1995 Portuguese Grand Prix

Ο αγώνας στο Μπακού ολοκληρώθηκε, με τη χάραξη του σιρκουί πόλης να μην κερδίζει τους οπαδούς ή τους πιλότους. Μια χάραξη που ανατέθηκε, ως συνήθως, στον Hermann Tilke. Τον άνθρωπο που έχει μακρά παράδοση σε δημιουργία πιστών για την Formula 1. Η Παγκόσμια Ομοσπονδία αναθέτει, εκείνος δημιουργεί και οι φίλοι του σπορ τρίβουν τα μάτια τους… Όχι όμως θαμπωμένοι από αυτό που βλέπουν, αλλά επειδή έχουν βαρεθεί τις απρόσωπες και χωρίς χαρακτήρα πίστες.

Βέβαια, θα μπορούσε κάποιος να πει πως ο Tilke είναι σε μεγάλο βαθμό αναγκασμένος να δημιουργεί τέτοιου είδους χάραξη, αφού οι εκατοντάδες περιορισμοί γύρω από την ασφάλεια και τα στάνταρ των περιφερειακών κομματιών της εκάστοτε πίστας, έχουν φέρει σε δεύτερη μοίρα την ουσία, που είναι το ίδιο το σιρκουί και η χάραξή του.

Αυτό, όμως, είναι ένα επιχείρημα που πιστεύω πως καταρρίφθηκε στο Μπακού, με κάποιους οδηγούς να κρίνουν την πίστα επικίνδυνη σε αρκετά σημεία. Κάτι που ήταν προφανές και για εμάς, μέσα από την τηλεόραση. Μάλιστα, ο Jenson Button έφτασε να χαρακτηρίσει σαν πισωγύρισμα την κατάσταση με την οποία ήρθαν αντιμέτωποι οι πιλότοι. Κι εκεί που στο Άμπου Ντάμπι, για παράδειγμα, καταργήθηκε ολόκληρη κερκίδα για να μπει έξοδος διαφυγής στο τέλος της μεγάλης ευθείας, στο Μπακού μπορούσες να “σκάσεις” από τα 200+ χμ/ώρα κατευθείαν πάνω στον τοίχο.

13494808_10154128422942936_1455371062144116009_n

Επομένως και πάλι το χρήμα είναι αυτό που δελέασε τον Bernie και διέταξε την F1 να μετακομίσει το νέο “Ευρωπαϊκό grand prix” στο Αζερμπαϊτζάν. Βέβαια, από όλη την κατάσταση θα μπορούσε να βγει και κάτι καλό, αν και αμφιβάλω. Η F1, όπως έχουμε πει πολλές φορές στο παρελθόν, χρειάζεται τον κίνδυνο και πίστες που δεν είναι απλά διαδρομές του λούνα παρκ. Έτσι, βλέποντας όλα όσα εκτυλίχθηκαν, μου ήρθε άλλη μια “τρελή” ιδέα πλάι σε όσες είχα εκφράσει πριν λίγο καιρό: Αφού έχουμε -τύποις- Ευρωπαϊκό αγώνα στην F1, γιατί να μην δημιουργηθεί και ένας Ιστορικός αγώνας;

Αρχικά, ας θυμηθούμε τον πραγματικό λόγο στον οποίο οφείλει την ύπαρξή του το περίφημο Ευρωπαϊκό gp. Μέχρι και πριν μια δεκαετία, το σπορ δεν είχε γυρίσει την πλάτη του στην Γηραιά ήπειρο, την καρδιά της F1. Με την FOM να έχει θεσπίσει τον κανόνα πως, σε κάθε χώρα μπορεί να διεξαχθεί ένα gp, ώστε να μην μονοπωλεί η Αγγλία, η Ιταλία, η Ισπανία ή η Γερμανία το καλεντάρι των τότε 16-17 αγώνων. Όμως, ο κόσμος στις χώρες αυτές διψούσε για αγώνες και ο Bernie εκμεταλλεύτηκε το Ευρωπαϊκό gp, για να δικαιολογήσει την ταυτόχρονη ύπαρξη δυο gp στο πρόγραμμα. Και η αλήθεια είναι πως η ιδέα του δούλεψε πολύ καλά, με τη Jerez, το Nurburgring και την Imola να γεμίζουν τις κερκίδες τους με σχετική ευκολία.

