diploma

Από το Νοέμβριο θα τεθεί σε εφαρμογή ο νέος τρόπος αναθεώρησης των αδειών οδήγησης, κυρίως για ηλικιωμένους άνω των 80 ετών και για άτομα με αναπηρία. Αυτές οι κατηγορίες οδηγών που πρέπει να εξετάζονται από τις δευτεροβάθμιες ιατρικές επιτροπές αντιμετωπίζουν πρόβλημα καθώς, όπως αναφέρει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο εντεταλμένος σύμβουλος της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Κώστας Πάλλας, “η διαδικασία καθυστερεί επί μήνες επειδή δεν προσέρχονται οι γιατροί στις επιτροπές που από το 2013 συστήνουν οι Περιφέρειες, λόγω χαμηλής αμοιβής και μεγάλων καθυστερήσεων στις πληρωμές τους”. Ο κ. Πάλλας επισημαίνει ότι “σύμφωνα με στοιχεία της επιτροπής της Βουλής για την οδική ασφάλεια, σε όλη την Ελλάδα 12.500 άτομα περιμένουν να αναθεωρήσουν τις άδειες οδήγησης. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι το περασμένο καλοκαίρι, 3.500 άνθρωποι στην Κεντρική Μακεδονία, άνω των 80 ετών, περίμεναν να περάσουν από επιτροπή. Ένας πολύ μεγάλος αριθμός ανθρώπων αναγκάστηκε είτε να οδηγεί χωρίς να έχει δίπλωμα οδήγησης είτε να σταματήσει να χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο, παρά το γεγονός ότι είχε ανάγκη να μετακινηθεί” προσθέτει.

Ειδικότερα, στην περίπτωση των ατόμων άνω των 80 ετών, προβλέπεται η εξέτασή τους από δύο ειδικότητες, παθολόγο και οφθαλμίατρο, αλλά το πρόβλημα είναι ακόμη μεγαλύτερο στην περίπτωση των ατόμων με αναπηρία που πρέπει να εξετάζονται από πενταμελή επιτροπή. “Υπό αυτές τις συνθήκες, οι γιατροί δεν προσέρχονται στις επιτροπές, γεγονός που λειτουργεί ανασταλτικά στην εξυπηρέτηση των πολιτών”, σχολιάζει ο εντεταλμένος σύμβουλος της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Απέναντι στην κατάσταση αυτή κινητοποιήθηκε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στο πλαίσιο πρωτοβουλίας των εντεταλμένων περιφερειακών συμβούλων, Κώστα Πάλλα και Γιάννη Παγώνη και η Πολιτεία υιοθέτησε ρύθμιση που προβλέπει την αλλαγή του τρόπου αναθεώρησης των αδειών οδήγησης για όσους πρέπει να εξεταστούν από δευτεροβάθμιες ιατρικές επιτροπές.

Στο πλαίσιο αυτό πέρασε από τη Βουλή σχετική τροπολογία στις 8 Αυγούστου και πλέον από τις 8 Νοεμβρίου θα τεθεί σε εφαρμογή το νέο σύστημα που θα επιτρέπει σε όσους επιθυμούν να ανανεώσουν τις άδειές τους, να εξετάζονται από γιατρούς κρατικών νοσηλευτικών ιδρυμάτων και κρατικών κέντρων υγείας στο πλαίσιο της ολοήμερης λειτουργίας τους, δηλαδή σε απογευματινά ραντεβού, ή από ιδιώτες γιατρούς συμβεβλημένους με τις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας”, προσθέτει ο κ. Πάλλας.

Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, σε δήλωσή του, τονίζει ότι με την αλλαγή που γίνεται, η διαδικασία επισπεύδεται σημαντικά ενώ ο κ. Πάλλας επισημαίνει ότι το νέο σύστημα προάγει την οδική ασφάλεια, καθώς προβλέπει την εξέταση των ατόμων άνω των 80 ετών από γιατρούς τεσσάρων ειδικοτήτων. Σε ό,τι αφορά τέλος, το κόστος, διευκρινίζει ότι “οι ενδιαφερόμενοι δεν θα επιβαρυνθούν περισσότερο οικονομικά σε σχέση με όσα πλήρωναν μέχρι σήμερα”.

