Πριν δεις τα εκπληκτικά εκθέματα στο ανακαινισμένο χώρο του μουσείου της Lamborghini, νομίζω ότι αξίζει μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία της εταιρίας, που γεννήθηκε από έναν εγωισμό, πέρασε τα πάνδεινα, άλλαξε αρκετά ιδιοκτησιακά καθεστώτα, για να αγοραστεί τελικά από το VW Group πριν 19 χρόνια, με το τελευταίο να δίνει την διαχείριση της στην Audi.

O Ferruccio Lamborghini γεννήθηκε στην πόλη Ferrara της Ιταλίας το 1916, για να πεθάνει στα 77 του χρόνια, μετά από ανακοπή καρδιάς, έχοντας αποσυρθεί από την ενεργό δράση 21 χρόνια νωρίτερα. Ήταν αυτοδημιούργητος εκατομμυριούχος, κάνοντας την περιουσία του κατασκευάζοντας τρακτέρ από πλεονάζουσα πρώτη ύλη του στρατού των Συμμαχικών Δυνάμεων πίσω το 1945. Ξεκίνησε την επιχείρηση του σε ένα μικρό γκαράζ, αλλά σύντομα ήταν σε θέση να επεκταθεί σε μεγαλύτερες εγκαταστάσεις, διότι η ζήτηση για τα πολύ δυνατά τρακτέρ του ολοένα και αυξανόταν.

Έχοντας ήδη βγάλει αρκετά χρήματα από την παραγωγή γεωργικών μηχανημάτων, ξεκίνησε την κατασκευή καυστήρων πετρελαίου και συστημάτων κλιματισμού, κάτι που αποδείχθηκε εξίσου επικερδές, καθιστώντας τον έναν από τους πλουσιότερους άνδρες στην Ιταλία. Σαν μηχανολόγος μηχανικός είχε αγάπη στα γρήγορα GT αυτοκίνητα, έχοντας αγοράσει μοντέλα όπως τη Mercedes-Benz 300 SL, τη Ferrari 250 GT, ενώ είχε στην κατοχή του και Jaguar, τα οποία του άρεσαν πάρα πολύ. Το ιταλικό αυτοκίνητο, όμως, ήταν αυτό που άρχισε να εμφανίζει προβλήματα με τον συμπλέκτη, και το τοπικό συνεργείο δεν μπορούσε να επιδιορθώσει αυτό το πρόβλημα. Έτσι, ο Ferruccio αποφάσισε να πάει μέχρι την Modena και να μιλήσει αυτοπροσώπως στον Enzo Ferrari για το θέμα που αντιμετώπιζε. Αλλά ο “Commendatore”, ο οποίος ήταν γνωστός για την υπεροψία του, είπε στον “αγρότη” να φύγει.

Και κάπου εκεί ξεκίνησαν όλα, με τον κόσμο να μην είχε δει ποτέ τα δαιμονισμένα μοντέλα της Lamborghini που ακολούθησαν, και εμείς να οδηγήσουμε την Huracan, αν ο Enzo δεν απαντούσε στον Ferruccio ότι το πρόβλημα δεν είναι με το αυτοκίνητο, αλλά με τον οδηγό, συμβουλεύοντας τον να ασχοληθεί με τα τρακτέρ του αντί για τα αυτοκίνητα.

Για μια “μηχανική” ιδιοφυΐα και έναν πλούσιο Ιταλό επιχειρηματία, αυτού του είδους η απάντηση ήταν όχι μόνο προσβλητική αλλά κυρίως ανοιχτή πρόκληση. Ο Ferruccio ήταν έξαλλος και εκείνη τη στιγμή αποφάσισε να δείξει στον Enzo πώς κατασκευάζονται στα σωστά GT αυτοκίνητα. Το παραπάνω περιστατικό ίσως ήταν απλά η αφορμή, καθώς ήταν προφανές ότι Ferruccio ήταν διατεθειμένος να δαπανήσει αρκετά χρήματα και στην αγορά των GT αυτοκινήτων, η οποία ήταν ακόμη στα σπάργανα και ανοικτή για νέα πράγματα. Έτσι, ο Lamborghini πείστηκε ότι τα χρήματα του θα μπορούσαν να γίνουν ακόμα περισσότερα με την κατασκευή υψηλών επιδόσεων αυτοκίνητων.

