«Σπασμένο καράβι» τραγουδά ο Δημήτρης Μπάσης (original από Κώστα Καράλη), χαμένο διαμάντι ακούμε. Εξίσου μελαγχολικά με το μελοποιημένο ποίημα του Γιάννη Σκαρίμπα, τα αυτοκίνητα που θα παρελαύνουν από εδώ και στο εξής σε αυτό το section θα λένε τις ιστορίες τους. Κάτι που επιχείρησαν να κάνουν και όταν πρωτοπαρουσιάστηκαν, αλλά για διάφορους λόγους πήγαν «στο βρόντο».

Μοντέλα παρεξηγημένα, αδικημένα από κοινό και κριτικούς –κάποια και από τις ίδιες τους τις εταιρίες-, Νίκοι Ξανθόπουλοι και Αλέφαντοι (βλέπε εκπομπή Στάη για Δούρο) της αυτοκίνησης, όλοι παίρνουν το μικρόφωνο για μια δεύτερη ευκαιρία.

Θα δεις τετράτροχα που πιθανόν να τα έχεις ξεχάσει ή να μην τα ξέρεις καν. Κάποια άλλα ίσως να τα έχεις «στολίσει», ενώ δεν λείπουν και αυτά που αναγνωρίζεις ότι έχουν πάρει πολύ λιγότερα εύσημα από όσα τους αναλογούν.

Πρεμιέρα με ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα. Έναν «θρύλο» που δεν ξέφυγε ποτέ από το στάδιο της απλής αναφοράς.

Advertisement

1Η ναυαρχίδα

Το Honda Legend αποτελεί τη ναυαρχίδα του «Big-H» για 30 συναπτά έτη. Μπορεί να σου λέει περισσότερα το όνομα Acura RL, όπως είναι γνωστό στις ΗΠΑ. Το κομμάτι της ονομασίας το κρατάμε, θα μας χρειαστεί στη συνέχεια.

Advertisement

2Οι γενιές

Από την πρώτη γενιά φάνηκε ότι η ιαπωνική εταιρία στόχευε ψηλά. Θέλοντας να παρουσιάσει ένα premium μοντέλο ισάξιο του Toyota Crown, αλλά και μια αξιοπρεπή εναλλακτική στις ευρωπαϊκές δυνάμεις που το 1985 οι Ιάπωνες έβλεπαν με το τηλεσκόπιο, το πρώτο Legend είχε ως τεχνολογικό highlight έναν 2λιτρο V6 κινητήρα με τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας. Το Legend Wing Turbo, όπως βαφτίστηκε, απέδιδε 190 ίππους και πετύχαινε νούμερα κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων λίγο παραπάνω από το Civic της εποχής. Φαντάζομαι κάτι σου θυμίζει το όλο σκηνικό.

Η επόμενη γενιά είχε την τιμή να δανείσει την πλατφόρμα της ως “μουλάρι” για την ανάπτυξη του NSX, η τρίτη πέρασε και δεν ακούμπησε, για να έρθουμε στο «ρεζουμέ». Το 2004 εμφανίστηκε η τέταρτη εκδοχή και η πρώτη που έφερε την αίγλη της Acura με το RL. Οι διαστάσεις μίκρυναν, η σχεδίαση έγινε δυναμική, ο κινητήρας ήταν ολοκαίνουργιος και η τεχνολογία έστησε πάρτι κάτω από το όμορφο αμάξωμα. Να τα πάρουμε ένα-ένα, όμως.

Advertisement

3Οι τεχνολογίες

Το ντιζάιν ήταν προσφορά του Τμήματος R&D Βορείου Αμερικής, το οποίο έκανε χρήση αεροδυναμικής σήραγγας για να καθορίσει εν πολλοίς τις γραμμές του πλήρως ανανεωμένου Legend. Ο κινητήρας δεν γινόταν να μείνει πίσω, για αυτό και το μόνο που διατήρησε από τον προκάτοχό του ήταν ο κυβισμός. Ο J35A «βγήκε» στην παρανομία, καθώς αθέτησε τη συμφωνία κυρίων των 280 ίππων και απέδιδε 300 βελούδινα, ατμοσφαιρικά άλογα από μια διάταξη V 6 κυλίνδρων και 3.5 λίτρων. Το «βελούδινα» μπορούσε να αλλάξει κατόπιν παραγγελίας, με την προσφορά του «Μ1 Package». Τι ήταν αυτό το εύηχο εξοπλιστικό στοιχείο; Χαρτογράφηση V-Tec made in Mugen, η οποία ερχόταν κομπλέ με νέα εξάτμιση και καπάκι κινητήρα «Μ-Τec» με το μονόγραμμα της διάσημης αγωνιστικής φίρμας. Η δύναμη δεν ανέβαινε ιδιαίτερα (5 ίπποι), αλλά ο ήχος και ο χαρακτήρας αποκτούσαν Nippon κακία. Kαι κάπου εδώ είναι που αρχίζουν τα ωραία.

