H ονοματοδοσία ενός καινούριου μοντέλου μπορεί να αποτελέσει μια άκρως ενδιαφέρουσα εργασία, αλλά και “πονοκέφαλο” για τον εκάστοτε κατασκευαστή. Στο όνομα πρέπει να αντικατοπτρίζονται εκείνα τα στοιχεία που θα κάνουν το αυτοκίνητο να ξεχωρίζει και να εντυπωσιάζει.

Έχουμε δει κατασκευαστές να δίνουν ονόματα στα μοντέλα εμπνευσμένα από την πλούσια ελληνική γλώσσα και ιστορία, κατασκευαστές που μάλλον κάπου “το έχασαν” στην πορεία και περισσότερο μπέρδεψαν το αγοραστικό κοινό και αυτούς που άλλαξαν το όνομα για πολλούς λόγους.

Σήμερα, θα ξεκινήσουμε μια σειρά από άρθρα αναλύοντας την ετυμολογία και την προέλευση των ονομάτων των μοντέλων, αρχής γενομένης από τη Renault που έχει δώσει μερικά άκρως ενδιαφέροντα, αλλά και παράξενα ονόματα στα μοντέλα της. Για πάμε!

1Alaskan

Xαλαρά ξεκινάμε με το δίδυμο αδερφάκι του Νissan Navara. “Alaskan” εκ της πολιτείας της Αλάσκα των H.Π.Α. Ωραία μέχρι εδώ. Αλλά το όνομα “Αλάσκα” στη διάλεκτο των Αλεούτιων Νήσων, μιας ομάδας νησιών κοντά στη χερσόνησο της Αλάσκα, σημαίνει “μεγάλη γη”.

2Avantime

Πιστεύω ότι οι γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δώσει εκκεντρικά σχέδια, που είτε φαντάζουν πολύ μπροστά από την εποχή τους είτε σε κάνουν να αναρωτιέσαι τι στο καλό πήγε στραβά. Ένα από αυτά τα μοντέλα είναι και το Avantime, η εκδοχή της Renault για τον 21ο αιώνα ενός πολυτελούς MPV που ενσωματώνει στοιχεία shooting brake, coupe και GT. Το όνομα προέρχεται από η σύνθεση δύο λέξεων, της γαλλικής “Avant”, που σημαίνει “εμπρός” και “Τime” που σημαίνει χρόνος, εποχή.

3Captur

Εκ της λέξεως “capture” που σημαίνει συλλαμβάνω, πιάνω. Στη Ρωσία, από την άλλη, το Captur πωλείται ως Kaptur, σχεδιασμένο για τα γούστα των Ρώσων. Όπως θα δεις και παρακάτω, η Renault έχει έφεση στο να διαφοροποιεί λιγάκι τα ονόματα των μοντέλων από την προερχόμενη λέξη, αφαιρώντας γράμματα ή κάνοντας σύντμηση λέξεων σε μια νέα.

4Caravelle

Mπορεί να ξεκίνησε τη ζωή του ως Renault Floride ως φόρος τιμής της γέννησης της ιδέας της διαδόχου της Dauphine στη Φλόριντα των Η.Π.Α., το διθέσιο σπορ αυτοκίνητο συνέχισε την εμπορική του πορεία ως Caravelle. Το όνομα μας θυμίζει αυτό της καραβέλας, ενός τύπου ιστιοφόρου πλοίου, αρκετά διαδεδομένου στην εποχή των Μεγάλων Ανακαλύψεων στον 15ο αιώνα. Άλλωστε, ο Χριστόφορος Κολόμβος ανακάλυψε την Αμερική με τη καραβέλα του που ονομαζόταν Santa Maria. Τις ρίζες του ονόματος “Caravelle” μπορούμε να τις αναζητήσουμε στα λατινικά και στη λέξη “Caravo” , όπως λεγόταν το πλοίο.

5Clio/Thalia

Πάμε λίγο να (ξανα)θυμηθούμε τις Μούσες της Renault. Μια από τις εννέα Μούσες, η Κλειώ ήταν η Μούσα της επικής ποίησης και της Ιστορίας και ήταν κόρη του Δία και της Μνημοσύνης. Το όνομα της προέρχεται από τη ρίζα κλέω/κλείω που σημαίνει αφηγούμαι ή κάνω γνωστό.

Το Clio με…ουρά πήρε το όνομά του από την Θάλεια, μια από τις εννιά Μούσες η οποία ήταν προστάτιδα και ανθρωπόμορφη θεότητα της ευπρεπούς και κόσμιας ευθυμίας. Το όνομά της προήλθε από το ρήμα θαλλέωΘαλλώ, που σημαίνει βλαστάνω άφθονα, ανθίζω πλούσια, ευδοκιμώ.

Spoiler alert: Δεν έχουμε τελειώσει ακόμη με το όνομα Clio!

