Audi_A4_26


Παρουσιάστηκε πριν λίγα λεπτά, η πέμπτη γενιά του Audi A4, με την γερμανική εταιρία να παρουσιάζει ένα ελάχιστα εξελικτικό σχέδιο σε σχέση με το υπάρχον μοντέλο. Κύρια χαρακτηριστικά του νέου μεσαίου sedan είναι το εντυπωσιακό του εσωτερικό, η αρκετά αναβαθμισμένη γκάμα κινητήρων, καθώς και η νέα πλατφόρμα στην οποία βασίζεται.

Θα κάνει το επίσημο ντεμπούτο του στην έκθεση της Φρανκφούρτης, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο και φυσικά τίθεται αντιμέτωπη με τις παραδοσιακές αντιπάλους, BMW Σειρά 3 και Mercedes-Benz C-Class, αλλά και την ολοκαίνουρια Alfa Romeo Giulia.

Στιλιστικά, στο εμπρός μέρος βλέπουμε τη νέα πιο πλατιά και πιο μεγάλη εξάγωνη μάσκα, τα νέα φωτιστικά σώματα με ενσωματωμένα LED φώτα ημέρας, με το καπό να διαθέτει έντονα νεύρα. Ακόμα, οι θόλοι είναι πιο μεγάλοι, οι “ώμοι” είναι αρκετά διακριτοί, καθώς μια μια βαθιά γραμμή διατρέχει όλο το μήκος των πλευρών του αμαξώματος. Τέλος, στο πίσω μέρος τα φωτιστικά σώματα με τις έντονες γωνίες διαθέτουν τα παραδοσιακά LED γραφικά της Audi.

Audi_A4_29 Audi_A4_30

Συνολικά δύσκολα το διακρίνεις ότι είναι καινούριο μοντέλο και όχι ένα εκτεταμένο facelift, αλλά η εταιρία αναφέρει ότι κάθε σημείο του σώματος είναι εντελώς καινούριο. Μεγάλη προσοχή έχω δοθεί στην αεροδυναμική του μεσαίου sedan, καθώς ο συντελεστής οπισθέλκουσας είναι μόλις Cd 0.23, ο οποίος είναι ο καλύτερος στην κατηγορία του, και γενικά ένα από τα χαμηλότερα νούμερα σε επιβατικό αυτοκίνητο.

Οι διαστάσεις του νέου A4 έχουν αυξηθεί για πολύ λίγο. Έτσι, το μήκος του φτάνει τα 4.726 χλστ. (+25 χλστ), το πλάτος του τα 1.842 χλστ. (+16 χλστ.) και το ύψος του τα 1.427 χλστ., χωρίς καμία διαφορά. Συγκριτικά με την Mercedes-Benz C-Class είναι 41 χλστ. μακρύτερο, 32 χλστ. πιο πλατύ και 13 χλστ. πιο χαμηλό. Βασίζεται στην τελευταία εξέλιξη της MLB πλατφόρμας, με το μεταξόνιο του αυτοκινήτου να έχει αυξηθεί κατά 12 χλστ., και να φτάνει τα 2820 χλστ.

Audi_A4_09

Παρά την μικρή αύξηση των διαστάσεων, εξαιτίας της υπερσύγχρονης πλατφόρμας και της χρήσης χάλυβα υπέρ-υψηλής αντοχής στη δομή του αυτοκινήτου, και αλουμινίου στο σώμα του, το συνολικό βάρος του αυτοκινήτου είναι μέχρι 120 κιλά πιο ελαφρύ. H βασική έκδοση με τον 1.400άρη TFSI κινητήρα ζυγίζει 1.320 κιλά, εντελώς άδεια από υγρά και χωρίς οδηγό.

Audi_A4_32

Στο εσωτερικό, η κονσόλα του αυτοκινήτου είναι εντελώς καινούρια και συναντάμε ένα νέο τριάκτινο τιμόνι, νέο επιλογέα ταχυτήτων και νέα κεντρική κονσόλα, όπου φιλοξενείται η αναδυόμενη οθόνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, όπως επίσης και τα χειριστήρια του ηχοσυστήματος και του κλιματισμού. Θα διαθέτει head-up display καθώς και μία ενσωματωμένη, στον κεντρικό καθρέπτη, ψηφιακή οθόνη.