Με την οικονομική επιφάνεια που του επέτρεπε η επιτυχημένη επιχείρηση των τρακτέρ, ο Lamborghini αποφάσισε να κατασκευάσει το δικό του αυτοκίνητο με V12 κινητήρα, και έτσι αγόρασε μια μικρή έκταση στον δρόμο via Modena 12, στην Sant’Agata, προάστιο της Μπολόνια, σημείο που βρίσκεται μέχρι και σήμερα το υπερσύγχρονο πλέον εργοστάσιο, συστεγάζοντας τα κεντρικά γραφεία και το μουσείο της.

Ο Lamborghini προσέλαβε πρώην τους υπαλλήλους της Ferrari, Giotto Bizzarini, Franco Scaglione και Gian Paolo Dallara, και ο σκοπός του ήταν σαφέστατος. Ήθελε να δημιουργήσουν ένα πολυτελές και δυνατό GT, που θα μπορεί να πιάσει τα 250 χλμ/ώρα στην Autostrada del Sole, το διάσημο ιταλικό αυτοκινητόδρομο που συνδέει το Μιλάνο με τη Νάπολη. Το αποτέλεσμα ήταν, η Lamborghini 350GT, και τα υπόλοιπα είναι ιστορία!

Αξίζει να αναφερθεί ότι ο Ferruccio Lamborghini χρησιμοποίησε το ζώδιο του, ήταν Ταύρος καθώς γεννήθηκε στις 28 Απριλίου, ως σήμα για την εταιρία του. Επιπλέον, τα περισσότερα από τα αυτοκίνητα του έχουν πάρει ονόματα από ταυρομαχίες ή διάσημων ταύρων, με την Miura να έρχεται από τον Don Eduardo Miura, ο οποίος ήταν κτηνοτρόφος και ταυρομάχος. Η Islero ονομάστηκε από έναν ταύρο που σκότωσε το διάσημο ταυρομάχο, Manolete, η Espada είναι το όνομα του σπαθιού, το όπλο του ταυρομάχος, και ούτε καθεξής. Τέλος, ο Ferruccio Lamborghini φέρεται να έχει ομολογήσει ότι στην πραγματικότητα δεν εφηύρε ποτέ τίποτα, απλά προσπάθησε να αντιγράψει και να βελτιώσει την εργασία άλλων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, για παράδειγμα, χρησιμοποίησε τον 12-κύλινδρο κινητήρα της Ferrari, τοποθετώντας τους εκκεντροφόρους του 4-κύλινδρου κινητήρα της Alfa Romeo.

Η αλήθεια είναι ότι παρά την την εξαιρετική πορεία τα πρώτα 10 χρόνια λειτουργίας της Lamborghini, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης του 1973, αναγκάστηκε να πουλήσει την εταιρία του, και να αποσυρθεί ένα χρόνο αργότερα. Το 1978 η Lamborghini χρεοκόπησε, αλλά τελικά διασώθηκε για να πωληθεί στην Chrysler το 1987. Με την σειρά τους οι Αμερικάνοι την έδωσαν σε Μαλαισιανό επενδυτικό όμιλο 7 χρόνια αργότερα, για να πουληθεί τελικά στους Γερμανούς το 1998, και να βρει όπως φαίνεται τον δρόμο της.

Στα 54 χρόνια λειτουργία της έχουν παραχθεί περίπου 36.000 αυτοκίνητα, με αρκετά θρυλικά μοντέλα, καθώς μετά την προαναφερθείσα 350 GT, ακολούθησε το 400 GT, η Miura, η Espada, η Islero, η Jarama, η Urraco, η Countach, η Silhouette, η Jalpa, η LM002, η Diablo, η Gallardo, η Murcielago, για να έρθουν οι ειδικές Reventon, Sesto Elemento, Egoista, Veneno και Centenerio. Η σημερινή γκάμα της αποτελείται από την Huracan και Aventador, ενώ ετοιμάζεται για το μεγαλύτερο βήμα στην ιστορία της, την παραγωγή του SUV της, την Urus.

Σχεδόν όλα αυτά μπορείς να τα δεις με μια επίσκεψη στο μουσείο της εταιρίας, και αξίζει ανεπιφύλακτα να το επισκεφτείς αν βρεθείς ποτέ στην περιοχή, και ας μην είσαι αγνός λάτρης της αυτοκίνησης. Εξάλλου αρκετές από τις κατασκευές της ιταλικής εταιρίας εύκολα μπορούν να χαρακτηριστούν έργα μοντέρνας τέχνης. Μέχρι να γίνει αυτό, όμως, τα παρακάτω 77 “κλικς” του Κώστα, μπορούν να σου δώσουν μια μικρή γεύση σε ένα ταξίδι στον χρόνο και στην ιστορία της “δαιμονισμένης” αυτής εταιρίας. Enjoy!