεις αυτών των μοντέλων αυξήθηκαν κατά 70% στις Η.Π.Α. και κατά 14% στην Ευρώπη… ποσοστά κάθε άλλο παρά αμελητέα. Το γιατί κάποιος να θέλει να αγοράσει ένα τέτοιο αυτοκίνητο, είναι αυτονόητο για εμάς. Ήχος, χαρακτήρας, επιδόσεις, οδική συμπεριφορά, prestige, εξοπλισμός κ.ά. είναι κριτήρια που συνειδητά ή ασυνείδητα αναλογίζεται ο μέσος αγοραστής ενός αυτοκινήτου επιδόσεων. Γιατί όμως τα λανσάρουν οι κατασκευαστές – εκτός από το προφανές “επειδή πουλάνε”;

Πρώτα απ’ όλα, δεν είναι “πουλάνε”, είναι το ποιοι τα αγοράζουν. Σύμφωνα με τον Dave Pericak, Διευθυντή του Ford Performance, οι αγοραστές μοντέλων επιδόσεων “είναι νεότεροι στην ηλικία και πιο μορφωμένοι από τον μέσο αγοραστή”. Πιο συγκεκριμένα, περισσότερο από το 65% των αγοραστών ST εκδόσεων της Ford είναι νέοι στην εταιρία ενώ το 30% του ίδιου group, έχουν οικογενειακό εισόδημα μεγαλύτερο των $100.000. Με λίγα λόγια, έχουν να ξοδέψουν.

Δεύτερον, ενώ το κόστος εξέλιξης ενός τέτοιου μοντέλου παραμένει επτασφράγιστο μυστικό, αναλυτές ισχυρίζονται ότι το αξίζουν και με το παραπάνω. Αφενός γιατί σπάνια μία τέτοια έκδοση έχει bespoke powertrain – κάτι που θα απαιτούσε αυξημένους πόρους λόγω δοκιμών κλπ – και αφετέρου γιατί τα περιθώρια κέρδους είναι σημαντικά αυξημένα σε σύγκριση με την “απλή” έκδοση του ίδιου μοντέλου.

Τρίτον και τελευταίο, το κόστος “εξέλιξης” μίας τέτοιας έκδοσης, θα μοιραστεί ανάμεσα σε έναν πολύ μεγάλο όγκο αυτοκινήτων. Μπορεί η έκδοση επιδόσεων του Χ μοντέλου να μην αντιπροσωπεύει μεγάλο ποσοστό επί των συνολικών πωλήσεων ενός μοντέλου – και γι’ αυτό δεν επηρεάζει και όποια μεγέθη οριοθετούνται από κανονισμούς εκπομπών ρύπων – αλλά οι τεχνολογίες που θα εφαρμοστούν πάνω της, θα μετακυλήσει σε ολόκληρη την γκάμα της εταιρίας μελλοντικά.

Χαίρομαι που οι κατασκευαστές ανακαλύπτουν αυτά που ο μέσος σκεπτόμενος καταναλωτής έλεγε εδώ και 10 χρόνια… Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Όπως και να έχει, εμείς βγαίνουμε κερδισμένοι.