1Εισαγωγή

Έχοντας περάσει κάτι λιγότερο από έξι χρόνια από την στιγμή που η Toyota παρουσίασε την τρίτη γενιά του Yaris, και μετά από ένα ελαφρύ facelift το 2014, είναι γεγονός ότι το αυτοκίνητο συνεχίζει κάθε χρόνο να αυξάνει το μερίδιό του στην supermini κατηγορία στην Ευρώπη, ξεπερνώντας πέρσι το 6,6%, το μεγαλύτερο που είχε ποτέ, και τις 1,3 εκατ. μονάδες από το φθινόπωρο του 2011, που ξεκίνησε την εμπορική του πορεία. Γι’αυτό η ιαπωνική εταιρία έκρινε ότι το μοντέλο της δεν χρειάζεται αλλαγή, αλλά μια ριζική ανανέωση, η οποία δεν ήρθε με ένα απλό facelift στη μέση του κύκλου ζωής, αλλά από μια επένδυση €90 εκατομμυρίων, που περιλαμβάνει την υιοθέτηση 900 και πλέον νέων εξαρτημάτων για τη βελτίωση της σχεδίασης, των δυναμικών επιδόσεων και της ασφάλειας του αυτοκινήτου.

Στην Ευρώπη το Yaris κατέχει την 6η θέση στην κατηγορία του, και το αυξανόμενο μερίδιο του αποτελεί μία ισχυρή βάση που θα ενισχύσει το κύρος του και θα διευρύνει την απήχησή του σε νέους και όλο και πιο απαιτητικούς πελάτες στο πολύ ανταγωνιστικό τμήμα της αγορά. Με τις σχεδόν 208.000 πωλήσεις του την περασμένη χρονιά, το Yaris κατέχει σχεδόν το 35% της “πίτας” των συνολικών πωλήσεων της μάρκας στην Ευρώπη, παίζοντας πολύ σημαντικό ρόλο στην θέση της στην ήπειρο μας, και με το ανανεωμένο μοντέλο η Toyota ευελπιστεί να ξεπεράσει το 4% της προτίμησης των Ευρωπαίων καταναλωτών.

Στην Ελλάδα είναι γνωστή η κατάσταση, με το b-segmenet να κατέχει τα τελευταία χρόνια τα σκήπτρα των συνολικών πωλήσεων, και το Yaris να βρίσκεται στην πρώτη θέση πέντε φορές τα τελευταία επτά χρόνια. Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι από το 1998, όπου έχει στοιχεία πωλήσεων ο ΣΕΑΑ, η ιαπωνική εταιρία βρίσκεται στην πρώτη θέση τα 15 χρόνια, με το Yaris να παίζει καθοριστικό ρόλο.

2Το αυτοκίνητο

Σχεδόν σε όλες τις παρουσιάσεις μοντέλων του b-segment γίνεται αναφορά ότι ο σχεδιασμός είναι ένα από τα βασικά στοιχεία επιλογής αυτοκινήτου, και η Toyota δεν αποτέλεσε εξαίρεση λέγοντας μας ότι η εμφάνιση είναι θέμα ζωτικής σημασίας για τους πελάτες της.  Γι’αυτό και ανέθεσε τον επανασχεδιασμό του Yaris στο Ευρωπαϊκό στούντιο σχεδίασης ED2, το οποίο έχει βάση στην Νότια Γαλλία, κάτι που σημαίνει ότι για πρώτη φορά που οι αλλαγές που αποφασίστηκαν για το Yaris στην Ευρώπη θα υιοθετηθούν στο αδερφικό μοντέλο Vitz που κατασκευάζεται στην Ιαπωνία, και όχι τούμπαλιν.

