Η Jaguar ξεκινά τις διαδικασίες για την έρευνα και την ανάπτυξη των αυτόνομων συστημάτων

Σχετικά άρθρα

xfside_1

Η αυτόνομη τεχνολογία και τα νέα λειτουργικά συστήματα, τα οποία, πρόκειται να καθιστούν σε λίγα χρόνια διακοσμητική την παρουσία του οδηγού στο αυτοκίνητο είναι γεγονός, με τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να αναθέτουν στους επικεφαλής των τμημάτων έρευνας και ανάπτυξης και στους μηχανικούς τους, το δύσκολο έργο της εγκατάστασης των προαναφερθέντων συστημάτων και την βελτιστοποίηση αυτών, στα επόμενα μοντέλα τους, με σκοπό, την αποτελεσματική-αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ οδηγού-οχήματος, οχήματος-εξωτερικού περιβάλλοντος αλλά και την αμφίδρομη επικοινωνία και ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των οχημάτων.

Αν και “αργοπορημένη” η Jaguar Land Rover σε πρόσφατη ανακοίνωση της, φαίνεται να είναι πρόθυμη να συμμετέχει ενεργά σε αυτό το κομμάτι της αυτοκίνησης εφόσον σκοπεύει να επενδύσει αρκετό χρήμα αλλά και να καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για την επίτευξη αυτού του εγχειρήματος.

Έτσι μετά την αυτόνομη λειτουργία για τις εκτός δρόμου διαδρομές, η Jaguar φαίνεται να κερδίζει το χαμένο έδαφος μεθοδικά, δουλεύοντας για πρώτη φορά πάνω σε τεχνολογίες που αφορούν στην από όχημα σε όχημα, και από όχημα σε υποδομή, τεχνολογίες επικοινωνιών, οι οποίες θα αποτελέσουν ένα σημαντικό μέρος της μετέπειτα ανάπτυξης των αυτόνομων αυτοκινήτων. Η εταιρεία πιστεύει ότι η ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των οχημάτων είναι ζωτικής σημασίας, δεδομένου ότι θα αυξήσει σημαντικά την ασφάλεια σε ένα μεγάλο αριθμό καταστάσεων.

jlrtechshowcaseoverheadroadworkassist09

Μια συγκεκριμένη τεχνολογία που προωθεί η Jaguar Land Rover είναι η “Over the horizon warning”.  Όπως υποδηλώνει το όνομα, αυτό το χαρακτηριστικό θα επιτρέψει στα αυτοκίνητα να λαμβάνουν σημαντικές και ακριβείς πληροφορίες σχετικά με διάφορους κινδύνους (οδικά έργα, λακκούβες, κακοπαρακαρισμένα αυτοκίνητα, προσέγγιση οχημάτων έκτακτης ανάγκης κ.α) πολύ πριν υπάρξει οποιαδήποτε πιθανότητα ο οδηγός να τους αντιληφθεί πρώτος, με την λειτουργία να προσφέρει οφέλη στα αυτόνομα οχήματα, όπως επίσης και σε έναν οδηγό που απολαμβάνει το αυτοκίνητό του σε ορεινή διαδρομή, όπου η άμεση ορατότητα επηρεάζεται από το μεγάλο αριθμό των τυφλών στροφών.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό που προέβαλε η εταιρεία είναι το “Roadwork assist.”. Το σύστημα χρησιμοποιεί μία κάμερα στραμμένη προς τα εμπρός, η οποία θα δημιουργεί ένα 3D γράφημα του δρόμου, με το λογισμικό είναι σε θέση να αναγνωρίσει τους κώνους, τις μπαριέρες και άλλα εμπόδια, καθιστώντας το αυτοκίνητο ικανό να καθοδηγήσει τον οδηγό κατάλληλα, απαλλάσσοντας τον από το άγχος που αυτές οι καταστάσεις συνήθως δημιουργούν.

Τέλος η Jaguar πρόκειται να εξοπλίσει τα ερχόμενα αυτόνομα μοντέλα με την λειτουργία “Safe pullaway”  σκοπός της οποίας θα είναι η αποτροπή ατυχημάτων χαμηλής ταχύτητας. Όπως για παράδειγμα, ατυχημάτων που προκαλούνται από λάθος του οδηγού, βάζοντας το αυτοκίνητο την σχέση Drive αντί της όπισθεν, κοντά σε ένα τοίχο ή σε άλλο όχημα και άλλα αντίστοιχα μικρο-ατυχήματα.

Το πρόγραμμα της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας εκτείνεται σε χρονικό διάστημα τεσσάρων  ετών. Στο μεταξύ η φίρμα σχεδιάζει να δημιουργήσει ένα στόλο με πάνω από 100 ερευνητικά οχήματα που θα βοηθήσουν με την έρευνα και την ανάπτυξη ενός ευρύ φάσματος διασυνδεδεμένων και αυτόνομων οχημάτων (CAV), με το πρώτο στάδιο αυτού του προγράμματος, να πραγματοποιείται εντός του τρέχοντος έτους με μερικά από τα οχήματα να κινούνται σε μία διαδρομή 66 χιλιομέτρων στους βρετανικούς αυτοκινητόδρομους και τις αστικές οδούς στις περιοχές του Coventry και του Solihull.

