Porsche 989 sedan2

Ας γυρίσουμε λίγο πίσω στο χρόνο. Εκεί στα τέλη της δεκαετίας του ’80 η Porsche δεν περνούσε και τις καλύτερες μέρες στην ιστορία της και βρέθηκε ένα βήμα πριν βάλει λουκέτο. Η 911 δεν μπορεί να πάρει έγκριση τύπου στις ΗΠΑ, λόγω εκπομπών ρύπων και στάθμης θορύβου, ενώ οι πωλήσεις των 944 και 928 δεν πηγαίνουν καθόλου καλά. Ο Ferdinand Porsche έβλεπε πως τα σπορ αυτοκίνητα δεν ήταν της μόδας και αποφάσισε να βρει διέξοδο με το project 989 ζητώντας από το Δ.Σ της εταιρείας να φτιάξουν ένα “learjet για το δρόμο”.

Έτσι το 1988, ξεκινά η δημιουργία της 989 που βασίζεται στην σχεδίαση της 911 και αποτελεί πρόγευση της 996 που θα παρουσιαστεί 1996 και με αυτό το μοντέλο η Porsche θέλει να αντικαταστήσει την 928. Επικεφαλής του project ήταν ο Dr. Ulrich Bez, μηχανικός της Porsche, ο οποίος ήθελε το αυτοκίνητο να είναι πολυτελές και άνετο, αλλά να προσφέρει μια περισσότερο σπορ αίσθηση από τα μεγάλα σεντάν της Mercedes και της BMW. Το αυτοκίνητο ήταν πισωκίνητο και φορούσε ένα 8-κύλινδρο 3,6 λίτρων υδρόψυκτο κινητήρα με 300 άλογα.

Στα τέλη του 1991 και ενώ οι πωλήσεις της 928 παρουσιάζουν σημαντική κάμψη, συνεδριάζουν τα στελέχη της εταιρείας για να δουν αν είναι βιώσιμη η ιδέα της 989. Μετά την συνεδρίαση η εταιρεία αποφασίζει να μην συνεχίσει την εξέλιξη της 989, μιας και η εταιρεία είχε χαμηλή κερδοφορία την περίοδο 1989-1991, με το μοντέλο να λέγεται πως θα είναι επικίνδυνο για το μέλλον της εταιρείας και θα χρειάζονταν να δαπανήσει ακόμα περισσότερα χρήματα από αυτά που είχε δαπανήσει για την εξέλιξη του. Το τέλος της 989 ήρθε τον Ιανουάριο του 1992, όταν σταμάτησε εντελώς η ανάπτυξη του μοντέλου.

Porsche 989 sedan7

Μετά την κατάργηση της 989, η εταιρεία υποστήριξε πως το μοναδικό πρωτότυπο καταστράφηκε αλλά κάποια χρόνια αργότερα ανακαλύφθηκε ότι τα στελέχη έλεγαν ψέματα και το πρωτότυπο βρίσκονταν στην αποθήκη της εταιρείας, με την Porsche να μην την ανακοινώνει ή να μην την εμφανίζει δημοσίως. Η εμφάνιση της 989 είναι αρκετά σπάνια, αλλά στο πρόσφατο Goodwood revival η 989 έκανε την εμφάνιση της δίπλα σε μια πρωτότυπη 915.

Τότε η ιδέα μιας 4θυρης Porsche τους άφησε όλους άναυδους, ενώ και η πρώτη γενιά της Panamera δεν ενθουσίασε τους οπαδούς της εταιρείας. Η δεύτερη γενιά της Panamera δέχτηκε πολύ καλύτερες κριτικές και πλέον θυμίζει περισσότερο μια τετράθυρη 911 όπως συνέβη και με το Project 989.  Δεν ξέρουμε πως θα ήταν το μέλλον της εταιρείας αν έβγαζε τότε στην παραγωγή την 989 ή αν ήταν σωστή η απόφαση, αλλά πλέον η Panamera θεωρείται από τους στυλοβάτες της εταιρείας σε πωλήσεις μαζί με τα Cayenne και Macan.