Η Toyota θέλησε να δώσει στο νέο Yaris μία πιο δυναμική εμφάνιση με περισσότερο “νεύρο”, που παράλληλα αποπνέει φινέτσα και ποιότητα. Για το σκοπό αυτό, το εμπρός και πίσω τμήμα του αυτοκινήτου διαθέτουν νέα σχεδιαστική δομή με ισχυρότερη τρισδιάστατα σχήματα, μεγαλύτερη έμφαση στις οριζόντιες γραμμές για τη δημιουργία οπτικού πλάτους, και χαμηλότερο κέντρο βάρους. Πιο συγκεκριμένα, μπροστά υπάρχει νέος προφυλακτήρας, που δημιουργεί ένα σχήμα “καταμαράν” με φαρδιά τμήματα να ρέουν προς τα κάτω από τα φωτιστικά σώματα, πλαισιώνοντας έτσι τη φαρδιά, τραπεζοειδή μάσκα. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείται μία πιο έντονη φυσιογνωσία με αίσθηση αυξημένου πλάτους και στιβαρού πατήματος.

Η νέα μάσκα έχει αποκτήσει στοιχεία που συμβάλλουν στην πιο δυναμική εμφάνιση του νέου Yaris, με κυψελοειδή σχεδίαση για τις δίχρωμες εκδόσεις και διάταξη οριζόντιων μπαρών για τις υπόλοιπες, που και πάλι χαρίζει μία εντυπωσιακή εικόνα. Σε συνέχεια της μάσκας, ανάλογα την έκδοση εξοπλισμού, υπάρχει χρωμιωμένο διακοσμητικό, που καταλήγει στα νέου σχεδιασμού φωτιστικά σώματα, τα οποίο είναι πιο συμπαγή. Οι κάθετες γραμμές στα άκρα ακολουθούν το περίγραμμα του προφυλακτήρα, αναδεικνύοντας τα στοιχεία Keen Look της εμπρός σχεδίασης, με τα LED φώτα ημέρας να δημιουργούν ένα διακεκομμένο πλαίσιο γύρω από το βασικό φως.

Παρατηρώντας το προφίλ του νέου Yaris, αυτό παράγει πρόσθετο δυναμισμό, με μεγαλύτερη έμφαση να δίνεται στη μεσαία γραμμή του αμαξώματος από μπροστά μέχρι πίσω, με την πίσω πόρτα και τα πίσω φώτα να συμβάλλουν στη δημιουργία μιας αίσθησης μεγαλύτερου μήκους  του αυτοκινήτου. Πιο κάτω στην πόρτα υπάρχει επίσης ένα διακοσμητικό, που προσδίδει πιο σπορ εμφάνιση, οδηγώντας το βλέμμα ομαλά στη γραμμή των πίσω φώτων με φινίρισμα piano black ή chrome, ανάλογα με την έκδοση.

Φτάνοντας στο πίσω μέρος, και ακολουθώντας τη σχεδιαστική φιλοσοφία του εμπρός τμήματος, η αρχιτεκτονική “catamaran” δημιούργησε στο πίσω τμήμα μια νέα εμφάνιση, με τον προφυλακτήρα να είναι πλήρως εναρμονισμένος αισθητικά με τις γραμμές της πίσω πόρτας, δίνοντας την αίσθηση ενός χαμηλού κέντρου βάρους. Τα φωτιστικά σώματα έχουν πλέον οριζόντια διάταξη, και εκτείνονται από τα πίσω φτερά μέχρι την πόρτα. Ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού, τα πίσω φωτιστικά σώματα έχουν φως στοπ LED και πίσω φώτα. Κλείνοντας τα του σχεδιασμού, η γκάμα ζαντών του νέου Yaris περιλαμβάνει τρία νέα σχέδια, ένα ασημί τάσι 15-ιντσών για την βασική έκδοση, μία πολυάκτινη ζάντα αλουμινίου 15-ιντσών για τις εκδόσεις Active & Style και μία νέα ζάντα αλουμινίου 16 ιντσών για την ακριβή έκδοση Chic.

