Μεγάλωσα σε μια εποχή που η “φυσιολογική” διάσταση των ζαντών ενός αυτοκινήτου ήταν 14 με 16 ίντσες, με την Ferrari F40, που είχε 17άρες, να φάνταζε ότι πατούσε σε εξωφρενικά μεγάλη ζάντα. Σήμερα, σχεδόν δεν υπάρχει αυτοκίνητο με ζάντα κάτω των 15 ιντσών, με τις 20άρες να μπαίνουν και σε απλά καθημερινά hatchback, όχι μόνο στις hot εκδόσεις τους.

Όποιο αυτοκίνητο και να αγοράσεις, αυτό προσφέρεται με τουλάχιστον δύο, αν όχι περισσότερες επιλογές διαστάσεων για τους τροχούς, κάτι που αναπόφευκτα επηρεάζει τις διαστάσεις των ελαστικών, τόσο στο πέλμα, όσο και στο προφίλ. Υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να λάβεις υπόψη πριν καταλήξεις στην διάσταση της ζάντας. Φυσικά τα πάντα είναι βάσει προτεραιοτήτων, δηλαδή αν προτιμάς στυλ, λιγότερη άνεση και μεγαλύτερο κόστος ή το αντίθετο.

Στο παραπάνω video θα δεις ένα VW Golf GTI να δοκιμάζεται με τρία μεγέθη εργοστασιακών τροχών από 17 έως 19 ίντσες. Η πρώτη δοκιμή δείχνει τη συμπεριφορά του σε στεγνές συνθήκες και τα κρατήματα του αυτοκινήτου, με το αποτέλεσμα να είναι αρκετά προβλέψιμο. Οι μεγαλύτεροι τροχοί 19 ιντσών, με το μικρότερο και πιο σκληρό πλευρικό τοίχωμα, ήταν ταχύτερο πάνω από ένα δευτερόλεπτο σε σχέση με τη μικρότερη διάσταση.

Στο βρεγμένο οδόστρωμα, όμως, τα πράγματα αλλάζουν, καθώς οι τροχοί και τα ελαστικά των 17 ιντσών ήταν ταχύτερα. Τέλος, όσον αφορά την άνεση, τα ελαστικά των 17 ιντσών ήταν καλύτερα, αλλά με πολύ μικρή διαφορά.

  • οταν το 2005 ειχα τοποθετησει τις 17ρες….μου ελεγαν ολοι…..ρε τι θηρια ειναι αυτα που πας να βαλεις !!!!!
    μετα απο 12+ χρονια…….17ρες εχει και το UP !!!!

    παντως τιποτα καινουριο απο το βιντεο………οσο πιο μεγαλη η ζαντα τοσο χανεις σε ποιοτητα κυλησης σε νορμαλ ρυθμους…..τοσο το πληρωνεις πιο ακριβα…..ειτε ειναι απο στραβη ζαντα απο λακουβα η απο κανα κλαταρισμα οπως και στην πληρωμη για την αντικατασταση της 4δας……τοσο χανεις σε βρεγμενο και σε χιονι…….αλλα σε ιδανικες καιρικες συνθηκες σε αποζημιωνει σε γρηγορη οδηγηση και στο θεμα πουλαω μουρη…….στο κανει το αυτοκινητο η μεγαλη να βαρας παλαμακια με τα μπαλακια σου απο την ταυλα !!!

    υ.γ φιλος με το προηγουμεο FORD FOCUS RS…που το ειχε με 19ρες…..λεει οσο γρηγορα πηγαινα σε στεγνο….τοσο το πηγαινα σιγα σιγα στο βρεγμενο!!!

  • DJ_D

    Την διαφορά στο κόστος δεν μας λένε να γελάσουμε λίγο.

  • Pandal

    Ψιλό άκυρο το άρθρο. … μην αναλύσουμε τα λάστιχα που είναι μεγάλο θεμα… εξαρτάται από την χρήση που προωριζεται το αυτοκίνητο αλλά και από τον τρόπο οδήγησης του κάθε οδηγου.

