Σε πεδίο μάχης παραπέμπουν οι ελληνικοί δρόμοι, καθώς η διαρκής αντιπαράθεση οδηγών Ι.Χ. με μοτοσικλετιστές, οδηγών λεωφορείων και φορτηγών με οδηγούς «μικρών» αυτοκινήτων και όλων μαζί εναντίον ποδηλατών αλλά και πεζών καλά κρατεί, με… μαζική παράκαμψη του ΚΟΚ. Έτσι, πάνω από δύο άνθρωποι κάθε ημέρα αφήνουν την τελευταία τους πνοή στους ελληνικούς δρόμους λόγω τροχαίων και πάνω από 14.000 – 15.000 είναι οι τραυματίες κάθε χρόνο, παρά τη μικρή μείωση των τελευταίων ετών.

«Αρκούν τρία δευτερόλεπτα για να γίνει μεγάλο κακό, για να χαθούν μία ή περισσότερες ζωές και για να καταστραφούν μερικές ακόμα. Το τιμόνι είναι ένα φονικό όπλο». Οι δηλώσεις αυτές του προέδρου του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), Κώστα Κεπαπτσόγλου, προκαλούν ίσως σοκ. Αλλά είναι καλό να τις έχουμε στο μυαλό μας, ειδικά αυτές τις γιορτινές ημέρες, που οι οδικές μετακινήσεις αυξάνονται πολύ. Πολύ περισσότερο όταν στην Ελλάδα σκοτώνονται στους δρόμους από συγκρούσεις με οχήματα περίπου 800 άτομα κάθε χρόνο, ενώ πάνω από 1.300 άτομα τραυματίζονται βαριά.

Τα τελευταία χρόνια τα στοιχεία της Τροχαίας αποτυπώνουν μια μείωση στον αριθμό των θυμάτων: το 2012 οι νεκροί στην άσφαλτο είχαν φτάσει τους 976, το 2013 ήταν 865, το 2014 ήταν 801 και το 2015, 789. Αν και έχουν διατυπωθεί επιφυλάξεις για την ακρίβεια των στοιχείων της Ελληνικής Αστυνομίας (για παράδειγμα, όσον αφορά τραυματίες που καταλήγουν αργότερα), σίγουρα σηματοδοτούν μια πτωτική τάση. Αντίστοιχα, ο συνολικός αριθμός των τραυματιών, ελαφριές ή βαριές περιπτώσεις, μαζί με τους αποθανόντες, αποτυπώνει την ίδια τάση: από 16.094 το 2012, πήγαμε στους 15.072 το 2013, 15.085 το 2014 και 14.729 το 2015.

Η μείωση στον αριθμό των θυμάτων μάλλον έχει να κάνει με τη μείωση της χρήσης των Ι.Χ. αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια λόγω της κρίσης, παρά με βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς των οδηγών. Υπάρχει και μια βελτίωση των οδικών υποδομών, κυρίως των αυτοκινητοδρόμων, αλλά δεν υπάρχουν ακόμα επιστημονικά στοιχεία για να δούμε ακριβώς από πού προήλθε η μείωση των θυμάτων,

λέει ο κ. Κεπαπτσόγλου.

Οι οδηγοί μοτοσικλετών έχουν πολύ μεγάλο μερίδιο μεταξύ των νεκρών και των τραυματιών. Το 2015 από τους 789 νεκρούς, οι 287 ήταν αναβάτες μηχανών.

Το πρόβλημα με τα δίκυκλα στην Ελλάδα είναι πολύ μεγάλο. Οι οδηγοί τους είναι οι πιο εκτεθειμένοι στον κίνδυνο και παρ’ όλα αυτά η αγνόηση του ΚΟΚ από μέρους τους είναι πολύ εκτεταμένη,

δήλωσε ο κ. Κεπαπτσόγλου.

Μια νέα πρόκληση στους ελληνικούς δρόμους είναι η αυξανόμενη κυκλοφορία ποδηλάτων και η προσοχή που πρέπει να έχουν απέναντί τους τα μηχανοκίνητα οχήματα. Το 2015 είχαν καταγραφεί έξι νεκροί αναβάτες ποδηλάτων ενώ το 2016 βρέθηκαν εννέα περιπτώσεις νεκρών ποδηλατών!

Αλλά και οι πεζοί είναι κινούμενοι στόχοι για τους ασυνείδητους οδηγούς. Το ποσοστό των νεκρών πεζών κυμαίνεται στο 17%-20% τα τελευταία χρόνια. Μόνο το 2015, 129 άνθρωποι που περπατούσαν βρήκαν τραγικό θάνατο στην άσφαλτο. «Ο πεζός έχει προτεραιότητα!