Όλες οι παραπάνω αλλαγές δεν επηρεάζουν τον συντελεστή οπισθέλκουσας, όπου αυτός είναι Cd 0,287. Συνολικά το σχεδιαστικό αποτέλεσμα είναι ένα πιο δυναμικό και συναρπαστικό σχήμα, που μεγιστοποιεί τις σχεδιαστικές αρχών της Toyota, Keen Look και Under Priority, αντανακλώντας δύναμη και ποιότητα. Τέλος, οι διαστάσεις είναι πρακτικά απαράλλαχτες, με το μήκος να φτάνει τα 3.945 χλστ, το πλάτος τα 1.695 χλστ., το ύψος τα 1.510 χλστ., και το μεταξόνιο τα 2.510 χλστ., με την παραγωγή του να γίνεται στο εργοστάσιο της εταιρίας στην πόλη Valenciennes, στη Βόρεια Γαλλία.

3Εσωτερικό

Αν οι αλλαγές του εξωτερικού σου φαίνονται μικρής έκτασης, αυτές στο εσωτερικό είναι δυσδιάκριτες, καθώς η έμφαση στις αλλαγές του εσωτερικού ήταν να διατηρηθεί η μοντέρνα εμφάνιση της καμπίνας, παρόλο που αυτό χρονολογείται από το 2011. Με πρώτη ματιά το μόνο που θα διακρίνεις είναι οι νέοι διακόπτες εκατέρωθεν της οθόνης του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, με στόχο τη βέλτιστη εργονομία και απόδοση HMI (human-machine interface).

Το τιμόνι είναι το ίδιο, αν και πλέον φέρει νέα διακοσμητικά σε piano black, από τη Active και πάνω. Ο πίνακας οργάνων έχει νέα διάταξη για τα δύο αναλογικά όργανα, τα οποία διαθέτουν ένα χρωμιωμένο διακοσμητικό. Αυτά πλαισιώνουν μία νέα έγχρωμη οθόνη TFT 4,2 ιντσών, στάνταρ από την βασική έκδοση, που προβάλει τις πληροφορίες του trip computer. Άλλες αλλαγές αφορούν τους νέους αεραγωγούς, τον μπλε φωτισμό οργάνων, μαζί με δύο νέους διακόπτες που είναι πιο απέριττοι σε εμφάνιση και πιο εύχρηστοι σε λειτουργία.

Στο κέντρο της κονσόλας υπάρχει το σύστημα πολυμέσων Toyota Touch 2, με τη οθόνη αφής να έχει διαγώνιο 7 ίντσες, και δεν περιλαμβάνει υποδοχή CD. Προσφέρει συνδεσιμότητα με bluetooth, USB και AUX, ενώ ακόμα διαθέτει το σύστημα πλοήγησης, την κάμερα οπισθοπορείας, τις ρυθμίσεις του συστήματος αλλά και το λεπτομερή πίνακα για τη κατανάλωση του αυτοκινήτου.

Το νέο Yaris προσφέρει νέες ταπετσαρίες και περισσότερες επιλογές σε επίπεδο φινιρίσματος, με ασορτί διάκοσμο και χρώματα που εναρμονίζονται με το εσωτερικό της καμπίνας. Η βασική έκδοση συνδυάζει ένα γκρι ένθετο στο ταμπλό με νέα, μαύρη υφασμάτινη ταπετσαρία με χαρακτηριστικό το καρό σχέδιο για την πλάτη και τα μαξιλάρια των καθισμάτων. Στην έκδοση Active το ύφασμα έχει ένα μαύρο/γκρι γεωμετρικό μοτίβο και το ένθετο στο ταμπλό και τις πάνω επενδύσεις των θυρών έχουν μία σκούρα γκι απόχρωση με soft φινίρισμα μοτίβο animal print. Στις εκδόσεις Style χρησιμοποιείται η ίδια ταπετσαρία, με μαύρο ταμπλό και επένδυση θυρών.