  • xtra

    βασικα μια ιντσα πανω απο της βασικης εκδοσης ειναι η χρυση τομη

  • Spider

    Για τις ελληνικές γιδόστρατες, όσο μεγαλύτερο προφίλ (δυστυχώς) τόσο το καλύτερο.

  • Mika

    Νομιζω για τους ελληνικου δρομους, η 18αρα ειναι η χρυση τομη…Δειχνει ομορφα, δεν χανει σε ανεση κι η τιμη στη διαφορα των ελαστικων, δεν ειναι απαγορευτικη…Ειναι πιο λογικη απο το βημα απο 18 σε 19..

    • Spider

      Δεν είναι θέμα ζάντας, είναι θέμα προφίλ ελαστικού κυρίως. Αν αμφιβάλλεις σου δανείζω τα 205/40/17 που φοράει το Abarth
      μου και τα ξαναλέμε μετά. Τα λεωφορεία φοράνε 22άρες και δεν έχουν θέμα..

    • Mika

      Αναφερομουν στις τρεις διαστασεις του τεστ. Στο δικο μου εχω 225/45/17 και στο Α3 της μητερας μου βαλαμε εξτρα τα 225/40/18, εχει αμελητεα διαφορα στην ανεση…
      Το δικο σου εχει μαλλον να κανει (και) με το γεγονος πως εξαρχης ειναι σφικτη η αναρτηση του…

    • Spider

      Τα 225/45/17 έχουν ύψος προφίλ 101,25 χιλιοστά, το 205/40/17 έχουν 82 χιλιοστά. Δηλαδή σχεδόν 2 εκατοστά ποιό χαμηλό προφίλ, 2 εκατοστά λέμε. Ξέρεις τί διαφορά είναι 2 εκατοστά σε ύψος προφίλ???? Εντάξει η ανάρτηση παίζει ρόλο, αλλά με 82 χιλιοστά προφίλ και Citroen DC2 σκληρό θα είναι…

    • Mika

      Nαι ρε, δικιο εχεις,αλλα ποια ειναι η διαφορα σου απο τα standard 195/55/16 που φορας???Εκει θα το κρινεις….55αρι δεν ειναι το εργοστασιακο προφιλ???

    • Spider

      195/45/16. Και η αλήθεια είναι ότι αυτά είναι μία ψηλή ποιό άνετα…
      Το πήρα απόφαση το χειμώνα στις 16αρες που πήρα θα βάλω 205/45/16.

    • Mika

      Ανεβαινεις ενα νουμερο στο πλατος,αλλα πεφτεις δυο στο υψος,γι αυτο κοπαναει πιο πολυ….
      Νομιζω αν η ζαντα σου το υποστηριζει, δεν ειναι ασχημη ιδεα να κανεις αυτο που λες…!

    • Spider

      Πέφτεις 2 στο ύψος όχι μόνο γιατί ανεβαίνεις σε πλάτος αλλά και σε διάμετρο ζάντας..

  • Bon Viveur

    για την Ελλάδα μόνο τα παρακάτω λάστιχα… https://uploads.disquscdn.com/images/8003fe06747360f88217e7ab0a84c4a5e1500abd2159a857af9e1043a9836e9a.jpg .

  • Contor

    Για την πολυαγαπημένη μας χώρα όσο πιο μεγάλο το προφίλ τόσο καλύτερα γιατί οκ θα σε “πάει” ένα δευτερόλεπτο πιο γρήγορο το 19άρι αλλά σε καθημερινή χρήση θα σε παιδέψει και πέραν τούτου υπάρχουν ορισμένες διαστάσεις -αργά το έμαθα- που βγαίνουν μόνο από συγκεκριμένους κατασκευαστές για μικρή ομάδα αυτοκινήτων και πληρώνεις κούκο αηδόνι την τετράδα. Πχ φοράω 235/45/19 και η 4άδα στην Continental περνάει τα 800€ και η φθηνότερη λύση είναι στα 700€.

