gas venzini (1)


Με τις τιμές του αργού πετρελαίου να βρίσκονται πλέον σε ιστορικά χαμηλά, με το βαρέλι να πωλείται κοντά στα 30 δολάρια, μπορεί να έχουμε δει μια πτώση στις τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου στα πρατήρια, αλλά αυτή η πτώση δεν είναι η αναμενόμενη. Τι συμβαίνει και οι τιμές δεν πέφτουν; Η εξήγηση είναι απλή και ακούει στην λέξη φόροι.

Το διάστημα των τελευταίων 18 μηνών, η τιμή του αργού πετρελαίου έχει μειωθεί κατά περίπου 70%, αλλά η τιμή της της αμόλυβδης στην Ελλάδα έχει πέσει κατά 20% (από τα €1,7/ λίτρο τον Ιούλιο του 2014 σε €1,37/ λίτρο αυτή την εβδομάδα).

Για κάθε 100 ευρώ που δίνει ο Έλληνας οδηγός στο πρατήριο καυσίμων, μόνο €33 καταλήγουν στη βιομηχανία πετρελαίου: την χώρα και την εταιρεία εξόρυξης, το διυλιστήριο, την εταιρεία διανομής και τον πρατηριούχο, τα υπόλοιπα 67 ευρώ πηγαίνουν μέσω φόρων στο κράτος.

Η Ελλάδα έχει υψηλή φορολογία στα καύσιμα, αλλά δεν είναι η χώρα με την υψηλότερη φορολογία καυσίμων της Ευρώπης. Υπάρχουν 3 χώρες της Γηραιάς Ηπείρου που έχουν υψηλότερη φορολόγηση. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Μεγάλη Βρετανία, όπου οι επιβαρύνσεις σε φόρους και τέλη ανέρχονται στο 72% των χρημάτων που πληρώνουν οι οδηγοί, ενώ ακολουθούν η Ολλανδία και η Ιταλία. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος βρίσκεται στο 66%, ενώ στις ΗΠΑ, το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 15%.

Μάλιστα, στη Γαλλία, στις αρχές του έτους, την ώρα που οι διεθνείς τιμές κατέρρεαν, η βενζίνη ακρίβυνε, κατά €0,035/ λίτρο καθώς στην τιμή της προστέθηκε “φόρος άνθρακα.” Ο εκτελεστικός διευθυντής του Ινστιτούτου Ενέργειας ΙΕΝΕ, Κωστής Σταμπολής, εξηγεί:

Παραδοσιακά, εδώ και χρόνια, επιβάλλονται φόροι στην αγορά πετρελαίου της Ευρώπης γιατί είναι ένας εύκολος τρόπος για τις κυβερνήσεις να συγκεντρώσουν έσοδα. Μην ξεχνάτε ότι στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στις ΗΠΑ, οι οδηγοί πληρώνουν ένα τρίτο λιγότερο για τη βενζίνη.

Η Κομισιόν δήλωσε πως αναγνωρίζει τη συμβολή του φθηνότερου πετρελαίου στην ανάκαμψη, αλλά δεν δείχνει διατεθειμένη να λάβει μέτρα για μείωση της φορολογίας.