Προκειμένου να εξασφαλίσει την πολυπόθητη alternativeness (υπάρχει η λέξη, δεν την κατασκεύασα) η Honda έκρυψε ένα διαστημόπλοιο κάτω από το διακριτικό περίβλημα. Τα συστήματα ασφαλείας ήταν state of the art, με το INV (Intelligent Night Vision) να είναι το πρώτο σύστημα του είδους παγκοσμίως που μπορούσε να αναγνωρίσει πεζούς και να τους προβάλει σε πραγματικό χρόνο στο head up display. Το σύστημα διατήρησης λωρίδας LKAS (Lane Keeping Assistance System) ήταν ικανό να κατευθύνει το αυτοκίνητο μέχρι και σε στροφές με κατώτατο τόξο τις 220 μοίρες (βάσει ιαπωνικής νομοθεσίας, για αποφυγή απότομων μεταβολών κατεύθυνσης), ενώ το GPS είχε τη δυνατότητα συγχρονισμού με το internet. Όλα, ωστόσο, έσκυβαν ταπεινά το κεφάλι και γονάτιζαν ιπποτικά στο άκουσμα του SH-AWD.

Advertisement

4SH-AWD

Το Super Handling All Wheel Drive θεωρείται από πολλούς ο γεννήτορας των σύγχρονων συστημάτων torque vectoring. Σε αντίθεση με την πλειονότητα του ανταγωνισμού που περίμενε να έρθει το γλίστρημα για να αντιδράσει, το SH-AWD «προέβλεπε» τις εξελίξεις και προφόρτιζε ανάλογα τους κατάλληλους τροχούς. Η κατανομή κυμαινόταν από 70-30 και τούμπαλιν, ενώ όλη η ουσία ήταν πακτωμένη στο πίσω διαφορικό. Παίρνοντας το AYC (Active Yaw Control) της Mitsubishi και πηγαίνοντας το σε «άλλα επίπεδα πρόσφυσης», καθένας από τους δυο εξωτερικούς τροχούς μπορούσε να τροφοδοτηθεί μέχρι και με το 100% της ροπής που έφτανε πίσω, εξαλείφοντας την υποστροφή και προσδίδοντας χαρακτηριστικά τετραδιεύθυνσης (στο περίπου) στο στήσιμο του Legend. Η καινοτομία έγκειτο στον τρόπο εμπλοκής του SH-AWD, ο οποίος χρησιμοποιούσε ηλεκτρομαγνήτες. Μάλιστα. Οι πολύδισκοι συμπλέκτες έρχονταν κοντά με τη χρήση ηλεκτρομαγνητισμού, κάτι που εξασφάλιζε ακαριαία προσαρμογή στις μεταβολές των συνθηκών που συναντούσε σε μια στροφή. Ρίξε μια ματιά και στο βίντεο για οπτικοποίηση της επιστήμης.

Ως αποτέλεσμα του τετρακίνητου «Magneto», το Legend εξαφάνιζε άκοπα από τον χάρτη των skidpads τα Lexus LS και Infiniti M, έδερνε για πλάκα την E Class και τo δικίνητο Α6, «ίδρωνε» ακόμα και την Μ5, ενώ μπορούσε να «ξεσπιτώσει» τους πάντες σε βρεγμένο οδόστρωμα. Με τη χρήση ελαστικών χαμηλής τριβής για καλύτερη ποιότητα κύλισης και κατανάλωση όλα αυτά.

