1Το κλίμα της Ελλάδας

Είναι τυπικά μεσογειακό, δηλαδή έχουμε ήπιους και βροχερούς χειμώνες, θερμά και ξηρά καλοκαίρια και, γενικά, μεγάλη ηλιοφάνεια όλο σχεδόν το χρόνο. Φυσικά υπάρχουν διάφορες περιοχές της χώρας μας που παρουσιάζεται μια μεγάλη ποικιλία κλιματικών τύπων, πάντα βέβαια μέσα στα πλαίσια του Μεσογειακού κλίματος. Αυτό οφείλεται στην τοπογραφική διαμόρφωση της χώρας που έχει μεγάλες διαφορές υψομέτρου, και εναλλαγή ξηράς και θάλασσας. Έτσι από το ξηρό κλίμα της Αττικής και γενικά της Ανατολικής Ελλάδας, το αντίστοιχο της Βόρειας και Δυτικής Ελλάδας είναι υγρό.

Από κλιματολογικής πλευράς, το έτος μπορεί να χωριστεί κυρίως σε δύο εποχές: Την ψυχρή και βροχερή χειμερινή περίοδο που διαρκεί από τα μέσα του Οκτωβρίου και μέχρι το τέλος Μαρτίου, και τη θερμή και άνομβρη εποχή που διαρκεί από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο.

Κατά την πρώτη περίοδο, οι ψυχρότεροι μήνες είναι ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος, όπου κατά μέσον όρο η μέση ελάχιστη θερμοκρασία κυμαίνεται από 5-10 βαθμούς Κελσίου στις παραθαλάσσιες περιοχές, από 0 – 5 βαθμούς Κελσίου στις ηπειρωτικές περιοχές και με χαμηλότερες τιμές κάτω από το μηδέν στις βόρειες περιοχές. Οι βροχές στη χώρα μας αυτή την περίοδο δεν διαρκούν για πολλές ημέρες και διακόπτονται συχνά από ηλιόλουστες ημέρες, με την χειμερινή εποχή να είναι γλυκύτερη στα νησιά μας από ό,τι στη Βόρεια και Ανατολική Ελλάδα. Από την άλλη, την άνοιξη και το καλοκαίρι, ο καιρός είναι σταθερός, ο ήλιος λαμπερός και δεν βρέχει εκτός από σπάνια διαλείμματα με ραγδαίες βροχές ή καταιγίδες μικρής όμως διάρκειας.

2Το ελαστικό

Όλη αυτή την εισαγωγή την έκανα για να σου δώσω να καταλάβεις ότι ένας και μόνο τύπος ελαστικού δεν μπορεί να συμπεριφερθεί άψογα σε όλες τις συνθήκες, έτσι ώστε να απολαμβάνεις υψηλού επιπέδου επιδόσεις και ασφάλεια -από την πρώτη ημέρα χρήσης τους μέχρι και τη στιγμή που θα φτάσουν στο νόμιμο δείκτη φθοράς (1,6 χλστ.)- και σε όλες τις καιρικές συνθήκες. Ή μήπως όχι;

Η απάντηση έρχεται από την Michelin και το CrossClimate+. Αυτό είναι το μοναδικό θερινό ελαστικό με πιστοποίηση χειμερινού, που το καθιστά ιδανικό για χρήση σε όλες τις καιρικές συνθήκες. Με αυτό τον τρόπο, έχεις ήσυχο το μυαλό σου είτε μένεις στην Κρήτη με ελάχιστες χλστ. ετήσιας βροχόπτωσης, είτε μένεις στην Αλεξανδρούπολη, που οι βροχές είναι σύνηθες φαινόμενο, είτε ταξιδεύεις στην Ευρώπη τους χειμερινούς μήνες που απαιτείται δια νόμου η χρήση χειμερινών ελαστικών.