  • JohnnyXP64

    K mono pou lene na dosou diploma se atoma ano ton 70 einai tragikoi. Den einai oi geroi tis ellados tiff neidel.

    • Αναλυτής

      Τραγικός είσαι εσύ φίλε μου..θα σου έριχνα ένα απίστευτο βρισίδι αλλά λέω..άσε ..Κυριακή είναι..να μην χαλαστούμε!

    • δηλαδη κουβεντα κυριακατικα δεν μπορεις να κανεις ????

    • JohnnyXP64

      ασε ρε μην ασχολησε μαλον τον θίξαμε τον παππου του ή τον ίδιο αν πλησιαζει τα 70 και θελει αυτοκινητο. με τετοια κουλτουρα τι να λεμε τωρα… block και αστον να τρολαρει….

    • παντα θελω να ακουω και την αντιθετη αποψη απο αυτην που εχω….μπας και μηπως κανω λαθος !!
      η αληθεια ειναι οτι ξερω μερικους 70ρηδες που μπορουν να οδηγησουν….αλλα ξερουν πολλαπλασιους που πρεπει να τους κανεις κατασχεση το αυτοκινητο μιας και οταν βγαινουν εξω ειναι δημοσιος κινδυνος !!

    • και εδω θα πω ..ΑΥΤΟΝΟΜΑ !!!
      η λυση για να μπορει να εχει το δικαιωμα στην προσωπικη μετακινηση ο καθενας !!!!

    • biiALFA

      Εσυ τι φανταζεσαι….. οτι 70 χρονων ανθρωποι ειναι τιποτα χουφταλα που χεζονται πανω τους και περπατανε με πι??? Τραγικος….

    • JohnnyXP64

      οχι ειναι ομως 70% απο αυτούς ατομα που δεν εχουν τα αντανακλαστικα και τις αισθησεις τους 10/10 ουτε 5/10 δεν τις εχουν και βγαινουν στο δρομο “σιγα και προσεχτικα οπως λενε” αλλα σκοτωνουν νεαρους γιατι τους κοβουν το δρομο, πανε πολυ αργα και φρεναρουν πανικοβλιτοι στο παραμικρο, δεν βλεπουν μπροστα τους το βραδυ, και γενικα ειναι εγωηστες και ξεροκεφαλι! φυσικα οχι ολοι αλλα οσο γερμαναμε ετσι κανουμε! και εδω μιλαμε για ατομα ανω των 80ετων να εχουν δίπλωμα!!! ποσο εγωιστές ειστε ορισμένοι που δεν παραδέχεστε τον κίνδυνο!???

      προσωπικα θα εχω καποιον η καποιο οχημα να με οδηγει οπου θελω οταν γερασω δεν θα το παιζω εξυπνος.-

    • apostolos32

      Έχω φίλο που είναι 76χρόνων. Εκτός του ότι οδηγεί πολύ καλά, τον Ιούνιο του έβγαλα πρόγραμμα για τον γύρο των Δαλματικων ακτών. Έκανε 5000χιλιόμετρα σε 12μέρες. Έχω έναν άλλο 82 χρόνων που έρχεται κάθε μέρα στο γυμναστήριο και κάνει διάδρομο μισή ώρα κάθε μέρα και εν συνεχεία βάρη. Δεν είναι όλοι χουφταλα. Για αυτό πρέπει να υπάρχει επιτροπή και μάλιστα αυστηρή. Όχι όμως όλοι στην πυρά. Έλεος πια με τις απολυτες απόψεις.

    • JohnnyXP64

      συγνωμη αλλα το 70% δεν ειναι 100% αρα δεν ειμαι απολυτος!
      ακομα να μην φερνεται παραδειγματα “γνωστων” που ειναι μια χαρα οι ανθρωποι να καταλαβαινουμε οταν μιλαμε για “στατιστικα”.
      κι εγω ξερω 3 ατομα που καπνιζαν για χρονια σαν φουγαρα και δεν παθαν κανενα ειδος καρκινου, ξερω ομως και 7 αλλα ατομα που πεθαναν απο καποιο ιδως καρκινου λογο του τσιγαρου! το 70% λοιπον δεν ειναι οι παντες, αλλα ειναι ενα σοβαρο νουμερο. και οι εξαιρεσεις που αναφερεσται παιδια, ειναι καλοδεχουμενες αλλα απλα επιβεβαιώνουν τον κανόνα, οπως και καθε εξαιρεση! sad but true!

