Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση (PDF) του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC), περίπου 7.300 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους το 2015 σε τροχαία συμβάντα ενός εμπλεκομένου οχήματος (αυτοκινήτου ή μηχανής) στην ΕΕ, ενώ αντίστοιχα περίπου 100.000 παρόμοιοι θάνατοι έχουν συμβεί τα τελευταία 10 χρόνια.

Όπως σημειώνει η έκθεση, το 1/3 των θανάτων στους δρόμους της ΕΕ προέρχεται από συγκρούσεις με ένα μόνο όχημα (single vehicle collisions – SVCs) όπου ο οδηγός/αναβάτης και/ή επιβάτες σκοτώνονται ενώ δεν εμπλέκονται άλλοι χρήστες της οδού.

Πάνω από το 60% των θανάτων σε τροχαία συμβάντα ενός μόνο εμπλεκομένου οχήματος συμβαίνουν σε υπεραστικές οδούς. Σύμφωνα με την έκθεση, η διασφάλιση ότι ο σχεδιασμός της οδού και τα όρια ταχύτητας είναι τα κατάλληλα για τη λειτουργία του δρόμου, είναι δύο μέτρα που βοηθούν στη μείωση των νεκρών από τέτοιου είδους συμβάντα.

Η Ολλανδία, η οποία παρουσιάζει ποσοστά κάτω του μέσου όρου σε συγκρούσεις ενός εμπλεκομένου οχήματος, έχει δεσμευτεί να βελτιώσει την οδική ασφάλεια στο εθνικό της οδικό δίκτυο, απομακρύνοντας τα εμπόδια που βρίσκονται κοντά στο οδόστρωμα και αναβαθμίζοντας τους δρόμους με δύο αστέρια σε δρόμους τριών αστεριών, σύμφωνα και με το διεθνές σύστημα αξιολόγησης υποδομών EuroRAP.

Η Δανία εφαρμόζει επίσης υψηλά τεχνικά πρότυπα για τις υπεραστικές οδούς. Επιπροσθέτως, επιβάλλει χαμηλότερο όριο ταχύτητας σε αυτούς τους οδούς δρόμους: 80χλμ/ώρα σε σύγκριση με τα 90 και 100χλμ/ώρα που ισχύουν σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

Οι νέοι σε ηλικία οδηγοί και αναβάτες διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο να εμπλακούν σε θανατηφόρα σύγκρουση με εμπλοκή ενός και μόνο οχήματος. Μία λεπτομερής έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2011 στην Ολλανδία κατέδειξε ότι ο συντελεστής με τον καθοριστικότερο ρόλο στον ανθρώπινο παράγοντα στις συγκρούσεις με ένα εμπλεκόμενο όχημα είναι η απόσπαση της προσοχής (31%), ενώ με μικρότερο ποσοστό συμβάλλουν η υπερβολική ταχύτητα (27%), η κατανάλωση αλκοόλ (19%) και η κούραση (17%). Οι νέοι εμπλέκονται σε συγκρούσεις με ένα όχημα όταν αποσπάται η προσοχή τους, πραγματοποιούν επικίνδυνους ελιγμούς για να αποφύγουν κάποιο εμπόδιο ή χρήστη της οδού, και τέλος όταν αξιολογούν λανθασμένα τις επικρατούσες κυκλοφοριακές συνθήκες.

1Η κατάσταση στην Ελλάδα

Στη χώρα μας καταγράφεται το υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας από SVCs στην ΕΕ, με 34 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους κάθε χρόνο ή το 42% του συνόλου των θανάτων σε τροχαίο συμβάν. Το 35% των θανάτων σε SVCs, αφορά αναβάτες μηχανών.

Στην Ελλάδα, 72 οδηγοί/ αναβάτες ηλικίας 18-24 εμπλέκονται σε θανάσιμα συμβάντα με μόνο ένα όχημα ανά εκατομμύριο κατοίκους αυτής της ηλικιακής ομάδας. Ο αριθμός αυτός είναι ο μεγαλύτερος στην ΕΕ.

