maxresdefault

Μπορεί να σκέφτεσαι “τι σχέση έχει αυτό με τα αυτοκίνητα και τι μας ενδιαφέρει” όμως εγώ θα σου απαντήσω “έχει” και “μας ενδιαφέρει”. Γιατί το δίκτυο super-ποδηλατόδρομων που θέλει να κατασκευάσει η Νορβηγία, δεν είναι μία ιδέα που τους κατέβηκε από το πουθενά, αλλά μέρος ενός σχεδίου που έχει σκοπό την μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου και την σταθεροποίηση της ιδιοκτησίας.


Η Νορβηγία, χάρη στα σημαντικά κίνητρα που έδινε στους κατοίκους της για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, κατάφερε να πιάσει –και να ξεπεράσει– τους στόχους που είχε θέσει όσον αφορά στον συγκεκριμένο τομέα. Αυτό σημαίνει ότι αφενός μπορεί να μειώσει ή να καταργήσει κάποια προνόμια και αφετέρου ότι μπορεί να επενδύσει αλλού ώστε να μειώσει την ατμοσφαιρική μόλυνση. Το “αλλού” στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι ένα δίκτυο 10 super-ποδηλατόδρομων που θα εξυπηρετεί 9 μεγάλες πόλεις και θα παρέχει στους ποδηλάτες απομόνωση από οχήματα για ευκολότερα και ασφαλέστερα ταξίδια. Ο στόχος που έθεσε η Νορβηγία, είναι το 10 με 20% των ταξιδιών, να γίνονται με ποδήλατο –από το 5% του 2015- με τα οφέλη να είναι προφανή. Ένας ακόμα στόχος δε, αφορά την σταθεροποίηση της ιδιοκτησίας αυτοκινήτου μέχρι το 2030. Ναι, η Νορβηγία θέλει να έχει τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων να μην αυξάνονται – πρόσεξε, τον αριθμό ιδιοκτητών, όχι τον αριθμό των αυτοκινήτων ή τις πωλήσεις. Το φιλόδοξο αυτό σχέδιο, θα κοστίσει περίπου 840 εκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει την αντικατάσταση των “συμβατικών” λεωφορείων και φορτηγών με νέα, χαμηλών εκπομπών, την μείωση της πίεσης στις ακτοπλοϊκές γραμμές και την επένδυση σχεδόν 5.5 δισεκατομμυρίων επιπλέον για την βελτίωση του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύο.

Σε σχετικά νέα, η Γερμανία ακόμα προσπαθεί να καταλήξει σε ένα σχέδιο που θα πριμοδοτεί την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Ενώ μέχρι τώρα ακουγόταν πως θα προσφέρει έκπτωση της τάξης των €5.000 ευρώ –ίσως με συμμετοχή των κατασκευαστών-, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης με προεξάρχοντα τον Wolfgang Scheuble, φαίνεται πως αντιδρά. Ο συμβιβασμός που μάλλον έχει επιτευχθεί μεταξύ Merkel και Scheuble, προβλέπει την προσφορά φορολογικών ελαφρύνσεων ως κίνητρο για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Εν τω μεταξύ, άλλη μία έρευνα, προβλέπει πως ο αριθμός των υβριδικών και plug-in υβριδικών οχημάτων στον κόσμο, θα φτάσει στα 17 εκατομμύρια μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Να θυμίσω πως το 2015, ο ίδιος αριθμός δεν ξεπερνούσε τα 12 εκατομμύρια. Από αυτά τα 17 εκατομμύρια, τα μισά θα είναι στην Κίνα ενώ ένα τέταρτο στην Β. Αμερική. Κάπως αισιόδοξες αυτές οι προβλέψεις δεδομένου ότι μιλάμε για 4 χρόνια από τώρα που σημαίνει ότι δεν συνυπολογίζει κάποια πρόοδο στην τεχνολογία αλλά μόνο τα νέα υβριδικά και plug-in υβριδικά οχήματα που θα λανσαριστούν στο εγγύς μέλλον. Ο CEO της Daimler Dieter Zetsche δήλωσε πως τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να έχουν αυτονομία 500 χλμ για να μπορέσουν να τεθούν αντιμέτωπα με τα συμβατικά οχήματα.