Στις δίχρωμες εκδόσεις (Bi-tone) υπάρχει νέος εσωτερικός διάκοσμος για κάθε επιλογή εξωτερικής απόχρωσης: μπλε με blue/black, μπορντό με red/black, γκρι με bronze/black και μαύρο με white/black. Χρωματικές πινελιές υπάρχουν στο ένθετο του ταμπλό και τις επενδύσεις θυρών καθώς και στα ένθετα των πλατών των καθισμάτων και τη μπορντούρα των πλατών των καθισμάτων και των μαξιλαριών.

Το ταμπλό συνεχίζει να βρίσκεται σε οριζόντια θέση, με το πάνω τμήμα του να είναι λεπτό. Ο σχεδιασμός των πλαστικών της πόρτας συνδυάζει μια πιο ρευστή, δυναμική εμφάνιση, με την περιοχή που έχει χρησιμοποιηθεί μαλακό πλαστικό να είναι μεγάλη. Η ποιότητα των πλαστικών είναι αρκετά καλή, και υπάρχουν πολλά σημεία με μαλακής υφής επιφάνειες, αλλά δε παύουν να υπάρχουν και σκληρά πλαστικά, που όμως δείχνουν αρκετά συμπαγή, ενώ η συναρμογή των διάφορων μερών δείχνει και είναι ακλόνητα στιβαρή και προσεγμένη.

Όπως καταλαβαίνεις, με τις διαστάσεις να παραμένουν αμετάβλητες, το ίδιο συμβαίνει και για τους εσωτερικούς διαθέσιμους χώρους. Το μοντέλο της Toyota είναι αρκούντως άνετο με επαρκής χώρους για επιβάτες ανεξαρτήτου μεγέθους. Οι θέσεις για μικροαντικείμενα είναι αρκετοί, ενώ τα γόνατα των μπροστά δε βρίσκουν στη κονσόλα. Για τους πίσω επιβάτες, το τεράστιο ατού του είναι το απόλυτα επίπεδο δάπεδο, κάνοντας πιο εύκολη τη τοποθέτηση τρίτου ατόμου, ενώ ο χώρος για τους ώμους και τα κεφάλια είναι μεγάλος, ακόμη και για ανθρώπους άνω των 1.85.

Τέλος οι μεγάλες πόρτες και τα ανοίγματα τους, διευκολύνουν τη πρόσβαση, με την χωρητικότητα του πορτ παγκάζ να διατηρείται στα 286 λίτρα. Νούμερο αρκετά καλό, αν και πλέον υπάρχουν ανταγωνιστές με μεγαλύτερο, ενώ το πρόσφατα παρουσιασμένο Kia Rio έχει χώρο 325 λίτρων. Όπως και να έχει, αυτός  είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμος με τους ογκώδης θόλους να μην ενοχλούν, ενώ όταν διπλωθούν τα πίσω διαιρούμενα καθίσματα σε αναλογία 60/40, δημιουργείται χώρος όγκου 769 λίτρων, δυστυχώς όμως όχι επίπεδος.

4Κινητήρες

Η Toyota δίνει μεγάλη βαρύτητα στην οικολογία, στην χαμηλή κατανάλωση και απόκριση των κινητήριων συνόλων της, και γι’αυτό το λόγο επιμένει ατμοσφαιρικά. Όπως έχει διαβάσει, το νέο Yaris σηματοδοτεί το λανσάρισμα ενός νέου τετρακύλινδρου βενζινοκινητήρα 1.5-λίτρων στη γκάμα που αντικαθιστά τον 1.33-λίτρων. Σε ερώτηση μου για ποιο λόγο επέλεξαν να εξελίξουν έναν νέο κινητήρα, από το να τοποθετήσουν τον επίσης νέο 1.2-λίτρων turbo του Auris, η απάντηση ήταν επειδή ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου είναι αστικός. Ο νέος αυτός ατμοσφαιρικός κινητήρας εξελίχθηκε με γνώμονα την άμεση απόκριση στις εντολές του γκαζιού και να είναι πιο απολαυστικός στην οδήγηση, και μετά την δοκιμή μπορώ να πω ότι κάτι τέτοιο ισχύει.