    • Mika

      Οι ειδικες διαστασεις σε σκιζουν….Παλι καλα, γιατι σε Βridgestone τα εχουν στα 1030!!!Βαλε εδω τις διαστασεις σου…
      https://www.anastasiadiswheels.gr/elastika

    • Contor

      Ευκαιρία ρε… να πάρω και μια δεύτερη να έχω καβάτζα :P

    • τα γουστα κυριε θα τα πλερουα !!!! :-P

    • Contor

      Άτιμη μόστρα…. :P

  • ionized

    φοραω στο sti μου 235/45/19 ειναι ομορφες αλλα οχι λειτουργικες στους καροδρομους της χωρας μας με πιρελι που εβαλα προσφατα ειναι λιγο καλυτερα τα πραγματα με τα goodyear που ειχα πριν ηταν σαν να πηγαινω με της ζαντες.πιστευω οτι για ελλαδα οτιδηποτε πανω απο 18 ειναι υπερβολη,αν δεν ειχα αποφασισει να το δωσω θα της αλλαζα

  • evoluzione

    Ενταξει υποτιθεται οτι ξερω και γαμω τα αγγλικα αλλα αυτος δεν ακουγεται απλα
    Απο κανα χωριο πανω απο το Leeds κανει γαργαρα και το κομα κουραστηκα….

  • Dentdim

    Με 205/45/17 που τοποθέτησαν οι Γάλλοι στο 208 gti ,θεωρώ έκαναν εξαιρετική επιλογή , υποστηρίζουν το αυτοκίνητο στις απαιτητικές διαδρομές χωρίς να κοπανάει ,για την ακρίβεια είναι πολύ άνετο στην καθημερινότητα.Δεν θα ήθελα με τίποτα 18αρες.Όσον αφορά το Outlander που έχω οι έξτρα 18αρες που φοράει είναι πολύ όμορφες μεν αλλά παράταιρες με τον ρόλο του αυτοκινήτου.Κάθε Νοέμβριο κατεβαίνουν σε 16αρες με 70αρι προφίλ χειμερινό και τότε το αυτοκίνητο συμπεριφέρεται όπως θα έπρεπε..

  • Anestis Genk

    Η μεγάλη ζάντα θέλει και αντίστοιχα φρένα από μέσα να την γεμίσουν. Σο RX8 με τις 18″ ζάντες, οι μονοπίστονες δαγκάνες δείχνουν άσχημες και πισωγύρισμα imho. Υπάρχουν αρκετοί που τις αλλάζουν με τις εργοστασιακές 16″ και 17″ που είχαν οι challenge εκδόσεις.

    Προσωπικά προτιμώ να έχει ~100 χιλιοστά προφίλ το λάστιχο και γενικά είμαι υπέρ των μικρότερων ζαντών/ελαστικών για να μην ξεφεύγει και το κόστος ελαστικών (για να μην φεύγει ένας μισθός σε λάστιχα και άλλος ένας σε τέλη και ασφάλειες).

    Για το καλύτερο κράτημα που λένε αρκετοί, κρατώ μικρό καλάθι, υποθέτω πως το πιο σκληρό προφίλ δίνει πιο στιβαρή αίσθηση γι’αυτό φαίνεται πως έχει καλύτερο κράτημα. Το +/-1 δευτερόλεπτο στον δρόμο μάλλον δεν το καταλαβαίνεις και αυτό το δευτερόλεπτο είναι μάλλον θέμα συνεργασίας ανάρτησης-ελαστικού. Μια μικρή ζάντα με μεγάλο προφίλ ελαστικό, θέλει περισσότερο κάμπερ για παράδειγμα.

    • Spider

      Χαμηλό προφίλ εννοείς όχι σκληρό προφίλ.
      Όσο χαμηλότερο είναι το προφίλ, τόσο σκληρότερα πλαϊνά έχει το ελαστικό, άρα και λιγότερη παραμόρφωση έχει στις στροφές και κατ’ επέκταση τόσο περισσότερο πέλμα πατάει πάντα στον δρόμο. Συνεπώς δεν φαίνεται μόνο να έχει, αλλά έχει και καλύτερο κράτημα. Βέβαια όσο χαμηλότερο προφίλ έχεις τόσο ποιό απόλυτα συμπεριφέρεται στο όριο. Το ψηλότερο προφίλ είναι γενικά ποιό φιλικό. Για το διαφορετικό κάμπερ σε ψηλότερο προφίλ διατηρώ επιφυλάξεις,μιάς και που αυτό που μετράει είναι η συνολική διάμετρος του τροχού, η οποία μπορεί να είναι ίδια είτε φοράει κάποιος 17 είτε 18 π.χ.

