Οι πωλήσεις των crossover και SUV αυξάνονται κάθε χρόνο, και το 2016 κατείχαν το 26% της συνολικής πίτας στην Ευρώπη, όταν 10 χρόνια πριν το μερίδιο τους ήταν μόνο στο 8%. Οι προβλέψεις λένε ότι το 2020 θα φτάσει το 34%, και αντίστοιχα τα μοντέλα στο B-segment συνεχώς αυξάνονται, και στο πρώτο μισό του 2017 πουλήθηκαν 860.000 αυτοκίνητα, μια αύξηση 13% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

To 2014, η Ford παρουσίασε το EcoSport, ένα από τα πρώτα B-SUV μοντέλα, το οποίο, όμως, προοριζόταν για τις αναπτυσσόμενες αγορές της Ινδίας και της Λατινικής Αμερικής. Παρόλα αυτά, με κάποιες μικρές αλλαγές η εταιρία το έφερε και στην Ευρώπη. Το αποτέλεσμα, όπως είχες διαβάσει στο test drive μας, ήταν κατώτερο των περιστάσεων και των υψηλών προδιαγραφών που μας έχει συνηθίσει η Μπλε Οβάλ. Η τελευταία, όμως, προτίμησε να έχει παρουσία στην κατηγορία με ένα πολύ μέτριο προϊόν, από το να μην προσφέρει τίποτα. Στα σχεδόν τέσσερα αυτά χρόνια κατάφερε να πουλήσει 166.000 μονάδες, κάτι που σύμφωνα με τα λεγόμενα της εταιρίας είναι ικανοποιητικό νούμερο, με τα αυτοκίνητα να έρχονται από το εργοστάσιο της στην Ινδία.

Καταλαβαίνοντας το λάθος της, η Ford πριν λίγους μήνες παρουσίασε το νέο EcoSport, για το οποίο ταξιδέψαμε στην Λισαβόνα ώστε να το γνωρίσουμε από κοντά. Διαθέτει 2.360 νέα μέρη (!), και παρότι πρακτικά αποτελεί ένα εκτεταμένο facelift -καθώς πλατφόρμα και μηχανικά μέρη είναι σχεδόν ίδια- οι διαφορές του νέου αυτοκινήτου είναι χαοτικές, τόσο από πλευράς ποιότητας εσωτερικού, όσο και από ποιότητα κύλισης. Πλέον ήρθε πιο κοντά στα -απαιτητικά- ευρωπαϊκά γούστα, και διαθέτει περισσότερα εφόδια για να σταθεί επάξια στην άκρως ανταγωνιστική κατηγορία.

Σε αυτό συμβάλλει και η συναρμολόγηση του, που πλέον γίνεται στο εργοστάσιο της εταιρίας στην Κραϊόβα της Ρουμανίας, εκεί που μέχρι πρότινως παραγόταν το B-Max, το οποίο μας άφησε χρόνους. Για το λόγο αυτό επενδύθηκαν €200 εκατ. για τον εκσυχρονισμό του εργοστασίου, ενώ από το 2008, όταν και αγοράστηκε το εργοστάσιο από το ρουμάνικο κράτος, η Ford έχει ρίξει σε αυτό €1 δις.

Το νέο EcoSport πλαισιώνει τα Εdge και Kuga, και είναι ίσως η πιο SUV πρόταση της κατηγορίας, καθώς μαζί με το Nissan Juke και το επερχόμενο Hyundai Kona είναι τα μόνα που προσφέρουν τετρακίνητες εκδόσεις. Οι πωλήσεις των SUV της Ford στην Ευρώπη αυξήθηκαν 30% το 2016, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ αναμένεται να πάνε ακόμα καλύτερα τόσο με την κυκλοφορία του νέου Fiesta Active, από τα μέσα του 2018, όσο και από ένα νέο –μυστικό για την ώρα- crossover, που ετοιμαζει. Αυτό σύμφωνα με δική μου πρόβλεψη θεωρώ ότι θα είναι η αντίστοιχη Active έκδοση του ολοκαίνουριου Focus, το οποίο θα παρουσιαστεί στην έκθεση της Γενεύης σε κάτι περισσότερο από δύο μήνες.