Ο κινητήρας είναι μέλος της οικογένειας Toyota ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency), και ήδη πληροί τα μελλοντικά πρότυπα εκπομπών ρύπων Euro 6c και τις απαιτήσεις έγκρισης τύπου RDE (Real Driving Emission), ενώ η παραγωγή του γίνεται στην Πολωνία. Υιοθετεί νέα τεχνικά χαρακτηριστικά για καλύτερες επιδόσεις, με ταυτόχρονη μείωση της κατανάλωσης έως 12%, σύμφωνα με τις τρέχουσες παραμέτρους δοκιμών NEDC.

Ο κινητήρας έχει χωρητικότητα 1.496 κ.εκ. αποδίδει 111 άλογα στις 6.000 σ.α.λ., με την μέγιστη ροπή να φτάνει τα 136 Nm στις 4.400 σ.α.λ. Σύμφωνα με την εταιρία για τα 0-100 χλμ/ώρα χρειάζεται 11 δευτ., κάτι που συγκριτικά με τον 1.33-λίτρων, είναι 0,8 δεύτερα ταχύτερος, ενώ στην μέτρηση από 80-120 χλμ/ώρα με 5η σχέση, η βελτίωση είναι πάνω από ένα δευτερόλεπτο, πετυχαίνοντας το σε 17,6 συγκριτικά με τα 18,8 δευτ.

Η εμπειρία της Toyota στην υβριδική τεχνολογία αποδείχθηκε πολύτιμη για τον νέο κινητήρα, καθώς αυτός έχει 38,5% θερμική απόδοση, τιμή που τον κατατάσσει ανάμεσα στους καλύτερους της αγορές. Αυτό έγινε εφικτό με τη χρήση μιας υψηλής συμπίεσης 13.5:1, την υιοθέτηση ενός συστήματος ανακυκλοφορίας καυσαερίων με ψυγείο (EGR) και την επέκταση της λειτουργίας μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων, ώστε ο κινητήρας να μπορεί να αλλάζει από κύκλο Otto σε Atkinson για βέλτιστη απόδοση σε διαφορετικές οδηγικές συνθήκες.

Η υιοθέτηση ενός νέου συστήματος μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων εισαγωγής (VVT-iE), επιτρέπει στον κινητήρα να αλλάζει από Otto σε κύκλο Atkinson (και το αντίστροφο) σε κλάσμα του δευτερολέπτου. Το κλείσιμο των βαλβίδων εισαγωγής είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, και καθυστερεί, μειώνοντας τη φάση συμπίεσης, συμβάλλοντας περαιτέρω στη μείωση των ροϊκών απωλειών (κύκλος Atkinson), και επιτρέποντας ταχεία επιστροφή στον κύκλο Otto για καλύτερες επιδόσεις υπό υψηλά φορτία. Η αλλαγή φάσης του εκκεντροφόρου εξαγωγής είναι υδραυλικά ελεγχόμενη.

Οι μηχανικοί θέλησαν επίσης να βελτιώσουν την κατανάλωση σε σταθερές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο, κάτι που οδήγησε στη χρήση -για πρώτη φορά σε μοντέλο Toyota- μιας υδρόψυκτης πολλαπλής εξαγωγής. Περιορίζοντας τη θερμοκρασία των καυσαερίων, αυτό αποτρέπει τη ανάγκη για εμπλουτισμό μείγματος με σκοπό τη μείωση της θερμοκρασίας καύσης σε οποιαδήποτε ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο. Έτσι, τόσο η κατανάλωση καυσίμου όσο και οι εκπομπές ρύπων μειώνονται, με την μικτή να ανέρχεται σε 4,6 με 5 λίτρα/100 χλμ/ώρα, ενώ οι εκπομπές ρύπων φτάνουν τα 103 με 112 γρ/χλμ. Το παράδοξο της υπόθεσης είναι η μη τοποθέτηση του συστήματος start/stop στον βασικό εξοπλισμό, με το βάρος του αυτοκινήτου με τον συγκεκριμένο κινητήρα να κυμαίνεται από τα 1.040 μέχρι τα 1.125 κιλά.