    • Anestis Genk

      Ναι δεν έχει χαμηλό και μαλακό, το σκληρό προφίλ είναι το χαμηλό, ταυτίζονται ουσιαστικά. Θεωρητικά μπορείς να έχει ψηλό και σκληρό, ή χαμηλό και μαλακό, αλλά δεν υπάρχει λόγος.

      Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το πως κατανέμεται η πίεση στην επιφάνεια επαφής με το οδόστρωμα, αλλά σε γενικές γραμμές μπορείς να πεις πως ισχύει αυτό που λες. Και επειδή ισχύει, γι’αυτό το μαλακό προφίλ παραμορφώνεται και χρειάζεται πιο αρνητική γωνία κάμπερ, έτσι ώστε κατά την συμπίεση της ανάρτησης να έχεις το προφίλ πίεσης που θες.

    • Spider

      Επαναλαμβάνω και δεν είναι δικός μου ισχυρισμός, μιλά με κάποιον ψαγμένο λαστιχά η τεχνικό εταιρείας ελαστικών και θα σου επιβεβαιώσει ότι δεν υπάρχει μαλακό και σκληρό προφίλ. Υπάρχει χαμηλό και ψηλό. Το ψηλό είναι μαλακό και το χαμηλό ποιό σκληρό.
      Όταν ρυθμίζουμε το κάμπερ λαμβάνουμε υπ’ όψιν την συνολική διάμετρο των τροχών διότι ο τροχός (ζάντα-λάστιχο) θεωρείται ένα σώμα. Το κάμπερ είναι το ίδιο, για ίδια συνολική διάμετρο τροχού,απλά σε συνθήκες πίστας κυρίως,ανεβάζουμε αρκετά περισσότερο την πίεση του αέρα ή του αζώτου (ακόμη καλύτερα) έτσι ώστε να σκληρήνουμε τα πλαϊνά και να γίνουν ποιό άκαμπτα,π.χ. από 32 λίμπρες για τον δρόμο, 40-42 για πίστα.
      Μόνο σε πολύ ακραίες καταστάσεις, πολύ υψηλού ή πολύ χαμηλού προφίλ, αλλά ίδιας συνολικής διαμέτρου,μπορεί να υπάρξει διαφορά στο κάμπερ. Από 17″σε 18″ ή από 18″σε 19″η διαφορά είναι πάρα πολύ μικρή για να αλλάξεις το κάμπερ. Έτσι κι αλλιώς στο βίντεο τα ελαστικά του GTi είναι χαμηλοπρόφιλα και δεν παραμορφώνονται ιδιαίτερα.
      Για να λύσεις όποια απορία έχεις κάνε μία κουβέντα με ένα ειδικό σε ευθυγραμμίσεις-ζυγοσταθμίσεις που να ρυθμίζει αγωνιστικά.
      Υπάρχει κάποιος στην Αθήνα (δυτικά προάστια) ο οποίος έχει ρυθμίσει τα περισσότερα αγωνιστικά τα τελευταία 40 χρόνια. Αν και θεωρώ ότι γνωρίζω αρκετά, εν τούτοις πάντα μία κουβέντα μαζί του επιβεβαιώνει ή προσθέτει κάτι στις γνώσεις μου. Ο εν λόγω για να μου κάνει ευθυγράμμιση-κάμπερ στο MG TF-160 που είχα ποιό παλιά, με ρώτησε πως οδηγώ, έκανε 40′ συνολικά για να τελειώσει και μου ζήτησε να καθίσω στην θέση του οδηγού έτσι ώστε να είναι όσο το δυνατόν ποιό κοντά στην πραγματικότητα η ρύθμισή του….