1Το αυτοκίνητο

Σχεδιαστικά, οι μεγαλύτερες αλλαγές του νέου Ford EcoSport εντοπίζονται στο εμπρός μέρος, το οποίο υιοθετεί ένα δυναμικό, τολμηρό στυλ Ford SUV, που θυμίζει το μεσαίο Kuga και το μεγάλο Edge. Απευθύνεται στους millennials (17-34 ετών), που αγαπούν το χρώμα και τις τολμηρές εναλλαγές, γι’αυτό το ανανεωμένο μοντέλο θα είναι διαθέσιμο σε 12 χρώματα.

Υπάρχει ανάγλυφο καπό με την κεντρική εξοχή να διαμορφώνει μία πιο “άγρια” φυσιογνωμία, ενώ κυριαρχεί η μεγάλη, τραπεζοειδής μάσκα και οι χαρακτηριστικοί πολυεστιακοί Bi-xenon προβολείς που ενσωματώνουν LED φώτα ημέρας. Ακριβώς κάτω από τα φωτιστικά σώματα, και σχετικά ψηλά στο νέο προφυλακτήρα τοποθετούνται οι προβολείς ομίχλης, που ολοκληρώνουν τις αλλαγές στο εμπρός τμήμα.

Στο προφίλ δεν αλλάζουν πολλά πράγματα και εκτός από τα σχέδια των ζαντών, οι οποίες πλέον διατίθενται από 16 έως 18 ίντσες, δεν θα εντοπίσεις άλλες διαφορές. Πίσω, ο προφυλακτήρας και τα φωτιστικά σώματα του EcoSport έχουν διακριτικά ανανεωθεί. Αυτό, όμως, που μένει ως είχε, είναι ο τρόπος ανοίγματος της πόρτας.

Σύμφωνα με την εταιρία τα αρνητικά παράπονα που άκουσαν για αυτή είναι περισσότερα από τα θετικά, αλλά παρόλα αυτά υπήρξαν αρκετοί πελάτες που την λάτρεψαν. Όπως και να έχει, αυτή δεν άλλαξε και ανοίγει προς τα αριστερά, και όχι προς τα πάνω, όπως θα περίμενες, με το κουμπί να βρίσκεται κρυμμένο μέσα στο δεξί φωτιστικό. Έτσι, θα χρειαστεί να έχεις απόσταση από το πίσω όχημα όσο το πλάτος της, έτσι ώστε να μπορέσεις να την ανοίξεις, ενώ υποχρεωτικά την προσεγγίζεις από την δεξιά πλευρά, κάτι που σημαίνει ότι δεν θα σε βολέψει αν παρκάρεις κολλητά σε ένα τοίχο.

Οι διαστάσεις του δεν έχουν αλλάξει σημαντικά, με το μήκος του EcoSport να φτάνει τα 4.096 χλστ. (+79 χλστ.), το πλάτος τα 1.765 χλστ., ενώ το ύψος φτάνει τα 1.713 χλστ. (+48 χλστ.) μαζί με τις ράγες οροφής. Το αυτοκίνητο βασίζεται στην B πλατφόρμα της εταιρίας, αυτή που χρησιμοποιεί το Fiesta, με το μεταξόνιο του να έχει επιμηκυνθεί κατά 30 χλστ. και να φτάνει τα 2.519 χλστ.

