Το πάρτι στο λαθρεμπόριο συνεχίζεται, το Δημόσιο στερείται σημαντικών εσόδων που θα μπορούσαν να γλιτώσουν τα νοικοκυριά από τις αυξήσεις των φόρων στα καύσιμα, αλλά την ίδια στιγμή οι έλεγχοι έχουν περιοριστεί στους απολύτως υποτυπώδεις, με τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη να παραδέχεται πως δεν γίνονται έλεγχοι, με το προκλητικό επιχείρημα ότι έχει καταργηθεί το «μπόνους» που λάμβαναν οι υπάλληλοι ανά έλεγχο!

Η απουσία ελέγχων από τα ειδικά εξοπλισμένα οχήματα των ΚΕΔΑΚ, που εποπτεύονται από το υπουργείο Ενέργειας, σε συνδυασμό με τον σχεδιασμό της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων να παρατείνει μέχρι το τέλος του 2018 την ολοκλήρωση του συστήματος εισροών – εκροών, δημιουργούν περιβάλλον πλήρους ασυλίας σε κάθε είδους παραβάτες στην αγορά καυσίμων, οι οποίοι επωφελούνται τριπλά και από τα περιθώρια κερδοσκοπίας της αυξημένης από τις αρχές του έτους φορολογίας. Η κυβερνητική απραξία έχει προκαλέσει «σοκ» στην αγορά, η οποία ξεκίνησε από χθες εκστρατεία ενημέρωσης των αρμόδιων αρχών.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι έλεγχοι έχουν καταρρεύσει ολοκληρωτικά και το παραδέχεται και η ίδια η κυβέρνηση. Συγκριτικά με το 2014, οι έλεγχοι πέρυσι ήταν μειωμένοι κατά 53%, ενώ τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν ήταν 90% λιγότερα σε αξία. Τα παραπάνω προκύπτουν από έγγραφο της Διεύθυνσης Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων για τους ελέγχους που διενεργούν τα κινητά συνεργεία του ΥΠΕΝ, γνωστά ως ΚΕΔΑΚ, το οποίο κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιάννη Μανιάτη. Σύμφωνα με τα στοιχεία:

  • Από 4.018 ελέγχους το 2014, το 2016 περιορίστηκαν σε μόλις 1.875, μειώθηκαν δηλαδή κατά 53%.
  • Από 40 αποφάσεις επιβολής προστίμων το 2014, το 2016 εκδόθηκαν μόλις 10, δηλαδή μειώθηκαν κατά 75%.
  • Το 2014 επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικής αξίας 1.784.554 ευρώ και το 2016 πρόστιμα αξίας μόλις 178.191 ευρώ, μείωση δηλαδή κατά 90%.

Ακόμη όμως και από αυτά τα πρόστιμα ελάχιστα ποσά εισπράχθηκαν. Συγκεκριμένα, από το 1,7 εκατ. ευρώ των προστίμων του 2014 στις αρμόδιες ΔΟΥ έφτασαν μόλις 125.543 χιλιάδες ευρώ, ενώ κανείς δεν γνωρίζει τι έγινε με τα πρόστιμα των δύο επόμενων ετών.

Την απουσία ελέγχων αναγνωρίζει στην απάντησή του και ο ίδιος ο Γιώργος Σταθάκης, ο οποίος επικαλείται την κατάργηση στα χρόνια των Μνημονίων των αμοιβών των συνεργείων και προαναγγέλλει την προσωρινή επαναφορά τους.

Είναι γεγονός ότι οι έλεγχοι έχουν ατονήσει τον τελευταίο ενάμισι χρόνο, καθώς η ανά έλεγχο αμοιβή των ΚΕΔΑΚ, που καθοριζόταν με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος – Ενέργειας, από την 1η Ιανουαρίου 2016 (ν. 4354/2015, ΦΕΚ 176 Α’), καταργήθηκε,

αναφέρει χαρακτηριστικά ο υπουργός. Και δεσμεύεται ότι το υπουργείο θα επαναφέρει προσωρινά την ανά έλεγχο αμοιβή των ΚΕΔΑΚ, ώστε να δοθεί χρόνος για τον σχεδιασμό νέου μηχανισμού ελέγχων μέσω ενός μητρώου που θα χρηματοδοτείται από τα έσοδά τους και δεν θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.