Στην Ελλάδα τηρείται μόνο στο… αεροδρόμιο, που κατεβαίνουν ανυποψίαστοι οι τουρίστες. Επιπλέον όμως, πρέπει να μειωθούν τα όρια ταχύτητας, ειδικά μέσα στις πόλεις. Οτιδήποτε κινείται πάνω από τα 30 χιλιόμετρα την ώρα μπορεί να σκοτώσει έναν πεζό, ένα παιδί, έναν ποδηλάτη», τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΣ και επίκουρος καθηγητής στο Πολυτεχνείο, σημειώνοντας πως πρόκειται για διεθνή τάση. «Εξάλλου, το χρονικό κέρδος για τον οδηγό από την αυξημένη ταχύτητα είναι μηδαμινό. Αντίθετα, οι συνέπειες σε κίνδυνο, ρύπους, θόρυβο, κατανάλωση είναι πολύ μεγάλες».

Δεν υπάρχουν τροχαία ατυχήματα, αλλά τροχαία εγκλήματα. Δεν πρόκειται για την κακιά ώρα, την ατυχία, αλλά για εγκληματική συμπεριφορά», λέει ο κ. Γιώργος Κουβίδης, από τον Πανελλαδικό Σύλλογο SOSΤΕ (SOS Τροχαία Εγκλήματα), σημειώνοντας μάλιστα πως τον Απρίλιο φέτος, το μεγάλο ειδησεογραφικό δίκτυο Associated Press ζήτησε από τους συνεργάτες του «να αποφεύγουν τη λέξη “ατύχημα” στα θέματα που αφορούν τροχαίες συγκρούσεις», αναφέροντας πως η λέξη «μπορεί να αναγνωστεί ως ελαφρυντικό για το πρόσωπο που είναι υπεύθυνο»…

«Υπάρχουν χώρες που εφάρμοσαν ολοκληρωμένες πολιτικές για την οδική ασφάλεια και είχαν εντυπωσιακά αποτελέσματα όσον αφορά τη δραστική και διαρκή μείωση των τροχαίων συγκρούσεων, όπως στη Σουηδία εδώ και δεκαετίες και στη Βόρεια Αμερική τα τελευταία δύο χρόνια», λέει ο κ. Γιώργος Κουβίδης, ξεχωρίζοντας δύο αιτίες για τις περισσότερες θανατηφόρες συγκρούσεις. «Το πρώτο είναι η ταχύτητα, ο υπ’ αριθμόν ένα φονιάς στους δρόμους. Το λένε όλοι οι οργανισμοί. Εμείς δεν συμφωνούμε απλά, το βεβαιώνουμε με τις ζωές αυτών που χάσαμε. Η συντριπτική πλειονότητά τους είναι θύματα παραβατών ταχύτητας», τονίζει ο κ. Κουβίδης. Μείωση κατά 5% της μέσης ταχύτητας θα οδηγούσε σε έναν περιορισμό των θανατηφόρων τροχαίων συγκρούσεων κατά 30%, λέει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας.

«Το δεύτερο είναι το αλκοόλ. Αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ από τον οδηγό σημαίνει πολλαπλάσιες πιθανότητες για σύγκρουση. Το να οδηγείς με ποσότητα αλκοόλ στο αίμα 1,5 ή 1,9 ή 2,2 gr/l σημαίνει αντίστοιχα πιθανότητα εμπλοκής σε τροχαία σύγκρουση 30 ή 50 ή 100 φορές μεγαλύτερη από αυτήν που έχεις όταν δεν έχεις καταναλώσει αλκοόλ», σημειώνει ο κ. Κουβίδης (σ.σ.: στην Ελλάδα το όριο είναι 0,5 gr/l).

  • Gestione Sportiv@

    Για εμάς τους Έλληνες οδηγούς τα έχει πει όλα ο Mark Webber από το 2007, όταν είχε έρθει για το event της Red Bull στην γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και καθώς βρισκόταν στο δρόμο από Αθήνα για Πάτρα και είδε τον οδηγό που τον μετέφερε να ξεπερνάει τα όρια ταχύτητας, οδηγούς νταλίκας να τρέχουν σαν τρελοί και γενικά μία κατάσταση τραγική στους ελληνικούς δρόμους, στην επιστροφή ζήτησε να πάει Αθήνα με ελικόπτερο!!!!!!!!!! https://uploads.disquscdn.com/images/40fd3beb294d93b93388066197d98485f4c65a7997285d9147ec769f1602cfbb.jpg