Η Ford, όμως, έχει τροποποιήσει την πλατφόρμα ώστε αυτή να δεχτεί τετρακίνηση, με πολλά στοιχεία αυτής να προέρχονται από το μεγαλύτερο Kuga. Η απόσταση από το έδαφος είναι διαφορετική στην δικίνητη (190 χλστ.) και τετρακίνητη (160 χλστ.) έκδοση, με την διαφορά αυτή να δικαιολογείται από τις προστατευτικές ποδιές που διαθέτει από κάτω η δεύτερη. Οι κοντοί πρόβολοι του προσφέρουν καλές γωνίες προσέγγισης (21 μοίρες) και διαφυγής (33,3 μοίρες), με την γωνία ράμπας να ανέρχεται στις 23,3 μοίρες, αν και ελαφρώς χειρότερες από το pre-facelift μοντέλο (22,1/35/και 24,8 μοίρες).

Για πρώτη φορά το νέο EcoSport προσφέρεται και σε ST-Line έκδοση, η οποία συμπληρώνει τη γκάμα των σπορ εκδόσεων, μετά τα Edge ST-Line, Fiesta ST-Line, Focus ST-Line, Kuga ST-Line, Mondeo ST-Line και S-Max ST-Line.

To μοντέλο αποκτά μια πιο επιθετική εμφάνιση, με νέους προφυλακτήρες, πλαϊνές ποδιές και αεροτομή, ενώ φορά ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, με ελαστικά 215/45. Τέλος, οι κολόνες, οι καθρέπτες, ο διαχύτης και η οροφή είναι βαμμένα σε μαύρο χρώμα. Οι επιλογές εξατομίκευσης είναι πολλές, και μπορείς να επιλέξεις από 12 εξωτερικά χρώματα, όπως οτο Lightning Blue, το Ruby Red και το νέο Tiger Eye.

Τέλος, αν θες βέβαια, μπορείς να τοποθετήσεις κανονική ρεζέρβα πάνω στην πόρτα και έξω από το αυτοκίνητο, αλλά θα έχεις ένα “εξόγκωμα” στο πίσω μέρος, το οποίο θα περιορίζει την ορατότητα σου, ενώ θα αυξάνει και το μήκος του οχήματος κατά 257 χλστ.

2Εσωτερικό

Εκεί που πραγματικά η Ford έχει αναβαθμίσει το EcoSport είναι στην καμπίνα του. Το επίπεδο ποιότητας του εσωτερικού πλέον είναι αρκετά καλό, καθώς όλη η κεντρική κονσόλα προέρχεται από το νέο Fiesta. Υπάρχουν πιο εύχρηστα χειριστήρια, μαλακά υλικά και μία νέα κεντρική κονσόλα εργονομικά σχεδιασμένη για εύκολη λειτουργία και λιγότερα μπουτόν.

Νέα είναι και τα σχέδια των καθισμάτων, που είναι βελτιστοποιημένα για μεγαλύτερη άνεση τόσο των εμπρός, όσο και των πίσω επιβατών. Προσφέρουν μία αίσθηση πολυτέλειας με την μερικώς δερμάτινη ταπετσαρία, με τη Ford να δίνει πολύ μεγάλη σημασία στην εξατομίκευση, προσφέροντας επτά διαθέσιμες αποχρώσεις, ώστε να μπορείς να εναρμονίσεις το περιβάλλον στη διάθεσή τους με τον φωτισμό του εσωτερικού.

Η επίπεδη “οριζόντια” κεντρική κονσόλα διαθέτει πολύ λιγότερα κουμπιά σε σχέση με το παρελθόν και δημιουργεί ένα σύγχρονο περιβάλλον. Σε αυτό συμβάλλει και η προεξέχουσα -σαν tablet- οθόνη αφής 6,5 ή 8 ιντσών, που βρίσκεται στην κορυφή της κονσόλας. Από αυτή μπορείς να διαχειριστείς σχεδόν τα πάντα, μέσω του αναβαθμισμένου συστήματος infotainment SYNC 3 της Ford, το οποίο υποστηρίζει Apple CarPlay και Android Auto.

Η οθόνη είναι τοποθετημένη εντελώς οριζόντια και σχετικά μακριά από τον οδηγό, ο οποίος την βλέπει υπό αρκετά μεγάλη γωνία, κάτι που ίσως δεν βολέψει σε καθημερινές συνθήκες. Το SYNC 3, όμως, είναι εύκολο στην χρήση και έχει όμορφα γραφικά, αν και θα ήθελα να υποστηρίζει Ελληνικά.

