Ο ισχυρισμός πως οι νέοι diesel κινητήρες είναι μέρος της λύσης για καθαρότερο περιβάλλον ανήκει στον εκτελεστικό διευθυντή της βρετανικής εταιρίας, Jeremy Hicks. Όταν ολοένα και περισσότερες εταιρείες γυρνάν την πλάτη τους στους diesel, καθώς τα κόστη εξέλιξης είναι απαγορευτικά, η Jaguar Land Rover επιμένει πως οι diesel μπορεί να είναι καθαροί. Η διελκυστίνδα μεταξύ πετρελαίου και βενζίνης είναι πως το πρώτο ευθύνεται για την αιθαλομίχλη και την κακή ποιότητα αέρα εξαιτίας των μικροσωματιδίων αιθάλης και των οξειδίων του αζώτου, ενώ η δεύτερη (βενζίνη) ευθύνεται για το διοξείδιο του άνθρακα, δηλαδή εντείνει το φαινόμενο του θερμοκηπίου και κατ’επέκταση συμβάλει στην υπερθέρμανση του πλανήτη.

Αυτά όμως είναι μια γενική εικόνα, που μπορεί να διαφέρει με την πραγματικότητα καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει άλματα στην αντιρυπαντική τεχνολογία των diesel. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία η αυτοκινητοβιομηχανία γενικώς έχει μειώσει τις εκπομπές ρύπων κατά 32% σε μια δεκαετία, ενώ στην περίπτωση των μικροσωματιδίων η μείωση αγγίζει το 95%, χάρη στα φίλτρα/παγίδες που χρησιμοποιούνται πλέον στουw diesel τεχνολογίας euro-6. Για πρόβλημα με τα μικροσωματίδια κατηγορεί κυρίως τα συστήματα θέρμανσης μιας και εκπέμπουν την ίδια ποσότητα μικροσωματιδίων με τα οχήματα, που προφανώς τα περισσότερα είναι παλαιότερης τεχνολογίας χωρίς φίλτρα. Ο κύριος Hicks τα επισημαίνει όλα αυτά γιατί θεωρεί πως ο κόσμος έχει πανικοβληθεί και θεωρεί τα diesel αδιακρίτως βλαβερά, ενώ τα σύγχρονα diesel δεν είναι, έχοντας άδεια εισόδου στους ευρωπαϊκούς “πράσινους” δακτυλίους. Τέλος η δήλωσή του πως μια αγελάδα εκπέμπει σε ένα έτος την ίδια ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα όσο ένα αυτοκίνητο diesel που διανύει 12.000 χλμ, προσωπικά κρίνεται υπερβολική.

Κλείνοντας να αναφέρω πως το θέμα του καυσίμου είναι πρωτίστως πολιτικό ζήτημα. Ναι τα ντιζελοκίνητα καίνε λιγότερο καύσιμο αλλά το diesel και ειδικά το diesel με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο είναι ακριβότερο καύσιμο επειδή είναι πιο ενεργοβόρο στην παραγωγή του. Οι νόρμες στους ρύπους και στην ποιότητα των καυσίμων είναι πολιτικό ζήτημα, όπως και η φορολόγηση των ρύπων. Στην Ελλάδα για παράδειγμα φορολογούμε επιλεκτικά από όλους τους ρύπους, μόνο το διοξείδιο του άνθρακα.

Πάντως βρισκόμενος πρόσφατα στην Μεγάλη Βρετανία, παρατήρησα πως στον δρόμο δεν μυρίζει έντονα το καυσαέριο, δεν κατέληξα αν είναι θέμα καιρού, καυσίμων ή αυτοκινήτων, εσύ τι πιστεύεις;