Οι κλασσικοί εσωτερικοί καθρέπτες αυτοκινήτου έχουν δύο θέσεις, μια είναι η κανονική και μια είναι με σκίαση για να μην σε τυφλώνουν τα κακορυθμισμένα φώτα του πίσω αυτοκινήτου. Είναι σημαντικό κατά την οδήγηση το βράδυ, η καμπίνα του οχήματος να είναι σκοτεινή και γενικώς ο οδηγός να μην βλέπει πολύ φωτεινά αντικείμενα διότι έτσι χάνει την “νυχτερινή όραση”, δηλαδή συστέλλεται η κόρη του ματιού και μετά είναι πολύ πιο δύσκολο να δεις. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται Troxler’s fading και μπορεί να προκαλέσει καθυστέρηση στην παρατήρηση και άρα αντίδραση του οδηγού έως και 1,4 δευτερόλεπτα. Αν και σαν χρόνος φαίνεται αρκετά μικρός, στα 100 χλμ/ώρα αντιστοιχεί σε απόσταση 40 μέτρων!

Τα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν σύστημα αυτόματης σκίασης του καθρέπτη κάθε φορά που πέφτουν πάνω του δυνατά φώτα. Τους καθρέπτες αυτούς μπορεί να συναντήσεις να τους αναφέρουν και ως ηλεκτροχρωμικούς καθρέπτες καθώς η αρχή λειτουργίας τους είναι το ηλεκτροχρωμικό φαινόμενο. Το σύστημα αποτελείται από δύο φωτόμετρα, μάλλον αντίστοιχα με αυτά που έχουν και τα κινητά. Το ένα βρίσκεται πίσω από τον καθρέπτη και “διαβάζει” το φως του περιβάλλοντος και το άλλο βρίσκεται στην πλευρά του καθρέπτη και ανιχνεύει αν πέφτουν φώτα πάνω στον καθρέπτη. Όταν ανιχνευτεί μεγάλη διαφορά φωτός μεταξύ των δύο αισθητήρων τότε η κεντρική μονάδα ελέγχου στέλνει ρεύμα χαμηλής τάσης γύρω από τον καθρέπτη. Εκεί υπάρχει ένα φιλμ ηλεκτροχρωμικού gel, που με το ρεύμα οξειδώνεται και σκουραίνει παροδικά.

Κάποιοι θεωρούν πως είναι ένα υπερτιμημένο gadget που δεν λειτουργεί και τόσο καλά, άλλοι πως είναι ένα απαραίτητο και σημαντικό σύστημα ασφαλείας. Στο παρακάτω βίντεο μπορείς να δεις πως λειτουργεί και στα σχόλια να μας πεις για την δική σου εμπειρία με τους ηλεκτροχρωμικούς καθρέπτες.

  • εμενα το αυτοκινητο μου δεν εχει τετοιο συστημα……αλλα του εχω φιμε τζαμια….οποτε και κινεζικα ξενον να εχει ο αλλος απο πισω…στα @@ μου !!!!! :-P

    • rafael

      να ρωτησω φιλε μου γιατι καποιος να θελει να βαλει φιμε τζαμια στο αμαξι του….γιατι τα βλεπω και δεν καταλαβαινω γιατι μπορει να θελει καποιος να βαλει

    • οπα….τωρα που το διαβασα …δεν εννοω πως του εχω φιμε κρυσταλλα….αλλα μεμβρανες εχω βαλει!!!

    • rafael

      οχι γενικα μιλαω γιατι να βαλει καποιος κατι στο τζαμι του και να το κανει σκουρο???? υπαρχει καποιος σοβαρος λογος????

    • ααα !!! καθαρα για αισθητικους λογους…..μαρεσει αυτη η αντθεση που κανει…
      και δευτερος λογος…..αμα το αφησω στον ηλιο εχει αισθητη διαφορα η θερμοκρασια στην καμπινα με ενα ενα αλλο αυτοκινητο που δεν εχει !!!
      τωρα θα πουν καποιοι οτι και σε περιπτωση ατυχηματος βοηθα γιατι μπορει να κρατησει μερικα θραυσματα….

      αλλα ο κυριοτερος λογος ηταν το αισθητικο κομματι σε συνδιασμο με την ”διακρητικοτητα” που μου εδινε…..αλλα πλεον απολαμβανω την δροσια τους τις ζεστες μερες!!!