Advertisement

5Τα βραβεία

Τόσο το αυτοκίνητο γενικά, όσο και το SH-AWD ειδικά. σάρωσαν τα βραβεία, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται το «Ιαπωνικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς», το βραβείο Mossuto για την καλύτερη τεχνολογία, η «Καλύτερη Καινοτομία στον χώρο του Αυτοκινήτου» από το Popular Science και πάει λέγοντας. Οι διθύραμβοι του Ειδικού Τύπου δεν σταματούσαν, με μόνες ενστάσεις την ελαφρώς άτολμη σχεδίαση και το 5αρι αυτόματο που «χάζευε» λίγο όταν καλούταν να ακολουθήσει γρήγορο ρυθμό.

Advertisement

6Πωλήσεις…

Και φυσικά το σήμα στο καπό. Παρά την αδιαμφισβήτητη αξία του, το Legend έδωσε νέο νόημα στη φράση «πήγε άπατο». Στις ΗΠΑ το όνομα της Acura πρόλαβε να περισώσει κάτι από το ναυάγιο, αν και τα 50.000 δολάρια που κόστιζε έκαναν πολύ κόσμο να κοιτάει τους V8 των BMW 540i και Lexus LS400. Στην Ευρώπη, αντίθετα, η διάθεση με το «Η» στη μάσκα δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι το σκότωσε στη γέννα. Στην Ελλάδα έχουν ταξινομηθεί 2 ολόκληρα, ένα τρίτης και ένα τέταρτης γενιάς (το τελευταίο μάλλον προσωπικό όχημα του Σαρακάκη).

Advertisement

7Σήμερα

Σήμερα η κληρονομιά του Legend συνεχίζει να πωλείται μόνο στην Ιαπωνία και στις ΗΠΑ με το ψευδώνυμο Αcura RLX. Ο 3,5 V6 παραμένει σε νέα βερσιόν, αλλά το «εξωγήινο» σύστημα τετρακίνησης γύρισε στον πλανήτη του και έδωσε τόπο σε ένα υβριδικό σύνολο με το ίδιο όνομα συνολικής απόδοσης 377 ίππων. Οι καινοτομίες περιορίζονται στη συστοιχία 16 προβολέων LED στο εμπρός μέρος με την πιασάρικη ονομασία «Jewel Eye».

Advertisement

8Κλείνοντας

Προσωπικά μιλώντας, το Legend ήταν το καλύτερο αυτοκίνητο που μπορούσε να αγοράσει κανείς για τον πραγματικό κόσμο. Γρήγορο, στριφτερό, άνετο, αξιόπιστο, ικανό για κίνηση παντός συνθηκών, πολυτελές, οικονομικό (με τα μέτρα της κατηγορίας πάντα). Δυστυχώς, έπεσε θύμα της εντυπωμένης ιδεοληψίας που ήθελε οτιδήποτε premium να φέρει στο καπό κύκλους, αστέρια ή έλικες. Ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια η τάση έχει αλλάξει. Και το Legend έχει κάθε λόγο να υπερηφανεύεται πως θυσιάστηκε για το γενικότερο καλό. Αυτό δεν κάνει έναν ήρωα θρύλο, εξάλλου;

  • Petros K

    Μεγάλο like για αυτή την καινούρια ενότητα στο autoblog μας! Πιστεύω μπορεί να έχει την επιτυχία που έχει ήδη η ενότητα “Ξεχασμένο πρωτότυπο”, απλά με αυτοκίνητα που τελικά βγήκαν στην παραγωγή και τελικά κατέληξαν “Ξεχασμένα/Χαμένα διαμάντια”!
    Πολύ ωραία σαν πρώτη της ενότητας, η επιλογή του Honda Legend!

  • SAMURAI-66

    Σε καθε πτυχη του αυτο που το χαρακτηριζε αφου ειχε ολη την φροντιδα της honda ηταν η προσοχη στην λεπτομερεια και η τεχνολογικη καινοτομια μονο που το λογοτυπο στην μασκα δεν βρηκε αγαπη αντιστοιχη με την ονομασια του εχοντας απεναντι του αντιπαλους ισχυρους.
    Ισως σαν παγκοσμια σταδιοδρομια με την πολυτελη acura να ειχε διαφορετικη τυχη οπως συμβαινει με το ομορφο νεο rlx και μεσα στης ΗΠΑ,μονο που αυτο υπαρχει σε δυο μονο αγορες για να κανει την επιτυχια αυτες περα του νεου κοσμου και της κινας.
    Η προσπαθεια να φυτεψει και στην ιαπωνια το νεο brand η honda απετυχε γιατι επεσε πανω στην κριση μετα το 2008 και τα οικονομικα δεν το επετρεπαν,εποχη μαλιστα που αποχωρησε και απο την F1.
    Ατυχησε μεν αν και ειχε καθε ευκαιρια να παει μπροστα με την προικα της honda…αφησε ομως παρακαταθηκη περνωντας στην ιστορια δε.