Ο ρυθμός μείωσης των τροχαίων συμβάντων όπου εμπλέκεται ένα μόνο όχημα υπήρξε στη χώρα μας πιο βραδύς συγκριτικά με τον αντίστοιχο για συγκρούσεις όπου εμπλέκονται περισσότερα από ένα οχήματα. Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και σε άλλες χώρες όπως η Κύπρος, η Δανία, η Σλοβενία κ.ά.

Η Πρόεδρος του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» κα Βασιλική Δανέλλη Μυλωνά, με αφορμή την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της νέας έκθεσης του ETSC, εξέφρασε την ανησυχία της για τα στοιχεία που αφορούν στη χώρα μας και δήλωσε πως παράλληλα με την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων των αυτοκινητοδρόμων, που αποτελούν βασικό παράγοντα για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, θα πρέπει να ενισχυθούν η εκπαίδευση, η ενημέρωση και οι συστηματικοί εντατικοί τροχονομικοί έλεγχοι για την ουσιαστική ενίσχυση της ασφάλειας των χρηστών του οδικού δικτύου.

Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών καταλήγει σε προτάσεις προς τα κράτη μέλη και την ΕΕ. Πιο συγκεκριμένα, η ΕΕ καλείται να αναθεωρήσει τις ελάχιστες προδιαγραφές ασφαλείας των νέων οχημάτων ώστε να καταστούν υποχρεωτικά για όλα τα νέα οχήματα η «έξυπνη» βοήθεια ταχύτητας, η αυτόνομη πέδηση έκτακτης ανάγκης και οι προηγμένες σημάνσεις χρήσης της ζώνης ασφαλείας.

2Οι εθνικές κυβερνήσεις καλούνται:

  • Να εξαφανίσουν όλα τα μετακινούμενα εμπόδια από τα άκρα του δρόμου ή να τοποθετήσουν στηθαία ασφαλείας σε όλες τις υπεραστικές οδούς και τους αυτοκινητόδρομους.
  • Να διενεργήσουν ενδελεχείς αναλύσεις τροχαίων συμβάντων σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα συμβάντων, ώστε να προσδιορίσουν πιθανά μέτρα βελτίωσης της υποδομής.
  • Να εντάξουν στη νομοθεσία τη σταδιακή λήψη πιστοποιητικού οδηγικής ικανότητας (δίπλωμα οδήγησης σε στάδια/φάσεις) ώστε να αντιμετωπίσουν τον υψηλό κίνδυνο που σχετίζεται με τους νέους οδηγούς.
  • Να βελτιώσουν την τροχονομική αστυνόμευση των ορίων ταχύτητας στους υπεραστικούς δρόμους, της χρήσης της ζώνης ασφαλείας και του κράνους, της κατανάλωσης αλκοόλ και της απόσπασης προσοχής των οδηγών.
  • Να τοποθετήσουν στηθαία ασφαλείας φιλικά προς τους δικυκλιστές στις ευαίσθητες περιοχές συγκρούσεων δικυκλιστών.
  • PrunΟ)))

    Με την λογικη του “α ωραιο αρθρο συμφωνω απολυτα ” που μετα απο 5 λεπτα αντικαθισταται απο καγκουρα που το ανοιγει σε φαναρι με μισοδιαλυμενο δρομο και με την λογικη του να πανε να #$*&!*#*#% ολοι οι αλλοι στο δρομο , ετσι θα μεινουμε για παντα
    Η οδηγικη παιδεια μας ηταν , ειναι και θα ειναι στον πατο , ο,τι και να κανουν οι κυβερνησεις

    • apostolos32

      Πολύ σωστός. Έχω ξεκινήσει από προηγούμενη εβδομάδα ένα road trip στην Ευρώπη με το αμάξι μου. Μέχρι στιγμής διεσχισα Σκόπια, Σερβία, Ουγγαρία, Τσεχία και σήμερα είμαι Δρέσδη Γερμανίας. Λοιπόν όταν έφυγα από Μπρατισλάβα προς Telc Τσεχίας πέσαμε σε έργα. Μιλάμε για πολλά πολλά χιλιόμετρα ουράς με εκατοντάδες φορτηγά κ με παράκαμψη μέσω χωριών. Δεν άκουσα ούτε ένα κορναρισμα, δεν είδα ούτε μια καγκουρια. Φαντάσου σε ανάλογη περίπτωση στην Ελλάδα τι θα γινόταν.

