Test Drive: Δοκιμάζουμε το Seat Ateca 1.0 TSI Ecomotive

Σχετικά άρθρα

O τροχός έχει γυρίσει για την Seat και από εκεί που ήταν ο τελευταίος της VAG αμάξης, εξελίσσεται σε βασικό παίκτη της αγοράς. Το Ateca είναι η τρανή απόδειξη, στοχεύοντας με τη μία στην κορυφή της κατηγορίας.

Στα συν

  • Οδική συμπεριφορά
  • Κινητήρας
  • Κατανάλωση
  • Φρένα
  • Τιμή

Στα μείον

  • Σύστημα infotainment
  • Θόρυβος και τραχύτητα μοτέρ ψηλά

Απ’ έξω γυμναστήριο…

Βασική προϋπόθεση για να πετύχει ένα καινούργιο μοντέλο είναι η ευρεία γκάμα κινητήρων, ειδικά σε ταλαίπωρες αγορές όπως η ελληνική, όπου η απόκτηση αυτοκινήτου (γενικά) πάνω από ορισμένα κυβικά ισοδυναμεί με κακούργημα. Το ισπανικό SUV δεν φοβάται κανέναν φορολογικό «χάρο», καθώς ξεκίνα από τα 999 κ.εκ, συνεχίζει με τα 1.400 και 1.600 των TSI και TDI για να καταλήξει στην “απαγορευμένη ζώνη” των 2 λίτρων του ντίζελ κινητήρα με τους 150/190 ίππους.

Βλέποντας το γεροδεμένο σουλούπι του Ateca, είναι λογικό να αναρωτιέσαι κατά πόσο 1.000 κυβικά μπορούν να τo φέρουν βόλτα. Στην πραγματικότητα, το αυτοκίνητο φαίνεται πιο «γεμάτο» από όσο είναι. Το βάρος του είναι λίγο κάτω από 1.300 κιλά (1.280), το μήκος λίγο πάνω από 4,3 μέτρα (4,36), το ύψος στα 1,6 και το πλάτος κοντά στα 1,8 (1,84). Ωστόσο, η επιθετική μάσκα με την ενσωματωμένη προστατευτική «ποδιά» στο κάτω μέρος, τα αιχμηρά εμπρός φώτα που εκτείνονται στις άκρες του αμαξώματος και η έντονη ακμή που διατρέχει κατά μήκος του προφίλ, μαζί με την ψηλή βασική γραμμή των παραθύρων δίνουν όγκο στο παράστημά του.

Κάτω από το καπό «φωλιάζει» ο γνωστός 1.0 TSI των 115 ίππων. Ανοίγοντάς το, προκαλεί εντύπωση το πόσο «κολυμπάει» στο μηχανόστασιο. Σαν να βλέπεις τον Μάντζαρη να φοράει τα ρούχα του Μιλουτίνοφ ένα πράγμα. Αναμφίβολα, το Ateca διαθέτει παρουσιαστικό που δεν περνάει απαρατήρητο, ενώ καταφέρνει να δείχνει πιο θελκτικό από το Tiguan στο οποίο βασίζεται (γνώμη μου, πάντα).

Κι από μέσα ησυχαστήριο

Με το κλείσιμο της βαριάς πόρτας, το οποίο συνοδεύεται από ένα χορταστικό «γκουπ», έρχεσαι αντιμέτωπος με γνώριμα μοτίβα. Κοινώς, το εσωτερικό του Leon. Κάτι που δεν είναι κακό, ίσα-ίσα. Τα πλαστικά είναι πλούσια σε υφή στο πάνω μέρος του ταμπλό, σκληραίνουν στα σημεία που δεν «πιάνει» εύκολα το μάτι, όμως πουθενά δεν χάνουν την ποιοτική τους υπόσταση. Ο πίνακας οργάνων διαθέτει ευανάγνωστες ενδείξεις με ευχάριστα γραφικά, ενώ ξεχωρίζει για τους δείκτες θερμοκρασίας λαδιού και χωρητικότητας ρεζερβουάρ, οι οποίοι δεν αποτελούνται από τις πατροπαράδοτες βελόνες αλλά από διακεκομμένες γραμμές πέριξ στροφομέτρου και ταχυμέτρου, που αυξομειώνονται ανάλογα την ένδειξη που θέλουν να απεικονίσουν.

