Οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται σε συνεχή κατάσταση αναζήτησης νέων, καλύτερων, ταχύτερων και συνολικά πιο αποτελεσματικών τρόπων παραγωγής των αυτοκινήτων τους, όχι μόνο όσον αφορά το χρόνο και το κόστος, αλλά και τη ρύπανση του περιβάλλοντος. Η τελευταία τεχνολογία της Toyota καλύπτει και τα τρία.

Η ιαπωνική εταιρία ισχυρίζεται ότι εξέλιξε τον πρώτο ψεκαστήρα βαφής του χρώματος των αυτοκινήτων στον κόσμο που δεν κάνει χρήση αέρα. Με αυτήν την τεχνολογία, η Toyota λέει ότι επιτυγχάνει αποτελεσματικότητα επικάλυψης πάνω από 95%, πράγμα που σημαίνει ότι το χρώμα πραγματικά κολλάει στο σώμα του αυτοκινήτου, όταν η απόδοση ενός σημερινού ψεκαστήρα βαφής που χρησιμοποιεί αέρα κυμαίνει από 60 έως 70%. Εκτός από τη γρήγορη και αποτελεσματική βαφή αυτοκινήτων, η τεχνική αυτή μειώνει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα της Toyota κατά περίπου 7%.

1Πως λειτουργεί


Οι βραχίονες τόσο του ψεκαστήρα χρώματος που χρησιμοποιεί αέρα, όσο και αυτού χωρίς αέρα είναι παρόμοιοι, αλλά τα μέρη που διανέμουν το χρώμα στην άκρη του πιστολιού είναι πολύ διαφορετικά. Ο ψεκαστήρας χωρίς αέρα έχει μια περιστρεφόμενη άκρη που δημιουργεί φυγοκεντρική δύναμη όταν περιστρέφεται. Αυτή η άκρη έχει περίπου 600 αυλακώσεις που κατευθύνουν το χρώμα.

Μόλις το στόμιο αρχίσει να περιστρέφεται, ψεκάζει το χρώμα σε αυλάκια δημιουργώντας παράλληλα μια ηλεκτροστατική “ομπρέλα” προς το αυτοκίνητο. Το χρώμα γλιστράει μέσα από τις αυλακώσεις, σχηματίζεται σε μικροσκοπικές κουκίδες και ελκύεται από το σώμα του αυτοκινήτου για ακριβέστερη επικάλυψη. Αντιθέτως, οι ψεκαστήρες βαφής που χρησιμοποιούν αέρα ρίχνουν το χρώμα στο σώμα και μέρος αυτού κολλάει πάνω στην επιφάνεια, ενώ αρκετό χρώμα χάνεται όταν αναπηδά στο σώμα του αυτοκινήτου.

Ένα πρόβλημα αυτού του τύπου της διαδικασίας βαφής είναι η ανομοιογενής φύση των αμαξωμάτων του αυτοκινήτου. Εάν η απόσταση μεταξύ του άκρου του πιστολιού βαφής και του σώματος αυξομειώνεται, καθίσταται δύσκολο να διατηρηθεί μια σταθερή ηλεκτροστατική δύναμη. Η Toyota σχεδίασε τον ψεκαστήρα της για να εξαλείψει αυτό το πρόβλημα, παρακολουθώντας τις παραλλαγές του αμαξώματος και προσαρμόζοντας αυτόματα το ρεύμα. Για να εξασφαλιστεί ότι κατανέμονται ομοιόμορφα και διαβαθμίζονται τα σωματίδια βαφής, το πιστόλι διατηρεί απόσταση περίπου 99 χλστ. μεταξύ του στομίου και του αμαξώματος του αυτοκινήτου.

Προς το παρόν, η Toyota χρησιμοποιεί αυτή την τεχνολογία στα εργοστάσια της Takaoka και Tsutsumi στην Ιαπωνία, αλλά μελλοντικά θα χρησιμοποιηθεί σε ολόκληρη την παγκόσμια παραγωγή του ομίλου της Toyota. Τέλος, η Toyota εξετάζει την παροχή αδειών εκμετάλλευσης της τεχνολογίας σε άλλες εταιρείες.