    • manowar

      η μεγαλυτερη μλκια ηταν τοτε που ειχα μπει στο ηρακλειο συνοδηγος σε ενα delta intergralle το παλικαρι ηταν ενα με το τιμονι τρομερα χερια δεν μπορουσε ομως να μην κανει μλκια στο κοκκινο δεν τηρουσε τιποτα και το σημαντικοτερο που δεν παρατηρουσε,,, την μλκια που θα κανει ο αλλος απεναντι..αυτος ειναι ενας πολυ καλος οδηγος απο αποψη τεχνικης οδηγικα και απο αποψη παιδειας οδηγικης ηταν ουγκα ουγκα..αυτο ειναι ο ελληνας πετρολχεντ γκαζοφον

    • Nikolaos

      Είχε ζητήσει τότε από τον οδηγό του να μπει πίσω απο λεοφωρείο για το υπόλοιπο της διαδρομής για προστασία..

  • για μενα 2 οι πιο αδικοι τροποι για να χασεις τη ζωη σου…
    ενα η κωλοαρρωστια……και ενα το τροχαιο !!!
    την αρρωστια μπορει να μην την εχουμε νικησει….αλλα το προσπαθουμε!!!!
    αντιθετα στο θεμα τιμονι……..απλα δεν κανουμε τιποτα !!!!!

    υ.γ στο θεμα ” Ο ΠΕΖΟΣ ΕΧΕΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ” διαφωνω !!!! ο πεζος εχει προτεραιοτητα εκει που οριζει ο ΚΟΚ !!!! αντιθετα με αυτα που νομιζουν εδω οι ”καφροι” !!!!
    υ.γ πριν κανα 20ημερο ειχε γινει θεμα….νομιζω στην κομοτηνη…..που τροχονομος εγραψε 2η3 πεζους !!!!
    υ.γ η φωτο δειγμα απο ελληνικη παιδεια https://uploads.disquscdn.com/images/35f2a289427c53595e4fa1e9e12ecce7314737b459781dc4e1188d6296e680e1.jpg

    • καθε μερα στο δρομολογιο μου συνανταω παρα πολλες καφριλες,αλλα σαν την συγκεκριμενη πινακιδα 1η φορα βλεπω..
      εχω την εντυπωση οτι εμεις οι Ελληνες πρεπει να ζουμε απο θαυμα,οταν βγαινουμε στους δρομους..(αναφερομαι στους ευσυνειδητους)

    • ειναι αυτο που λεει το ανεκδοτο….
      -ποιος εχει προτεραιοτητα στο χωριο ???
      -αυτος που ειναι απο το χωριο !!!
      -ναι οκ…αλλα αν και οι 2 ειναι απο το ιδιο χωριο ??
      -τοτε αυτος που εχει το τρακτερ !!! :-P

  • Bon Viveur

    Με ανύπαρκτη οδηγική παιδεία ή μάλλον με ανύπαρκτη παιδεία γενικώς, πάλι καλά σκοτώνονται μόνο τόσοι….
    Αυτούς που δεν λυπάμαι καθόλου όταν τους βλέπω κάτω σκοτωμένους είναι οι μηχανόβιοι που δεν σέβονται τίποτα. Το αντίθετο θα έλεγα..
    Πιο πολύ θα λυπηθώ για μία γάτα ή για σκύλο αν σκοτωθεί παρά για αυτά τα αποβράσματα.

    • αποβρασματα δεν ξερω αν ειναι…..
      αλλα πραγματικα εγω απορω…οταν βλεπω στον περιεφερειακο…να πηγαινουν με καμια 100χλ/ω…και το κρανος να το εχουν στο χερι !!!!!!
      ρε καραμητρο…το μαλλι θα χαλασει οπως και να χει…..φορα το το γαμηδι !!!!!

    • Bon Viveur

      Αποβράσματα είναι, όπως είναι οι δολοφόνοι, αναρχικοί κτλ κτλ.
      Οταν συνειδητά δεν υπακούς τους κανόνες της κοινωνίας, βάζοντας σε κίνδυνο τα υπόλοιπα μέλη της, είσαι ένα απόβρασμα, ένας κανάγιας.

    • Bon Viveur

      χαχαχα

  • Antonis

    Η βασικότερη λέξη λείπει από το κείμενο, προφανώς και από την ελληνική κοινωνία: παιδεία.