Υπάρχει η τάση, σε περιοχές που οι συνθήκες είναι πολύ διαφορετικές μεταξύ χειμώνα και καλοκαίρι, να έχεις μια τετράδα χειμερινών ελαστικών μόνο για τους μήνες μεταξύ Νοεμβρίου και Μαρτίου. Με τα CrossClimate+ κάτι τέτοιο θα αποτελέσει μια ανάμνηση, καθώς είναι ασφαλή σε όλες τις καιρικές συνθήκες, είναι κατάλληλα για χιόνι, από το πρώτο μέχρι το τελευταίο χιλιόμετρο, για να έχεις ήσυχο το μυαλό και να ξέρεις πως θα φτάσεις πάντοτε στον προορισμό σου.

Μη μπερδέυεις, και κυρίως μην συγκρίνεις το νέο αυτό ελαστικό της Michelin με τα όλων εποχών (all season) ελαστικά. Το CrossClimate+ δεν ανήκει σε αυτήν την κατηγορία, καθώς τα all season ελαστικά υστερούν στις επιδόσεις το καλοκαίρι, κάτι που στην προκειμένη περίπτωση δεν ισχύει, καθώς αυτό δεν κάνει κανένα συμβιβασμό κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Οι επιδόσεις όλων των ελαστικών εξελίσσονται με τη χρήση και, παρότι κάποιες επιδόσεις των ελαστικών μπορεί να βελτιώνονται καθώς φθείρεται το ελαστικό, όπως η αντίσταση στην κύλιση, οι περισσότερες φθίνουν. Αυτό ισχύει κυρίως για την πρόσφυση σε βρεγμένο και σε χιονισμένο οδόστρωμα. Σύμφωνα με την γαλλική εταιρία, το CrossClimate+ επιβεβαιώνει τις επιδόσεις του στο στεγνό οδόστρωμα και τη θέση του ως premium καλοκαιρινό ελαστικό. Παράλληλα, προσφέρει ακόμα περισσότερα, όσον αφορά στις χειμερινές επιδόσεις, εξασφαλίζοντας εξαιρετικό επίπεδο πρόσφυσης στο χιόνι, από το πρώτο μέχρι το τελευταίο χιλιόμετρο. Όταν είναι καινούριο, η πρόσφυση του στο χιόνι είναι στο ίδιο επίπεδο με τα κυριότερα premium ανταγωνιστικά προϊόντα. Όταν φθαρεί, οι επιδόσεις του αλλάζουν ελάχιστα, ενώ οι επιδόσεις των premium ανταγωνιστών σημειώνουν σημαντική πτώση.

3Εμπειρία

Εν ολίγοις, το Michelin CrossClimate+ συνδυάζει τις καλύτερες τεχνολογίες από τα καλοκαιρινά και τα χειμερινά ελαστικά, ενώ διασφαλίζει ένα υψηλό επίπεδο επιδόσεων που αντέχουν στο χρόνο. Αυτά είναι τα λεγόμενα της εταιρίας, και για να διαπιστωθούν από πρώτο χέρι τοποθετήσαμε μια τετράδα Michelin CrossClimate+ σε ένα Renault Clio, που από τον Νοέμβριο του 2014 έχει διανύσει μέχρι την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές 79.302 χλμ. Η τοποθέτηση έγινε στην Γλυφάδα, την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου, με το αυτοκίνητο να είχε τότε 70.917 χλμ., σε μια άκρως διαδεδομένη διάσταση για τα μοντέλα του b-segment, 195/55 με τροχούς 16 ιντσών.

Το παρόν άρθρο είναι το πρώτο -από τα συνολικά τέσσερα- που αξιολογεί την συμπεριφορά και την αντοχή των ελαστικών της Michelin σε βάθος ενός έτους. Όπως καταλαβαίνεις οι καιρικές συνθήκες του συγκεκριμένου διαστήματος είναι ίσως οι πιο μικτές μέσα στην διάρκεια ενός χρόνου. Οι καύσωνες του καλοκαιριού έδωσαν την θέση τους στις πιο φυσιολογικές θερμοκρασίες του Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου, ενώ τον Νοέμβριο ήρθαν και οι πρώτες έντονες βροχοπτώσεις.

