Αρκετές αναλύσεις έχουν βγει με παρόμοιους τίτλους από τις αρχές της δεκαετίας του ’70, δηλαδή την πρώτη πετρελαϊκή κρίση και το τέλος του φτηνού πετρελαίου. Όμως εν προκειμένω το 2031 προβλέπουν αναλυτές και παράγοντες την βιομηχανίας εξορύξεων, η παραγωγή καλό θα είναι να είναι λιγότερη από το 2030 καθώς η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα θα έχει μειωθεί και κανείς δεν θέλει να έχει τα πετρελαιοφόρα του γεμάτα αργό πετρέλαιο και να μην μπορεί να βρει που να το πουλήσει (όπως έγινε πρόσφατα). Η μείωση στην ζήτηση θα οφείλεται στην ηλεκτροποίηση της αυτοκίνησης και για να μιλήσουμε με ονόματα, σε αυτά συνηγόρησαν σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg ο επικεφαλής οικονομικών της Total, Joel Couse και ο CEO της Shell, Ben van Beurden. Αυτά ειπώθηκαν σε συνέδριο σχετικά με τις νέες μορφές ενέργειες που έγινε στην Νέα Υόρκη την περασμένη Τρίτη. Ο van Beurden μάλιστα προέβλεψε πως αυτό μπορεί να συμβεί και πριν το 2030.

Εάν σε μπέρδεψα ας εξηγηθώ. Ο διεθνής όρος είναι “peak oil” και εννοεί πως κάποια στιγμή δεν θα μπορούμε να αντλούμε όλο και περισσότερο πετρέλαιο και πως από εκείνο το σημείο και έπειτα η παραγωγή θα μειώνεται. Φαίνεται λογικό να συμβεί κάποτε αφού τα κοιτάσματα είναι πεπερασμένες ποσότητες, αλλά υπάρχουν αρκετοί που το θεωρούν κινδυνολογία για κερδοσκοπία και πως τα κοιτάσματα αρκούν για πάρα πολλά χρόνια ακόμα. Αν αυτά που ειπώθηκαν την Τρίτη στην Νέα Υόρκη αποδειχθούν ρεαλιστικά, τότε μάλλον δεν θα επιβεβαιωθεί ποτέ το “peak oil”, ή μάλλον δεν θα επιβεβαιωθεί για τους λόγους που αρχικά είχε προβλεφθεί, δηλαδή την εξάντληση των αποθεμάτων. Ενώ λοιπόν θα μπορούμε να αντλήσουμε ακόμη περισσότερο πετρέλαιο, δεν θα το κάνουμε γιατί δεν θα το θέλουμε το επιπλέον, ελέω ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Τα νέα αυτά φαίνονται αρκετά αισιόδοξα και για τους οικολόγους, που εδώ και δεκαετίες δίνουν μάχες ενάντια στις εξορύξεις και την εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα και για τους petrolheads που δεν χρειάζεται να ανησυχούν πως θα στερέψουν οι πετρελαιοπηγές και για τους υποστηρικτές των ηλεκτρικών, αφού ο κατά τρόπον τινά βασικός αντίπαλός τους, παραδέχεται πως θα γίνουν κοινότυπα. Μάλιστα αν οι μπαταρίες συνεχίσουν να βελτιώνονται και εννοώ να γίνονται και φθηνότερες εκτός από μεγαλύτερης ενεργειακής πυκνότητας, τότε σε λίγα χρόνια τα ηλεκτρικά οχήματα θα είναι φθηνότερα από τα θερμικά. Στο ίδιο συνέδριο που προανέφερα η πρόβλεψη αυτή για το πότε η τιμή των ηλεκτρικών θα συναγωνίζεται αυτή των θερμικών ήταν για το 2026. Για να καταλάβεις την καλπάζουσα μείωση του κόστους των μπαταριών, αυτό μειώθηκε κατά 35% από το 2014 στο 2015. Αυτό δεν σημαίνει πως θα συνεχίσει να μειώνεται για πάντα και πως δεν θα υπάρχουν προβλήματα μιας και το λίθιο δεν είναι σε αφθονία, μπορεί όμως να απεξαρτητοποιηθούμε κι από αυτό βρίσκοντας άλλα εντελώς ανακυκλώσιμα υλικά για την αποθήκευση της ηλεκτρικής ενέργειας. Υπάρχει κάτι όμως που μπορεί να επιβραδύνει την εξάπλωση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και αυτό είναι πως τα κίνητρα που δίνονται τώρα για την απόκτηση ηλεκτρικού θα καταργηθούν. Συγκεκριμένα στην Αμερική δίνονται φοροαπαλλαγές της τάξης των 7.500 δολαρίων και αυτές αναμένεται να πάψουν να ισχύουν σύντομα.

Από την μεριά μου να σημειώσω πως επικροτώ την αντικατάσταση του στόλου των θερμικών οχημάτων με ηλεκτρικά αν γίνει με όρους ελεύθερης αγοράς και όχι επιδοτήσεων, τότε θα σημαίνει πως όντως είναι ελκυστικά προϊόντα και χωρίς την βοήθεια του κράτους. Σαν petrolhead όμως λυπάμαι γιατί αυτές οι ιστορίες δείχνουν πως μάλλον θα μπορούσαμε να έχουμε φθηνή βενζίνη αλλά προτιμούν να κρατάν τις τιμές ψηλά, σκάβοντας έτσι και τον δικό τους λάκκο κάνοντας το προϊόν τους μη ανταγωνιστικό.

