Μετά από μια μεγάλη περίοδο teasαρίσματος η Skoda μόλις παρουσίασε το Enyaq iV. Αυτό είναι το πρώτο της ηλεκτρικό SUV της τσέχικης εταιρίας και σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας εποχής για την Skoda.

1Όνομα

Το όνομα του μοντέλου προέρχεται από το ιρλανδικό όνομα “Enya”, που σημαίνει “πηγή ζωής”. Η ετυμολογία της Enya προέρχεται από την ιρλανδική λέξη “Eithne”, που σημαίνει “ουσία”, “πνεύμα” ή “αρχή”. Σύμφωνα με την Skoda, αυτές οι διαφορετικές έννοιες συνυπάρχουν στο όνομα του νέου SUV της “που αντιπροσωπεύει μια νέα αρχή, ένα νέο μοντέλο που εκφράζει το πάθος των μηχανικών της μάρκας για την ηλεκτροκίνηση”.

Με το Enyaq iV, η Skoda δημιουργεί μια νέα ονοματολογία που συνδυάζει το “Ε” που σχετίζεται με την ηλεκτροκίνηση και το “Q” που χαρακτηρίζει την επιτυχημένη οικογένεια των SUV της Skoda.

2Εμφάνιση

Ο σχεδιασμός του μοντέλου αντικατοπτρίζει το μέλλον της εταιρίας, με το ηλεκτρικό SUV να διαθέτει συναισθηματικές γραμμές και ισορροπημένες, δυναμικές αναλογίες, ενώ δίνει επίσης δίνει έμφαση στην πρακτικότητα.

Η σχεδιαστική γλώσσα του είναι ισχυρή και δυναμική, καθώς χαρακτηρίζεται από τέλειες αναλογίες και εξαιρετική ευρυχωρία. Η τσέχικη αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται να είναι ιδιαίτερα περήφανη για τους προβολείς του Enyaq iV, οι οποίοι διαθέτουν τεχνολογία full-LED matrix με εξαγωνικό σχήμα των κύριων μονάδων LED.

Αυτά ενσωματώνουν τα “ωραία φώτα ημέρας, σαν λεπτές βλεφαρίδες”, τα οποία δημιουργούν ένα δυναμικό οπτικό εφέ. Η Skoda εξηγεί επίσης ότι τα LED σώματα είναι εμπνευσμένα από τα παραδοσιακά κρύσταλλα Βοημίας. Αυτό είναι ιδιαίτερα ορατό στα πίσω φώτα, τα οποία διαθέτουν ακριβείς γραμμές, γεωμετρικές διευθετήσεις και εξαιρετικά διαφανείς γυάλινες επιφάνειες, που ευνοούν τη δημιουργία “συνεχώς μεταβαλλόμενων όψεων”.

Το Enyaq iV Founders Edition και το Enyaq RS iV εξοπλίζονται στον βασικό εξοπλισμό με τη φωτιζόμενη μάσκα Crystal Face. Το κρυσταλλικό μπροστινό μέρος του μοντέλου φωτίζεται από 130 LED, μια λύση που είχαμε δει στο Skoda Vision iV concept. H Crystal Face έρχεται με κινούμενη λειτουργία Coming/Leaving Home, και πλαισιώνεται από τα LED Matrix φωτιστικά σώματα, που “στολίζουν” το εντυπωσιακό μπροστινό μέρος. Αντίστοιχα, τα πίσω φώτα LED περιλαμβάνουν δυναμικές ενδείξεις και έχουν επίσης μια κινούμενη λειτουργία Coming/Leaving Home.

Για τα Enyaq 80 iV και 80x iV η μάσκα διατίθεται προαιρετικά. Τέλος, χάρη στο σχεδιασμό του αυτοκινήτου και στα ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης (με ζάντες 18 έως 21 ιντσών), η αεροδυναμική του είναι πολύ καλή για ένα SUV, με τον συντελεστή οπισθέλκουσας Cd να είναι από 0,27.

Η “Founder’s Edition” του μοντέλου είναι εξοπλισμένη με ειδικά χαρακτηριστικά και ιδιαίτερη εμφάνιση, με την παραγωγή της να περιορίζεται σε 1.895 μονάδες, φόρος τιμής στο έτος ίδρυσης της εταιρείας, πριν από 125 χρόνια.

3Διαστάσεις/πλατφόρμα

Το Enyaq iV είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής της μάρκας που βασίζεται στη πλατφόρμα ηλεκτροκίνητων οχημάτων MEB του Volkswagen Group και αποτελεί το αδερφάκι του Volkswagen ID.4. Σύμφωνα με την εταιρία, το Enyaq iV προσφέρει παρόμοιο μέγεθος εσωτερικού χώρου με το Kodiaq, παρόλο που είναι μικρότερο σε μήκος από το Octavia.

