Στα σημεία των καιρών συναντάς αρκετά κοινά στοιχεία με αυτά του στοιχήματος: και στις 2 περιπτώσεις κάτι που ξεκίνησε με ελπίδα μπορεί να καταλήξει σε πίκρα, ενώ είναι εξίσου δύσκολα να τα “πιάσεις”.

Η Toyota είναι ένα εξαίρετο παράδειγμα. Από εκεί που διέθετε Celica, Corolla T-Sport και MR-2, τράβηξε ξαφνικά την πρίζα και έστειλε τις οδηγικές συγκινήσεις στη λήθη. Η προσήλωση στο Prius και την υβριδική ψύχωση ξενέρωσε τους πάντες, από τους οποίους ελάχιστοι περίμεναν την ιαπωνική εταιρία να ξυπνήσει από το κώμα.

Και εξίσου ξαφνικά, η “Τουότα” επέστρεψε στο WRC, παρουσίασε μια βολίδα-γλωσσοδέτη ονόματι Yaris GRMN και έχει προ των πυλών την επιστροφή της “πρωθιέρειας των επιδόσεων”, της μίας/μοναδικής/ανεπανάληπτης Supra. Επειδή, όμως, βάσει renderings και τεχνικών χαρακτηριστικών πολύς κόσμος βλέπει τον “κουβά” να έρχεται, θυμόμαστε 10 “τοτέμ” κοινής αποδοχής προς νοσταλγία και συμμόρφωση.

1Toyota 2000GT

H σαγήνη της σιλουέτας ενώπιον σου, εκτός από διασκευασμένη Jaguar E-Type, λίγο έλειψε να είναι το πρώτο Nissan Fairlady Z. Στα τέλη των 60’s, η Yamaha λειτούργησε ως εκδικητική πρώην και αφού “τα ‘σπασε” με τη Nissan, πήρε το δισάκι της και μετακόμισε στο Aichi.

To 2000GT είναι η πρώτη από τις συνεργασίες που ανέπτυξε η Yamaha με τον τετράτροχο κόσμο, το πρώτο ιαπωνικό sportscar και το -τύποις- πρώτο εισαγόμενο Bond Car (“τύποις” γιατί δεν εξελίχθηκε από τον Q, αλλά χρησιμοποιήθηκε από τον μπερμπάντη πράκτορα). Τα 150 άλογα από 2 straight six λίτρα και το 5ταχυτο κιβώτιο ήταν αποκάλυψη για το 1967, ειδικά από μια εταιρία που κατασκεύαζε Corolla, Land Cruiser και Briska (προπομπός του Hilux).

2Toyota Celica 1600ST

Επειδή, όμως, τα Corolla, Land Cruiser και Briska πουλούσαν, ενώ ταυτόχρονα το 2000GT δεχόταν αποθεωτικές κριτικές, η Toyota “γλυκάθηκε” κι έβαλε στο μάτι την Ford Mustang.

To πόσο στόχευε στο αρχέγονο pony car, φαίνεται από το πίσω μέρος της Liftback.

H “δική” μας Celica είναι ένα κλασικό, πανέμορφο κουπέ, με τις πόρτες απαλλαγμένες απο τα πλαίσια (δύσκολα εφαρμόσιμα χαρακτηριστικό για mainstream μοντέλο στις αρχές των 70’s). Εξίσου δύσκολη και η παρουσία διπλών επικεφαλής εκκεντροφόρων στον 1600αρη κινητήρα, οι οποίοι ήταν οι κυρίως υπαίτιοι για τα 120 άλογα στις 6.500 στροφές. Η Celica διέπρεπε εκεί που οι Mustang και Camaro χώλαιναν: στην σπιρτάδα, την ευελιξία, την αξιοπιστία και την κατανάλωση. Εντελώς αναμενόμενα, έγινε σουξέ κατευθείαν κι έχτισε έναν μύθο σε βάθος 40ετίας.

3Toyota AE86 Trueno

Όσο η Celica “έδερνε” σε στροφιλίκια και η Corolla έπραττε αναλόγως στον εμπορικό στίβο, ένας Ιάπωνας οδηγός αγώνων έπαιρνε τη σπορ έκδοση του εμπορικότερου μοντέλου της εταιρίας και πήγαινε για βόλτες στο βουνό…

Ακολούθησε μια ολόκληρη βιομηχανία θεάματος, εκατοντάδες χιλιάδων βελτιωμένα αυτοκίνητα και ο πιο θεαματικός θεσμός που έχει να προσφέρει ο μηχανοκίνητος αθλητισμός. Ωστόσο, όλα ξεκίνησαν από 1600 κυβικά, 120 ίππους, ένα προαιρετικό μπλοκέ διαφορικό και το παραπάνω on board.