  • Jo

    Πολυ ωραιο αρθρο παιδια! Καντε αν μπορειτε και κατι αντιστοιχο με τα μεγαλα sedan των Peugeot, Renault, Citroen!

    • Petros K

      Μπορεί να ακουστεί βαρύ αυτό που θα πω αλλά για μένα το Peugeot 406 Coupe είναι ένα από τα πιο αδικημένα αυτοκίνητα όλων των εποχών!
      Γενικά πολύ αδικημένα τα μεγάλα γαλλικά sedan!

    • Jo

      Καθολου βαρυ δεν ειναι και εγω την ιδια γνωμη εχω.. Και οι τριες Γαλλοι εχουν κατασκευασει εξαιρετικα αυτοκινητα σε αυτες τις κατηγοριες αλλα δυστυχως δεν πουλησαν τοσο…

  • Giannisk

    Συγχαρητήρια για την νέα ενότητα. Περιμένουμε περισσότερα άρθρα με χαμένα διαμάντια στο μέλλον. Στα του Legend, το συγκεκριμένο το γνώριζα μόνο ως όνομα και με εντυπωσίασε η προίκα του από την Honda.Η Honda που είναι γνωστή για την αξιοπιστία της και την ροπή της στην τεχνολογία έβγαλε έναν “θρύλο” που κουβαλούσε περισσότερη τεχνολογία από σημερινά γερμανικά μοντέλα. Δυστυχώς οι ιδεοληψίες δεν έιναι ελληνικό προνόμιο. Στην υπόλοιπη ευρώπη τα μυαλα είναι εξίσου κολλημένα με brands. θα πω πως η ματαιοδοξία πάει σύννεφο.
    Πρόσφατο παράδειγμα ενός φίλου που έδωσε έναν σκασμο (κοντά 30k) χρήματα για να έχει ένα συγκεκριμένο σηματάκι στην γρίλια και πήρε ένα μέτριο diesel με, κυριολεκτικά, δώρο το τασάκι, ενώ με 3-4k λιγότερα έπαιρνε οικονομικότερο, καλύτερα εξοπλισμένο και πολλά ακόμη.
    Η απάντησή του “ναι αλλά δεν είναι …..(η μάρκα που λέγαμε)”.

  • Renesis1

    Εν κατακλείδι έπεσε θύμα της γνωστής αυτοκινητιστικής αρρώστιας, οξείας ταμπελολατρείασης.. :))) Πάντως τόση τεχνολογία εντός, για την εποχή του, έχω να ακούσω από εποχές Citroen DS, SM, CX. Κρίμα που δεν πούλησε όσο θα έπρεπε..

  • cfu

    εξαιρετικο αθρο για ενα εξαιρετικο μοντελο

  • LJ

    “Ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια η τάση έχει αλλάξει”???? Εγω δεν εχω δει καμια αλλαγη. Ολοι πανε στους κυκλους, τα αστερια και τις ελικες.

    Κριμα γτ ηταν αμαξαρα οπως και το Accord!

  • Dim203

    Με διαφορά η πιο r&d driven εταιρεία παγκόσμιος, με άπειρες καινοτομίες που στη συνέχεια οικειοποιούνται άλλοι με καλύτερο marketing. Η συμμετοχή σε κορυφαίο επίπεδο σε καθε είδους motorsport σε δύο και τέσσερις τροχούς εδω και πολλές δεκαετίες τωρα τα λέει ολα.