Οι χώροι του EcoSport δεν έχουν αλλάξει και είναι αρκετά συμπαθητικοί, δεδομένου των διαστάσεων και σίγουρα καλύτεροι από του Fiesta. Θα βολέψει άνετα τέσσερις ενήλικες, χωρίς να γίνονται ιδιαίτερες παραχωρήσεις από τους πίσω, καθώς ο χώρος είναι επαρκείς για δύο φυσιολογικού αναστήματος, με τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες να προσφέρουν ένα ευήλιο εσωτερικό. Ο πέμπτος επιβάτης σίγουρα δεν θα νιώσει άνετα, εξαιτίας του περιορισμένου εσωτερικού πλάτους, πάντως υπάρχει άφθονος χώρος για τα κεφάλια, με τις μεγάλες πόρτες να διευκολύνουν την είσοδο/έξοδο.

Υπάρχουν πληθώρα έξυπνων λύσεων αποθήκευσης, με 20 λύσεις αποθήκευσης, όπως χώρος στις θήκες στις πόρτες για την αποθήκευση μπουκαλιών 1,5-λίτρου, συρτάρι κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού, ένα κλιματιζόμενο ντουλαπάκι που χωράει μέχρι έξι κουτάκια 350 ml κλπ.

Το νέο πάτωμα χώρου αποσκευών έχει ρυθμιζόμενο ύψος, που μπορεί να ανασηκωθεί, αποκαλύπτοντας ένα κρυφό αποθηκευτικό χώρο ή να κατέβει για αύξηση της χωρητικότητας στα 334 λίτρα. Το πάτωμα του χώρου αποσκευών χρησιμοποιεί μία ειδική κυψελοειδή δομή που το κάνει πιο ανθεκτικό από ατσάλι ανά κιλό βάρους και μπορεί να υποστηρίξει πάνω από 300 κιλά. Όταν αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα ο χώρος αποσκευών ανέρχεται στα 1.238 λίτρα.

Συνέχεια της νέας κεντρική κονσόλα υπάρχει το ενσωματωμένο, αναδιπλούμενο, συρόμενο υποβραχιόνιο με αποθηκευτικό χώρο, ενώ το CD-player είναι τοποθετημένο σε νέα θέση, πάνω από το ντουλαπάκι για να μην καταλαμβάνει πολύ ωφέλιμο χώρο.

3Κινητήρες

Κάτω από το καπό του νέου EcoSport υπάρχει ο γνωστός 1.000άρης τρικύλινδρος EcoBoost βενζινοκινητήρας, ο οποίος είναι διαθέσιμος σε τρεις αποδόσεις, με 100, 125 και 140 άλογα, με την πρώτη να είναι διαθέσιμη μετά τα μέσα του έτους.

Όπως ξέρεις, οι δυνατότερες εκδόσεις χρησιμοποιούν υπερσυμπίεση Twin-independent Variable Cam Timing (Ti-VCT) και τεχνολογία άμεσου ψεκασμό υψηλής πίεσης. Το συμπαγές, χαμηλής αδράνειας turbo ανεβάζει μέχρι 248.000 σ.α.λ., με την ροπή να αγγίζει τα 170 Nm από τις 1.400 σ.α.λ. μέχρι τις 5.000 σ.α.λ. για την έκδοση με τα 125 άλογα και 180 Nm από τις 1.500 σ.α.λ. μέχρι τις 5.000 σ.α.λ. για την δυνατότερη, ενώ όλες συνδυάζονται με ένα 6-τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο.