Όσο high-tech φαίνεται αυτή η λεπτομέρεια, τόσο χαλάμε τις καρδιές μας με το σύστημα infotainment. Η οθόνη στην κεντρική κονσόλα είναι μικρή, τα γραφικά ολίγον τι πρόχειρα, η λειτουργία αφής μία δουλεύει-τρείς ξεχνιέται, ενώ και η συνδεσιμότητα αποδείχτηκε μπελάς. Τουλάχιστον με το δικό μου smartphone, όπου «διάβαζε» 5 τραγούδια, σταμάταγε και μετά πάλι τα ίδια. Δεν αντιλέγω, υπάρχουν πλουσιότερες εκδόσεις, αλλά δεν παύει να σου αφήνει στυφή «γεύση».

Αφού το πάρεις απόφαση πως είσαι στο έλεος των χιλιοπαιγμένων playilists των ραδιοφώνων, σου αρέσει η χαμηλή θέση οδήγησης που φέρνει το χοντρό τιμόνι ακριβώς στα χέρια σου, εξετάζεις τους χώρους οι οποίοι είναι υπεραρκετοί για 4 άτομα (και 5 δεν θα γίνουν «σαρδέλες») και σε εντυπωσιάζει η απουσία κραδασμών από το 3κύλινδρο μοτέρ. Η ηχομόνωση είναι εξαιρετική, προϊδεάζοντάς σε για ήρεμες και χαλαρωτικές βόλτες.

Όμως, μιλάμε για Seat. Την άλλοτε χρισμένη ως «Alfa Romeo του Group VAG». Που σημαίνει ότι η ηρεμία προοιωνίζει καταιγίδα –με την καλή έννοια- μόλις ο δρόμος αρχίσει να σφίγγει…

Πάρε φόρα

Αυτή η φράση αντικατοπτρίζει πλήρως το στυλ που υιοθετείς όταν οδηγείς γρήγορα το Ateca, ενώ δεν παραλείπει να το δηλώνει ευθαρσώς σε όποιον εξωτερικό παρατηρητή επιχειρήσει να «ψαχτεί» μαζί του.

Το ισπανικό SUV μεταφέρει με εντυπωσιακή άνεση χιλιόμετρα στις στροφές, παίρνοντας ελάχιστες –για τα δεδομένα- κλίσεις και με λίγες «φωνές» από τα ψηλοπρόφιλα ελαστικά, όπως διαπίστωσε ο έκπληκτος/έντρομος οδηγός ενός 206 GTi στα Λιμανάκια. Το τιμόνι είναι ελαφρύ μεν, ακριβές δε βοηθώντας σε να εκμεταλλευτείς το σπορτίφ στήσιμο των εμπρός McPherson και να τοποθετήσεις το «μούτρο» με προσήλωση.

Ο πίσω ημιάκαμπτος θα περάσει κάποιες μικρές αναταράξεις στο εσωτερικό όταν συναντήσει «ελληνική» εγκάρσια ανωμαλία, αλλά η πορεία παραμένει ατάραχη. Τα φρένα είναι ακούραστα και με σεβαστό «δάγκωμα» (απόδειξη τα 35,8 μέτρα του 100-0 χλμ/ώρα σε πυρακτωμένη άσφαλτο) αν και το ABS έχει μια τάση να αγχώνεται, ειδικά σε κατηφορικά φρεναρίσματα. Καμία ανησυχία, όμως, δεν γεννάει το γεγονός όντας και πολύ διακριτικό στο «κλότσημα» που περνάει στο πεντάλ. Το πάτημα του οποίου εν μέσω καμπής, δεν αρκεί για να αποσταθεροποιήσει την ουρά. Η αντίδραση του Ateca όταν το παρακάνεις έρχεται με τη μορφή ήπιας υποστροφής, ενώ γενικά χαρακτηρίζεται από ουδετερότητα που το βοηθάει να «ρέει» από καμπή σε καμπή. Αυτά σε κατηφόρα και «ίσωμα».

