audi-s4-sedan-4581

Η Audi στο περίπτερο της στην έκθεση της Φρανκφούρτης, μαζί με το e-tron quattro concept, έχει τη πέμπτη γενιά του A4, αλλά κυρίως μας παρουσίασε και το νέο S4, το οποίο αναμένεται να κυκλοφορήσει το πρώτο μισό του 2016.

Αρχίζοντας από το ζουμί, μηχανικά το μοντέλο διαθέτει τον ολοκαίνουριο 3-λιτρο V6 TFSI κινητήρα απόδοσης 354 ίππων και 500 Nm ροπής, μια αύξηση 21 ίππων και 60 Nm από το απερχόμενο μοντέλο. Ο νέος κινητήρας συνδυάζεται με ένα νέο 8-τάχυτο αυτόματο Τiptronic κιβώτιο και σύμφωνα με την γερμανική εταιρία προσφέρει καλύτερη οικονομία καυσίμου και ταχύτερες αλλαγές ταχυτήτων. Εξαιτίας του νέου μηχανικού συνόλου, το νέο S4 Sedan χρειάζεται για το 0-100 χλμ/ώρα 4,7 δευτ., με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται 250 χλμ/ώρα. Η εργοστασιακή κατανάλωση ανακοινώνεται στα 7,4 λίτρα/100, με τις εκπομπές ρύπων να φτάνουν τα 170 γρ/χλμ.

audi-s4-sedan-4576

Η κίνηση μεταφέρεται, όπως είναι φυσικό, σε όλους τους τροχούς μέσω ενός κεντρικού διαφορικού, που σε νορμάλ συνθήκες μεταφέρει το 60% της ροπής στους πίσω τροχούς. Ανάλογα το επίπεδο της πρόσφυσης μπορεί να σταλεί από 70% στον εμπρός άξονα, μέχρι 85% στο πίσω, έτσι ώστε να υπάρχουν πάντα οι ιδανικές συνθήκες κίνησης. Το S4 κάθεται 23 χλστ. πιο χαμηλά σε σχέση με το νορμάλ A4, ενώ πατάει σε 18άρες ζάντες με ελαστικά 245/40 και προαιρετικά σε 19άρες. Το sedan ζυγίζει 1.630 κιλά, με την Avant έκδοση να προσθέτει 45 κιλά στο συνολικό βάρος.

audi-s4-sedan-4578

Σχεδιαστικά είναι αρκετά διακριτικό και συνετό στην επιθετική του έκφραση, καθώς διαθέτει νέους εμπρός και πίσω προφυλακτήρες, πλαϊνές ποδιές και μια μικρή πίσω αεροτομή. Τα LED φωτιστικά σώματα ανήκουν στον στάνταρ εξοπλισμό, ενώ για όποιον θέλει τα matrix LED θα χρειαστεί να πληρώσει επιπλέον.

Περνώντας στο εσωτερικό, το αυτοκίνητο διαθέτει τα S sport καθίσματα ντυμένα με nappa δέρμα και alcantara. Ακόμα, υπάρχουν φωτιζόμενα μαρσπιέ σε το λογότυπο του S4, ένθετα σε ματ βουρτσισμένο αλουμίνιο, και προαιρετικά μια 12,3 ιντσών οθόνη για το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας.

Στο περίπτερο της Audi βρίσκεται και η g-tron έκδοση του νέου Audi A4 που φορά τον 2.0-λιτρο TFSI απόδοσης 170 ίππων. Χρειάζεται λιγότερο από 4 κιλά φυσικού αερίου ανά 100 χλμ με το ρεζερβουάρ του να είναι 19 κιλών. Η συνολική αυτονομία του ανέρχεται στα 950 χλμ.

Δελτίο Τύπου

Sporty and high-tech: the new Audi S4 and S4 Avant

260 kW (354 hp), 0 to 100 km/h (0 to 62 mph) in 4.7 seconds – Audi launches the new S4* and S4 Avant* at the IAA in Frankfurt am Main. The top models from the A4 series are ahead of the competition – with intelligent lightweight design, powerful engines, and an extensive package of the latest technologies.