Το ωραιότερο όμως προκύπτει από την απάντηση της προϊσταμένης της αρμόδιας Διεύθυνσης του υπουργείου (ΔΕΔΑΚ) στο έγγραφο που επισυνάπτει στην απάντησή του ο Γιώργος Σταθάκης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν περιέλθει στην υπηρεσία μας, από τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν το 2014 εισπράχθηκαν συνολικά 125.543,48 ευρώ. Για τα έτη 2015-2016, η ΔΕΔΑΚ έχει αλληλογραφία με τις αρμόδιες ΔΟΥ (Αγ. Δημητρίου, Αγίων Αναργύρων, Α’ Αθηνών, ΙΒ’ Αθηνών, ΙΖ’ Αθηνών, Αιγάλεω, Αμαρουσίου, Βύρωνα, Γλυφάδας, Ελευσίνας, Ηλιούπολης, Κηφισιάς, Καλλιθέας, Κορωπίου, Μοσχάτου, Νέας Σμύρνης, Νίκαιας, Παλλήνης, Γ’ Πειραιά, Δ’ Πειραιά, Α’ Περιστερίου, Β’ Περιστερίου, ΦΑΕ Αθηνών, ΦΑΕ Πειραιά), για παροχή στοιχείων εκ μέρους τους και είναι σε αναμονή των απαντήσεών τους. Κατόπιν τούτου, ενημέρωση για τα μέχρι σήμερα εισπραχθέντα πρόστιμα θα είναι δυνατή από την υπηρεσία μας όταν ολοκληρωθεί η αποστολή και η επεξεργασία των στοιχείων που έχουν ζητηθεί από τις παραπάνω ΔΟΥ.

Ούτε λίγο ούτε πολύ η υπηρεσία του ΥΠΕΝ αναγνωρίζει ότι χρειάζονται τρία χρόνια για να συγκεντρωθούν και οι αρμόδιοι φορείς να επεξεργαστούν τα στοιχεία για το λαθρεμπόριο. Την ίδια στιγμή, τα φορολογικά έσοδα από τα προϊόντα στα οποία η κυβέρνηση εκτίναξε τους φόρους δείχνουν εκτροχιασμό, με το κράτος να εισπράττει λιγότερα απ’ όσα ήλπιζε, αφού πρώτα όμως έφερε τους καταναλωτές στα όριά τους.

Τη στιγμή πάντως που ο κ. Σταθάκης ανακοίνωνε την επαναφορά του «μπόνους» για τους ελέγχους από τα ΚΕΔΑΚ, ο κ. Πιτσιλής ενημέρωνε τους εκπροσώπους του ΣΕΕΠΕ ότι τα «βαν» των ΚΕΔΑΚ έχουν περάσει στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, η οποία σχεδιάζει πιο συγκροτημένους ελέγχους. Ο ΣΕΕΠΕ στην προσπάθειά του να αναδείξει το πρόβλημα της παραβατικότητας έχει προχωρήσει σε συνεργασία με το ΕΜΠ σε δύο έρευνες, μία στην Αττική και μία σε Θεσσαλονίκη, Μαγνησία και Αχαΐα, οι οποίες έδειξαν ότι στην Αττική τα πρατήρια σε ποσοστό 14,5% του δείγματος που εξετάστηκε παρέδιδαν στους καταναλωτές ελλειμματικές ποσότητες καυσίμων, το αντίστοιχο ποσοστό στις τρεις άλλες περιοχές ήταν 11% με απόκλιση που φτάνει το 10%.

«Ξεκινήστε άμεσα ελέγχους, προτιθέμεθα να συνδράμουμε στη χρηματοδότηση και προχωρήστε στην τμηματική έστω εφαρμογή του συστήματος εισροών – εκροών αν δεν μπορείτε να το ολοκληρώσετε νωρίτερα στο σύνολό του», είπαν στον διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργο Πιτσιλή εκπρόσωποι των εταιρειών εμπορίας καυσίμων (ΣΕΕΠΕ).

Κάπως έτσι, ο κρατικός προϋπολογισμός στο πρώτο 4μηνο παρουσιάζει μαύρη τρύπα εσόδων περίπου 400 εκατ. ευρώ ακριβώς στα προϊόντα στα οποία η κυβέρνηση αύξησε τους φόρους, δηλαδή σε καύσιμα και καπνικά.

Εκεί που υποτίθεται ότι θα έμπαιναν φόροι για να φέρουν επιπλέον έσοδα, τώρα η κατανάλωση καταρρέει και μαζί και οι εισπράξεις. Κάτω σε σχέση με πέρυσι κατά 4,1% (-26 εκατ. ευρώ) τα έσοδα ΦΠΑ από πετρελαιοειδή και λιγότερες κατά 6,8% (-102 εκατ. ευρώ) οι εισπράξεις από Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης στα ενεργειακά προϊόντα.