Σε ανηφορικά κομμάτια, 2 πράγματα πρέπει να διατηρείς στο μυαλό σου: Πρώτον, ο κινητήρας παράγει 115 άλογα και σχεδόν 21 κιλά ροπής, αλλά έχει να κινήσει πάνω από 1.300 κιλά (μαζί με τον οδηγό). Όπερ μεταφράζεται σε δουλίτσα με τον μαλακό και ακριβή επιλογέα, προκειμένου να μην μένεις «κρεμασμένος» στην έξοδο των στροφών. Η κλιμάκωση του κιβωτίου «απλώνει» τη δύναμη στρωτά μεταξύ των σχέσεων, όμως –απολύτως λογικά- το 1.000αρι Ateca δεν «ψήνεται» ιδιαίτερα για αναβάσεις.

Δεύτερον, το ωφέλιμο φάσμα του μοτέρ βρίσκεται μεταξύ 2.000 (που κάνει peak η ροπή) και 5.000 (το αυτό για την ισχύ). Το κιβώτιο σε βοηθά να το αξιοποιείς, οπότε οι επισκέψεις σε ένδειξη μεγαλύτερη του «5» στο στροφόμετρο απλά παράγουν θόρυβο και ρύπους, ενώ ταλαιπωρούν τον κινητήρα και το πορτοφόλι σου.

Επιδόσεις

Seat Ateca 1.0 TSI Μετρήσεις Autoblog.gr | VBox Sport
0-100 χλμ/ώρα 10,45 δευτ.
0-150 χλμ/ώρα 26,02 δευτ.
30-70 χλμ/ώρα 6,12 δευτ.
60-100 χλμ/ώρα 7,96 δευτ.
80-130 χλμ/ώρα 16,01 δευτ.
Τελική ταχύτητα 185 χλμ/ώρα
Φρενάρισμα 100-0 χλμ/ώρα 35,81 μέτρα σε 2,84 δευτ.

Το κλειδί στην Εco-νομία

Το τελευταίο είναι και το κλου της συγκεκριμένης έκδοσης. Η εξοικονόμηση βενζίνης και η προστασία των «ευρώπουλων» αποτελεί αυτοσκοπό για το Ateca Ecomotive. Παρότι απήλαυσε ένα υπερπλήρες μενού (μετρήσεις, κυνηγητό σε στροφές, μποτιλιάρισμα για τους AntetokounBros στην παραλιακή, καπάκια μποτιλιάρισμα για τα «μπάνια του λαού», διζωνικό κλιματισμό να μην παίρνει ανάσα) η μέση κατανάλωση κυμάνθηκε στα 7,2 λίτρα, τιμή κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή. Μέγιστο ρόλο, ειδικά στα κυκλοφοριακά «εμφράγματα», παίζει το σύστημα start-stop, ενώ και η ένδειξη για την επιλογή της κατάλληλης σχέσης στο κιβώτιο περισώζει τον προϋπολογισμό σου. Βέβαια, αν την ακολουθήσεις πιστά δεν κινείσαι με πάνω από 100 χλμ/ώρα, αλλά βλέπεις νούμερα της τάξης των 5,8 λίτρων/100 χλμ.

Σε ανθρώπινες ταχύτητες ταξιδιού (βλέπε 120-150) ανεβαίνει στα 6,2 λίτρα/100 χλμ, αλλά αξίζει τη διαφορά. Όταν συνυπολογίσεις την τιμή (21.500 ευρώ) και τον υπερπλήρη εξοπλισμό (μεταξύ άλλων, cruise control που διατηρεί σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και Front Assist System το οποίο διαβάζει τον ρυθμό και τον χώρο προσέγγισης άλλων αυτοκινήτων ή εμποδίων,προειδοποιώντας ηχητικά τον οδηγό), σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες αρετές του Ateca συνειδητοποιείς πως έχεις να κάνεις με ένα εκ των πλέον ολοκληρωμένων πακέτων στην κατηγορία των SUVs.

