Το VW Group έχει επιλέξει να κατασκευάσει το νέο του εργοστάσιο στη Σμύρνη της Τουρκίας, μια απόφαση που πάρθηκε ύστερα από τα πολλά γενναιόδωρα ανταλλάγματα του Ερντογάν στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία,

Σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους στο Βερολίνο, το μόνο που εκκρεμεί ακόμα προκειμένου να ανακοινωθεί και επίσημα η είδηση, είναι το αίτημα της VW για μείωση του ΦΠΑ αγοράς νέων αυτοκινήτων, που στην περίπτωση του Passat, ανάλογα με το μοντέλο, ανέρχεται μέχρι και στο 40% της συνολικής αξίας του οχήματος.

Το νέο εργοστάσιο του VW Group θα κατασκευαστεί στην Μανίσα (Μαγνησία) 40 περίπου χλμ. βορειοανατολικά της Σμύρνης. Η κατασκευή του θα κοστίσει 2 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. Εκεί θα δημιουργούνται μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης των Volkswagen, Skoda και Seat, όπως τα Seat Ateca και Skoda Karoq, καλύπτοντας έτσι την αυξημένη ζήτηση. Το εργοστάσιο θα έχει ετήσια παραγωγική ικανότητα 300.000 – 350.000 μονάδων, με την κατασκευή του να κοστίζει 2 δισ. ευρώ.

Παρά το χαμηλότερο μισθολογικό κόστος στη Βουλγαρία η πλάστιγγα έγειρε προς την πλευρά της Τουρκίας με κύριο επιχείρημα υπέρ της Μανίσας την πρόσβαση στην τουρκική αγορά. Η Volkswagen υπολογίζει με 40.000 πωλήσεις Passat το χρόνο μόνο στην Τουρκία. Ένα μεγάλο μέρος από αυτά τα οχήματα αναμένεται να απορροφήσει το τουρκικό δημόσιο, μιας και το Passat είναι ιδιαίτερα δημοφιλής σε υψηλόβαθμους δημοσίους υπαλλήλους.

Ο Ερντογάν προτίθεται κατ΄ εξαίρεση να δώσει στην VW για όλες τις μεταξύ τους συμφωνίες ένα είδος “δημόσιας εγγύησης”, με την τουρκική κυβέρνηση να έχει δώσει στην VW όλα τα ανταλλάγματα που ζήτησε, ακόμα και εκείνο της έγγραφης δέσμευσης του τουρκικού δημοσίου.

Η απόφαση υπέρ της Τουρκίας φαίνεται ότι ελήφθη παρά τις αντιρρήσεις που εξέφρασε το συμβούλιο εργαζομένων στη VW. Λέγεται ότι η εκπροσώπηση των εργαζομένων στην VW αμφισβητούν τον σεβασμό δικαιωμάτων των εργαζομένων σε μια μονάδα στην Τουρκία. Τόσο το Βερολίνο όσο και ο σοσιαλδημοκράτης πρωθυπουργός της Κάτω Σαξωνίας Στέφαν Βάιλ δεν διατυπώνουν, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, αντιρρήσεις στην επιλογή της Τουρκίας.

Η υπογραφή των συμβολαίων για την κατασκευή της μονάδας στην Τουρκία τοποθετείται χρονικά περί τα τέλη Σεπτεμβρίου, αρχές Οκτωβρίου. Με την επένδυση αυτή δείχνουν να επιστρέφουν οι μεγάλες γερμανικές επενδύσεις στην Τουρκία, οι οποίες είχαν παγώσει τα τελευταία χρόνια λόγω των εντάσεων στις γερμανοτουρκικές σχέσεις.