4Toyota MR2 GTS

Όταν φτάνεις στο σημείο να συγκρίνεσαι εμφανισιακά με Ferrari, σημαίνει ότι κάποιος είχε έμπνευση τη στιγμή που σε έφτιαχνε. Όταν οδηγικά μοιάζεις σε πολλά με μία από τις πιο δύστροπες που έχουν παρουσιαστεί, αυτός ο κάποιος φαίνεται πως διέθετε και μπόλικη δόση “ανωμαλίας”.

Το MR2 GTS -αλλιώς η “Ferrari 348 των φτωχών”- ήταν από τα πιο γρήγορα μοντέλα που μπορούσες να αγοράσεις το 1990. Nα ‘ναι καλά ο δίλιτρος 3S-GTE των 221 ίππων, ο οποίος “εξαφάνιζε” τα 1.200 κιλά απόβαρου. Εξίσου αποτελεσματικά, έκανε φτερά και ο εγωισμός του οδηγού όταν η κεντρομήχανη και υπερτροφοδοτούμενη διάταξη έδειχνε τη δυσαρέσκειά της σε κάποιον χειρισμό. Εξηγεί ο καθ’ύλην αρμόδιος

5Toyota Starlet GT Turbo

Για όσους δεν διέθεταν τον παρά για το MR2, η Toyota φρόντισε να μην κολλήσουν τη στάμπα του φουκαρά. Υπεύθυνο για αυτό ήταν το ταπεινό “χαμέμηλο” της γκάμας.

Από την Ferrari, περνάμε στο “βρωμόγκαζο” του φτωχού. Το EP71 -μαζί με το Charade gtti- έφερε την αξιοπιστία στα μικρά “δαιμόνια”, όμως το EP82 ανέβασε επίπεδο την κατηγορία. Ο 1.300αρης 4E-FTE έσπερνε τρόμο σε κόγξες πολλαπλάσιας τιμής, ακόμα και με τα 130 άλογα που του χάριζε το εργοστάσιο. Όσο βρίσκεις Αγιορείτη στη Θύρα 4, άλλο τόσο συναντάς “μαμίσιο” GT Turbo, όπερ σημαίνει πως τα περισσότερα που κυκλοφορούν κυμαίνονται στη 200αρα. Οπότε proceed with caution. Τα χρόνια μπορεί να έχουν περάσει, όμως 150/170/200 ίπποι σε κάτι παραπάνω από 800 κιλά δεν ζορίζονται να ρημάξουν υπεροπτικά όνειρα.

Εξίσου ιστορικό και το μεταγενέστερο Glanza, ωστόσο πολλοί εξ ημών χάσαμε την οδηγική μας παρθενιά στο τιμόνι ενός EP82 (απλού, όχι GT. Πού τέτοιο φάρδος;) οπότε προτιμάται

6Toyota Celica GT Four ST205

Είναι ξεχωριστή γιατί η τετρακίνηση δηλώνεται ολογράφως, όχι με ένα απλό “4”. Είναι μοναδική γιατί πήρε “περπατώντας” πρωτάθλημα στο WRC, μόνο και μόνο για να της το στερήσουν οι συντεχνίες. Είναι η καλύτερη, όχι γιατί έκλεισε το κεφάλαιο AWD για το όνομα Celica, ούτε διότι υπήρξε η τελευταία του είδους που το συνδύασε με το διεθνές αγωνιστικό στερέωμα.

Η Celica, η GT Four, η ST205 υπήρξε η αποτελεσματικότερη Celica και το γρηγορότερο Toyota σε αντρικό στριφτολόι επί σειρά ετών. Έδινε τα διπλά τούρμπο της Supra στο χέρι, “δίκαζε” τη μεταγενέστερη T-Sport και ήταν μόνιμη απειλή για το δίπολο Mitsubishi Lancer Evo-Subaru Impreza STi. Δεν έφτασε το νόμιμο όριο των 276 ίππων (αρκέστηκε στα 240), όμως το μικρότερο βάρος και η πιο ευέλικτη “κορμοστασιά” της επέτρεπε να μένει κοντά στους 2 “αιώνιους”.

7Toyota Altezza

Ήρθε η ώρα να παρακάμψουμε τους κανονισμούς. Τυπικά, μιλάμε για το Lexus IS200. Έτσι το μάθαμε, έτσι το αγαπήσαμε, έτσι το ψάχνουμε στα μεταχειρισμένα μπας και πετύχουμε καμιά ευκαιρία. Κατ’ουσίαν, πρόκειται για το πολυτελές rebadging του Toyota Altezza.