Το χρώμα του χρήματος

To Ateca είναι διαθέσιμο σε τρία επίπεδα εξοπλισμού. Το Reference, προσφέρει όχι μόνο ελκυστική τιμή, αλλά και τον απαραίτητο εξοπλισμό για την καθημερινή ζωή, όπως κλιματισμό, media system με οθόνη αφής 5 ιντσών, ηλεκτρικό χειρόφρενο καθώς και πλήρη συστήματα ασφαλείας όπως επτά αερόσακοι, ανίχνευση υπνηλίας του οδηγού, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών και Front Assist που είναι standard για όλες τις χώρες της Ε.Ε. και τα οποία συνέβαλαν μεταξύ άλλων στην κατάκτηση από το Ateca 5 αστεριών στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP.

Το Style διαθέτει επιπλέον του προηγούμενου επιπέδου εξοπλισμού ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, πίσω φώτα LED, climatronic, δερμάτινο τιμόνι, πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, media system color, προβολείς ομίχλης με cornering, cruise control, πακέτο εξωτερικών προστατευτικών αμαξώματος και μαύρες μπάρες οροφής .

Το highlight της γκάμας Ateca είναι η νέα έκδοση XCELLENCE. Η έκδοση αυτή προσφέρει μια ιδιαίτερα πολυτελή αίσθηση με την δίχρωμη ταπετσαρία Alcantara, τα εκτεταμένα διακοσμητικά στοιχεία και τον φωτισμό multi-colour στα πλαϊνά των πορτών. Το εξωτερικό του Ateca XCELLENCE λάμπει κυριολεκτικά με τις ράγες οροφής σε χρώμα αλουμινίου, τα φιμέ σκούρα τζάμια και τις ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών. Το βασικό τεχνολογικό πακέτο του Ateca XCELLENCE περιλαμβάνει προβολείς full LED με welcome light, SEAT Drive Profile, και rear view camera. Eπιπλέον στην κονσόλα του δεσπόζει το Media System Plus με οθόνη 8”.

To αυτοκίνητο της δοκιμής βρισκόταν στην πρώτη, με την τιμή του να ξεκινάει από τα €19.950. Αναλυτικά τον τιμοκατάλογο του μοντέλου μπορείς να δεις εδώ.

Κλείνοντας

Ειρήσθω εν παρόδω, το Ateca δεν θα «ξινίσει» σε βατό off-roading. Χαρακτηριστικό είναι πως, παρότι μπροστοκίνητο, δεν κώλωσε να ξεκινήσει σε «σκαμμένο», ανηφορικό μονοπάτι. Η απόκριση του γκαζιού, το hill start assist, ο προοδευτικός συμπλέκτης και η ροπή του 1.0 TSI το έβγαλαν «παλικάρι», επικυρώνοντας για άλλη μια φορά πως τα περισσότερα SUVs διαθέτουν εκτός δρόμου δυνατότητες που ανακαλύπτει το 10% -και πολύ λέω- των αγοραστών.

Για το υπόλοιπο 90%, το Ateca αποτελεί έναν εξαίρετο εραστή πεζοδρομίων.

Φωτογραφίες

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Επίσημο: Εκτός Red Bull o Adrian Newey

Το πολυσυζητημένο διαζύγιο Red Bull-Adrian Newey είναι γεγονός, με την αυστριακή ομάδα να ανακοινώνει μόλις ότι ο 65χρονος Βρετανός μηχανικός και αξιότιμος σχεδιαστής της...
<h5>Στα συν:</h5>Οδική συμπεριφορά, Κινητήρας, Κατανάλωση, Φρένα, Τιμή <hr /> <h5>Στα μείον:</h5>Σύστημα infotainment, Θόρυβος και τραχύτητα μοτέρ ψηλάTest Drive: Δοκιμάζουμε το Seat Ateca 1.0 TSI Ecomotive