  • Mrdesperado32

    δεν ειναι μονο θεμα παιδειας αλλα και νοοτροπιας και κακης αστυνομευσης.οι Ελληνες οταν πανε εξωτερικο ειναι κυριοι και κλανουν μεντες.οι γερμαοι που ερχονται με μηχανες το καλοκαιρι,στην αρχη τους βλεπεις φουλ εξοπλισμενους με στολες μποτες κλπ με 40 βαθμους και μετα απο 2 μερες με διχαλο και αμανικο…βλεπουν οτι εδω οτι οι παραβατες δε τιμωρουνται απ την αστυνομια και ξεσαλωνουν και αυτοι.οποτε θελει αυστηρη τροχαια και γραψιμο μεχρι να σβησει ο ηλιος.το κακο εχει παραγινει ειδικα με τα κινητα που χρησιμοποιουν οι κυριες ως επι των πλειστων.αυτα τα fb και τα instagram εχουν σκοτωσει πολυ κοσμο.χιλιαρικα λοιπον οι ποντοι να περνιουντε κανονικα και ολα θα φτιαξουν.βουρδουλα θελει

    • σαν του επαγγελματος…ποσες παραβασεις εχεις βεβαιωσει ??? :-D

    • Mrdesperado32

      απ το 2008 μεχρι σημερα καμμια…πριν πολλες.αριθμο δε θυμαμαι.αλλα με εχουν γραψει και εξισου πολλες φορες και οχι δε σβηνονται εδω και κατι χρονια

    • γιατι καμια ?? δεν γινετε ναμην εχεις δει κατι……. :-/
      δεν υπαρχει κατι που να μην σβηνεται…..μπορει να το εκαναν πιο δυσκολο !!

    • Mrdesperado32

      δε σβηνεται τιποτα πλεον.το μονο που γινεται ειναι να παρεις γρηγοροτερα διπλωμα κλπ…γτ 7 χρονια ημουν σε υπηρεσια που το αντικειμενο ηταν τελειως διαφορετικο και τωρα στη διας μας απαγορευται να εχουμε μπλοκ κλησεων..αυτα ισχυουν μονο αθηνα

    • τα προστιματα τωρα δεν ειναι διοικιτικα ??? χαλαρα σβηνοντε……απλα το εχουν κανει πιο δυσκολο….
      το αντικειμενο μπορει να ειναι διαφορετικο…πχ εισαι ασφαλεια…διας….ματ…..αλλα παραμενεις αστυνομικος…..αμα δεις κατι….δεν μπορεις να φωναξεις σταθμο τροχαιας και απλα να βεβαιωσεις στο μπλοκακι την παραβαση εσυ ???
      νομιζω χαλαρα μπορεις…… :-/

    • Mrdesperado32

      δε παει ετσι οπως τα λες.ο κεθενας πρεπει αν ασχολειται με τον τομεα του.πχ δε μπορει ο τροχαιος α παιξει ξυλο στα εξαρχεια..μια δουλεια κνουν και αυτοι μη παρουν και αλλοι αρμοδιοτητες τους.οπως και δε γινεται να πιαστει ο καθε παραβατης.ας βγαζουν κλιμακια για αυτο το λογο ας τους ενισχυσουν..δε μπορει η διας που εχει 50 σηματα τη βαρδια να εχει και την εννοια του στο γραψιμο

    • δεν λεω να μπερδεψουν τις αρμοδιοτητες τους…
      εγω λεω απλα οταν πεσει κατι στην αντιληψη σου……
      πχ εισαι στα ΔΙΑΣ και βλεπεις ΜΠΡΟΣΤΑ σου ενας να περναει το κοκκινο…δεν θα τον σταματησεις ??? δεν θα τον γραψεις ???? δηλαδη αμα σε πει….ωραια και τι τωρα….εισαι ΔΙΑΣ….θα μου κλασεις ενα @ρχιδι…..δεν θα του δωσεις μια 700ρα ???? εγω αυτο λεω !!! δεν λεω…να αφησεις το αντικειμενο σου…και να κυνηγας τα κοκκινα!!!

      υ.γ ασφαλως και ο τροχαιος δεν θα παιξει ξυλο…δεν λεμε αυτο…..αλλα ο ΜΑΤΑΤΖΗΣ αν καταφερει καποιον να τον σταματησει πχ γιατι τον ειδε να περναει με κοκκινο..μπορει να του βεβαιωση το προστιμο !!

  • Fotis

    Υπάρχει μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων αλλά δεν έχουμε επιστημονικά στοιχεία που να αποδεικνύουν από που προέρχεται. Η δήλωση αυτή δείχνει ότι η όποια μείωση ήρθε από μόνη της και όχι έπειτα από ενέργειες των ειδικών της πολιτείας (ειδικούς να τους κάνει ο θεός). Όλα δείχνουν ότι συνεχίζουμε να ζούμε σε μια πρωτόγονη χώρα στην οποία όλα αφήνονται στην τύχη (χρήμα) τους.