6Dauphine

H διάδοχος κατάσταση του πολύ πετυχημένου εμπορικά 4CV έπρεπε να έχει ένα όνομα που να σε κεντρίζει! Ένα από τα ωραιότερα ονόματα στην ιστορία της αυτοκίνητης, η Dauphine σήμαινε τη”διάδοχο του θρόνου”, αν και ανεπίσημα, το πρώτο όνομα του τετράθυρου μοντέλου με το κινητήρα στο πίσω μέρος ήταν το 5CV.

7Espace

Espace= xώρος! Πολύ προφανές το όνομα για το MPV της Renault, ε;

8Estafette

To βανάκι της Renault παρουσιάστηκε το 1959 στο αγοραστικό κοινό και το όνομά του σημαίνει τον έφιππο αγγελιαφόρο που μεταφέρνει τα νέα στο πολεμικό πεδίο.

9Fuego

Fuego στα ισπανικά σημαίνει φωτιά και αυτό ήταν το όνομα που διάλεξε η εταιρεία για το sport μοντέλο της που παρήγαγε από το 1980 έως και το 1995, αντικαθιστώντας τα Renault 15 και 17 της δεκαετίας του ’70, παρότι μοιραζόταν το πάτωμα και το drivetrain του 18. Κι εδώ, έχουμε παγκόσμιες πρωτιες. Το Fuego ήταν το πρώτο τετραθέσιο sport μοντέλο παραγωγής που σχεδιάστηκε και δοκιμάστηκε σε αεροδυναμική σήραγγα, με συντελεστή οπισθέλκουσας 0,32-0,35, ανάλογα το μοντέλο, το πρώτο αυτοκίνητο με remote keyless system με κεντρικό κλείδωμα (από το 1983 και μετά) και το πρώτο αυτοκίνητο του οποίου το τιμόνι είχε χειριστήρια για το ηχοσύστημα.

Ωραίες αναμνήσεις μου ξυπνά το συγκεκριμένο αυτοκίνητο…

10Kadjar

Όσο και να το ψάξεις, λέξη kadjar στα γαλλικά δε θα βρεις. Και αυτό γιατί, το όνομα του πρώτου crossover στο C-segment της εταιρείας προέρχεται, σύμφωνα με αυτήν, από μια μίξη τριών λέξεων. Ξεκινώντας από το πρώτο συνθετικό, το Κad είναι εμπνευσμένο από τη λέξη quad, την τετράδα, θα μπορούσε να πει κανείς και η αναφορά στην τετρακίνηση είναι εμφανής. Το Jar είναι αναφορά στις γαλλικές λέξεις agile και jaillir, η μεν πρώτη σημαίνει ευκίνητος και η δεύτερη σημαίνει έξοδος, ενώ το αρχικό K του ονόματος συνδέει το Kadjar με το Koleos και το Captur.

11Κoleos

Σίγουρα ένα από τα παράξενα ονόματα που συναντάμε στη ιστορία της Renault. Ελληνικό όνομα, όπως μάλλον μπορείς να φανταστείς, ο κολεός ήταν η θήκη, το θηκάρι. Στα λατινικά, η λέξη πέρασε ως coleus.

12Laguna

Mπορεί το όνομα Laguna να χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στο διθέσιο πρωτότυπο του 1990, όμως το όνομα συνδέθηκε άρρηκτα με το sedan της γαλλικής εταιρείας. Εκ του lagunaire, που σημαίνει λιμνοθάλασσα (στα αγγλικά lagoon), το συγκεκριμένο όνομα είναι και το όνομα πολλών περιοχών ανά τον κόσμο, όπως η πόλη La Laguna στην Τενερίφη, η Laguna Beach στην Καλιφόρνια και η πόλη Laguna στη Βραζιλία.

13Lutecia

Λουκοτεκία κατά τον Στράβωνα, Λευκοτεκία κατά τον Πτολεμαίο, Lutecia κατά τον Ιούλιο Καίσαρα. Τρία ονόματα για τη ρωμαϊκή πόλη που ήταν χτισμένη στην περιοχή της σημερινής πόλης του Παρισιού.

Είπα ότι θα ξαναγυρίσω στην Κλειώ. Μπορεί στη φωτογραφία να βλέπεις το Clio III, αλλά στο πίσω μέρος είναι ευδιάκριτο το όνομα Lutecia. Γιατί συμβαίνει αυτό άραγε;

Βλέπεις, η Renault δεν έχει δικαίωμα χρήσης του ονόματος Clio στην Ιαπωνία διότι το έχει η Honda. Nαι, καλά διάβασες! Το 1984, η ιαπωνική εταιρεία ίδρυσε ένα ακόμα δίκτυο αντιπροσωπειών (είχε προηγηθεί το 1978 η Honda Verno) που είχε το όνομα Clio. Έτσι, το supermini της Renault πωλείται στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου με το όνομα Lutecia, που από το 2000 διανέμεται από τους εμπόρους της Nissan.