Η Audi αναφέρει ότι το εσωτερικό του είναι πιο ευρύχωρο από ποτέ, καθώς έχει αυξηθεί κατά 24 χλστ. ο χώρος για τα γόνατα των εμπρός επιβατών, μαζί με 11 χλστ. αύξηση στο ύψος των ώμων, ενώ η αύξηση του μεταξονίου έχει μεγαλώσει κατά 23 χλστ. το χώρο για τα γόνατα των πίσω επιβατών. Ο χώρος αποσκευών ανακοινώνεται μόνο για την Avant έκδοση και φτάνει τα 505 λίτρα (+15), ενώ με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων σε 40/20/40 φτάνει τα 1.510 λίτρα, και είναι μεγαλύτερος από τους βασικούς ανταγωνιστές του.

Audi_A4_31

Το εσωτερικό προσφέρεται με μια μεγάλη ποικιλία προαιρετικού εξοπλισμού, που περιλαμβάνει μια οθόνη για πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών, μια οθόνη 8,3 ιντσών για το σύστημα infotainment και πλοήγησης. Ακόμα, υπάρχει ειδικό pad για την επαγωγική φόρτιση του smartphone κινητού, αισθητήρας για το άνοιγμα του χώρου αποσκευών, ηχοσύστημα της Bang & Olufsen, ψυχαγωγία των πίσω επιβατών μέσω ταμπλέτας, και φυσικά τη τελευταία έκδοση του Multi Media Interface (MMI) συστήματος, που προσφέρει LTE σύνδεση με το διαδίκτυο.

Audi_A4_25

Μηχανικά, το νέο A4 θα είναι αρχικά διαθέσιμο με τρεις τετρακύλινδρους TFSI βενζινοκινητήρες και 3 TDI πετρελαιοκινητήρες, απόδοσης από 150 μέχρι 272 άλογα. Όλοι πληρούν τις προδιαγραφές Euro6 και είναι μέχρι 21% πιο οικονομικοί σε καύσιμο και μέχρι 25% πιο ισχυροί.

Ο νέος τετρακύλινδρος 1.4-λίτρων (1.395 κ.εκ.) TFSI κινητήρας αποδίδει 150 ίππους και 250 Nm ροπή, κάτι που σημαίνει ότι είναι 30 άλογα πιο ισχυρός από τον βασικό 1.800άρη που αντικαθιστά. Σε συνδυασμό με το 7-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο επιταχύνει το αυτοκίνητο από τα 0-100 χλμ/ώρα σε 8,9 δευτ., με την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 210 χλμ/ώρα. Με το ίδιο κιβώτιο χρειάζεται μόλις 4,9 λίτρα/100 χλμ., ενώ εκπέμπει 114 γρ/χλμ CO2

Ακολουθεί ο 2-λιτρος (1,984 κ.εκ.) TFSI κινητήρας που προσφέρεται σε δύο εκδόσεις. Η πρώτη με απόδοση 190 ίππων και 320 Nm ροπής και η δεύτερη με 252 άλογα και 370 Nm ροπή. Η ασθενέστερη χρειάζεται 7,3 δευτ. για τα 0-100 χλμ/ώρα (7,5 δευτ. η Avant), με τη τελική ταχύτητα να φτάνει τα 240 χλμ/ώρα (238 χλμ/ώρα η Avant), πάντα με το S Tronic κιβωτιο. Η μέση κατανάλωση ανακοινώνεται στα 4,8 λίτρα/100 χλμ. (5 λίτρα/100 για την Avant), ενώ οι εκπομπές ρύπων φτάνουν τα 109 γρ/χλμ (114 γρ/χλμ η Avant). H πιο δυνατή επιταχύνει για τα 0-100 χλμ/ώρα σε μόλις 5,8 δευτ. (6 δευτ. η Avant) με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ/ώρα. Η μέση κατανάλωση στην μπροστοκίνητη έκδοση και το S Tronic κιβώτιο ανακοινώνεται στα 5,7 λίτρα/100 χλμ., με τις εκπομπές ρύπων να φτάνουν τα 129 γρ/χλμ.