    • apostolos32

      Η απάντηση μου πήγαινε πιο πολύ στην πρώτη σου ανάρτηση που αρνιοσουν κατηγορηματικά στο να έχει κάποιος δίπλωμα στα εβδομήντα

    • μαζι σου…….αλλα αυτοι που ανεφερες ειναι οι ΦΩΤΕΙΝΕΣ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ του κανονα !!!!
      ΑΝ οι εξετασεις ηταν σωστες για την αναθεωρηση του διπλωματος…..θα συμφωνουσα μαζι σου !!!
      αλλα ολοι ξερουμε τι γινετε με αυτες τις εξετασεις……….

    • apostolos32

      Τότε να μιλήσουμε όλοι για καλές και σοβαρές εξετάσεις και όχι με το που φτάνει κάποιος στα 70 να του αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης. Είναι μεγάλη κουβέντα, αλλά τι να πούμε για άτομα σαν τον συγχωρεμένο Παντελιδη που είχε πιεί μια θάλασσα ποτό και οδηγούσε;Ή για χρήστες ναρκωτικών;;

    • 1ον..ατυχες το παραδειγμα μετον παντελιδη….αφου και ενας παππους μπορει να παρει το αγροτικο τυφλα απο τα τσιπουρα !!
      το οτι θα πιασεις το τιμονι σουρακιας….δεν εχει σχεση με την ηλικια !!

      ενας υγειης 30χρονος..σε καμια περιπτωση δεν ειναι χειροτερος απο εναν υγειη 70χρονο !!! και σπανια υπαρχει υγειης 70χρονος…….

      2ον…τωρα για τις εξετασεις….ΜΑΖΙ ΣΟΥ !!! το εχω πει..και θα το ξαναπω…..με την ελευση των αυτονομων….θα μπορεσουν πραγματικα οι εξετασειςνα γινουν πραγματικα αυστηρες….ωστε να πιανουν τιμον πραγματικα ατομα που ξερουν για ποιον λογο οδηγουν !!!

    • apostolos32

      Δεν συγκρίνω έναν νέο που οδηγεί μεθυσμένος με έναν αντίστοιχο υπερήλικα. Ίσως να το διατύπωσα λάθος. Εννοούσα ότι από έναν υγιή υπερήλικα πολύ πιο επικίνδυνος είναι ένας νέος,ο οποίος είναι υπό την επιρρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών.

    • ετσι οκ !!! αλλα ο αντιλογος θα πει…
      σκεψου ποσο πιο επικινδυνος ειναι ο 70χρονος..που υγειης εχει μειωμενα αντανακλασιτκα απο εναν 30ρη….φαντασου τον τωρα και ντιρλα!!!
      θελω να πω…οτι οι ουσιες/ποτα ειναι κατι που επιρεαζει την οδηγηση ανεξαρτητα απο το τι ηλικια εχει ο οδηγος…..

      παντα ο ΝΗΦΑΛΙΟΣ ειναι πιο σωστος απο τον ”ΣΟΥΡΑΚΙΑ” αυτο ειναι νομος !!!
      ομως ποια η διαφορα του ΣΟΥΡΑΚΙΑ(2/3 μπυριτσες οχι ζαντα) απο εναν 70χρονο που ειναι βαρηκοος και εχει μειωπια ???