    • PrunΟ)))

      Εδω περα κανουν 400αρια στα φαναρια . Εαν ξεκινησεις μισο δευτερολεπτο αφοτου αναψει πρασινο κορνα και προσπαθεια να φυγουν με προσπεραση κιολας .
      Καλα σε ουρες δεν το συζητω , απειρες σφηνες και μπινελικια
      Βεβαια εχω την εντυπωση πως και σε Σερβια και Σκοπια τα ιδια γινονται , αλλα αναλογα που πεσεις παντα

    • apostolos32

      Κοίτα. Σκόπια θα μπω τον επόμενο μήνα κατά την επιστροφή για να έχω εικόνα. Σερβία όμως έχω πάει Κρουσεβατς, Παρασιν, Νις, Βελιγράδι και Νοβι Σαντ. Σαν την Ελλάδα πουθενά.

    • Nikolaos

      Εν μέρει συμφωνώ. Παρόλα αυτά, αν η τροχαία κυκλοφορεί στις κατοικημένες περιοχές και “γράφει” την κάθε παραμικρή παράβαση (ακόμα και τις καμμένες λάμπες), αλλά ΌΛΑ ανεξαιρέτως και ταυτόχρονα τοποθετηθούν κάμερες σε κάθε πόλη και χωριό, τότε αγαπητέ θεωρώ οτι θα περιοριστεί η μάστιγα στο ελάχιστο. Πρακτικά αυτό εφαρμόζει η γερμανία και άλλες χώρες και όλοι ειναι χαρούμενοι.
      Σε ελληνικό επίπεδο έχω γνώση από παρόμοια εμπειρία από 2-3 επικίνδυνους δρόμους όπου η τροχαία έγινε (και είναι ακόμα ευτυχώς) αμείλικτη στα πρόστιμα σε εκείνα τα σημεία και όλοι οι οδηγοί κυκλοφορούν πλέον με βάση τα όρια χωρίς να τα παραβαίνουν ούτε κατ ελάχιστο.
      Επίσης, στη Θεσσαλονίκη στη Νίκης (παραλιακή) επί ένα χρόνο και βάλε η Δ.Α. έκοβε κλήσεις σε όσους παρκαραν στο αριστερό ρεύμα (πρακτική επι σειρά πολλών ετών). Τώρα ο δρόμος -πλην ελαχίστων εξαιρέσεων- είναι ανοικτός και δε σκέφτεσαι καν να παρκάρεις εκεί.
      Αυτό μου διδάσκει οτι η παιδεία αν δεν υπάρχει και δε θέλει ο πολίτης να την αποκτήσει, του επιβάλεται και το κάνει γαργάρα και το χαίρεται.
      αυτά τα ολίγα

  • ΘΛΙΒΕΡΕΣ ΠΡΩΤΕΙΕΣ για αλλη μια χρονια!!!!

    • georgekaras

      Ουτε ο θρυλος δεν εχει τοσα σερι μπραβο μας και αυριο φυσικα ολο αυτο θα εχει ξεχαστει και θα περιμενουμε το επομενο κηδειοχαρτο τροχαιου

  • theolvs

    Δεν μας φταίνε οι δρόμοι ούτε κανένας. Το μυαλό μας το άδειο μας φταίει!

    • o δρομος φταιει μονο αν ανοιξει απο το πουθενα στη μεση….η αν εχει καμια πχ λακουβα που δεν φαινεται….
      κατα ταλλα..οπως το ειπες…..το ΜΥΑΛΟ μας φταιει…..αν πχ πας σε δρομο με μια λωριδα ανα κατευθνηση..και συ κανεις προσπερασεις με το σταυρο στο χερι….δεν σου φταιει ο δρομος !!!!!