Από την άλλη, ο νέος 1.500άρης EcoBlue diesel κινητήρας έχει απόδοση 125 άλογα και ροπή 300 Nm, και θα κυκλοφορήσει και αυτός μετά το πρώτο εξάμηνο. Είναι σχεδιασμένος για πλούσια ιπποδύναμη και μειωμένες εκπομπές CO2. Ο ανανεωμένος τετρακύλινδρος πετρελαιοκινητήρας υιοθετεί καινοτόμες τεχνολογίες, όπως: ανακυκλοφορία καυσαερίων υπό χαμηλή πίεση και εναλλάκτης νερού-αέρα για την εισαγωγή για πιο αποδοτική καύση και μειωμένους ρύπους, ενσωματωμένη πολλαπλή εισαγωγής για βελτιστοποιημένη αναπνοή κινητήρα, υπερσυμπίεση χαμηλής αδράνειας για ταχύτερη, καλύτερη ελεγχόμενη απόκριση υπερπλήρωσης, υλικά και εξαρτήματα κινητήρα σχεδιασμένα για υψηλές θερμοκρασίες, και ένα σύστημα ψεκασμού καυσίμου υψηλής πίεσης, πιο άμεσης απόκρισης, πιο αθόρυβο, και μεγαλύτερης ακρίβειας

Αρχικά, όμως, θα υπάρχει ο “απλός” 1.500άρης TDCi τετρακύλινδρος πετρελαιοκινητήρας, που από τα 95 άλογα, η απόδοση του έχει πλέον αυξηθεί στα 100 στις 3.750 σ.α.λ., ενώ η ροπή του τα 215 Nm, πλήρως διαθέσιμα από τις 1.750 έως τις 3.000 σ.α.λ. Και οι δύο κινητήρες θα προσφέρονται με 6-τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο, με την δυνατότερη έκδοση να προσφέρεται από το λανσάρισμα με εξατάχυτο αυτόματο κιβώτιο, με χειριστήρια στο τιμόνι.

4Τετρακίνηση

Αυτή θα προσφέρεται μόνο με τον νέο 1.500άρη EcoBlue κινητήρα, με το Intelligent All Wheel Drive να αξιολογεί το επίπεδο πρόσφυσης των τροχών στο δρόμο και να μπορεί να προσαρμόσει την κατανομή ροπής έως 50:50 εμπρός/πίσω σε λιγότερο από 20 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Το σύστημα κατανέμει ομαλά τη ροπή μεταξύ και των τεσσάρων τροχών και προσφέρει πιο σίγουρο “πάτημα” στο δρόμο κυρίως σε ολισθηρές συνθήκες.

5Τιμή

Δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα ο τιμοκατάλογος για το πλήρως ανανεωμένο EcoSport, αλλά αναμένεται να είναι κοντά στις σημερινές τιμές, ή ίσως πιο ψηλά, καθώς θα διαθέτει πιο πλούσιο εξοπλισμό, όπως cruise control με adjustable speed limiter, κάμερα οπισθοπορείας κλπ.

Στον πρόσθετο εξοπλισμό υπάρχει θερμαινόμενο τιμόνι, αυτόματος κλιματισμός, 4,2″ ψηφιακή οθόνη στον πίνακα οργάνων, ηχοσύστημα B&O PLAY με 10 ηχεία. Από πλευράς συστημάτων ασφαλείας υπάρχουν τα Blind Spot Information, Roll Stability Control, αερόσακος γονάτων οδηγού, νέοι πλευρικοί αερόσακο και νέοι αερόσακοι τύπου κουρτίνας.

6Οδηγώντας

Το ανανεωμένο μικρό SUV της Ford ανανεώθηκε και στην κύλιση του, η οποία πλέον είναι πιο ήσυχη, πιο ομαλή και πιο ευρωπαϊκή. Η διάταξη της δεν κρύβει εκπλήξεις, καθώς μπροστά υπάρχουν γόνατα MacPherson, ενώ πίσω ένας ημιάκαμπτος άξονας, με την τετρακίνητη έκδοση να διαθέτει πολλαπλούς συνδέσμους.