      εχω καταλαβει τι θελεις να πεις…οπως βεβαια και συ τι θελω να πω εγω !!! :-D

      και θα το πω και παλι…ΑΥΤΟΝΟΜΑ να εχουμε το κεφαλι μας ησυχο!!!! :-D

    • biiALFA

      Δε χρειαζεται να εισαι απολυτος..υπαρχουν 70+ που μπορουν μια χαρα να οδηγουν και 35αρηδες π.χ. που δε ξερουν που παν τα τεσσερα
      Το θεμα ειναι να υπαρχουν σωστες και αδιαβλητες εξετασεις/αναθεωρησεις για ολους,αλλα εδω που ζουμε βραστα κ αστα…..
      ….στην ελλαδα οι μισοι δε θα πρεπε να οδηγουν ανεξαρτητως ηλικιας

      Υ.γ. το αρθρο λεει για ανω των 80….αλλο τα 80 και αλλο τα 70 που ανεφερες πιο πανω

  • Nikolas Karampelas

    Διάβαζα μια έρευνα ότι πιο επικίνδυνοι τελικά είναι οι νέοι οδηγοί 18-25, παρά οι γέροι.
    Αλλά θυμάμαι πως οδηγούσε ο συγχωρεμένος ο παππούς μου και έχω αμφιβολίες :P

    • JohnnyXP64

      μα και οι γυναικες εχουν βγει οτι ειχαν το μικροτερο ποσοστο ατυχηματων! αλλα αν διαβαζαμε σοβαρες μελετες και οχι δειγματα 500ατομων παραδειγμα και απο χωρες που ο μεσος ορος οδηγων ειναι ολο και μεγαλητερος γιατι σκοτονουν τους νεους, θα δεις οτι και οι γυναικες που τις βγαζαν με τα λιγοτερα ατυχηματα, ναι δεν ειχαν οι ιδιες, αλλα ειχαν τον μεγαλυτερο συντελεστή προκλησης ατυχηματων!
      -“εγω δεν εχω τρακαρει ποτε.” σου λενε οι γερη το οτι σκοτωθηκαν 2-3 που τους εκοψε το δρομο ενα βραδυ και δεν το καταλαβαν ΚΑΝ δεν μετραει στις μελετες αυτες!

      μετα τα φορτονουν στους νεους (που ναι ειναι απειροι πολυ τρεχουν παραπανω) αλλα δεν φταει ρε φιλε το οτι εγω πηγα με 120 αντι με 80 σε αδειο δρομο, και ηρθες εσυ απο στοπ ή κοκκινο και με σκοτωσες ενα βραδυ! δεν φταει μονο η ταχυτητα, αν δεν μου εκοβες τον δρομο δεν θα παθαινα τιποτα!

      τα εχω πει και σε ενα Κυπριακο αρθο γιατι εδω κατω χανουν πολους νεους καθε χρονο σε βλακειες! εκει που εχουν γαματους δρομους ασφαλεις (highway) βαζουν γελια ορια και 10αδες ρανταρ και τρελες ποινες φιλακησης αν πας πανω απο 170χιλ! (σε δρομους 3 λωριδες αδειους αεροδρομιο) και ΜΜΜ λεοφορεια τρενα κτλ ειναι σκατα δεν εχουν τιποτα σοβαρο! καθε σπιτι εχει και σχεδον 1:1 οχηματα ανα μελος στην οικογενεια απο τα 15!!!!

      διοτι καλομαθαν αλλα απο την αλλοι χωρις σοβαρες μεταφορες, τι να κανει πως θα παει ο πιτσιρικας σχολειο οταν δουλυεουν οι γονεις αλλες ωρες? πως ο Γερος θα παει να παρει τα φαρμακα απο το νοσοκομειο οταν δεν υπαρχει λεοφορειο και ταξι κατω απο 20ευρω?

      ετσι θα δεις εδω 14χρονα στο τιμονη, και 94χρονους στο τιμονη! ΤΡΑΓΙΚΟ!

      βαλαν ορια ανοητα λοιπον σε καλους δρομους δεν τολαμει κανεις που εχει απλα και αμαξι να το ευχαριστηθει, και πανε μετα καυλωμενοι και πιομενοι σε κατι επαρχιακους που δεν εχει ΡΑΝΤΑΡ και σκοτονονται γιατι πανε αντι με 50 σε σκατοδρομο με 150 και τους βγαινει και ο παπους το βραδυ χωρις φωτα σωστα με το αγροτικο και του κοβει το δρομο!