Audi_A4_34

Από πλευράς πετρελαιοκινητήρων, το αυτοκίνητο διαθέτει δεξαμενή 12 λίτρων για το AdBlue προσθετικό υγρό, ενώ προαιρετικά διπλασιάζεται η χωρητικότητα. Το Α4 προσφέρεται με τον 2-λιτρο (1.968 κ.εκ.) TDI κινητήρας με δύο επιλογές για την ιπποδύναμη του. Η πρώτη αποδίδει 150 άλογα και 320 Nm ροπής διαθέσιμα από τις μόλις 1.500 σ.α.λ. μέχρι τις 3.250 σ.α.λ. Χρειάζεται 8,7 δευτ. για τα 0-100 χλμ/ώρα (9 δευτ. η Avant), με τη τελική ταχύτητα να φτάνει τα 219 χλμ/ώρα (213 χλμ/ώρα η Avant), πάντα με το S Tronic κιβωτιο. Η μέση κατανάλωση με το χειροκίνητο 6-τάχυτο κιβώτιο ανακοινώνεται στα 3,8 λίτρα/100 χλμ. (4 λίτρα/100 για την Avant), ενώ οι εκπομπές ρύπων φτάνουν τα 99 γρ/χλμ (104 γρ/χλμ η Avant).

H πιο δυνατή αποδίδει 190 άλογα και 400 Nm ροπή διαθέσιμα από τις 1.750 σ.α.λ. μέχρι τις 3.000 σ.α.λ. Επιταχύνει με το S-Tronic κιβώτιο για τα 0-100 χλμ/ώρα σε μόλις 7,7 δευτ. (7,9 δευτ. η Avant) με την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 237 χλμ/ώρα (231 χλμ/ώρα η Avant). Η μέση κατανάλωση στην εμπροστοκίνητη έκδοση και το S Tronic κιβώτιο ανακοινώνεται στα 4,1 λίτρα/100 χλμ. (4,2 λίτρα η Avant), με τις εκπομπές ρύπων να φτάνουν τα 107 γρ/χλμ. (109 γρ/χλμ η Avant).

Audi_A4_35

Οι δύο εκδόσεις του 2-λιτρου TDI κινητήρα θα προσφέρονται και “ultra” εκδόσεις, όπου εξαιτίας διάφορων αλλαγών στη σχέση μετάδοσης, στο σώμα του αυτοκινήτου, στην ανάρτηση και στην χρήση ελαστικών μειωμένη τριβής θα μειώνουν περαιτέρω την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων. Έτσι, η κατανάλωση του 150άρη πέφτει στα 3,7 λίτρα/100 χλμ. (3,8 λίτρα/χλμ η Avant) και οι εκπομπές στα 95 γρ/χλμ. (99 γρ/χλμ. η Avant), νούμερα που κανένας ανταγωνιστής του Α4 δεν προσφέρει. Τέλος, αργότερα θα προστεθεί μια ασθενέστερη έκδοση του 2-λιτρου TDI με απόδοση στα 122 άλογα.

Ακόμα, υπάρχει και ο 3-λιτρος V6 κινητήρας απόδοσης 218 ή 272 ίππων και ροπής στα 400 από τις 1.250 μέχρι 3.750 σ.α.λ. ή 600 Nm από τις 1.500 μέχρι 3.000 σ.α.λ. αντίστοιχα. Η μέση κατανάλωση στην εμπροστοκίνητη έκδοση και το S Tronic κιβώτιο ανακοινώνεται στα 4,2 λίτρα/100 χλμ., με τις εκπομπές ρύπων να φτάνουν τα 110 γρ/χλμ., καθιστώντας τον πιο καθαρό εξακύλινδρο κινητήρα του κόσμου. Η δυνατότερη έκδοση χρειάζεται 5,3 δευτ. (5,4 δευτ. η Avant) για τα 0-100 χλμ/ώρα, με την τελική να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ/ώρα. Η μέση κατανάλωση ανακοινώνεται στα 4,9 λίτρα/100 χλμ (5,1 λίτρα/100 χλμ η Avant), με τις εκπομπές CO2 στα 129 γρ/χλμ. (134 γρ/χλμ η Avant).

Audi_A4_16

Τέλος, θα προσφέρεται και σε έκδοση με φυσικό αέριο μόνο στην Avant έκδοση. Η διαθεσιμότητα του A4 Avant g-tron θα ξεκινήσει προς το τέλος του έτους, με το 2-λιτρο κινητήρα να αποδίδει 170 άλογα και 270 Nm ροπή. Οι δεξαμενές έχουν χωρητικότητα 19 κιλών, με την κατανάλωση να είναι μικρότερη τω 4 κιλών/100 χλμ., δίνοντας του μια αυτονομία περίπου 500 χλμ. που συνδυάζεται με άλλα 450 χλμ. με καύση βενζίνης.