    • Anestis Genk

      Αυτό που λες όμως δεν είναι για τα SVCs. Σε αυτό που λες ο απέναντι θα πει, ε βάλτε στηθαίο για να μην έρχεται ο κάθε επίδοξος highlander στο ρεύμα μου.

  • Γιώργος Εμπέρ

    Φταιει το κεφαλι μας αλλα στην Ελλαδα οι δρομοι ειναι ΑΘΛΙΟΙ, με ελλειπη φωτισμο τα βραδια, με την πισσα να εχει φυγει απο την ασφαλτο και να ειναι γυαλι, με τις ταπες της ΕΥΔΑΠ να ειναι στην δεξια λωριδα στην παραλιακη, με λακουβες παντου, λαθος ορια ταχυτητας και οτι κακοτεχνεια ειναι μαζεμενη εδω. Απο την αλλη, ο Ελληνας δεν βαζει κρανος και ζωνη γιατι “αμα ειναι να σου τυχει”, οδηγαει και μιλαει στο κινητο, παραβιαζει κοκκινα, στοπ και συναγωνιζεται ποιος θα πιει περισσοτερο πριν οδηγησει.

    • georgekaras

      Μια χαρα δρομους εχουμε οταν εσυ (δεν μιλαω προσωπικα για σενα ,το λεω γενικα για τους οδηγους) ,δεν δενεις το παιδι σου με ζωνη ,τρεχεις πανω απο το οριο ,δεν φορας ο ιδιος ζωνη γιατι δεν σε βολευει και πιανετε μωρε το πωπουδακι σου, οταν κυκλοφορεις με ανασφαλιστο οχημα ,οταν δεν αλλαζεις λαστιχα και ειναι χαλι μαυρο ,οταν πινεις και οδηγας με το γκομεναρα που εχει τα βυζια απεξω μετα το κλαμπ ,οταν κανεις σουζα ,και δεν φορας κρανος φταις εσυ ΕΛΛΗΝΑ ΟΔΗΓΕ .Καποιοι δρομοι ναι εχουν προβληματα ωφειλεις σαν οδηγος ομως σε εκεινα τα σημεια να σαι σωστος και πρωτιστος να κανεις ολα τα παραπανω που προειπα .

  • ionized

    ανα τα χρονια εχω γυρισει σχεδον ολη την ευρωπη με μοτοσυκλετα,για μενα οι ιταλοι με της σφηνες (με το μεσαιο δαχτυλο σε αγκυλωση αμα τους πεις και τπτ) και οι αγγλοι με το βιτσιο να κολλανε στον ποντο πισω σου ειναι πιο χαροι απο τους ελληνες οδηγους,ελβετοι και γαλλοι κυριοι και γερμανια λιγο απο ολα.Οσο αναφορα τους δρομουν τουλαχιστον αυτοκινητοδρομοι πλην γερμανιας ειναι πανω κατω τα ιδια στο φαρδος αλλα με μαλλον καλυτερη ποιοτητα ασφαλτου στην ιταλια (με ακριβα διοδια)βορεια γαλλια μια απο τα ιδια.Εξαιρω τους αγγλους γιατι φτιαξαν δρομους με πορους αν μπορω να το πω ετσι ωστε να φευγουν τα νερα και ετσι εχεις περισοτερο θορυβο απο τα λαστιχα αλλα παρολες της βροχες οι δρομοι εχουν αρκετη προσφυση.Το βραβειο καγκουρα και..μπινελικιων βεβαιως το περνουμε με διαφορα.βαλκανια δεν θα αναφερω για ευνοητους λογους,για τον φωτισμο να πω οτι ναι στους αυτοκινητοδρομους ειμαστε λιγο πισω.

    • Γιώργος Εμπέρ

      Ασχετο αλλα ποσο ζηλευω (με την καλη εννοια) που εχεις γυρισει τοσσα μερη. Ειμαι 30 και δεν εχω καταφερει ακομα να παω εξωτερικο αν και λατρευω τις εκδρομες!

    • ionized

      μια αποφαση ειναι φιλε μου,βαλτο στοχο και θα το καταφερεις!

  • Ο θάνατος είναι μία κάποια λύσις πια στην κοινωνία που χαραμίζει τη ζωή μας. Μπορεί και να γλύτωσαν αυτοί.

