Όπως γνωρίζεις, η ταχύτητα με την οποία φορτίζει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο εξαρτάται τόσο από την πηγή του ρεύματος , όσο και από τον ενσωματωμένο φορτιστή που διαθέτει κάθε αυτοκίνητο, ο οποίος μετατρέπει το εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) σε συνεχές (DC), και φορτίζει τη μπαταρία. Ο ενσωματωμένος φορτιστής έχει μέγιστη ικανότητα ανάλογα με το αυτοκίνητο, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να μεταφέρει ηλεκτρική ενέργεια στην μπαταρία με περιορισμένη ισχύ.
Με χρήση εναλλασσόμενου ρεύματος, η ικανότητα φόρτισης μέσω οικιακής πρίζας φτάνει τα 3 kW, ενώ με χρήση wallbox αυτά μπορούν να φορτίσουν ένα αυτοκίνητο από 7 kW έως 22 kW. Ο ενσωματωμένος φορτιστής στα περισσότερα αυτοκίνητα έχει ικανότητα φόρτισης από 3,7 kW έως 11,5 kW. Έτσι, αν συνδέσεις ένα αυτοκίνητο με ικανότητα ενσωματωμένου φορτιστή στα 3,7 kW με ένα wallbox με ικανότητα φόρτισης στα 22 kW, το αυτοκίνητο σου θα φορτίζει με 3,7 kW.
Στον παρακάτω πίνακα μπορείς να δεις την ικανότητα ενσωματωμένου φορτιστή σε μερικά ηλεκτρικά μοντέλα της αγοράς:
Μοντέλο | Χωρητικότητα μπαταρίας (kWh) | Ικανότητα ενσωματωμένου φορτιστή (kW) |
---|---|---|
BAIC EC Series | 22 | 3,7 |
BMW i3 | 33 | 7,7 |
BYD E5 | 60 | 3,7 |
BYD Qin | 58 | 3,7 |
BYD Tang | 83 | 7,2 |
BYD Yuan | 42 | 3,7 |
Chery EQ | 22.3 | 3,7 |
Chevrolet Bolt | 60 | 7,2 |
Geely Emgrand EV | 41 | 6,6 |
JAC IEV | 30 | 3,7/6,6 |
Mitsubishi Outlander PHEV | 13.8 | 3,7 |
Nissan Leaf | 40 | 3,6/6,6 |
Porsche Taycan Turbo S | 93.4 | 11 |
Renault Zoe | 40 | 3,7 |
SAIC Roewe Ei5 | 35 | 3,7 |
Tesla Model 3 | 54-75 | 11,5 |
Tesla Model S | 100 | 11,5 |
Tesla Model X | 100 | 11,5 |
Toyota Prius PHEV | 9 | 3,3 |
Volkswagen e-Golf | 30 | 7,2 |
Zhidou D2 | 18 | 3,7 |
Από την άλλη, υπάρχουν και οι φορτιστές συνεχούς ρεύματος, οι οποίοι κοινώς ονομάζεται ταχυφορτιστές. Όπως καταλαβαίνεις, αυτοί είναι ο γρηγορότερος τρόπος φόρτισης ενός EV, και συχνά τους συναντάμε στους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (Σ.Ε.Α.) στους αυτοκινητόδρομους ή σε κάποια super market.
Οι ταχυφορτιστές τροφοδοτούν συνεχές ρεύμα υψηλής ισχύος, της τάξης των 50 kW, 100 kW, 150 kW, 250 kW, και 350 kW, έτσι ώστε να επαναφορτίζουν τη μπαταρία του αυτοκινήτου όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Αντίστοιχα, και σε αυτήν την περίπτωση η ταχύτητα φόρτισης ενός αυτοκινήτου εξαρτάται από τον ικανότητα του ενσωματωμένου φορτιστή.
To γερμανικό Nextmove θέλησε να δει στην πράξη τον χρόνο φόρτισης της Porsche Taycan Turbo και του Tesla Model 3 χρησιμοποιώντας ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος από το δίκτυο της Γερμανίας, είτε των πρατηρίων της Aral, είτε μέσω του δικτύου της Ionity (το οποίο έχει εγκαταστήσει -μέχρι σήμερα- στην Ευρώπη 324 φορτιστές 350 kW), είτε μέσω των νέων Supercharger V3 σταθμών της Tesla. (Μπορείς να ενεργοποιήσεις τους αγγλικούς υπότιτλους και να δεις το παραπάνω video.)
Η Porsche ανακοινώνει ότι η Taycan έχει μέγιστη ικανότητα φόρτισης 270 kW, και ότι η μπαταρία της γεμίζει από 5% έως το 80% σε 22,5 λεπτά. Το γερμανικό μέσο, όμως, είδε ότι ο χρόνος για την φόρτιση από 1-80% ήταν μόλις 21 λεπτά. Από την άλλη, το Model 3 έχει μέγιστη ικανότητα φόρτισης 250 kW και χρειάστηκε 29 λεπτά για να φορτίσει από 3-80% με τον ταχυφορτιστή 350 kW της Ionity. Όταν, όμως, χρησιμοποίησε τον νέο φορτιστή Supercharger V3 (250 kW) το Model 3 χρειάστηκε από 0-80% μόλις 24,5 λεπτά.
Το γερμανικό μέσο, όμως, θέλησε να συγκρίνει την ταχύτητα φόρτισης με την ηλεκτρική κατανάλωση του καθενός από τα δύο εξαιρετικά ηλεκτρικά μοντέλα, έτσι ώστε να υπολογίσει πόσα χιλιόμετρα αυτονομίας “γεμίζει” το κάθε αυτοκίνητο ανά ώρα φόρτισης.
Για τη φόρτιση μεταξύ 0-50%, το Tesla ήταν ελαφρώς καλύτερο από την Porsche, καθώς φορτίζει έως και 905 χιλιόμετρα αυτονομίας ανά ώρα σε V3 Supercharger, σε σύγκριση με τα 856 χιλιόμετρα ανά ώρα για την Taycan σε φορτιστή 350 kW της Ionity. Συνεχίζοντας, για τη φόρτιση μεταξύ 0-80% και με φορτιστή 350 kW της Ionity το Model 3 “γεμίζει” 550 χλμ. ανά ώρα, ενώ η Porsche -με τον ίδιο φορτιστή- “γεμίζει” 717 χλμ. ανά ώρα.