Τα τελευταία χρόνια το τοπίο στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας διαρκώς αλλάζει, οι απαιτήσεις αυξάνονται και πλέον θεωρείται δεδομένη η κυκλοφορία καλύτερων κινητήρων και ηλεκτροκινητήρων, αποδοτικότερων μπαταριών, υβριδικών συστημάτων, συστημάτων ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας κλπ, κάθε χρόνο, με τις κατασκευάστριες εταιρείες να δείχνουν πως υπάρχουν ακόμη περιθώρια εξέλιξης στο εκάστοτε κομμάτι.

Την ίδια στιγμή ένα από τα τμήματα που απασχολεί την βιομηχανία είναι και το αμάξωμα του εκάστοτε αυτοκινήτου και το συνολικό βάρος που έχει αυτό. Βλέπουμε διαρκώς μοντέλα τα οποία είναι ελαφρύτερα από τους προκατόχους τους εφόσον η μείωση βάρους αποτελεί προτεραιότητα μιας και αυξάνει την απόδοση, ωστόσο έρευνες δείχνουν πως αυτή η ανάγκη για συνεχής μείωση του βάρους, με τον καιρό θα δυσχεραίνει το έργο των μηχανικών.

Συγκεκριμένα τα αποτελέσματα της έρευνας που διεξήχθη από το Κέντρο Ερευνών για την αυτοκινητοβιομηχανία στο Ann Arbor του Μίσιγκαν, έδειξαν ότι δεν θα γίνουν μεγάλα βήματα στον τομέα εξοικονόμησης βάρους μέχρις ότου οι αυτοκινητοβιομηχανίες να εφοδιαστούν με μεγάλες γραμμές παραγωγής σύνθετων υλικών, ικανών να καλύψουν αυτές τις ανάγκες.

Η διεξαγωγή της έρευνας έγινε με την υποστήριξη εννέα αυτοκινητοβιομηχανιών οι οποίες παρείχαν λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τα μέρη των οχημάτων τους, διαθέτοντας παράλληλα στα μέλη της ερευνητικής ομάδας, 44 διαφορετικά μοντέλα κατασκευής 2015.

Το ερώτημα που τέθηκε σε όλες τις εταιρείες ήταν τι θα χρειαζόντουσαν για να μειώσουν το βάρος του εκάστοτε μοντέλου κατά 5%, 10% και 15%, με την απάντηση των αυτοκινητοβιομηχανιών να δίνει ο Διευθύνων Σύμβουλος της ερευνητικής ομάδας, Jay Baron ο οποίος δήλωσε τα εξής:

Η εξοικονόμηση βάρους απαιτεί την χρήση σύνθετων υλικών, όχι μόνο στα περιφερειακά (προφυλακτήρες, οροφή, εσωτερικό κλπ) αλλά και στο ίδιο το σασί, πράγμα που σημαίνει ότι η μείωση μάζας κατά 15% απαιτεί την εκτεταμένη χρήση τους, αυξάνοντας το κόστος.

Την στιγμή που υλικά όπως χάλυβας υψηλής αντοχής και αλουμίνιο χρησιμοποιούνται εκτεταμένα από τις περισσότερες εταιρείες, όταν θα χρειαστεί να αφαιρεθεί το 15% από την αρχική μάζα του μοντέλου, το υλικό τοπίο αλλάζει, ακόμα και από διαρθρωτικής απόψεως, αφού σύνθετα υλικά, όπως τα ανθρακονήμτα που αποτελούν το κυρίαρχο υλικό στον τομέα, είναι πολύ δύσκολο να εισαχθούν στην διαδικασία παραγωγής μοντέλων υψηλής ζήτησης.

Σύμφωνα με τον Baron η πρόοδος στην αποτελεσματικότερη εξοικονόμηση βάρους, δεν είναι μόνο θέμα κόστους αλλά και τεχνογνωσίας, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν ακόμα το γνωστικό υπόβαθρο για την παραγωγή σύνθετων υλικών, ικανοποιώντας όλες τις παραμέτρους, αλλά φαίνεται και οι ίδιες ακόμα να μην το θέλουν.

Όσο λοιπόν υπάρχει έλλειψη αυτών των δύο παραγόντων δεν πρόκειται να υπάρξει η αναμενόμενη εξέλιξη στον τομέα αυτό.

  • Mika

    Στα περιφερειακα, το κοστος μπορει να ειναι λογικο,αλλα οταν επεμβαινεις στο σασι στο οποιο δεν αρκει μονο να μειωσεις βαρος, αλλα να το κανεις και στιβαρο κι αποτελεσματικο στα crash tests, εκει τα πραγματα ξεφευγουν στο οικονομικο κομματι…

  • Akis-F1 FAN

    Αχ που να ξεραν τα πλανεμένα τρολλ την αλήθεια…