Σε καθολική απαγόρευση της κυκλοφορίας φορτηγών σε μεγάλο μέρος του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου προχώρησε το υπουργείο Υποδομών. Η απόφαση επηρεάζει τις περισσότερες κατηγορίες φορτηγών, ακόμα και τα βαν, καθώς αφορά τα οχήματα με μικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων. Στόχος της απαγόρευσης είναι να «ωθήσει» τα φορτηγά στους αυτοκινητόδρομους και να σταματήσει την επιβάρυνση του παρόδιου δικτύου από όσους προσπαθούν να αποφύγουν τα διόδια. Σύμφωνα όμως με τους επαγγελματίες του χώρου πλήττει ευθέως την ελευθερία μετακίνησης και δημιουργεί πλείστα όσα προβλήματα στις μεταφορές και στις επιχειρήσεις που εξαρτώνται από τους επαγγελματίες.

1Τι αναφέρει η απόφαση

Η απόφαση του υπουργείου Υποδομών δημοσιεύτηκε την προηγούμενη εβδομάδα στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (και αναρτήθηκε σήμερα το μεσημέρι στη Διαύγεια, με καθυστέρηση μιας εβδομάδας). Όπως αναφέρει, η απαγόρευση ισχύει για «το οδικό δίκτυο που χρησιμοποιείται παραπλεύρως και εναλλακτικά των αυτοκινητοδρόμων και οδών ταχείας κυκλοφορίας» και γίνεται «για λόγους οδικής ασφάλειας, προστασίας της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας των χρηστών των οδών αυτών καθώς και την αποτροπή της επιβάρυνσης και υποβάθμισης του εγγύς οικιστικού περιβάλλοντος, όπως και της έντονης καταπόνησης και ταχείας φθοράς του οδοστρώματος του οδικού δικτύου».

2Που ισχύει η καθολική απαγόρευση

Η απόφαση ορίζει συγκεκριμένα το πεδίο της απαγόρευσης, περιλαμβάνοντας έναν κατάλογο 111 οδικών τμημάτων: παραπλεύρων οδών, τμημάτων της παλαιάς και νέας εθνικής οδού, ακόμα και τμήματα του επαρχιακού οδικού δικτύου.

Για παράδειγμα στη βόρεια είσοδο/έξοδο της Αττικής, η απαγόρευση ξεκινά από τον κόμβο Καλυφτάκη και περιλαμβάνει τόσο τον παράδρομο όσο και εσωτερικές διαδρομές μέσα από τον δήμο Κηφισιάς (οδοί Ιλισίων- Ελαιών- Χαριλάου Τρικούπη- Τατοϊου) και Διονύσου (οδός Αγίου Στεφάνου- Αφιδνών).

Η απαγόρευση επεκτείνεται και σε πλήθος λεωφόρων μέσα στην Αθήνα. Για παράδειγμα, στη Δυτική Αττική, η κυκλοφορία φορτηγών απαγορεύεται στη λεωφόρο Δημοκρατίας (από την παλαιά εθνική οδό Αθηνών- Κορίνθου έως το λεωφόρο Φυλής), στη λεωφόρο Φυλής (από τη λεωφόρο Δημοκρατίας έως τη λεωφόρο ΝΑΤΟ) και τη λεωφόρο ΝΑΤΟ (από τη λεωφόρο Φυλής έως την Περιφερειακή Αιγάλεω).

3Πρόστιμο €1.000

Σύμφωνα με την απόφαση, στους παραβάτες οδηγούς θα επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ, ενώ τα οχήματα θα ακινητοποιούνται. Η απόφαση προβλέπει (κάποια στιγμή, κατόπιν μελέτης) την τοποθέτηση ειδικής σήμανσης στις απαγορευμένες διαδρομές, έχει ωστόσο άμεση ισχύ.

4Οι ωφελούμενοι

Άμεσα ωφελούμενοι από την καθολική απαγόρευση είναι οι κάτοικοι των περιοχών που βρίσκονται κοντά σε σταθμούς διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους και οι οποίες επιβαρύνθηκαν τα τελευταία χρόνια με την κυκλοφορία των φορτηγών οι οδηγοί των οποίων ήθελαν να αποφύγουν τα διόδια. Σε πολλές περιοχές, όπως τα προάστια γύρω από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη υπάρχουν πολλές διαμαρτυρίες για την υποβάθμιση που η κίνηση πολλών βαρέων οχημάτων προκαλεί. Επίσης ωφελούμενοι είναι οι χρήστες των παραδρόμων που δεν θα έρχονται αντιμέτωποι πλέον με βαρέα φορτηγά (εξάλλου οι παράπλευροι έχουν σκοπό να εξυπηρετήσουν τις τοπικές μετακινήσεις και όχι μεγάλες αποστάσεις).