Εκτός από τον 1.500άρη, στην γκάμα του μοντέλου υπάρχει ο 3-κύλινδρος ατμοσφαιρικός 1.000άρης βενζινοκινητήρας. Αυτός δίνει έμφαση στη βελτίωση των επιδόσεων, τη μείωση των εκπομπών ρύπων καθώς και των επιπέδων θορύβων και κραδασμών, με τις εκπομπές CO2 να έχουν μειωθεί από 110 σε 99 γρ/χλμ.

Για να το πετύχουν, οι μηχανικοί επεδίωξαν πάνω από όλα να βελτιστοποιήσουν το λόγο ισχύος/βάρους του κινητήρα. Για παράδειγμα, ο συνδυασμός κυλινδροκεφαλής και πολλαπλής εξαγωγής έχει μειώσει το βάρος κάνοντας παράλληλα τη διάταξη πιο συμπαγή. Για μείωση της κατανάλωσης με διατήρηση των επιδόσεων, ο λόγος συμπίεσης έχει αυξηθεί από 10,5 σε 11,5. Εξάλλου, μία ακόμα εξέλιξη της τεχνολογίας μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων της Toyota επιτρέπει στον κινητήρα να αλλάζει μεταξύ κύκλων Atkinson και Otto.

Οι βαλβίδες εισαγωγής και τα έμβολα έχουν επανασχεδιαστεί για να αυξήσουν τον κάθετο στροβιλισμό στο θάλαμο που βοηθά στην ταχύτητα καύσης. Τέλος, τα επίπεδα τριβών έχουν μειωθεί με την υιοθέτηση DLC στους ενεργοποιητές των βαλβίδων, με αλλαγές στην επεξεργασία της επιφάνειας των εμβόλων και στο μηχανισμό της καδένας χρονισμού και με την καλύτερη διαχείριση ψύξης του κινητήρα, κυρίως λόγω σχήματος του κάρτερ λαδιού που διασφαλίζει ότι η βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας επιτυγχάνεται πολύ γρήγορα. Συνδυάζεται με ένα 5-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, και εκτός από πολύ οικονομικός στη λειτουργία του, φάνηκε ότι σου προσφέρει μία πολύ καλή αίσθηση ροπής, προσαρμοσμένη κυρίως στην οδήγηση πόλης.

Από πλευράς πετρελαιοκινητήρων, υπάρχει ο γνωστός 1.4D-4D, χωρίς να έχει ιδιαίτερες αλλαγές. Οι δευτερεύουσες μετατροπές του στοχεύουν στη μείωση θορύβων και κραδασμών, προσφέροντας καλύτερη μόνωση στο σύστημα εξαγωγής και δεύτερον χρησιμοποιώντας μία ανασχεδιασμένη βάσης κινητήρα τύπου ράβδου στρέψης για την έκδοση diesel.

Τέλος, το καμάρι της εταιρίας είναι ο υβριδικός κινητήρας, με το Yaris να συνεχίζει να είναι το μοναδικό στην κατηγορία του που προσφέρει τέτοιο σύνολο. Κατά την εξέλιξη του νέου Yaris, οι μηχανικοί της Toyota έλαβαν υπόψη την άποψη των πελατών για να κατανοήσουν πού έπρεπε να γίνουν βελτιώσεις που θα διασφάλιζαν μία ακόμα πιο αθόρυβη και άνετη εμπειρία με καλύτερη οδική συμπεριφορά και ακρίβεια διεύθυνσης. Και το πέτυχαν.

Σύμφωνα με την εταιρία και βάσει μιας εφαρμογής καταγραφής δεδομένων από 900 Yaris Hybrid και πάνω από μισό εκατομμύρια χιλιόμετρα οδήγησης σε όλων των ειδών τα περιβάλλοντα, από κέντρα πόλεων μέχρι ορεινές διαδρομές, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το Yaris hybrid λειτουργεί σε EV mode για πάνω από το 54% του χρόνου, επιτυγχάνοντας μέση κατανάλωση σε πραγματικές συνθήκες 5 λίτρων/100 χλμ.