      οι μπατσοι γραφουν μονο στο higway, τα κοκκινα τα εχουν χεσμενα! περναν την λευκη γραμμη και βγαινουν στο Τ της διασταυρωσεις, μιλανε στο κινητο ΑΚΤΑΠΑΥΣΤΑ, οδηγουν πολυ αργα στην γρηγορη λοριδα προσπερασεις και πολυ γρηγορα σε στενους δρομους που δεν εχουν ορατοτητα! περνανε τα ΣΤΟΠ, παρκαρουν μονο εξω απο το σπιτι και ας εχουν ολοι σχεδον παρκιν σπιτι τους για 2-3 οχηματα!

      πως αυτα τα κρατη θελουν ακομα τετοιους οδηγους στο δρομο δεν το καταλαβαινω! και τωρα διαβαζω και η Ελλαδα να δωσει σε 80αριδες αδεια οδηγησης! αντε γεια!

  • Mikoyan Gurevic

    Εγώ τώρα άμα βγάλω νέο δίπλωμα σε σχήμα πιστωτικής κάρτας, πότε θα λήγει; Στην συμπλήρωση του 65 έτους ή σε 15 χρόνια που θέλουν να το κάνουν υποχρεωτικά για ανανεώσεις; Αυτό που έχω τώρα λήγει το 2048.

  • DarkV12Tdi

    Σωστό για άτομα μεγάλης Ηλικίας να εξετάζονται και αν είναι οκ οι εξετάσεις καλώς ανανεώνουν το δίπλωμα. Εγώ έχω το καινούργιο δίπλωμα τύπου πιστωτικής κάρτας, αλλά πριν την αποκτήσω πέρασα από επιτροπή ,( ακτινογραφίες,αξιολόγηση από ψυχίατρο αν είμαι στα καλά μου και καλά και με έστειλαν σε άλλη πόλη 800 χιλιόμετρα μακριά…, εξετάσεις αίματος,τέστ αχρωματοψίας,οφθαλμίατρο. πέρασα σε όλα άριστα αλλά μεγάλη ταλαιπωρία σε γραφειοκρατία και επισκεψεις στο νοσοκομείο και ατελείωτες ουρές) στην αρχή μου έδωσαν 1 χρόνο περιορισμό σαν καινούργιος οδηγός και ταλαιπωρίες στην γραφειοκρατεία,πολύμηνη αναμονή μέχρι να έρθουν επιτροπές για ανανέωση και δεν έρχονταν ιατροί,κάνανε απεργίες κλπ με αποτέλεσμα να κυκλοφορώ με ληγμένο δίπλωμα για 1 έως 2 χρόνια μέχρι να συσταθεί επιτροπή. Αλλά από το Υπ Συγκοινωνιών μου έδωσαν χαρτί δικαιολογητικό ότι περιμένω να περάσω επιτροπή, και με έχουν σταματήσει για τυπικό έλεγχο και ζήταγαν δίπλωμα,τους έλεγα δεν έχω,έχει λήξει και έδινα το δικαιολογητικό και τους έλεγα καθυστερούν οι επιτροπές και μου την χάριζαν , και οι αστυνομικόι μου έλεγαν ότι δεν είναι υποχρεωμένοι να δεχτούν το δικαιολογητικό,είναι ανάλογα την κρίση τους,αν θέλανε με έβαζαν μέσα,μου παίρνουν το αμάξι και πλήρωνα βαρύ πρόστιμο,αλλά ευτυχώς έπεσα σε καλούς τύπους και ευγενέστατους και έλεγαν ” είναι μ@λ@κες της επιτροπής” κ με άφηναν να φύγω. :) . 3 φορές Ανανέωσα το δίπλωμα , την πρώτη φορά με 1 χρόνο περιορισμό ,την δεύτερη ανανέωση 3 χρόνια όριο, την 3 η φορά πλέον έχω μόνιμο δίπλωμα έως το όριο των 65, εμένα στο 2052 λήγει

    • επαγγελματικο και το αναννεωσες 3 φορες ????

    • DarkV12Tdi

      Όχι, δεν έχω επαγγελματικό. Ερασιτεχνικό κιόλας και ο μλκας ο δάσκαλος οδήγησης με έστειλε σε αυτούς, τότε και Νόμιζα τότε σε όλους γίνεται η ίδια διαδικασία και ενώ σε άλλους που ρώτησα δεν έχουν περάσει ποτέ επιτροπή και το πήραν κανονικά, και με αναπηρία σε ποσοστό 40-50-60-70% και πήραν δίπλωμα με την μία χωρίς ταλαιπωρία και διαδικασίες , έως στα 65 έτος της Ηλικίας κ εγώ ο Μλκας έκατσα να με σκίζουν χωρίς να έχω τπτ σοβαρό, και πέρασα με άριστα τις εξετάσεις.