Ο συμβιβασμός είναι μια λέξη που συχνά συνδέεται με τα all-season ελαστικά. Για τα CrossClimate+ είναι απλά μια άγνωστη λέξη. Αν εξαιρέσεις μερικά “γλιστρήματα” της πρώτης εβδομάδας τοποθέτησης, που η άσφαλτος της Αττικής ήταν καυτή και το πέλμα ακόμα δεν είχε “στρώσει”, η μετέπειτα συμπεριφορά του στο στεγνό είναι υποδειγματική, καθώς φρενάρει όπως ένα θερινό ελαστικό, γιατί τέτοιο είναι. Ακόμα, η -εκ των πραγμάτων- σχετικά σφιχτή ρύθμιση των αναρτήσεων του Clio, έχει ελαφρώς μαλακώσει, σε σχέση με τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης, χωρίς φυσικά να αλλάζει άρδην την συμπεριφορά του αυτοκινήτου.

Η ιδιαίτερα απαιτητική σπορ οδήγηση δεν είναι το σημείο της υπεροχής των ελαστικών, αλλά τα επίπεδα πρόσφυσης φάνηκαν αρκετά υψηλά σε κάθε είδους δρόμου που οδηγήθηκε το αυτοκίνητα. Τόσο στην πόλη, όσο και στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο. Δεν “γράφονται” αλλιώς τόσα χλμ. σε τόσο σύντομο διάστημα. Η κατευθυντικότητα του αυτοκινήτου είναι σαφώς βελτιωμένη, με το ήδη ακριβέστατο τιμόνι να νιώθει ακόμα πιο ενεργό στην γρήγορη οδήγηση. Εκεί που μέχρι στιγμής με έχει αφήσει απόλυτα ικανοποιημένο είναι οι επιδόσεις του σε βρεγμένους δρόμους. Πιο συγκεκριμένα, στους γεμάτους με λιμνάζοντα νερά δρόμους μας, σύνηθες φαινόμενο μετά από έντονη βροχόπτωση, δεν εμφανίζει κανένα ίχνος υδρολίσθησης και “ψαρέματος” του τιμονιού.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις για αντίσταση στην κύλιση, που επηρεάζει την οικονομία καυσίμου, είναι αντίστοιχο με ένα premium καλοκαιρινό ελαστικό. Η πραγματικότητα, όμως, έδειξε ότι η μέση κατανάλωση από το καλοκαίρι έχει μείνει αμετάβλητη, και σταθερή στα 4,7 λίτρα/100 χλμ.. Αυτό ίσως σημαίνει ότι η κατανάλωση έχει αυξηθεί κατά 0,2 λίτρα/100 χλμ., καθώς θεωρητικά θα περίμενες μια μικρή μείωση της με την μη χρήση του αυτόματου κλιματισμού. Αυτά, όμως, θα αξιολογηθούν σε βάθος χρόνου.

4Κλείνοντας

Είμαι της άποψης ότι μπορείς να κάνεις μια μικρή θυσία οικονομίας από οπουδήποτε αλλού, αλλά όχι από τα ελαστικά του αυτοκινήτου σου, ειδικά όταν μέσα σε αυτό βάζεις φίλους και οικογένεια. Μια φορά θα χρειαστεί να πάρεις το μέγιστο της απόδοσης των ελαστικών/φρένων/αμορτισέρ, αλλά να είσαι σίγουρος ότι αυτή η φορά -μαζί με τα σωστά αντανακλαστικά/αντίδραση σου- είναι που θα σε κάνει να ξεχάσεις κάθε ευρώ που θα έχεις δαπανήσει για την σωστή συντήρηση του αυτοκινήτου σου.