“At Audi, we have more than 20 years of expertise in developing our sporty S models,” says Professor Dr. Ulrich Hackenberg, Member of the Audi Board of Management for Technical Development. “From day one, our formula for success has been a combination of outstanding quattro performance, restrained design, and state of the art drive train, suspension, and infotainment technology. The new Audi S4 and S4 Avant impressively continue this sporty tradition.”

Lightweight and powerful: the 3.0 TFSI The heart of the S models is a newly developed V6 engine with petrol direct injection and turbocharging. The 3.0 TFSI has an output of 260 kW (354 hp); its 500 Nm (368.8 lb?ft) of torque is available across a wide range of speeds from 1,300 to 4,500 rpm. The engine outstrips its predecessor in terms of power and torque, while simultaneously offering significantly lower fuel consumption and weight.

The engine can accelerate the Audi S4 from 0 to 100 km/h (0 to 62 mph) in 4.7 seconds, and the electronic limiter kicks in at 250 km/h (155.3 mph). Despite its considerably improved performance, the V6 is extremely efficient. In the NEDC cycle, the S4 Sedan consumes less than 7.4 liters of fuel per 100 kilometers with 170 grams CO2 per kilometer(31.8 US mpg [273.6 g/mi]).

The new eight-speed tiptronic transmission is highly efficient and provides fast, comfortable and spontaneous gear changes. Whenever the driving situation allows, it switches to freewheeling to save fuel.

As on every Audi S model, the power of the 3.0 TFSI is transmitted to the road by quattro permanent all-wheel drive. During normal driving, the selflocking center differential funnels 60 percent of engine torque to the rear axle and 40 percent to the front. Depending on the operating situation, it can distribute up to 70 percent to the front axle or up to 85 percent to the rear. The wheel-selective torque control based on an intelligent software function rounds off the quattro drive train. For dynamic cornering, the wheels on the inside of the bend are slightly braked before they can slip. This makes handling more precise, agile, and stable. A sport differential available as an option improves the handling further by actively distributing the forces between the rear wheels.

Intelligent dynamics: suspension The new Audi S4 and S4 Avant handle corners of all kinds with aplomb – whether on a racetrack or a mountain pass. For fast motorway driving, both models feature impressive straight-line stability. This performance is down to the newly developed suspension. The five-link suspension on the front and rear axle precisely separates the longitudinal and transverse forces, thus ensuring optimum handling in all driving situations. Like the electromechanical power steering, both are designed to be very lightweight. Variable speed-dependent dynamic steering is available as an option.

The standard S sport suspension is 23 millimeters (0.9 in) lower than on the basic model. The ride height is the same with the optional suspension with active damper control. Along with the engine, steering, tiptronic and sport differential, CDC dampers (CDC = continuous damping control) are included in the Audi drive select handling system which comes as standard. This enables the driver to adjust the suspension characteristics in several modes.

The standard 18 inch wheels in 5?twin-spoke star design roll on 245/40 size tires. A 19?inch alternative is available from quattro GmbH. Powerful, stable brakes are fitted on the large wheels.

Sporty understatement: design The appearance of the new S4 models is subtly understated. At the front, the Singleframe grille and the accentuated horizontal lines underline the width. The bumpers and air inlets are prominently profiled. Many of the add-on parts are painted in finely graduated matt gray tones, accentuated with chrome trimming at selected points.

The exterior mirror housings in aluminum look are a visual highlight on the clear flowing side lines of the 4.74 meter long S4 (15.6 ft). The strongly profiled sill trims also give both models a striking appearance. On the tailgate, a separating edge provides targeted aerodynamics. The S?specific rear bumper integrates a black honeycomb grille, an S?typical diffuser clip, and the four tailpipes of the dual-branch exhaust system. Intelligent composite construction characterizes the body. This makes it exceptionally torsionally rigid, safe, and lightweight. It is the basis for the low unladen weight of the car. The sedan with quattro drive as standard tips the scales at 1,630 kilograms (3593.5 lb), the Avant at 1,675 kilograms (3692.7 lb).