Η Toyota έχει κάνει στο αυτοκίνητο μία σειρά μέτρων, όπως: ανασχεδιασμένες βάσεις κινητήρα, μεγαλύτερος αποσβεστήρας περιστροφής κινητήρα, νέα εμπρός ημιαξόνια, εμπρός υποπλαίσιο, αλλά και τροποποιημένο σύστημα εισαγωγής στο φιλτροκούτι. Επιπλέον, το σύστημα εξαγωγής έχει προσαρμοστεί με ένα νέο μεσαίο σιλανσιέ. Οι ανασχεδιασμένες βάσεις του κινητήρα αυξάνουν την οδηγική άνεση, περιορίζοντας τους κραδασμούς κατά την οδήγηση σε ανώμαλα οδοστρώματα.

Αναλυτικά τα τεχνικά χαρακτηριστικά μπορείς να διαβάσεις εδώ.

5Τιμές-Εξοπλισμός

Η κυριότερη προσθήκη στο νέο Yaris είναι η προσθήκη του συστήματος Toyota Safety Sense στο βασικό εξοπλισμό όλων των Yaris. Έτσι, ότι κάθε αυτοκίνητο της γκάμας εφοδιάζεται με συστήματα που μπορούν να βοηθήσουν στην αποφυγή ενός ατυχήματος ή να περιορίσουν τις συνέπειες του εάν είναι αναπόφευκτο. Το πακέτο περιλαμβάνει σύστημα προ-σύγκρουσης (Pre-Collision System) με αυτόνομο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (Autonomous Emergency Braking), την αυτόματη ενεργοποίηση μεγάλης σκάλας φώτων (Automatic High Beam), την προειδοποίηση παρέκκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας (Lane Departure Alert) και, σε μοντέλα πάνω από την έκδοση Live, αναγνώριση οδικής σήμανσης (Road Sign Assist).

Επίσης, πλέον οι πίσω ζώνες ασφαλείας εφοδιάζοντας με περιοριστές φορτίου και προεντατήρες. Τα προσκέφαλα έχουν επανασχεδιαστεί για να παρέχουν καλύτερη προστασία από τους τραυματισμούς σε μία οπίσθια σύγκρουση, όπως επίσης έχει βελτιωθεί και το σχήμα των αερόσακων οροφής. Η τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων είναι ευκολότερη με ρυθμίσεις στο σύστημα συγκράτησης Isofix ενώ υπάρχουν και σχετικές ετικέτες επισήμανσης.

Η διαθεσιμότητα του νέου Yaris ξεκινάει από τα τέλη του τρέχοντος μηνός, με τις τιμές να ξεκινούν από €12.000, ο οποίος είναι €600 φθηνότερη σε σχέση με σήμερα. Ακολουθεί ο 1.500άρης ατμοσφαιρικός, όπου η διαφορά στο ετήσιο τεκμήριο είναι €600, με την τιμή του να ξεκινάει από τα €13.100 και είναι €300 φθηνότερη, από την αντίστοιχη με τον απερχόμενο 1.33-λίτρων. Ο πετρέλαιοκινητηρας ξεκινάει από €16.200 και δεν έχει διαφορά τιμής, ενώ το hybrid ξεκινάει από τα €16.690 και είναι €540 φθηνότερο σε σχέση με το σημερινό μοντέλο. Και όλα αυτά με καλύτερο εξοπλισμό και καλύτερα συστήματά ασφαλείας.

Τέλος, στην παλέτα των χρωμάτων του Yaris έχουν προστεθεί δύο νέες αποχρώσεις, το μπλέ (hydro blue) και το μπορντό (Tokyo red), ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό σε δέκα.