F1 GP San Marino 2006

Πλέον το σπορ έχει αλλάξει σελίδα, χάνοντας παράλληλα πολλούς οπαδούς, κάτι που γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτό από τις άδειες κερκίδες σε πολλές πίστες, κυρίως εκτός (Ινδία, Κορέα, Μαλαισία, Κίνα) αλλά και εντός Ευρώπης (Γερμανία). Αυτό κάνει τα πολυετή και πολυδάπανα συμβόλαια με την FOM εντελώς ασύμφορα για να υπογραφούν από τους διοργανωτές. Ως αποτέλεσμα, βλέπουμε χώρες χωρίς ενθουσιασμό ή κουλτούρα γύρω από την F1, να μπαίνουν στο πρόγραμμα και να εξαφανίζονται εν ριπή οφθαλμού μετά από λίγα χρόνια.

Παράλληλα, ακόμα και παραδοσιακά gp σε χώρες με πλούσια ιστορία, διαβάζουμε σχεδόν κάθε μήνα πως είναι στα πρόθυρα της αποχώρησης, σπάζοντας τα συμβόλαιά τους, ή πως κινδυνεύουν. Άρα, με δεδομένο πως ο Bernie και η FOM δεν θα δεχτούν να ρίξουν τις απαιτήσεις τους, την ασφάλεια όπως αποδείχθηκε να μην καίει την FIA τόσο πολύ όσο θέλει να μας πείσει ότι την ενδιαφέρει και τον κόσμο να ζητάει πιο πολλούς αγώνες μέσα στην Ευρώπη και σε ιστορικές πίστες με χαρακτήρα, κάλλιστα θα μπορούσε να δημιουργηθεί το “Ιστορικό grand prix”.

Και μην νομίζεις ότι θα ήταν δύσκολο να οργανωθεί το συγκεκριμένο εγχείρημα. Αρχικά, τα όρια για το καλεντάρι του πρωταθλήματος έχουν πάει περίπατο και κάθε χρόνο ακούμε για αύξησή τους. Από την άλλη, μονοετή συμβόλαια για ιστορικές πίστες, με ορισμένες προϋποθέσεις (όπως το να έχουν προϋπάρξει για Χ χρόνια στο πρόγραμμα της F1) για να μην καταντήσει το Ιστορικό gp σαν το Ευρωπαϊκό. Κι αν κάτι τέτοιο είναι ασύμφορο για τις νέες πίστες, που θέλουν τουλάχιστον 4-5 χρόνια συμβόλαιο για να κάνουν απόσβεση των επενδύσεων, οι πιο παλιές που είναι έτοιμες, δεν αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα. Άσε που οι περισσότερες έχουν ήδη πραγματοποιήσει πλήθος τροποποιήσεων για να πιάσουν τα στάνταρ της FIA.

FIA GT Circuit Paul Ricard HTTT

Με αυτό τον τρόπο θα μπορούσαμε να ξαναδούμε αγώνες στο Zandvoort, την Imola, την Jerez, το Magny-Cours, το Paul-Ricard, το Zolder, το Watkins-Glen, το Donington και σε τόσες άλλες πίστες που έχουν τον χαρακτήρα που λείπει από τις σημερινές. Και μάλιστα σε χώρες που η F1 θα μπορούσε να ανεβάσει το κύρος και την δημοτικότητά της.

Με τη σωστή οργάνωση και πάνω απ’ όλα θέληση από πλευράς των διοικούντων το σπορ, η F1 θα μπορούσε να δώσει λίγο περισσότερο χρώμα στο πρωτάθλημά της. Και γιατί όχι, να βάλει και τους οπαδούς στο παιχνίδι. Με διαδικτυακές ψηφοφορίες πάνω στις υποψηφιότητες που έχουν προκριθεί από την ομοσπονδία, ώστε ο φίλαθλος να ορίζει έστω και στο ελάχιστο ένα μέρος του προγράμματος και να αισθάνεται ζωντανό κομμάτι του σπορ που αγαπά και παρακολουθεί.