  • Kostas

    Καλησπέρα, είμαι στην φάση να αλλάξω λάστιχα σε ένα ίδιο Renault Clio.
    Ακούγεται πολύ ενδιαφέρον καθώς τα Continental Eco Contact 5 που φοράει από την αγορά του μου έχουν αφήσει πολύ κακή εντύπωση σε βρεγμένο οδόστρωμα.
    Θα μπορούσατε να αναφέρετε την τιμή του συγκεκριμένου ελαστικού στην διάσταση του Clio?

  • Ahilleas Tsikelis

    Χρησιμοποιείς απλα 2 τετράδες καλοκαιρινα-χειμερινα και εισαι καλυμενος.Αλλο παω στα χιονια με τοζορι και άλλο οδηγω σε χιονισμενη Εθνικη με 70-80χαω.Η διαφορα στην ασφαλεια είναι τεραστια.Επισης το κοστος είναι το ιδιο,γλυτωνεις χιλιόμετρα από τα καλοκαιρινα.Τελος ακομα και ΑΝ τα εν λογω ελαστικα κανουν καποια δουλεια στο χιονι με συνεχη χρηση και μειωση πελματος είναι αχρηστα για τέτοιες συνθήκες.

  • Moby Dick

    Τα εχω τοποθετήσει εδώ και ένα μήνα περίπου. Το λάστιχο απλά είναι το καλύτερο λάστιχο που εχω δοκιμάσει – οδηγησει – τοποθετήσει ποτέ. Και στην βροχή και στο στεγνό. Να δούμε τώρα ποσο θα κρατήσει και τι φθορά θα έχουν.

  • Smartass

    Εγώ από ένα ελαστικό έμεινα ευχαριστημένος το Goodyear All Weather.
    Είχα αγοράσει ένα ibiza το 1993 μεταχείρο φόραγε τα εν λόγω ελαστικά.
    Το κράτησα 3 χρόνια δεν άλλαξα τα ελαστικά. Το 1996 το πούλησα σε φίλο μου.
    Και αυτός μεχρι που το διέλυσε (μετέφερε τα πάντα) μετά από μερικά χρόνια φόραγε ακομα τα Goodyear All Weather. Ήταν ελαστικά που δεν φθείρονταν γιατί ήταν ξύλινα!!
    :D

    • εδω παντως μας ελεγες οτι το καλυτερο ελαστικο σου…και πως αυτο που θα ξανααγοραζες ειναι τα continental !!!
      τελικα η τα παραλες εδω….η στο αρθρο μετα conti….η ακομα δεν ξερεις τι θελεις…η μηπως πισω απο το προφιλ smartass υπαρχουν περισσοτερα απο ενα ατομα ?????? χμμμμμμ μια σκεψη !!!
      παντως η ουσια ειναι οτι για αλλη μια φορα ενα ιπαωνικο ελαστικο δεν σε εχει κερδισει……
      το παραδεχομαι…..οτι σε ειχα για πιο φανατικο JAPAN ενω δεν εισαι…..λαθος μου !!!
      φιλικα !! :-D
      https://www.autoblog.gr/2017/11/02/h-continental-thelei-na-se-prostateusei-apo-tous-hackers/

    • Smartass

      Αναφέρομε στο 1993. Τι δεν κατάλαβες.
      Δεν πάσχω από διαταραχή πολλαπλής προσωπικότητας.
      Δεν ξέρω τι παίζει με αυτούς που αλλάζουν ψευδώνυμα!!

    • οταν λες απο ενα ελαστικο πως εμεινες ευχαριστημενος σημαινει οτι αυτο και τιποτα αλλο…..η κανω λαθος ???
      τεσπα….θα το θεωρησω λαθος διατυπωση….

      οκ δεν πασχει απο διαταραχη πολλαπλης προσωπικοτητας…..αλλα σιγουρα πασχεις απο ”κενα μνημης”!!!
      ακομα περιμενω μια απαντηση για το ποιος πληρωνει τους μηχανικους μια αντιπροσωπειας….και αν τελικα το γαλλικο δημοσιο ειναι μεγαλομετοχος στη renault !!!!