6Στον δρόμο

Πρακτικά μόνο η υβριδική έκδοση εμφανίζει κάποιες αλλαγές στην εμπειρία της οδήγησης, καθώς οι αλλαγές που πραγματοποίησαν οι μηχανικοί της εταιρίας είχαν σκοπό να το κάνουν ακόμα πιο ευχάριστο και άνετο στην οδήγηση. Λειτουργώντας το σωστά, αυτό μπορεί να σε ανταμείψει με εκπληκτική οικονομία καυσίμου, προσφέροντας σου πολύ ήσυχες και stress-free μετακινήσεις.

Δε του λείπει επουδενί η δύναμη, αλλά παρά τις βελτιώσεις του CVT κιβωτίου δεν αρέσκεται σε βίαιες επιταχύνσεις, με τα 3 προγράμματα οδήγησης (Normal, Eco και EV) να είναι προσαρμοσμένα σε διαφορετικές προτιμήσεις οδήγησης. Η καλύτερη ηχομόνωση και οι βελτιώσεις σε κινητήρα και μετάδοση προσφέρουν μια σαφώς πιο ήσυχη καμπίνα, (-5,5 dB) ειδικά στον αυτοκινητόδρομο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι με τέρμα το γκάζι δεν θα περάσει αυτό το μονότονο βουητό στα αυτιά σου από τον κινητήρα. Ο κινητήρας θα ανεβάσει στροφές και παρόλο που δε θα νιώσεις τράβηγμα, τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν.

Οδηγώντας το υβριδικό Yaris στους δρόμους της Ολλανδίας, αυτό φάνηκε να έχει σωστά ρυθμισμένες αναρτήσεις, και ίσως λίγο πιο σφιχτές απ’όσο θα περίμενες από ένα αυτοκίνητο πόλης. Εμφανίζει, όμως, εντυπωσιακά σταθερή και ασφαλή πορεία στον ανοιχτό δρόμο καλύπτοντας άνετα μεγάλες αποστάσεις, ενώ και σε δρόμους με στροφές δεν θα παραπονεθεί, αν ανεβάσεις ρυθμό.

Η ποιότητα κύλισης παραμένει εξαιρετική, όπως επίσης και τα περιθώρια πρόσφυσης του αυτοκινήτου, ενώ έχει βελτιωθεί σημαντικά το σύστημα ανάκτησης κατά την πέδηση, και έτσι το πεντάλ του φρένου, πλέον έχει φυσιολογική αίσθηση, και δεν απαιτεί περίοδο προσαρμογής και χρόνο για να νιώσεις που πιάνει και πόση πίεση χρειάζεται. Το σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση έχει επαναχαρτογραφηθεί για λιγότερη αίσθηση και πιο ομαλή απόκριση στις εντολές του οδηγού, με την κατευθυντικότητα στις στροφές να είναι βελτιωμένη, με καλύτερη απόκριση του οχήματος στις εντολές σου.

Περνώντας στον ολοκαίνουριο 1.500άρη βενζινοκινητήρα, αυτός έδειξε στην πράξη ότι έχει άμεση απόκρισή στις εντολές του γκαζιού, γεμάτη δύναμη, ελαστικότητα και ομαλή λειτουργία. Δεν θα κρύψω, ότι έχοντας “μάθει” με τους σύγχρονους turbo κινητήρες ότι θα σου λείψει η εκρηκτικότητα, αλλά τα πλούσια αποθέματα δύναμης και η πολύ καλή κλιμάκωση και λειτουργία του 6-τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου είναι ικανά να τα καλύψουν.

7Συμπέρασμα

Ο ερχομός της νέας, σημαντικά ανανεωμένης οικογένειας Yaris θα δώσει περαιτέρω ώθηση στο μικρό hatchback της Toyota, διατηρώντας το από τις κορυφαίες προτάσεις στην κατηγορία. Η σχεδίαση, η ποιότητα, οι επιδόσεις και η ασφάλεια είναι πρωταρχικά κριτήρια αγοράς και βρίσκονταν στο επίκεντρο του προγράμματος βελτιώσεων του Yaris.