 Οι χαμένοι

Όμως οι επαγγελματίες οδηγοί όμως έχουν αναστατωθεί από την απόφαση, την οποία θεωρούν αδύνατο να εφαρμοστεί. «Κατ’αρχήν η καθολική απαγόρευση είναι αντίθετη στην αρχή της ελεύθερης μετακίνησης ανθρώπων και αγαθών και για το λόγο αυτό θα προσφύγουμε εναντίον της στο Συμβούλιο της Επικρατείας», εξηγεί ο Βασίλης Τζιμοράγκας, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Αυτοκινητιστών Δημόσιας Χρήσης Θεσσαλίας, Κεντρικής Ελλάδας και Δυτικής Μακεδονίας. «Επιπλέον δεν μπορεί να εφαρμοστεί πρακτικά. Η απόφαση δεν περιλαμβάνει καμία διαδικασία ελέγχου, καμία εξαίρεση, είναι μια απόλυτη απαγόρευση. Αν λόγου χάρη ένας οδηγός ξεφορτώσει σε μια πόλη και “συλληφθεί” επιστρέφοντας, πώς θα μπορέσει να αποδείξει ότι πήγαινε σπίτι του, ή να δει έναν φίλο ή έναν συγγενή σε μια γειτονική περιοχή; Επιπλέον τα δελτία μεταφοράς δεν επαρκούν: ένας επαγγελματίας μπορεί να δεχθεί παραγγελίες εν κινήσει και να προσθέσει έναν προορισμό στη διαδρομή του.

Ακόμα, η απόφαση περιλαμβάνει ακόμα και μικρά φορτηγά, που κάνουν ανεφοδιασμό σε πόλεις και χωριά. Πώς θα κινηθούν αυτά αν δεν χρησιμοποιήσουν λ.χ. την παλαιά εθνική οδό; Θα απαγορεύεται να μεταφέρουν προϊόντα σε περιοχές κοντά σε αυτοκινητόδρομους;».

Ο εκπρόσωπος των επαγγελματιών οδηγών εκτιμά ότι η απόφαση είναι όχι μόνο πρακτικά αλλά και ηθικά λανθασμένη. «Τα διόδια της διαδρομής Αθήνας- Θεσσαλονίκης για ένα φορτηγό κοστίζουν πάνω από 200 ευρώ, τα οποία ο αυτοκινητιστής “βάζει από την τσέπη του”. Αν είχε θεσμοθετηθεί υποχρέωση να καταβάλλονται πέραν του κόστους της “φορτωτικής”, τότε κανένα βαρύ φορτηγό δεν θα απέφευγε τους αυτοκινητόδρομους. Επιπλέον, είναι ακατανόητο να μας υποχρεώνουν να τρώμε και να βάζουμε βενζίνη μόνο στα ΣΕΑ των αυτοκινητοδρόμων (που είναι πιο ακριβά), αλλιώς να πληρώνουμε διόδια εισόδου και εξόδου».

Εκτός από τους οδηγούς φορτηγών, η απόφαση επηρεάζει και όσους βασίζουν την επιχειρηματική τους επιβίωση στους επαγγελματίες οδηγούς. Ο Παναγιώτης Τζούνης είναι ιδιοκτήτης του «222», ενός ΣΕΑ στην παλαιά εθνική οδό στη Στυλίδα. «Όταν έγινε ο νέος δρόμος (σσ. παράκαμψη Στυλίδας) χάσαμε όλη την κίνηση των ΙΧ. Επομένως στραφήκαμε στους επαγγελματίες οδηγούς, στους οποίους προσφέρουμε εξειδικευμένες υπηρεσίες. Το ίδιο και οι ταβέρνες στον Καραβόμυλο, τα πρατήρια βενζίνης κ.α. Για όλους εμάς η απόφαση ισοδυναμεί με θανατική καταδίκη».

Σύμφωνα με τον κ. Τζούνη, η απόφαση εξυπηρετεί αποκλειστικά τις κοινοπραξίες στις οποίες έχουν παραχωρηθεί οι εθνικές οδοί. «Ειδάλλως η απόφαση θα περιοριζόταν μόνο στους παραδρόμους, κάτι με το οποίο συμφωνούν όλοι. Στην περιοχή μας η απαγόρευση είναι φωτογραφική και έχει ως στόχο να μας “κλείσει”, προς όφελος των ΣΕΑ του αυτοκινητόδρομου που έχουν πολύ χαμηλά έσοδα».

