Αρκετές αναλύσεις έχουν βγει με παρόμοιους τίτλους από τις αρχές της δεκαετίας του ’70, δηλαδή την πρώτη πετρελαϊκή κρίση και το τέλος του φτηνού πετρελαίου. Όμως εν προκειμένω το 2031 προβλέπουν αναλυτές και παράγοντες την βιομηχανίας εξορύξεων, η παραγωγή καλό θα είναι να είναι λιγότερη από το 2030 καθώς η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα θα έχει μειωθεί και κανείς δεν θέλει να έχει τα πετρελαιοφόρα του γεμάτα αργό πετρέλαιο και να μην μπορεί να βρει που να το πουλήσει (όπως έγινε πρόσφατα). Η μείωση στην ζήτηση θα οφείλεται στην ηλεκτροποίηση της αυτοκίνησης και για να μιλήσουμε με ονόματα, σε αυτά συνηγόρησαν σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg ο επικεφαλής οικονομικών της Total, Joel Couse και ο CEO της Shell, Ben van Beurden. Αυτά ειπώθηκαν σε συνέδριο σχετικά με τις νέες μορφές ενέργειες που έγινε στην Νέα Υόρκη την περασμένη Τρίτη. Ο van Beurden μάλιστα προέβλεψε πως αυτό μπορεί να συμβεί και πριν το 2030.

Εάν σε μπέρδεψα ας εξηγηθώ. Ο διεθνής όρος είναι “peak oil” και εννοεί πως κάποια στιγμή δεν θα μπορούμε να αντλούμε όλο και περισσότερο πετρέλαιο και πως από εκείνο το σημείο και έπειτα η παραγωγή θα μειώνεται. Φαίνεται λογικό να συμβεί κάποτε αφού τα κοιτάσματα είναι πεπερασμένες ποσότητες, αλλά υπάρχουν αρκετοί που το θεωρούν κινδυνολογία για κερδοσκοπία και πως τα κοιτάσματα αρκούν για πάρα πολλά χρόνια ακόμα. Αν αυτά που ειπώθηκαν την Τρίτη στην Νέα Υόρκη αποδειχθούν ρεαλιστικά, τότε μάλλον δεν θα επιβεβαιωθεί ποτέ το “peak oil”, ή μάλλον δεν θα επιβεβαιωθεί για τους λόγους που αρχικά είχε προβλεφθεί, δηλαδή την εξάντληση των αποθεμάτων. Ενώ λοιπόν θα μπορούμε να αντλήσουμε ακόμη περισσότερο πετρέλαιο, δεν θα το κάνουμε γιατί δεν θα το θέλουμε το επιπλέον, ελέω ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Τα νέα αυτά φαίνονται αρκετά αισιόδοξα και για τους οικολόγους, που εδώ και δεκαετίες δίνουν μάχες ενάντια στις εξορύξεις και την εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα και για τους petrolheads που δεν χρειάζεται να ανησυχούν πως θα στερέψουν οι πετρελαιοπηγές και για τους υποστηρικτές των ηλεκτρικών, αφού ο κατά τρόπον τινά βασικός αντίπαλός τους, παραδέχεται πως θα γίνουν κοινότυπα. Μάλιστα αν οι μπαταρίες συνεχίσουν να βελτιώνονται και εννοώ να γίνονται και φθηνότερες εκτός από μεγαλύτερης ενεργειακής πυκνότητας, τότε σε λίγα χρόνια τα ηλεκτρικά οχήματα θα είναι φθηνότερα από τα θερμικά. Στο ίδιο συνέδριο που προανέφερα η πρόβλεψη αυτή για το πότε η τιμή των ηλεκτρικών θα συναγωνίζεται αυτή των θερμικών ήταν για το 2026. Για να καταλάβεις την καλπάζουσα μείωση του κόστους των μπαταριών, αυτό μειώθηκε κατά 35% από το 2014 στο 2015. Αυτό δεν σημαίνει πως θα συνεχίσει να μειώνεται για πάντα και πως δεν θα υπάρχουν προβλήματα μιας και το λίθιο δεν είναι σε αφθονία, μπορεί όμως να απεξαρτητοποιηθούμε κι από αυτό βρίσκοντας άλλα εντελώς ανακυκλώσιμα υλικά για την αποθήκευση της ηλεκτρικής ενέργειας. Υπάρχει κάτι όμως που μπορεί να επιβραδύνει την εξάπλωση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και αυτό είναι πως τα κίνητρα που δίνονται τώρα για την απόκτηση ηλεκτρικού θα καταργηθούν. Συγκεκριμένα στην Αμερική δίνονται φοροαπαλλαγές της τάξης των 7.500 δολαρίων και αυτές αναμένεται να πάψουν να ισχύουν σύντομα.

Από την μεριά μου να σημειώσω πως επικροτώ την αντικατάσταση του στόλου των θερμικών οχημάτων με ηλεκτρικά αν γίνει με όρους ελεύθερης αγοράς και όχι επιδοτήσεων, τότε θα σημαίνει πως όντως είναι ελκυστικά προϊόντα και χωρίς την βοήθεια του κράτους. Σαν petrolhead όμως λυπάμαι γιατί αυτές οι ιστορίες δείχνουν πως μάλλον θα μπορούσαμε να έχουμε φθηνή βενζίνη αλλά προτιμούν να κρατάν τις τιμές ψηλά, σκάβοντας έτσι και τον δικό τους λάκκο κάνοντας το προϊόν τους μη ανταγωνιστικό.