Η Volkswagen σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF), εξασφάλισε δάνεια 400 εκατ. ευρώ για την εξέλιξη πετρελαιοκινητήρων της οικογένειας EA 189 του Dieselgate, εξαπατώντας και παραπλανώντας την Ευρωπαϊκή Επενδυτική Τράπεζα (EIB),

Αξιωματούχοι της OLAF ανέφεραν πως άνοιξαν την υπόθεση τον Νοέμβριο του 2015 για να εξετάσουν τη χρηματοδότηση που έλαβε το 2009 η Volkswagen από την EIB. Τα δάνεια θα βοηθούσαν τον μεγαλύτερο κατασκευαστή αυτοκινήτων στον κόσμο να εξελίξει μια οικογένεια κινητήρων που θα συμμορφώνεται με τους όλο και πιο αυστηρούς κανονισμούς εκπομπών ρύπων στην Ε.Ε. και στις ΗΠΑ.

Η έρευνα της OLAF, που ολοκληρώθηκε πριν μερικές ημέρες, γυρίζει πίσω στο Dieselgate, όταν η VW εγκατέστησε στους κινητήρες της το παράνομο λογισμικό που επέτρεπε στα αυτοκίνητα να «ξεγελούν» το σύστημα μέτρησης των ρύπων σε συνθήκες εργαστηρίου. Η VW έχει παραδεχθεί ότι 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα της είναι εφοδιασμένα με αυτό το λογισμικό.

Το συμπέρασμα της OLAF είναι: απάτη και δόλος, αφού σύμφωνα με την υπηρεσία τα χρήματα διοχετεύτηκαν για την κατασκευή των diesel κινητήρων EA 189 της VW παρότι τα στελέχη της εταιρείας γνώριζαν ότι αυτή η οικογένεια κινητήρων θα μπορούσε να περάσει τα τεστ μόνο εάν ήταν εφοδιασμένο με το παράνομο λογισμικό.

Η OLAF υποστηρίζει ότι η VW δεν αποκάλυψε αυτή την λεπτομέρεια στην τράπεζα, προσθέτοντας ότι εάν η EIB γνώριζε, δεν θα χορηγούσε το δάνειο. Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Volkswagen εξασφάλισε το δάνειο εξαπατώντας και παραπλανώντας την EIB. Ωστόσο, δεν έχει αποδειχθεί ακόμα ότι το δάνειο αυτό διοχετεύτηκε απευθείας στην δημιουργία του λογισμικού.

Καθώς η OLAF δεν μπορεί να ασκήσει διώξεις, έχει στείλει σύσταση στους εισαγγελείς που έχουν αναλάβει τις ανακρίσεις στα σκάνδαλα της VW ζητώντας να λάβουν υπόψη τους την έρευνα. Επίσης ζητά από την EIB να λάβει άμεσα μέτρα για την εφαρμογή της πολιτικής της κατά της διαφθοράς, ενώ δεν συστήνει την επιστροφή χρημάτων από την VW καθώς η εταιρεία έχει ξεπληρώσει το δάνειο από το 2014.

Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι ένα ακόμα πλήγμα στη φήμη της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, μετά το Dieselgate και τα πρόσφατα δημοσιεύματα για το καρτέλ που είχαν σχηματίσει πέντε μεγάλες γερμανικές εταιρείες. Ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Alexander Dobrindt δήλωσε στους Γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτου ότι έχουν την υποχρέωση να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη και να επιδιορθώσουν τα λάθη του παρελθόντος.