  • ΑΛΗΤΕΣ!!!!
    πραγματικα πιο φασιστικο μετρο στην μετακινηση δεν πρεπει να εχει παρθει !!!
    με το στανιο να πρεπει να πληρωσεις τα διοδια !!!
    αμα θελαν να ειναι σωστοι να βαζαν αυστηρα ορια ταχυτητας…ταστυνομευση 24ωρες το 24ωρο ….μετραα που θα ισχυαν για ολους!!!ειτε για επαγγελματια αυτοκινητση ειτε για κατοικο της περιοχης !!! ΄-)

    • Mika

      Παντως σε διαδρομες που εχω κανει προσφατα στην εθνικη οδο Κορινθου-Αθηνων, στις 4-5 τα ξημερωματα, τα μονα οχηματα που βλεπεις εκεινη την ωρα στο δρομο ειναι νταλικες και λευκα φορτηγα ανεφοδιασμου…

  • SAMURAI-66

    Σε οποιον πιστευει,εστω και αν εχει ψηφισει τσιπρα μητσοτακη η οποιον αλλο καραγκιοζακο πολιτικο μας,οτι κυβερνουν οι λεβεντες της βουλης κανει τραγικο λαθος.
    Μπομπολας κυριοι….μπομπολας και μονο αυτος γιατι εχει πιασει καθε σπιθαμη εθνικου δρομου διαχρονικα με καθε κυβερνηση και ρουφαει το αιμα των οδηγων με τον καλυτερο τροπο και μαλιστα συμφωνα με τους βουλευτες μας νομιμο!
    Για αυτον δεν υπαρχουν μνημονια μετρα και φοροι…..μονο κερδη και παλι κερδη.
    Ετσι πολεμουν οι εθνοπατερες μας την διαπλοκη και τα μεγαλοσυμφεροντα!
    Αντε και για αλλη μια φορα περαστικα μας!

  • Anestis Genk

    Είμαι κατά των διοδίων επειδή τα μετωπικά σε καθυστερούν και επειδή είναι ακριβά και επειδή τα έχουμε χιλιοπληρώσει και χρησιμοποιούνται κερδοσκοπικά και όχι για την συντήρηση. Αυτό που λέει για τα διόδια ο αυτοκινητιστής είναι σωστό και πρέπει να εισακουσθεί.

    Είμαι κατά των βαριών οχημάτων στις επαρχιακές οδούς.

    Το μέτρο είναι περίεργο και ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέριες, δλδ ποιοι από τους δρόμους που περιλαμβάνει έχουν οικισμούς που πρέπει να ανεφοδιαστούν από βαριά οχήματα.

    Στις Ευρώπες πάντως νομίζω ισχύουν παρόμοιοι κανονισμοί περιορισμού της κίνησης.

    Θα μπορούσαν απλά να βάλουν ένα γεφυράκι που να περιορίζει το ύψος στα 2.5 μέτρα και έτσι δεν θα περνούσαν τα μεγάλα οχήματα:P

    • Nikolaos

      Συμφωνώ απόλυτα. Από προσωπική εμπειρία σε βάθος πάνω από 1 έτος καθημερινά περνούσα από την παράκαμψη στα διόδια Πυργετού. Ανα τακτά διαστήματα υψωνόταν αντίστοιχο γεφυράκι, όπως το αναφέρεις με σχετική σήμανση. Κάθε φορά το απόγευμα της ΊΔΙΑΣ ημέρας το γεφυράκι ήταν βγαλμένο και εξαφανισμένο. Τουλάχιστον 5-6 φορές συνέβη στο διάστημα αυτό…
      Είναι και εκείνοι, αλλά είμαστε και μεις…

  • Yiannis P

    Από τη μία καλό είναι γιατί δεν είναι λίγες οι φορές που έχω δει προσπέραση από νταλίκα σε νταλίκα στον παράδρομο και γενικά να τρέχουν σαν τρελοί, αλλά από την άλλη αν πρέπει να βγουν οπωσδήποτε από την εθνική, για παράδειγμα για ανεφοδιασμό σε βενζινάδικο χωριού, πως θα γίνει; Εκτός αν υπάρχουν και παραθυράκια για τέτοιες περιπτώσεις ή με βάση το ύψος ας πούμε, γιατί για παράδειγμα συνήθως τα βυτία τα τραβάνε με τις κολοβές τις καμπίνες, πολύ σπάνια έχω δει βυτίο με την μεγάλη καμπίνα..

    • για τις παρανομες προσπερασεις καιτα ορια ταχυτητας…ο ΚΟΚ τα οριζει ρητα……οποτε πριν την καθολικη απαγαρευση…μηπως επρεπε να υπαρξει αστυνομευση ???

    • Yiannis P

      Σίγουρα αλλά δεν μπορούν να είναι παντού…

    • δεν υπαρχει δεν μπορω…υπρχει δεν θελω……..η θελω κατι αλλο !!

  • Fotis

    Τα διόδια επιβαρύνουν τους αυτοκινητιστές μόνο όταν δεν είναι υποχρεωτικά. Και δεν είναι ανάγκη να τιμολογούνται χωριστά απλά πρέπει να αυξηθεί το κόμιστρο.