    • Smartass

      Τι έγινε η συμμαχία των ψευδώνυμων mother1russia, panos, manowar, DimitrisBXL, Mika, ///M5 Αλεξανδρος διαλύθηκε;;

    • θα σου απαντησω οταν μου απαντησεις στις 2 ερωτησεις που σου εχω κανει εδω και 20 μερες !!!! αλλα βλεπω οτι τις αποφευγεις…….γιατι τοσο δυσκολο ειναι ???

    • Smartass

      Ich habe bereits geantwortet.
      ;)

    • δεν θα επεμενα αν το ειχες κανει !! ;-)
      マスクは黙って垂れ下がった

    • Smartass

      1. Darth Sidious or The Emperor Palpatine
      babinos1983
      2. Darth Vader
      Mika
      3. Boba Fett
      manowar
      4. Darth Maul
      panos
      5. Scout Trooper
      mother1russia
      DimitrisBXL
      ///M5 Αλεξανδρος

    • εσυ εισαι ο comander Titus απο το star wars rebels !!! ;-)
      εγω θα με χαρακτηριζα ως μικρο jedi..τον Εzra briger…
      που μαντεψε ???? τον εχει κανει πλακα τον Τitus 2 φορες !!!!

      2 φορες…..μια με τις πληρωμες των μηχανικων…..μια με το γαλικο δημοσιο στη renault !! ετσι για να μην ξεχνιομαστε !!

    • Smartass
    • τωρα μπορει και να εκανα λαθος…….. τελικα μπορει να εισαι και ο jar jar binks…..

      ακομα να μας πεισ ..τουσ μηχανικους σε μια αντιπροσωπεια ποιος τουσ πληρωνει????
      καλα το γαλλικο δημοσιο με τη ρενω αστο….αυτο ειναι δυσκολο….

  • Tony T

    για πρώτη φορά στα χρόνια που διαβάζω AUTOBLOG , με χάλασε ένα άρθρο…..
    πιο πολύ διαφήμιση μου κάνει παρά δοκιμή-ερευνα ή ότι άλλο……

    θα εξηγηθώ…..

    τα λάστιχα δεν τα κρίνεις μεμονομένα…..
    παίρνεις ένα ή καλύτερα δύο αυτοκίνητα ακόμα και αν είναι CLIO με 70.000+ χιλιόμετρα…..

    παίρνεις μετά τα ελαστικά-δοκίμια……

    τα τοποθετείς την ίδια μέρα στις ίδιες συνθήκες ,τα δοκιμάζεις και μετά κρίνεις-αξιολογείς….

    ΑΥΤΟ ΔΕ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΔΩ…..

    δεν μπορεί να κρίνεις ένα ελαστικό χωρίς ανταγωνιστές δίπλα του. διότι όταν αλλάζεις λάστιχα , πάντα τα καινούργια φαίνονται καλύτερα ακόμα και αν είναι κινέζικα… εδώ τα μπρος πίσω βάζεις και νιώθεις μικροδιαφορές…..

    παραθέτω κέιμενο και σχόλια δικά μου εντός παρένθεσης……..

    Η κατευθυντικότητα του αυτοκινήτου είναι σαφώς βελτιωμένη ( σε σχέση με τί )…………………… Εκεί που μέχρι στιγμής με έχει αφήσει απόλυτα ικανοποιημένο είναι οι επιδόσεις του σε βρεγμένους δρόμους. Πιο συγκεκριμένα, στους γεμάτους με λιμνάζοντα νερά δρόμους μας, σύνηθες φαινόμενο μετά από έντονη βροχόπτωση, δεν εμφανίζει κανένα ίχνος υδρολίσθησης και “ψαρέματος” του τιμονιού. ( γιατί τα άλλα εμφανίζουν;;;;;;; και σε πόσα χιλιοστά , με πόσα χλμ , με τι βάθος πέλματος;;;;;;;;;;;; )

    Ευχαριστώ και συγνώμη αν ήμουν σκληρός, αλλά εσείς μας μάθατε να είμαστε απαιτητικοί αναγνώστες….