Το ντίζελ φαίνεται να κερδίζει σιγά-σιγά την μάχη με τη βενζίνη στην Ευρώπη. Η χρήση του έχει πολλαπλασιαστεί σε όλη τη Γηραιά Ήπειρο τα τελευταία 30 χρόνια. Υπάρχουν έξι ευρωπαϊκές χώρες όπου τα ντιζελοκίνητα αντιπροσωπεύουν πάνω από το ήμισυ του συνολικού στόλου της χώρας. Αυτές είναι η Γαλλία, το Λουξεμβούργο, η Λιθουανία, το Βέλγιο, η Αυστρία και η Ισπανία.

Σύμφωνα όμως με τα στοιχεία της Eurostat για το 2015, το 52% του ευρωπαϊκού στόλου οχημάτων χρησιμοποιεί ακόμη τη βενζίνη. Πολλές είναι οι χώρες που προτιμούν αυτό το καύσιμο έναντι του πετρελαίου. Πανευρωπαϊκά, η Γαλλία έχει τα περισσότερα ντιζελοκίνητα οχήματα με 70% επί του συνόλου του στόλου της και η Κύπρος τα λιγότερα: είναι το 12,5% του στόλου της. Δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία για τη χώρα μας. Η Πολωνία είναι η χώρα με τα περισσότερα οχήματα που χρησιμοποιούν άλλες πηγές ενέργειας.

1Νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων

Οι νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων δείχνουν τι προτιμούν οι ευρωπαίοι καταναλωτές. Παρά το σκάνδαλο με τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα, το 2015 εμφανίζεται μια αύξηση της πώλησης οχημάτων που κινούνται με ντίζελ και αντίστοιχη μείωση της πώλησης οχημάτων που κινούνται με βενζίνη.

Όπως προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία, τα ντίζελ αυτοκίνητα έφτασαν στη μέγιστη δημοτικότητά τους το 2008, όταν πωλήθηκαν 8.211.709 αυτοκίνητα σε ολόκληρη την ήπειρο. Την ίδια χρονιά, οι πωλήσεις βενζινοκίνητων οχημάτων άγγιξαν τις 7.233.662 πωλήσεις.

Το 2008 όμως ήρθε η κρίση και η ζήτηση για νέα αυτοκίνητα μειώθηκε σημαντικά. Κάπως έτσι φτάσαμε το 2014 να πωλούνται 4.913.025 ντίζελ αυτοκίνητα και 3.915.268 βενζίνης. Την επόμενη χρονιά ξέσπασε το Diesegate και το 52% των αυτοκινήτων στην Ευρώπη φορούσαν κινητήρες βενζίνης, ενώ το 37,29% κινητήρες πετρελαίου. Το υπόλοιπο 10,78% διέθεσε υβριδικούς και ηλεκτρικούς κινητήρες.

Το 1992 τα ντιζελοκίνητα αντιπροσώπευαν το 21% των νέων οχημάτων, ενώ το 2015, το 53%.

Σημαντικό ρόλο στην πώληση των ντιζελοκίνητων οχημάτων έχει παίξει και η φορολογία που εφαρμόζει το κάθε κράτος στη συγκεκριμένη αγορά. Άλλα κράτη έχουν ευνοήσει το πετρέλαιο, ενώ άλλα όχι.

Το 1980, η βενζίνη αντιπροσώπευε περίπου τα 2/3 της πίτας στην πώληση καυσίμων και το ντίζελ το 1/3. Πρόσφατα αυτά τα μερίδια αντιστράφηκαν, με το ντίζελ να αντιπροσωπεύει από το 2014 το 75% του συνόλου, όσον αφορά στην πώληση καυσίμων.

2Μια μόλυνση που είναι δύσκολο να μετρηθεί με νούμερα

Οι οδικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο κομμάτι της ενεργειακής κατανάλωσης, σε σχέση με τις αεροπορικές ή τις σιδηροδρομικές, επιβαρύνοντας ιδιαίτερα το περιβάλλον. Αλλά δεν υπάρχουν δεδομένα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο που μπορούν να μας δείξουν το μερίδιο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που οφείλεται στα αυτοκίνητα ή στα φορτηγά.