  • Μάνος Μαμαλάκης

    ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ…
    Κάνουν βλακείες και σκοτώνονται και δεν υπάρχει παιδεία. Είναι τόσο κρίμα…

  • georgekaras

    Ουδεν σχολιο για να μην πω χειροτερα πραγματα .Ηθελεστα και παθεστα .Δεν εχει νοημα πια να λεμε τα κλισε αφου δεν τα ακολοθουμε στο δρομο .

  • George McR

    ΠΑΓΕΡΑ ΑΔΙΑΦΟΡΟ. Μπαίνοντας πια στην 4 δεκαετία, από εποχής Κ.Δ.Καββαθά (4Τ από τη 2η δεκαετία τους) και Σταθάκη, ελάχιστη πρόοδος έχει σημειωθεί γιατί τη λύση δεν τη δίνουν οι δημοσιογράφοι … Καλοδεχούμενα φυσικά τα άρθρα και οι στατιστικές αλλά ως εκεί … Α ναι … δεν υπάρχει η καραμέλα “παιδεία” γιατί αλλιώς οι “μετανάστες” μας (κάποιοι από εμάς είναι ήδη αλλού και καλά κάνουν!) θα ήθελαν μια γενιά να μάθουν … ΑΜ ΔΕ! Και σας πληροφορώ ότι ναι υπάρχει έλεγχος αλλά όχι σε κάθε γωνία αστυνομία … Αλλού είναι το παιχνίδι και είναι συλλογικό … είναι γενικότερη κουλτούρα ΣΕΒΑΣΜΟΥ – ΕΥΓΕΝΕΙΑΣ έστω και ως επίπλαστα στοιχεία … σχεδόν ψυχαναγκαστικά από το σούπερ μάρκετ, μέχρι το να βγάλεις τα σκουπίδια από την πολυκατοικία ή να φτυαρίσεις το χιόνι από το πεζοδρόμιό ΣΟΥ κλπ…
    Ένας μελλοντικός θύτης – θύμα … είναι απλά θέμα τύχης … Ή αλλιώς
    τίποτα δεν είναι τυχαίο … Ούτε και η κρίση .. Όλα είναι
    αλληλένδετα … (Αλήθεια γιατί γράφω ακόμα;;; Πλάκα έχω!!! )

  • Stelios Argyropoulos

    Είναι σοκαριστικό το ότι το 42% των θανάτων στην χώρα μας είναι από τροχαία…

    • NK

      Αυτό είναι το ποσοστό SVC στο σύνολο θανάτων από τροχαία.

      Οι θάνατοι κάθε χρόνο είναι 100.000, τα τροχαία είναι δεν είναι 42% του συνόλου θανάτων.

  • Evan_T

    το μεγαλο ερωτημα που τιθεται ειναι: στην αθηνων-θεσσαλονικης ποσα ατυχηματα γινονταν πριν φτιαχτει οπως ειναι τωρα και ποσα με τη σημερινη μορφη της. και μην πει κανεις οτι τωρα οι ταχυτητες δεν ειναι μεγαλυτερες. στην ελλαδα για τα ατυχηματα στους εθνικους δρομους εφταιγαν αποκλειστικα οι εθνικοι δρομοι που δεν υπηρχαν. για το αστικο περιβαλον φταιει καθαρα η αστυνομια που δεν ασχολειται καθολου με τις παραβασεις και ιδιως με την παραβιαση του ερυθρου σηματοδοτη.και ολα αυτα γιατι οι ελληνες δυστυχως δεν γνωριζουν τι σημαινει η λεξη δημοκρατια και την μπερδευουν με τη λεξη αναρχια. ετσι ο καθενας κανει οτι θελει γιατι εχουμε και καλα δημοκρατια. τελικα υπαρχει καποιος σοβαρος δημοσιογραφος να κάνει ενα ρεπορταζ και να μας πει στην αθηνων – κορινθου ποσα ατυχηματα εγιναν τα τελευταια 10 χρονια και ποσα πριν φταχτει ο δρομος με τη σημερινη μορφη του