1997-lola-t97-30-f1-road-car-f1r2


Η Lola Cars ήταν μια βρετανική εταιρεία όπου για 54 χρόνια, από το 1958 ως το 2012 που έκλεισε το τμήμα των αγωνιστικών αυτοκινήτων, δημιουργούσε αγωνιστικά αυτοκίνητα για τους κορυφαίους θεσμούς του πλανήτη. Η Formula 3, η F3000, το CART, ήταν θεσμοί που η Lola ήταν για χρόνια ο ακρογωνιαίος λίθος. Βέβαια δεν θα μπορούσε να λείπει και η Formula 1 στην οποία συμμετείχε για πολλά χρόνια χωρίς όμως επιτυχίες. 3 podiums, 2 το 1962 και 1 το 1990 είναι καλύτεροι τερματισμοί στους πρωταθληματικούς αγώνες της F1. Βέβαια η Lola κατά κανόνα δεν συμμετείχε ως εργοστασιακή ομάδα αλλά έφτιαχνε πελατειακά σασί για διάφορες αγωνιστικές ομάδες, μάλιστα είχε βοηθήσει την Honda στα πρώτα της βήματα στην F1, το 1967. Οι κάπως μεγαλύτεροι θα θυμάστε τις Larousse και Scuderia Italia που ήταν και οι τελευταίες ομάδες που έτρεξαν σασί της Lola στην Formula 1.

Το 1997 η Lola δοκίμασε να κατεβάσει δική της εργοστασιακή ομάδα στην F1, την Mastercard Lola. Η απόπειρα αυτή ήταν απολύτως αποτυχημένη με τα μονοθέσια της να μην καταφέρνουν να πιάσουν το 107% της pole position στον ενακτήριο αγώνα της Μελβούρνης με πάνω από 10 δευτερόλεπτα διαφορά από τον poleman Jacques Villeneuve. Η Lola T97/30 βασιζόταν σχεδιαστικά στο σασί της εταιρείας για τα IndyCars και η εξέλιξή της ήταν πολύ πρόχειρη. Αρχικά είχε σχεδιαστεί για να έχει τον δικό τους in house V10 αλλά τελικά επέλεξαν έναν πελατειακό Ford ECA Zetec-R V8, προδιαγραφών 1996. Η MasterCard πανικοβλήθηκε και απέσυρε την χορηγία έτσι η πορεία της T97/30 έληξε χωρίς να δει ποτέ αγώνα. Για την ιστορία να πω πως το 2009 η Lola ανακοίνωσε πως σχεδιάζε την συμμετοχή της στο πρωτάθλημα του 2010 αλλά λίγο αργότερα ανακοίνωσε πως απορρίπτει τελικά αυτό το πλάνο. Αν και προσπάθησε φιλότιμα μάλλον είχε bad karma στην F1.

Αρκετά όμως με την ιστορία, αυτό που βλέπεις υποτίθεται είναι μια T97/30, αν και εγώ θα έλεγα ότι μοιάζει με τις Larousse της δεκαετίας του ’80 ή με κάποια F3000, οι πηγές αναφέρουν πως πρόκειται για ένα από τα σασί που απέτυχε να προκριθεί στα δοκιμαστικά της Μελβούρνης. Οπότε αν αυτά αληθεύουν πρόκειται για την μόνη road legal F1! Βέβαια οι αλλαγές που έχει υποστεί είναι εκτενέστατες για να μπορέσει να πάρει έγκριση τύπου από τις βρετανικές αρχές. Οι τροχοί είναι 17″ πλέον, δεν υπάρχουν carbon φρένα και το ύψος έχει αυξηθεί στα 50 και μπορεί να ρυθμιστεί μέχρι και τα 75 χιλιοστά. Επίσης το ημιαυτόματο κιβώτιο και V8 αντικαταστάθηκαν αμφότερα και την θέση τους πλέον έχουν ένας δίλιτρος υπετροφοδοτούμενος κινητήρας της Cosworth απόδοσης 370 ίππων και ένα πεντατάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο. Δεν λείπει και ο εξοπλισμός δρόμου όπως λασπωτήρες, φώτα, φλας, χειρόφρενο και υποθέτω και κόρνα! Με μόλις 40 χιλιόμετρα από όταν απέκτησε πινακίδες δημοπρατείται από τον οίκο Bonhams στο Λονδίνο στις 7 Δεκεμβρίου και η τιμή που αναμένεται να πιάσει είναι 60 με 90 χιλιάδες ευρώ περίπου.