Από πλευράς κιβωτίων, υπάρχει ένα νέο 6-τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο διαθέσιμο για όλους τους 4-κύλινδρους κινητήρες το οποίο είναι 16 κιλά ελαφρύτερο. Αναβαθμισμένο είναι και το S tronic, με το 7-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη να είναι για πρώτη φορά διαθέσιμο και στα μπροστοκίνητα μοντέλα, ενώ είναι στάνταρ στην ασθενέστερη επιλογή του 3-λιτρου V6 πετρελαιοκινητήρα. Η πιο δυνατή εφοδιάζεται με ένα 8-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο.

Το νέο A4 διαθέτει ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πέντε σημείων τόσο για τον εμπρός όσο και για τον πίσω άξονα, με στάνταρ 16 ή 17 ιντσών ζάντες. Τα μέρη της εμπρός ανάρτησης είναι κυρίως από αλουμίνιο, μειώνοντας το αναρτώμενο βάρος κατά 8 κιλά, ενώ η νέα διάταξη πίσω μειώνει άλλα 5 κιλά το βάρος. Τέλος, οι αεριζόμενοι δίσκοι των εμπρός τροχών έχουν διάμετρο 338 χλστ.

Δελτίο Τύπου

High tech all the way – the new Audi A4 and A4 Avant

The new-generation Audi A4 and A4 Avant are a fascinating synthesis of technology and esthetics. All the technology in the brand’s bestselling family has been redeveloped so that it yet again defines the benchmark in the segment. During the development work, high priority was placed on the reduction of CO2 emissions. All technologies were focused on reducing drive resistance.

A good example is aerodynamics: The A4 Sedan has the best drag coefficient in its class at 0.23. The new models also have impressively low CO2 emissions of 95 grams per kilometer (152.9 grams per mile) for the A4 Sedan 2.0 TDI ultra with 110 kW (150 hp); the A4 Avant 2.0 TDI ultra emits 99 grams CO2 per km (159.3 g/mi). The 2.0 TFSI with 140 kW (190 hp) emits 109 g/km (175.4 g/mi) in the A4 Sedan ultra and 114 g/km (183.5 g/mi) in the A 4 Avant ultra. The most powerful engines are two TDI six-cylinder units with up to 200 kW (272 hp). Driver assistance systems and infotainment are of luxury quality. A new generation of four-cylinder TFSI engines with newly developed combustion methods sets benchmarks in terms of fuel consumption, emissions and performance for four-cylinder gasoline engines. The A4 Sedan and the A4 Avant will be launched this fall.

At 4.73 meters (15.5 ft) long and with a wheelbase of 2.82 meters (9.3 ft) – the new Audi A4 and A4 Avant have a confident stance on the road. A prominent horizontal line on the front and rear emphasizes the car’s width. The flowing design with concise lines communicates the sporty elegance of the brand. The Singleframe grille is wide and low; the optionally available headlights in LED and Matrix LED technology (including dynamic turn indicators) make technology a visual trademark.

Up to 120 kilograms (264.6 lb) lighter

Compared with the previous model, the car’s dimensions have grown but its weight has been reduced significantly – by up to 120 kilograms, depending on the engine. The body of the new Audi models is one of the lightest in its class thanks to an intelligent material mix and lightweight construction.

The Audi A4 is a leader in its class also in terms of noise levels. All occupants enjoy generous space; the smooth lines emphasize the width of the interior. The front of the dashboard features a broad band of air outlets and a large decorative surface. At night, optional discreet contour lighting illuminates the doors and the central console. The quality of workmanship is uncompromisingly high. Colors and materials follow a new line concept allowing customers even more freedom during configuration.

Sensor-controlled opening of luggage compartment: the A4 Avant

The luggage compartment of the new A4 Avant offers basic storage space of 505 liters, which is the most of any premium model in this class. With the rear seats folded down and loaded to the roof, a volume of 1,510 liters is available. The electric luggage compartment cover and electric tailgate are standard equipment. An optional extra is sensor control for opening and closing the tailgate.