14Mégane

H Γαλλίδα Μέγκαν έχει τις ρίζες της στο ουαλικό όνομα Megan, που στην ουσία είναι μια παραλλαγή του ονόματος Margaret, από το Meggie ή Meg.

15Modus

Φίλτατοι της θεωρητικής κατεύθυνσης, για να θυμηθούμε μερικά Λατινικά! Modus operandi, modus vivendi, δύο πολύ γνωστές φράσεις που συναντήσαμε στη Β’και Γ΄ Λυκείου που κάναμε Λατινικά. “Modus“, β΄κλίση, αρσενικού γένους (πληθυντικός modi) έχει ως σημασία τον τρόπο, τη μέθοδο, το όριο, εξ’ου και το αγγλικό mode.

16Safrane

Τι σχέση έχει το γαλλικό μοντέλο με τον κρόκο, το γνωστό φυτό από το οποίο παράγεται ένα από τα πιο ακριβά μπαχαρικά στον κόσμο; Το σαφράν(ι) ή ζαφορά έδωσε το όνομά του στο πολυτελές μοντέλο της Renault, οπότε μάλλον η σύνδεση είναι κατά κάποιο τρόπο λογική.

17Scenic

To όνομα Scenic σημαίνει τον θεαματικό, τον φυσικό, τον σκηνικό, άλλη μια λέξη που έχει τις ρίζες της στην ελληνική γλώσσα.

18Talisman

H γαλλική εταιρεία επέστρεψε στα πολυτελή sedan και το όνομα που έδωσε στο νέο της μοντέλο ήταν Talisman, όπου στα αγγλικά σημαίνει το φυλακτό, το γούρι.

19Twingo

To mini της Renault κλείνει φέτος ένα τέταρτο αιώνα ζωής και το όνομά του είναι ένας συνδυασμός των λέξεων Twist, Swing και Tango.

Fun Fact:Την ίδια εποχή που παρουσιαζόταν η δεύτερη γενιά του Fiat Panda, οι Γάλλοι είχαν (και έχουν ακόμη) στην γκάμα τους το Twingo. Τα αφεντικά της Renault κινήθηκαν νομικά (!) εναντίον της Fiat για την χρήση του ονόματος “Gingo” (έτσι λεγόταν το Panda αρχικά), γιατί ηχητικά είναι παρόμοιο με το Twingo και θα μπέρδευε, υποτίθεται, τους υποψήφιους αγοραστές!

Η Fiat, τελικώς, έκανε πίσω, και αποφάσισε να επαναφέρει το εμπορικά πετυχημένο όνομα “Panda” για το νέο μοντέλο της, συνεχίζοντας την ιστορία του.

20Vel Satis

To απερχόμενο Safrane έδωσε τη θέση του στο ιδιαίτερης σχεδίασης Vel Satis, που όμως, δεν κέρδισε την καρδιά του αγοραστικού κοινού. Περίεργο (σικ) σχεδιαστικά, έδειχνε το δρόμο της νέας εταιρικής ταυτότητας που πέρασε στο Megane II και οι Γάλλοι, για να επανέλθουμε στο θέμα μας, πήραν τις λέξεις Velocity (ταχύτητα) και Satisfaction (ικανοποίηση), τις έκοψαν και…voila!

  • a_f_a

    το τουινγκο το οριτζιναλ από τις πιο ενδιαφερουσες εφαρμογές προϊοντικης στρατηγικής, μαρκετινγκ και ντιζαϊν στην αυτοκίνηση.
    δεν εχει αναλυθέι όσο του άξιζε.

    • Anestis Genk

      Είχε όμως τραγικό μοτέρ…ωστήρια ffs! Τουλάχιστον δεν ήθελε πολλά στο σέρβις

    • a_f_a

      δε το έχω οδηγήσει ποτέ… αλλά φαντάζομαι ηταν αρκετος για ένα ευχάριστο αυτοκινητακι πόλης. οποιος ήθελε έπαιρνε κλιο γουιλιαμζζζζζζζ χεχεχεχεχεχε…

    • xtra

      Συμφωνώ απολυτα!

  • Γιώργος Βαρδου

    ωραία ιδέα για σειρά άρθρων!

  • Αλέξανδρος

    Πολύ ωραίο άρθρο με εκπληκτικό τρόπο γραφής. Σπάει και την “μονοτονία” των νέων της αυτοκίνησης

  • xtra

    Η θαλία ήταν πεταχτοχοντροκωλα !

  • Γιώργος Βαρδου

    Ενδιαφέρουσα πληροφορία: Στην Τουρκία η Renault προσφέρει το Renault Symbol (Symbol ήταν η ονομασία του Thalia σε άλλες αγορές) το οποίο όμως είναι ένα Dacia Logan με σήματα Renault, αλλά από την άλλη επίσης προσφέρει μέσω της Dacia το Dacia Logan MCV

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Ωραία αρχή για μια πολύ όμορφη σειρά άρθρων! Πολύ ωραία ονόματα η Renault!