  • Γιώργος Εμπέρ

    Tα βενζινοκινητα αυτοκινητα μας υπηρετησαν πολλα χρονια και χαρισαν πολλες συγκινησεις. Οι καιροι ομως αλλαξαν και η βενζινη ειναι “παλια τεχνολογια”. Αν ενα ηλεκτροκινητο μπορει να μου χαριζει τονους ροπης, ιπποδυναμης και να στριβει τρενο ποιο οικονομικα, οικολογικα και με λιγοτερη συντηρηση, δεν βρισκω κατι κακο σε αυτο.

    Τα ηλεκτροκινητα ο κοσμος των “κοντρακηδων petrolhead” τα πατασει γιατι “δεν ειναι sport”. Tον τελευταιο καιρο ομως, βλεπουμε ηλεκτροκινητα που μας αφηνουν καγκελο με τις επιδοσεις τους και σχεδον ολοι οσοι κανουν review ηλεκτροκινητο αυτοκινητο εχουν το χαρακτηριστικο “ουαου”. Επισεις λογω vectoring και οτι ο υπολογιστης ρυθμιζει τον καθε ηλεκτροκινητηρα ξεχωριστα, τα ηλεκτροκινητα, οντως στριβουν πολυ καλα εκ φυσης!

    Θεωρω πως τα ηλεκτροκινητα στο τελος θα κερδισουν την μαχη. Σιγουρα θα εξελιχτουν περισσοτερο με μειωμενο βαρος μπαταριων και χρονο φορτισης και με μεγαλυτερη αυτονομια, οπως και μπορει να δουμε και υδρογονου αλλα η βασικη αρχη θα ειναι το “ρευμα” και εκει βλεπω και εγω να πηγαινει το πραγμα τρεχοντας.

    Παλι θα υπαρχουν κοντρακηδες petrolheads απλα θα αλλαξει το tuning. Δηλαδη το αμαξι θα το προγραμματιζεις να γινεται ποιο γρηγορο και δεν θα του αλλαζεις τουρμπινες αλλα μονο προγραμμα. Βεβαια και τωρα γινεται στα αμαξια οποτε….

    Oι petrolheads με την εννοια βενζινη μονο ειναι πολυ λιγοι. Οι petrolheads γενικοτερα γουσταρουνε τα γρηγορα, επιθετικα, σπορ αυτοκινητα με διαβητη τιμονι, μπατιλικια και στησιμο στο φαναρι. Δεν τους πειραζει τοσο αν ειναι ηλεκτρικινητο η αν και βενζινη η καρβουνο αρκει να μπορει. Στην Ιαπωνια ΗΔΗ driftaroun τα Tesla! Ετσι γιατι μπορουν και φυσικα γιατι και το tesla μπορει :) (Eδω να σημειωσω πως το tesla model s 2017 p100d ειναι τετρακινητο 2.5 τονοι βαρος! Φαντασου πως θα ντριφταρε αν ηταν πισωκινητο 1.5 τονος!)

    https://www.youtube.com/watch?v=JOXDsUCZfgg

  • Rebel

    To peak θα σημειωθεί πολύ πολύ νωρίτερα.
    Αφού “το diesel τελειώνει”, ο κόσμος δεν αγοράζει πλέον πετρελαιοκίνητα, “όλες οι μεγάλες πόλεις θα απαγορεύσουν το πετρέλαιο”, όπως πρόσφατα ανακοίνωσαν δήμαρχοι που πιστεύουν πως θα εκλέγονται μέχρι τα 100 τους.
    Όλα σχεδόν τα γνωστά αυτοκινητιστικά websites έχουν βαλθεί να τελειώσουν το diesel φέτος και τώρα οι αναλύσεις λένε για peak oil το 2030.
    Πόλεμο συμφερόντων το λέω εγώ και συνεχίζω να χαίρομαι το Euro 6b diesel μου με τη ροπή που σκοτώνει.

    • DJ_D

      Τι σχέση έχει το peak oil με τις απαγορεύσεις στα diesel στην Ευρώπη…

  • crazyfrog

    απο μπαταριες αυτοκινητων δεν ξερω.απο μπαταριες κινητων που τις εχω φαει στη μαπα τοσα χρονια ξερω πως μετα απο ενα δυο μηνες ειναι αχρηστες.οι μπαταριες των αυτοκινητων θα βγαζουν 7-8 χρονια με αποδοση σαν την αρχικη τους?

    • Anestis Genk

      Κι εγώ μετά από όσα έχω δει σε laptop-κινητά δυσκολεύομαι να πιστέψω πως στα αμάξια θα είναι καλύτερα και αν γίνει όπως στα laptop-κινητά δεν θα είναι καθόλου μα καθόλου οικολογικό.

  • το 2031 θα εχουμε αναπτυξη….θα εχουμε λογο αυξημενης παραγωγης…χαμηλη τιμη……θα ειμαστε λιγο πριν τα 50……
    ε ρε βολτες και χιλιομετρα που θα γραφουμε με το GOLF V με τις ιστορικες πινακιδες !!!! :-D

  • Αλεξικέραυνος Αλεξικέραυνος

    Δηλαδή όταν η Ελλάδα καταφέρει να είναι σε θέση να αρχίσει την εξόρυξη των πετρελαίων της, τότε δεν θα θέλει κανείς να τα αγοράσει? Πφφ….