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Μπράβο στο autoblog μας για τη νέα ενότητα την οποία μόλις είδα στο site μ’ άρεσε αμέσως πάρα πολύ και είμαι σίγουρος ότι θα έχει μεγάλη επιτυχία, το άρθρο είναι πολύ ωραίο. Χαμένα διαμάντια της αυτοκίνησης υπάρχουν αρκετά… Το Honda Legend είναι πραγματικά αδικημένο, ειδικά του 2008 που κυκλοφόρησε και εδώ, μ’ άρεσε πάρα πολύ, ήταν πολύ κομψό και πολυτελές σεντάν, άνετο και τεχνολογικά προηγμένο… Μια αμαξάρα που όμως ειδικά εδώ δεν είχε επιτυχία, και πώς να ‘χει όταν κόστιζε περί τα 75.000 ευρώ απ’ ότι θυμάμαι σε δοκιμή γνωστού μας περιοδικού – τόσο αλμυρή τιμή… Ήταν εξαιρετικό και γνήσιο Honda και είχε τα πάντα.

    http://e-tradebook.com/Images/Posting/b64bd8cb-4ddd-43eb-918a-c4d4162142ca.jpg

    Περιμένουμε και τα επόμενα αυτοκίνητα της ωραίας αυτής νέας ενότητας! Καλή αρχή!

  • Mika

    Ενα ιδιο μ αυτο της κεντρικης φωτος στο αρθρο το πετυχαινω αραια και που στη παραλιακη….

  • trochi

    Αυτά είναι τα άρθρα που καταβαίνεις πως ένα αυτοκίνητο μπορεί να γίνει τέχνη και όχι απλώς ένα μέσο μεταφοράς

  • xtra

    Υποτίμησαν την αισθητική των καταναλωτών, και αυτοι τους το εξαργύρωσαν σε αδιαφορία.Ετσι απλά, ενα σωστό διαμάντι καταστρέφεται από το δέσιμο του σε χαλια κόσμημα

  • περαστικός

    Ωραίο άρθρο…
    Έιχα δει κάποια review και κάποια συγκριτικά κάποτε…
    Ήταν “ακριβό για Honda”…αλλά η τιμή του ήταν στην μέση της κατηγορίας
    Δεν είχε image και δεν προσέδιδε prestige…την στιγμή που η Honda την εποχή που έβγαλε το τελευταίο μοντέλο ήταν δεύτερη στην Formula 1 (ΒΑR-Honda) πίσω απο την Ferrari..

    Οι περισσότεροι όμως βασίζονται ακόμα στις πωλήσεις για να βγάλουν συμπεράσματα για ένα μοντέλο… ή μια αυτοκινητοβιομηχανία….

  • Smartass

    Πραγματικά πολύ προχω το Honda ”Θρύλος”. Αν δεν κάνω λάθος η τιμή του (Ελαδιστάν) καινούργιο ήταν πάνω από €100.000. Η εταιρία ΑΦΟΙ ΣΑΡΑΚΑΚΗ έχουν προς πωλήσει ένα Honda Legend 3.7 A/T 303HP SH-AWD ’14 – €45.000.

    https://www.car.gr/9311350-honda-legend-3-7-a-t-303hp-sh-awd

  • Sensei Konstantinos

    Θύμα γερμανικής ταμπελολατρείας . Πραγματικό χαμένο διαμάντι

  • telis ellinas

    Οταν ειχες πλαστικα επιπεδου 15000 ευρω ,δεν μπορουσες να χτυπησεις τον premium ανταγωνισμο.Το καταλαβαν οι ταλαραδες της χοντα και τωρα ανεβασαν τη ποιοτητα του εσωτερικου (βλ τωρινο σιβικ).80000 ευρω με εσωτερικο αξιας 15000 (σκληρα πλαστικα,καθολου αντιληπτη ποιοτητα) το εστειλαν απατα.Τι να τη κανει ενας που οδηγαει λιμουζινα το κοφτερο κρατημα οταν θελει υποδειγματικη ανεση?Αυτα ειδαν οι μανατζαρεοι και δεν ακουνε τους μηχανικους,οποτε εισακουσθηκαν οι μηχανικοι πηγανε οι αυτοκινητοβιομηχανιες απατες.Ο κοσμος θελει λουσα,ανεση και μοστρα,οχι να στριβει με τα οσσα με μια λιμο.

  • Stradalle

    Σ’αγαπάω ρε χόντα, αλλά τι σκατά πίνετε όταν σχεδιάζετε αυτοκίνητα;;;