Με το Brexit να είναι προγραμματισμένο για τις 31 Οκτωβρίου και με την Αγγλία να μην έχει έρθει ακόμη σε κάποια συμφωνία με την Ε.Ε, ο Σύνδεσμος Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων της Μεγάλης Βρετανίας, SMMT, ανακοίνωσε πως οι επενδύσεις την βιομηχανία αυτοκινήτων υποχώρησαν κατά 70% κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, με τον SMMT να προειδοποιεί πως η αποχώρηση της Αγγλίας από την Ε.Ε χωρίς συμφωνία, θα είναι “η χειρότερη έκβαση”.

Συγκεκριμένα, οι επενδύσεις μειώθηκαν στα 90 εκατ. λίρες κατά τους πρώτους έξι μήνες του έτους επειδή οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανέβαλαν τις δαπάνες τους λόγω του Brexit που αρχικά ήταν προγραμματισμό να γίνει στις 31 Μαρτίου. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018 οι επενδύσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών άγγιξαν τα 347,3 εκατ. λίρες, ενώ το ίδιο εξάμηνο του 2017 είχαν ανέλθει σε 647,4 εκατ. λίρες.

Η παραγωγή οχημάτων μειώθηκε και αυτή κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019, κατά 20,1% σε 666.521 μονάδες, με την πτώση κατά 15,2% τον Ιούνιο (109.226 μονάδες) να σηματοδότησε τον 13ο μήνα συνεχόμενης πτώσης.

Σύμφωνα με τον SMMT, ο αριθμός των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν για εξαγωγή μειώθηκε κατά 19,8% σε 90.788 μονάδες τον Ιούνιο και κατά 21% σε 533.318 μονάδες κατά το πρώτο εξάμηνο.

Ο Μike Hawes, πρόεδρος του SMMT είπε:

Ο κλάδος βρίσκεται σε επίπεδο κόκκινου συναγερμού. Η ανασφάλεια γύρω από το Brexit έχει προκαλέσει ήδη τεράστια ζημιά στην παραγωγή, στις θέσεις εργασίας και στις επενδύσεις. Οι επενδύσεις έχουν ουσιαστικά σταματήσει. Τα περισσότερα επενδυτικά σχέδια έχουν παγώσει μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο.

Ο πρόεδρος του συνδέσμου SMMT υπογράμμισε μάλιστα, ότι όλα αυτά δεν είναι τίποτα, μπροστά σε εκείνα που θα συμβούν στον κλάδο σε περίπτωση άτακτης εξόδου της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στην περίπτωση που η Βρετανία εγκαταλείψει την ΕΕ χωρίς συμφωνία “η καταστροφή θα είναι μόνιμη”, προειδοποίησε ο Hawes, καλώντας την κυβέρνηση να αποφύγει ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Οι εξαγωγές προς τις κορυφαίες παγκόσμιες αγορές μειώθηκαν κατά διψήφιο ποσοστό: ΗΠΑ -12,9%, Κίνα -53,1%, Ιαπωνία -10,5%, Τουρκία -93%, Ευρωπαϊκή Ένωση -15,6%.

Ο σύνδεσμος καταλήγει πως ένα Brexit χωρίς συμφωνία θα σήμαινε την άμεση επιβολή φόρων αξίας περίπου 4,5 δισεκατομμυρίων λιρών ετησίως, αλλά και τον τερματισμό της ομαλής κίνησης των εμπορευμάτων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, μία έξοδος χωρίς συμφωνία μεταξύ Μεγάλης Βρετανίας και ΕΕ θα προκαλούσε περίπου 3.000 ευρώ αύξηση στις τιμές των αυτοκινήτων, που θα εξάγονται από τη χώρα με προορισμό την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα ο τομέας αυτοκινητοβιομηχανίας στην χώρα απασχολεί περίπου 850.000 άτομα. Ο συγκεκριμένος βιομηχανικός κλάδος βρίσκεται σε συνεχή κάμψη από το 2016 και μετά, από τότε δηλαδή που πραγματοποιήθηκε το δημοψήφισμα σχετικά με το Brexit. Από τότε καταγράφεται σταθερή μείωση των πωλήσεων αυτοκινήτων, των επενδύσεων και της παραγωγικότητας. Το 2018 πουλήθηκαν 2.367.147 αυτοκίνητα, -6,8% σε σχέση με το 2017 που είχαν πουληθεί 2.540.617.