    • apostolos32

      Και εγώ επαγγελματικό έχω και το έχω ανανεώσει 6_7 φορές. Ανανεώνεται κάθε πενταετία.

    • ποσο εισαι?? 52 ??? :-P

    • apostolos32

      Τον Αύγουστο μπήκα στα 54

    • ε το λες οτι επεσα και μεσα !!!!! :-D

  • AMG

    Εγώ το πέρασα στις 4 Αυγούστου. Σε λίγο θα σημπληρωθούν 2 μήνες και ακόμα δεν θα έχω καρτέλα.Γιατί καθυστερούν τόσο;

  • insider greece
  • Κυριακος

    Απ ότι κατάλαβα αντί να εξετάζονται από επιτροπές θα επιλεγούν αυτοί όποιον γιατρό θέλουν. Αν είναι έτσι αυτό σημαίνει ότι θα δίνουν το δωράκι στον γιατρο και κείνος θα λέει ότι είναι καλά.

  • ΝΙΑΝ

    Τον υπουργό ενδιαφέρει ο αριθμός των ενεργών οδηγών να είναι υψηλός, διότι αυτό επιφέρει με πολλούς τρόπους έσοδα στο κράτος.
    Το γεγονός ότι στην ανανέωση διπλώματος υπάρχει μόνο εξέταση από παθολόγο και οφθαλμίατρο είναι τραγική. Νομοθετικό πλάισιο υπάρχει μόνο για τα άτομα με κινητικού τύπου αναπηρία , τα οποία υπό το είδικό κέντρο ΙΝΙΟΧΙΟΣ μπορούν να πάρουν πιστοποιηση ικανότητας οδήγησης και αν χρειαστεί να δρομολογηθεί η κα΄ταλληλη τροποποίηση των οχημάτων. Ασθενείς για παράδειγμα με νευρολογικά προβλήματα (Parkinson, άνοια) έιναι τελείως μη προστατευμένοι από τον νόμο…..και οι περισσότεροι από αυτούς (δικαίως ή αδίκως) είναι εν ενεργεία οδηγοί.
    Σε μία μελέτη που είχε γίνει το 2005 στην Γερμανία σε ασθενείς με νόσο πάρκινσον (τηλεφωνικό ερωτηματολόγιο σε χιλιάδες οδηγούς με νόσο Παρκινσον) έδειξε ότι το 30% αυτών είχαν εμπλακεί ΄σε ατύχημα και το 10% το είχαν προκαλέσει οι ίδιοι.
    Σαφώς η οδήγηση στις μέρες είναι ισοδύναμο της ελευθερίας και της αυτονομίας του προσπώπου, από την άλλη όμως το “πρόβλημα” δεν το βρίσκεις αν δεν το ψάξεις.
    Οι εξετάσεις για την ανανέωση διπλώματος πρέπει να αλλάξουν , όχι με γνώμονα το “ταμείο” του κράτους αλλά την ασφάλεια του οδηγού και των υπολοίπων.
    Ας μην ξεχνάμε ότι η οδήγηση δεν είναι μια αυτοματοποιημένη λειτουργία που την μαθαίνεις και μετά την διατηρεις (π.χ ποδήλατο….). Είνα μια πολύ δυναμική κατάσταση στην οποία πρέπει να έχεις πολύ καλή αντίληψη και αντανακλαστικά για να αποφύγεις τα στιγμιαία προβλήματα που θα σου τύχουν στο δρόμο, αλλά και να ΠΡΟΝΟΕΙΣ για εκείνα που έπονται.
    Πόσοι άνω των 80, μπορούν να το κάνουν αυτό ? Αυτός που βλέπει καλά (καλός οφθαλμολογικός έλεγχος) και νιώθει καλά (έλεγχος από παθολόγο) είναι ταυτόσιμο με την οδηγική επάρκεια?