The two new models offer an abundance of intelligent technologies, the use of which is even more intuitive with the new Audi MMI display and control concept. Technological highlights of the new A4 include the Audi virtual cockpit, the Audi Matrix LED headlights, the Audi smartphone interface, the Bang & Olufsen Sound System with 3D sound, the Audi phone box with wireless charging, the head-up display, and new driver assistance systems and Audi connect services.

Information and fascination: the Audi virtual cockpit and the MMI

The focus here is on two innovations. The optional Audi virtual cockpit, a fully digital combination instrument, features a 12.3-inch LCD screen that displays the most important information in brilliant high-resolution graphics, with great detail and sophisticated effects.

The MMI control concept in the center console is also a newly designed feature and acts as the main control element. The top-end infotainment system, MMI Navigation plus with MMI touch and a large 8.3-inch monitor, has a touchpad in the rotary controller to zoom in and out and to enter characters. The entire MMI control logic is similar to that of a smartphone and includes an intelligent free-text search function. The new, more natural, voice-control system also understands input in normal everyday language, such as “I want to call Peter Miller.”

Concentrated computing power

MMI Navigation plus is backed by the computing power of the second-generation modular infotainment platform, which allows Audi to bring consumer electronics innovations into the vehicle quickly.

If customers order a car with MMI Navigation plus, they automatically receive the Audi connect hardware module, which connects the A4 and A4 Avant with the Internet via the high-speed LTE network. Passengers can surf the Internet and send and receive e-mail with their mobile devices via a Wi-Fi hotspot while the driver can use the tailored services of Audi connect.

The Audi smartphone interface is a new feature. It integrates iOS and Android mobile phones into an environment developed especially for this purpose – Audi MMI. The Audi phone box connects smartphones to the on-board antenna and charges them inductively according to the Qi standard. For discerning hi-fi fans, the Bang & Olufsen Sound System with innovative 3D sound is available, which introduces the additional dimension of height. The new Audi tablet can also be used as flexible rear seat entertainment.

Powerful six and four-cylinder engines

The new Audi A4 and A4 Avant will be launched in Germany with seven engines, three TFSI and four TDI. Their power output has increased significantly and ranges from 110 kW (150 hp) to 200 kW (272 hp), but fuel consumption has been reduced by up to 21 percent. The A4 2.0 TDI ultra has fuel consumption of just 3.7 liters of diesel per 100 kilometers (63.6 US mpg) and CO2 emissions of just 95 grams per kilometer (152.9 grams per mile); the figures for the corresponding Avant model are 3.8 l/100 km and 99 g/km CO2 (61.9 US mpg and 159.3 g/mi). All the engines combine high efficiency with sporty power delivery and smoothness. This applies in particular to the two 3.0 TDI six-cylinder engines.

The new Audi A4 has a groundbreaking innovation for the gasoline engines: The 2.0 TFSI ultra with 140 kW (190 hp) uses an absolutely new combustion method that makes it especially efficient and allows fuel consumption of 4.8 liters per 100 km (49 US mpg) and CO2 emissions of 109 g/km (175.4 g/mi); the figures for the corresponding Avant model are 5.0 l/100 km and 114 g/km CO2 (47 US mpg and 183.5 g/mi). During the model lifecycle, a g-tron version will be launched which can use natural gas or the sustainably produced Audi e-gas as fuel.

S tronic, tiptronic and manual transmission

The powertrain and the chassis of the new Audi A4 and A4 Avant have been completely redeveloped. The six-gear manual transmission, the seven-gear S tronic (now also available for front-wheel drive) and the eight-stage tiptronic have been redesigned; the automatic transmissions now offer a fuel-saving freewheeling function. Wheel-selective torque control supplements the work of the front-wheel drive and the quattro drive. For the most powerful TDI, Audi will offer the sport differential on the rear axle as an option starting in 2016.

Driving dynamics

The handling of new A4 makes a great leap forward: on the one hand sporty and performance oriented, but with a focus on comfort at the same time. The suspension and steering filter out disturbances such as an uneven road surface, but communicate to the driver important information such as increases in lateral forces and tracking. This performance is based on the redeveloped five-link axles and the electromechanical power steering – they are exceptionally light. They lay the foundation for dynamic handling and first-class ride comfort while also reducing fuel consumption. Additional options are dynamic steering, which varies its ratio according to the car’s speed and the steering angle, and suspension with adjustable shock absorbers with which the driver can for the first time select between two settings: sports or comfort. Both of suspension settings are included in the Audi drive select driving-dynamics system, which is standard equipment for models with engines of 140 kW (190 hp) and above.