Από τα σεντάν που όχι μόνο στρίμωξε, αλλά έβαλε μέσα στον τοίχο την BMW 3 Series σε θέμα οδηγικών χαρακτηριστικών. Άψογο ζύγισμα, κινητήρας τραβηγμένος προς τα πίσω για να επιτευχθεί, μπλοκέ διαφορικό και αψεγάδιαστο χειροκίνητο κιβώτιο. Εδώ γνωρίσαμε τον εξακύλινδρο straight six των 2 λίτρων, είτε σε ατμοσφαιρική (155 ίπποι) είτε σε κομπρεσοράτη (210), και τον αντίστοιχο τρίλιτρο ονόματι 2JZ. Το ίδιο μοτέρ, παρέα με δυο υπερτροφοδότες και κάποια ακόμα καλούδια, έπαιρνε θέση κάτω από το καπό της Supra. Για την ιαπωνική αγορά, υπήρχε κι ένας “μανιασμένος” ατμοσφαιρικός, 2 λίτρων, 4 κυλίνδρων, 211 ίππων και 7.600 στροφών.

Μπόνους παράσημο: Έκανε μόδα την τάση και φράση “κωλοφάναρα Lexus”.

8Toyota GT-One road car

To χούι των Ιαπώνων να ακουμπούν την πηγή του Le Mans, αλλά αντί για νερό να πίνουν χώμα, κρατάει από το τέλος της προηγούμενης χιλιετίας. Τη διετία 1998-1999, το GT-One διέπρεπε σε ελεύθερες και κατακτήριες δοκιμές, παρουσίαζε αξιοθαύμαστη ταχύτητα στη διάρκεια του αγώνα, όμως σαν άλλος Σίσυφος έβλεπε την πέτρα της νίκης να κουτρουβαλάει πίσω του.

Για να φτάσει στην εμβληματική γαλλική πίστα, το GT-One έπρεπε να τηρήσει μια homologation η οποία απαιτούσε 2 αυτοκίνητα παραγωγής. Που σήμαινε ότι 2 αγωνιστικά πρωτότυπα με έναν διτούρμπινο V8 3.6 λίτρων, 650 ίππων, 6 σειριακά ελεγχόμενων ταχυτήτων και 370 χλμ/ώρα τελικής, έπρεπε να βγάλουν πινακίδες. Η Toyota Team Europe ανταποκρίθηκε, το ένα υπάρχει στο μουσείο της εταιρίας και το μοναδικό που διατίθεται (λέμε τώρα) κοστολογείται περί τα 10 εκατόμμύρια δολάρια. Καλά ψώνια (ξαναλέμε τώρα).

9Toyota GT86

Παρουσιάστηκε ως φόρος τιμής στο AE86, ωστόσο αποτελεί ωδή στα “νιάτα” της Toyota. Αυθεντικό και αφοσιωμένο στην απόλυτη παροχή ευχαρίστησης στον οδηγό, ιδανικό για εκμάθηση ή τελειοποίηση ικανοτήτων πλαγιολίσθησης.

Ζύγισμα που αγγίζει την τελειότητα, απόρροια και του boxer της Subaru, μπλοκέ διαφορικό και ελαστικά από Prius για να μην δυσκολεύονται τα 200 άλογα να σπάσουν την πρόσφυση. Πολλοί κατηγορούν τις Toyota/Subaru για έλλειψη δύναμης, ωστόσο τα GT86/BRZ δεν προορίζονται για dragster και track days. Η ατίθαση καρδιά αρκείται σε ένα υπέροχο στήσιμο κι ένα σασί που της “μιλάει” για να σκιρτίσει. Και το GT86 κατέχει από “λέγειν”…

Αλλά, φυσικά, δεν υφίσταται τέτοιο άρθρο χωρίς την…

10Toyota Supra MK IV

H εύκολη λύση θέλει το “The Fast and The Furious” σε πρώτο πλάνο και την επιδραστικότητα της Supra στη σύγχρονη εποχή της βελτίωσης. Η λίγο δυσκολότερη φέρνει τον θρυλικό 2JZ-GTE στον ρόλο του πρωταγωνιστή και την μόνιμη κόντρα του με τον RB26DETΤ για τον τίτλο του πιο “τσιγκλίσιμου” κινητήρα στην Ιστορία.

Η ουσία, πάντως, δεν κρύβεται πίσω από box office και αριθμούς. Η Supra είναι από τα πιο γνωστά εξαγώγιμα προϊόντα της Ιαπωνίας, όχι γιατί ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που έσπασε επίσημα το φράγμα των 280 ίππων (330), ούτε γιατί ήταν από τα πρώτα που έφτασε την 1000αρα σε καταστάσεις ακραίου tuning. Αποτέλεσε κυρίαρχο στο πρωτάθλημα JGTC, “θέρισε” σε drag strips, “κάπνισε” σε αγώνες drift και κυνήγησε Ferrari (από τις οποίες πλέον είναι πιο ακριβή) στους δρόμους. Αυτός ο all around “δικαστικός” χαρακτήρας -μαζί με τον ήχο και την δύναμη του 2JZ- γιγάντωσε την μυθολογία γύρω από το όνομα “Supra”. Κι έτσι ακριβώς θα την θυμόμαστε, ασχέτως ονομασίας και specs του διαδόχου της.