[learn_more caption=”Δελτίο Τύπου”]

JAGUAR LAND ROVER TO START REAL-WORLD TESTS OF
INNOVATIVE CONNECTED AND AUTONOMOUS VEHICLE TECHNOLOGY

New research fleet will begin real-world tests in the UK
New technology aims to reduce driver stress and help prevent accidents
‘Roadwork Assist’ will help steer drivers through roadworks and contraflows
‘Safe Pullaway’ will prevent accidents
Cars will communicate with other cars from ‘over the horizon’
Drivers will be alerted that an emergency vehicle is approaching – long before they see or hear it

Whitley, UK: Jaguar Land Rover plans to create a fleet of more than 100 research vehicles over the next four years, to develop and test a wide range of Connected and Autonomous Vehicle (CAV) technologies. The first of these research cars will be driven on a new 41 mile test route on motorways and urban roads around Coventry and Solihull later this year.

The initial tests will involve vehicle-to-vehicle and vehicle-to-infrastructure communications technologies that will allow cars to talk to each other and roadside signs, overhead gantries and traffic lights. Ultimately, data sharing between vehicles would allow future connected cars to co-operate and work together to assist the driver and make lane changing and crossing junctions easier and safer.

Tony Harper, Head of Research, Jaguar Land Rover, said: “Our connected and automated technology could help improve traffic flow, cut congestion and reduce the potential for accidents. We will also improve the driving experience, with drivers able to choose how much support and assistance they need. In traffic, for example, the driver could choose autonomy assist during tedious or stressful parts of the journey.

“But even when an enthusiastic driver is fully focussed on enjoying the thrill of the open road, the new technology we are creating will still be working in the background to help keep them safe. Because the intelligent car will always be alert and is never distracted, it could guide you through road works and prevent accidents. If you are a keen driver, imagine being able to receive a warning that there’s a hazard out of sight or around a blind bend. Whether it’s a badly parked car or an ambulance heading your way, you could slow down, pass the hazard without fuss and continue on your journey.”

ROADWORK ASSIST uses a forward-facing stereo camera to generate a 3D view of the road ahead and together with advanced image processing software, it can recognise cones and barriers. The system will sense when the vehicle is approaching the start of the roadworks, identify an ideal path through complicated construction sites and contraflows, and inform the driver that the road is narrowing ahead. The system will then apply a small amount of steering assistance to the wheel to help the driver remain centred in lane.

Tony Harper said: “Driving through congested roadworks can be a stressful experience for many people – especially when the lanes narrow and switch to the other side of the road, or if road markings are faint, obscured or missing. To overcome this, our prototype system will guide the vehicle to the centre of the narrow lane, reducing driver workload and stress. With further research, in the future this system could enable the car to drive autonomously through roadworks.”

SAFE PULLAWAY: Getting too close to the vehicle in front in traffic jams or when entering junctions is a common cause of accidents. Low-speed collisions can also be caused by drivers hitting walls, garage doors or parked cars because they mistakenly put the vehicle into drive instead of reverse when attempting to pull away.

Jaguar Land Rover is developing an assistance system to prevent these types of collisions. Called Safe Pullaway, it uses the stereo camera to monitor the area immediately in front of the vehicle. If objects such as vehicles or walls are detected, and the system receives signals from throttle pedal activation or from gear selection that could lead to a collision, the vehicle brakes are automatically applied and the driver receives an audible warning.

OVER THE HORIZON WARNING is part of a research project testing devices that use radio signals to transmit relevant data from vehicle to vehicle. If vehicles were able to communicate independently, drivers and autonomous cars could be warned of hazards and obstacles over the horizon or around blind bends.

Tony Harper said: “Over The Horizon will make driving safer and could help prevent traffic jams and accidents. Providing the right information at the right time will enable better and safer decision-making, whether the car is driven by a human or is autonomous.”

If a vehicle has slowed or stopped, and poses a risk to other motorists, it would send a ‘Hazard Ahead’ warning to nearby vehicles. Approaching vehicles will then receive a visual and audible warning, informing the driver of the hazard.

Hearing the siren of an emergency vehicle but not being able to see which direction the vehicle is coming from can be stressful. Giving drivers the right information at the right time will also enable better and safer decision-making, and could reduce the potential for accidents.

Emergency Vehicle Warning allows connected ambulances, police cars or fire engines to communicate with other vehicles on the road: a device in the emergency vehicle would broadcast that it is approaching before the driver could see or hear flashing lights and sirens.

Drivers would receive an audible warning along with a visual alert telling them the direction the emergency vehicle is coming from and how far away it is: they can then safely pull over and allow the emergency vehicle to pass, which will minimise delays for the emergency services and prevent accidents.

[/learn_more]

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Η Nissan παρουσιάζει την πιλοτική γραμμή παραγωγής μπαταριών στερεάς κατάστασης

Η Nissan παρουσίασε σήμερα την -υπό κατασκευή- πιλοτική γραμμή παραγωγής μπαταριών στερεάς κατάστασης στο εργοστάσιό της στη Γιοκοχάμα της Ιαπωνίας. Η πιλοτική γραμμή στοχεύει...