Widest range in its class: driver assistance and safety systems

The Audi A4 and A4 Avant set the benchmark in their class with numerous driver assistance systems. The predictive efficiency assistant helps drivers to save fuel, Audi active lane assist helps them to stay in lane and the Stop&Go adaptive cruise control including traffic-jam assist eases driving in slow-moving traffic. One special feature of traffic-jam assist is its control strategy. It takes into account a large number of parameters such as road markings and the traffic ahead. Some more innovations that make important contributions to safety are parking assist, rear cross-traffic assist, exit warning, collision avoidance assist, turn assist and the Audi pre-sense systems. Camera-based traffic-sign recognition is also available.

At a glance: The new Audi A4 and Audi A4 Avant

Exterior design and body

– Athletic proportions and sporty elegance; the Avant with raked D-pillars – 4.73 meters (15.5 ft) long, 2.82-meter (9.3 ft) wheelbase, 1.84 meters (6.0 ft) wide, 1.43 meters (4.7 ft) high – Optional LED headlights and matrix LED headlights with dynamic turn indicators – Light body: weight reduced by up to 15 kilograms (33.1 lb) compared with the previous model – Best drag coefficient in its class: 0.23 for the Sedan, 0.26 for the Avant; aeroacoustics ensure peace and quiet on board

Interior

– The longest interior and greatest shoulder width at the front compared with competitors – Avant has a luggage compartment volume of 505 liters (17.8 cu ft) – Avant has an electrical luggage compartment cover as standard – Interior design with large decorative surfaces and continuous air vent strip; new colors and materials, spacious interior, LED interior lighting as standard equipment, first-class workmanship – Largest range of lightweight seats amongst the premium competitors – Automatic climate control with a new interface – Optional LED interior lighting packages with color-adjustable ambient lighting – New equipment concept with sport and design lines – for the first time with exterior differentiation

Controls

– Optionally available: head-up display and Audi virtual cockpit – Completely redesigned MMI operating concept including free-text search function – Can also be operated by multifunction steering wheel and natural-language voice control

Infotainment and Audi connect

– Optional top-end infotainment system MMI Navigation plus with MMI touch and an 8.3-inch MMI monitor including – Audi connect, LTE connectivity and Wi-Fi hotspot. Audi phone box available with inductive charging – Many new Audi connect services including remote control via smartphone app to check and control the car – Audi smartphone interface for connecting Apple and Android phones – Bang & Olufsen Sound System with innovative 3D sound and Audi tablet as mobile rear-seat entertainment

Engines

– Three TFSI and four TDI engines at market launch, 110 kW (150 hp) to 200 kW (272 hp), up to 25 percent more power – Fuel consumption reduced by up to 21 percent, Audi A4 2.0 TDI ultra with new best figures: just 3.7 liters of diesel per 100 km (63.6 US mpg) and 95 grams of CO2 per kilometer (152.9 grams per mile) – Highly efficient 3.0 TDI in two power versions – Economical 1.4 TFSI with 4.9 liters per 100 km (48.0 US mpg) and 114 grams CO2 per km (183.5 g/mi) – New 2.0 TFSI ultra with 140 kW with newly developed combustion method and just 4.8 liters of gasoline per 100 km (49.0 US mpg) and 109 grams of CO2 per km (175.4 g/mi) – A4 Avant g-tron – can operate on sustainably produced Audi e-gas

Drivetrain

– New generations of the S tronic, tiptronic and manual transmission. S tronic in A4 for front-wheel drive for the first time, both automatic transmissions with freewheeling function – Front-wheel drive or quattro drive with wheel-selective torque control

Suspension

– Redesigned, light five-link axles at front and rear, significant increase in comfort with accentuated sportiness – Newly developed electromechanical power steering, with dynamic steering on request – Audi drive select dynamic driving system standard as of 140 kW (190 hp), suspension with adjustable shock absorbers available as an option

Driver assistance systems and integrated safety

– Stop&Go adaptive cruise control including traffic-jam assist for slow-moving traffic – Predictive efficiency assistant for even lower fuel consumption – Audi active lane assist and Audi side assist – New: parking assist, rear cross-traffic assist, exit warning, turn assist, collision avoidance assist and camera-based traffic-sign recognition – New safety systems: Audi pre sense city, basic and rear