Οδηγήσαμε το νέο EcoSport για περίπου 140 χλμ. στους δρόμους δυτικά της Λισαβόνας και στα παράλια του Ατλαντικού. Παρά την πολύ σύντομη οδήγηση, εύκολα διαπιστώσαμε ότι οι αλλαγές στην ρύθμιση των αναρτήσεων και το σαφώς βελτιωμένο σύστημα διεύθυνσης έχουν κάνει το αυτοκίνητο να έρθει πιο κοντά στα δεδομένα που μας έχει συνηθίσει η Ford. Σίγουρα δεν είναι το πιο σπορ και ευχάριστο οδηγικά της γκάμας της εταιρίας, αλλά αυτό είχαν στο μυαλό τους οι μηχανικοί.

Όσον αφορά την τετρακίνητη έκδοση, στη σύντομη οδήγηση δεν βγήκαν ασφαλή συμπεράσματα για τις εκτός δρόμου δυνατότητες, όμως με προσεκτική οδήγηση το EcoSport θα σε πάει εκεί που δεν περίμενες, χωρίς ωστόσο να μετατρέπεται σε off road animal. Σύμφωνα με την Ford, όμως, προσφέρει περισσότερη ασφάλεια στο βρεγμένο οδόστρωμα και σου επιτρέπει να κινηθείς σε βατές διαδρομές εκτός δρόμου.

Κάθεσαι αρκετά ψηλά, με τα νέα καθίσματα να προσφέρουν πολύ καλή ορατότητα και αίσθηση ασφάλειας, με πλάτη των εμπρός να ρυθμίζεται σκαλωτά. Στις στροφές το EcoSport παίρνει πολύ μικρότερες κλίσεις απ’ όσο θα περιμένες, παρά το ψηλό κέντρο βάρους. Οι σφιχτές ρυθμίσεις ανάρτησης της ST-Line έκδοσης επιδρούν στην απόσβεση των ανωμαλιών και μειώνουν λίγο την άνεση, όμως αυτό θα αποτελέσει συνειδητή επιλογή σου για μια πιο απολαυστική οδηγική εμπειρία.

7Συμπέρασμα

Συνολικά το ανανεωμένο EcoSport αποτελεί πλέον μια από τις καλύτερες επιλογές στην κατηγορία των μικρών SUV. Η οδική συμπεριφορά είναι αισθητά ανώτερη σε σχέση με το παρελθόν, με το νέο -πολύ ποιοτικό- εσωτερικό να δίνει επιπλέον πόντους για την αγορά του. Πολλά, όμως, θα εξαρτηθούν και από την τιμή του, αν και είναι δεδομένο ότι θα έχει το πιο πλούσιο πακέτο εξοπλισμού.

  • Koss

    Τόσες αλλαγές έκαναν χάθηκε να του δώσουν μια νέα εξωτερική σχεδίαση?? Ωραία η νέα μάσκα, το υπόλοιπο αμάξωμα κάπου χάνει… Ευτυχώς άλλαξαν τελείως το ταμπλό γιατί το προηγούμενο ήταν απαράδεκτο… Βασικά κάπως έτσι έπρεπε να είχε παρουσιαστεί από την αρχή.

    • Contor

      Είναι στενό και ψηλό για αυτό δεν “κάθεται” ωραία στο μάτι. Για να το διορθώσουν αυτό πρέπει ν’ αλλάξουν πλατφόρμα… Στο μέλλον βλέπουμε.

    • Contor

      Είναι στενό και ψηλό για αυτό δεν “κάθεται” ωραία στο μάτι. Για να το διορθώσουν αυτό πρέπει ν’ αλλάξουν πλατφόρμα… Στο μέλλον βλέπουμε.

    • Contor

      Είναι στενό και ψηλό για αυτό δεν “κάθεται” ωραία στο μάτι. Για να το διορθώσουν αυτό πρέπει ν’ αλλάξουν πλατφόρμα… Στο μέλλον βλέπουμε.

    • Koss

      Αυτό φταίει… Πάντως ήταν ευκαιρία τώρα που βγήκε και το νέο Φιεστα να του άλλαζαν και πλατφόρμα.