Προσωπικά δεν το θεωρώ ευκαιρία, όταν υπάρχουν αυτοκίνητα όπως το BAC Mono ή τα Radical, αλλά νομίζω πως όλη η αξία του είναι πως το σασί είναι(;) Formula 1 FIA approved.

Δελτίο Τύπου

1996/2009 ‘Formula 1’ Derived Road Car F1R (Road)

  • Registration no. AE59 ERV
  • Chassis no. 7A4N9N319S106N52R
  • *Designed and built by Lola engineers
  • *Unique specification
  • *Road legal in the UK
  • *Only circa 25 miles since completion

Design and race engineers at Lola, headed by Russell Anniston, were challenged by way of a wager to build a Formula 1-style car that could be UK road registered. The street car had to embody the excitement, visual cues, and sense of theatre of a traditional Formula 1 racing car, while still addressing the practical road issues involved. The most practical way of demonstrating this was to build one. It took the best part of 15 years from concept through design to completion, and the result is a combination of several racetrack and road-car technologies. Needless to say, after this magnificent creation’s completion, the wager was won.

The F1R was built around a circa 1996 Lola chassis (which may have come from the company’s aborted 1997 F1 project) utilising the tub, wings, suspension, nose none, body panels, radiator ducting, and other ancillaries.

Although during this period of Formula 1, normally aspirated engines of 3.0-litres capacity were used, it was felt that for road use a 2.0-litre turbo-charged Cosworth YB unit would offer the optimum balance. The four-cylinder Cosworth was mated to a G50 five-speed manual gearbox for simplicity of use, while the ready availability of parts ensures easy ongoing maintenance. The engine is presently tuned to deliver a healthy 370bhp, but adjusting the turbo can substantially increase this.

Ground clearance was one of the most obvious areas of consideration, and this F1 derived road car runs at an increased and adjustable 50-75mm. As with an F1 car, the aerodynamically critical surfaces and wings generate increased levels of downforce as speed rises. Both front and rear wings are adjustable.

The F1R is an amalgamation of various racing vehicle technologies, and uses conventional components where appropriate. All service items are readily available. The F1R was built and assembled by Lola engineers to the highest standards with customary attention to detail. The net result is a car that quite possibly provides the closest sensation of driving a single-seat racer on the road.

To say it is eye-catching on the road is somewhat of an understatement. The owner reports that the car is good in traffic, very easy to drive, and offers tremendous performance when required – it even has a ‘handbrake’ to comply with UK regulations. The F1R is offered in effectively ‘as new’ condition, having covered only some 25 miles and been stored in a climate controlled environment with a stable of other cars. The maintenance programme includes starting and warming up to operational temperatures every month. The F1R’s last outing was in early autumn for its annual MoT test.

The seller, an avid motorsport enthusiast and driver, is very happy to offer any advice to the buyer. Furthermore, one of Lola’s former race engineers is also available to offer advice. A spares package is included with the car, and an inventory of these parts is available from Bonhams. A comprehensive history of the specifications and build of this striking car is available also.

Offered with a DVLA V5C document giving the first date of registration as 13th October 2009, this is the only such motor car built and is fully road legal in the UK having passed the government SVA tests. Coming to sale at a fraction of the price such a car would cost to commission today, this extraordinary vehicle represents a unique opportunity to any motorsport collector.

  • Mika

    Σαν ρεπλικα μοιαζει! Λιγο αστειο ειναι!!!
    :p

  • οταν ΒΑC kai RADICAL μπορει να εχει και η κουτση μαρια……..τοτε αυτο ειναι μονοδρομος στη διαφορετικοτητα !!!!!
    και πιστευω πως θα πηγαινει και πιο γρηγορα !!!!! δεν σηκωνει στην τελικη κιαλλη αποτυχια αυτο το σασι !!!! :-P