      το μονο μειονεκτημα τους ειναι….εγω που εχω το προτελευταιο σταδιο…..οταν ειναι να παρκαρω σε σκοτεινα σημεια…που δεν υπαρχει καθολου φωτισμος η ειναι ελαχιστος….δεν βλεπω πισω καλα…οποτε πρεπει να κατεβασω τα παραθυρα…που το καλοκαιρι δεν ειναι ιδιαιτερο προβλημα…..αλλα τον χειμωνα με το κρυο και με την βροχη….θα συχτηρισεις λιγο !! :-P

    • Anestis Genk

      Έχεις και στα μπροστά παραθύρια; Δεν είναι παράνομο αυτό;

    • εννοεις στο παρμπριζ ??? αν ναι…οχι δεν εχω…
      παντως ο νομος δεν λεει οτι απαγορευεται….λεει γενικα να υπαρχει ορατοτητα….το οποιο ισχυει για ολα τα τζαμια…..

      γενικα ειναι τοσο γενικο…που αμα πεσεις σε μπατσονι σε γραφει……

    • Anestis Genk

      Στις πόρτες οδηγού συνοδηγού λέω και από αυτά που λες κατάλαβα πως έχεις παντού εκτός από παρμπρίζ. Ρωτώ γιατί στα configurators που έχει επιλογή να βάλεις φιμές κρύσταλα, βάζει μόνο πίσω, στις μπροστά πόρτες δεν βάζει.

    • Stelios Marangos

      οταν βαλης θα καταλαβης.
      οταν περνα η μιση ακτηνοβολια μεσα στο αμαξη και αφησης λιγο ανικτα ταα τξαμια καταλαμβαινης τη διαφορα διαφορα

    • Mika

      Μαζι σου, κι εγω τα ιδια, μια χαρα κανουμε δουλιτσα ετσι!!!
      :p

  • charris

    δεν ξερω αν δουλεύει αλλα ποντάρω στο ναι γιατι δεν με εχει ενοχλήσει κανενας μεχρι τωρα….σημαντική βελτίωση στην ασφάλεια σίγουρα

  • Diagrafeas

    Στο παλιό αυτοκίνητο που δεν είχα φιμέ μια χαρά δουλειά έκανε.
    Στο καινούργιο έβαλα φιμέ και δεν νομίζω να έχει δουλέψει ποτέ.

  • Nikolas Karampelas

    θέλω και εγώ! με έχουν πεθάνει οι ηλίθιοι με τα ότι να ‘ναι φώτα που έχουν στα χρέπια τους

  • vwgt

    ειναι απο τα γκατζετ που εκτιμάς οταν τα δουλεψεις. το εχω 11 χρονια και διευκολύνει αρκετα τη νυχτερινή οδήγηση. μου λείπει οταν οδηγώ αυτοκίνητο που δεν εχει αυτον τον εξοπλισμό σε βαθμό που ειχα κοιτάξει αν υπάρχει κάτι σε “αυτονομο” με εσωτερική μπαταρία αλλά δεν κατάφερα να βρω κατι….

  • Stelios Marangos

    το εχω στο δικο μου
    ειναι πολη καλο, δεν ρηθμηζης σηνεχως το καθρευτη

    το μονο που δεν κανη διαφορα στα μπλε φωτα που μιαζουν με xenon

  • sargus

    Πάντα είχα πρόβλημα με τα φώτα των πίσω. Με τρελαίνουν! Μπορώ να κάνω φοβερή φασαρία.
    Όταν πριν μερικά χρόνια πρωτοοδήγησα αυτοκίνητο με τέτοιο καθρέπτη (κεντρικό και πλαινούς) έπαθα πλάκα! Είχα μια ηρεμία και μια άνεση στην νυχτερινή οδήγηση που δεν περιγράφεται. Από τότε, όποτε έκανα διαμόρφωση σε κάποιο καινούργιο αυτοκίνητο, ξεκινούσα από τον καθρέπτη αυτόν αφού τον θεωρούσα εκ των ουκ ανευ.
    Μέχρι φέτος, που έβαλα στο παλιό μου αυτοκίνητο φιμέ μεμβράνες (για τον ήλιο λόγω της μπέμπας). Συνειδητοποίησα λοιπόν (αυτό που γράφουν εδώ και άλλοι και δεν το είχα φανταστεί) ότι γίνεται φοβερή δουλειά και για τα φώτα των πίσω!!!! Είμαι απλά τρισευτυχισμένος!!!!!!!!!

  • Sciroccakias

    Το είχα από το πρώτο μου κιόλας αυτοκίνητο, χρονολογίας 2003 και είναι απαραίτητο καθώς και πολύ σημαντικό. Εγώ βέβαια δεν το είχα αυτόματα αλλά με μηχανικό κουμπάκι, δεν αλλάζει όμως τόσο πολύ σε ευκολία.