H Waymo, η εταιρία της Google που εργάζεται πάνω στα αυτόνομα οχήματα έκανε ένα πείραμα το 2013 προκειμένου να διαπιστώσει εάν ο άνθρωπος μπορεί να θεωρηθεί έμπιστος και να τηρήσει τους κανονισμούς της αυτόνομης τεχνολογίας επιπέδου μικρότερου του 5, δηλαδή τα όχι πλήρως αυτόνομα οχήματα.

Όπως διαπίστωσε, ο άνθρωπος δεν είναι καθόλου έμπιστος και έτσι πήρε την απόφαση να σταματήσει τις συγκεκριμένες δοκιμές άμεσα. Τα αυτοκίνητα που συμμετείχαν στο πείραμα εξοπλιζόταν με κάμερες, ραντάρ και LiDAR και το προσωπικό που ζητήθηκε να βρίσκεται στην θέση του οδηγού, είχε όρους να παραμένει μονίμως σε εγρήγορση και να κοιτά συνεχώς τον δρόμο ενώ μπορούσαν να πάρουν για κάποια δευτερόλεπτα τα χέρια τους από το τιμόνι. Η εταιρία παρακολουθούσε τις συμπεριφορές των οδηγών κάμερας όλο το εικοσιτετράωρο και αν αυτοί παραβίαζαν τους παραπάνω όρους, τότε θα τους έπαιρνε το αυτοκίνητο.

Όπως αποδείχτηκε, οι περισσότεροι οδηγοί έκαναν τα πάντα λάθος, αφού τα video έδειξαν πως μόνο δεν οδηγούσαν. Άλλοι χρησιμοποιούσαν το κινητό τους τηλέφωνο, άλλοι τον φορητό τους υπολογιστή, άλλοι κοιμόταν, ενώ πολλές γυναίκες έβαζαν μακιγιάζ.

Η Waymo δήλωσε πως οι άνθρωποι έχουν υπερβολική εμπιστοσύνη στην αυτόνομη τεχνολογία και επειδή δεν είναι έμπιστοι, η μοναδική λύση για την αυτόνομη τεχνολογία είναι το επίπεδο 5, το πλήρως αυτόνομο επίπεδο δηλαδή, που δεν απαιτεί απολύτως καμία ανθρώπινη παρέμβαση. Ο CEO της Waymo, John Krafcik δήλωσε:

Ο μόνος τρόπος για να λυθεί το πρόβλημα της ασφάλειας στους δρόμους και ο μόνος τρόπος για να δοθεί η ευκαιρία της κινητικότητας για όλους είναι να βγάλουμε τον άνθρωπο εντελώς έξω από την εξίσωση. Δεσμευόμαστε στην πλήρως αυτόνομη οδήγηση (επιπέδου 5), που δεν απαιτεί άνθρωπο πίσω από το τιμόνι, ούτε οι επιβάτες να έχουν δίπλωμα οδήγησης.

Bonus! Η Washington Post δημιούργησε ένα διαδραστικό παιχνίδι προκειμένου να δείξει σε όλους μας το πόσο δύσκολο είναι να προγραμματίσει κανείς σωστά ένα αυτόνομο όχημα. Μπες εδώ και παίξε, προκειμένου να διαπιστώσεις ο ίδιος τον βαθμό δυσκολίας.