Ωστόσο, οι πετρελαιοκινητήρες έχουν και αυτοί μερίδιο ευθύνης στη μόλυνση, καθώς εκπέμπουν οξείδια του αζώτου και άλλα σωματίδια, που έχουν χαρακτηριστεί καρκινογόνα, σύμφωνα με έρευνα που έχει γίνει το 2012. Η Ε.Ε. έχει κάνει συστηματικό αγώνα για τον περιορισμό τους.

Μια άλλη πιο πρόσφατη έρευνα στο περιοδικό Nature, το 2017, υπολογίζει ότι τα οξείδια του αζώτου είναι υπεύθυνα για το θάνατο 107.600 ατόμων σε όλο τον κόσμο. Το 80% των θανάτων αυτών έλαβαν χώρα στην Ε.Ε., την Κίνα και την Ινδία.

  • Petros K

    Ενδιαφέρουσα έρευνα που δείχνει προς τα που κλίνει τα τελευταία χρόνια η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου. Το diesel κυριαρχεί τα τελευταία χρόνια και είναι λογικό καθώς η κατανάλωση καθώς και η τιμή του καύσιμου είναι σαφώς μικρότερη από αυτή της βενζίνης.. Το κακό είναι ότι όλη αυτή την “μόδα” την ακολουθούν και καταναλωτές που δεν χρειάζονται απαραίτητα πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο και απλά το παίρνουν γιατί τους έχουν βάλει στο τρυπάκι ότι είναι καλύτερο της βενζίνης πράγμα που δεν ισχύει απαραίτητα.
    Υ.Γ. Καλά πως γίνεται η έρευνα να περιέχει στοιχεία από ΠΓΔΜ, Λιχτενστάιν, Μάλτα και άλλες μικρότερες χώρες και να μην βρίσκεται η Ελλάδα μέσα;;

    • DJ_D

      Δεν υπάρχουν στοιχεία για την Ελλάδα για την χρήση diesel.

    • Petros K

      Το είδα απλά μου φαίνεται πολύ περίεργο που δεν υπάρχουν στοιχεία! Ειδικά μετά το τέλος της απαγόρευσης του diesel στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη στα τέλη του 2011 είναι αξιοσημείωτο πως δεν υπάρχουν δεδομένα για την Ελλάδα!

  • Anestis Genk

    Ο κόσμος θέλει μπετζίνα αλλά είναι το πιο φορολογημένο καύσιμο, οπότε μιλάει η τσέπη κατά βάση.
    Όποιον τον ενδιαφέρει η οικολογία να βάλει πλαφόν σε κατανάλωση καυσίμου. Πχ να πει στην ΕΕ θα καούν 500 λίτρα για κάθε αυτοκίνητο κατά μέσο όσο ανά έτος.

  • Demetrios Hadjinicolaou

    Σἂν τὴν βενζίνη δὲν ἔχει. Δὲν θέλω νὰ βρίσκωμαι πίσω ἀπὸ πετρελαιοκίνητο, ἀκόμη καὶ καινούργιο νὰ εἶναι τὸ ἁμάξι, στὸ φανάρι. Καὶ τὸν χειμῶνα, ὅσο κι ἂν κατεβῇ ἡ θερμοκρασία, δὲν ἀγχώνομαι νὰ ἔχω τὸν νοῦ μου γιὰ ἀντιψυκτικό (anti-gel)._

  • Vasilis Chrisanthopoulos

    Στοιχεία που αφορούν την Ελλάδα ΠΟΥΘΕΝΑ.!!
    Σε τόσο υπόληψη μας έχουν!

  • Vasilis Chrisanthopoulos

    Στοιχεία που αφορούν την Ελλάδα ΠΟΥΘΕΝΑ.!!
    Σε τόσο υπόληψη μας έχουν!