Το μήκος του αυτοκινήτου αγγίζει τα 4.648 χλστ., το πλάτος τα 1.877 χλστ. και το ύψος τα 1.618 χλστ., ενώ το μεταξόνιο ανέρχεται σε 2.765 χλστ., με τον όγκο του χώρου αποσκευών να φτάνει τα 585 λίτρα. Η εταιρία αναφέρει ότι το κατώφλι φόρτωσης είναι αρκετά χαμηλό για ένα SUV και επιτρέπει την εύκολη φόρτωση, ακόμη και βαριών και ογκωδών αντικειμένων, ενώ το εσωτερικό προσφέρει αρκετούς χώροι και πρακτικότητα.

4Εσωτερικό

5

Περνώντας στο εσωτερικό, διακρίνουμε ένα ταμπλό πολλαπλών επιπέδων, με τους κεντρικούς αεραγωγούς να είναι εμπνευσμένοι από την παραδοσιακή μάσκα της Skoda, ενώ εντύπωση προκαλεί η μεγάλη οθόνη 13 ιντσών στο κέντρο της κονσόλας. Αυτή, εκτός από το σύστημα ψυχαγωγίας, θα χρησιμοποιείται για τον έλεγχο ορισμένων λειτουργιών και μοιάζει να αιωρείται στο χώρο.

Πίσω από το τιμόνι του Enyaq iV υπάρχει μια ακόμα οθόνη, για τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, καθώς και -προαιρετικά- ένα πρωτοποριακό head-up display, με λειτουργίες επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality). Η κεντρική κονσόλα διαθέτει έναν μικρό επιλογέα ταχυτήτων, μπροστά από το ηλεκτρικό χειρόφρενο.

Παρατηρώντας τις φωτογραφίες, βλέπουμε δυο αποθηκευτικούς χώρους, ενώ υπάρχει και θέση για την ασύρματη φόρτιση των smartphones. Τέλος, υπάρχει κρυφός φωτισμός, ενώ έχουν χρησιμοποιηθεί βιώσιμα υλικά, με τα καλύμματα των καθισμάτων να είναι κατασκευασμένα 40% από μάλλινο ύφασμα και 60% από ίνες από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια, ενώ το καφέ (κονιάκ) δέρμα έχει πάρει το χρώμα του από τα φύλλα δέντρων ελιάς.

Το μοντέλο προσφέρει επίσης σύγχρονες λύσεις συνδεσιμότητας και ψυχαγωγίας, καθώς το αυτοκίνητο είναι μόνιμα συνδεδεμένο στο διαδίκτυο και εξασφαλίζει ότι όλες οι εφαρμογές είναι πάντα ενημερωμένες.

6

Με το λανσάρισμα του Enyaq iV, η Skoda θα παρουσιάσει ένα νέο concept για το εσωτερικό με χρήση αειφόρων και οικολογικών υλικών, όπως ο φλοιός της ελιάς, που χρησιμοποιούνται για πρώτη φορά σε ένα αυτοκίνητο παραγωγής, ενώ θα μπορείς να επιλέξεις από μεγάλη γκάμα νέων σχεδίων.

7Δύο κινητήρια συστήματα, τρεις μπαταρίες και πέντε εκδόσεις ισχύος

Το Enyaq iV θα προσφέρεται με δύο κινητήρια συστήματα, τρία μεγέθη μπαταριών και πέντε εκδόσεις ισχύος. Στις entry-level εκδόσεις, ο ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα, ενώ οι πιο δυνατές εκδόσεις διαθέτουν ένα δεύτερο ηλεκτροκινητήρα, τοποθετημένο στον εμπρός άξονα, κάνοντας το μοντέλο τετρακίνητο. Οι κινητήρες προσφέρονται με πέντε διαφορετικές επιλογές ισχύος και τρία μεγέθη μπαταριών ιόντων λιθίου.

Στη βάση το Enyaq iV 50 διαθέτει μπαταρία με χωρητικότητα 55 kWh (εκμεταλλεύσιμη χωρητικότητα: 52 kWh). Ο ηλεκτροκινητήρας του έχει ισχύ 148 ίππων και 220 Nm ροπή, προσφέροντας αυτονομία έως και 340 χλμ. Για το 0-100 χλμ/ώρα χρειάζεται 11,4 δευτ., με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 160 χλμ/ώρα.

Ακολουθεί το Enyaq iV 60, το οποίο επίσης διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 179 ίππων και 310 Nm ροπής. Για το 0-100 χλμ/ώρα χρειάζεται 8,7 δευτ., με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 160 χλμ/ώρα. Εξοπλίζεται με μπαταρία 62 kWh (εκμεταλλεύσιμη: 58 kWh) με την αυτονομία να αυξάνεται στα 390 χλμ.

Έπειτα υπάρχει το Enyaq iV 80, το οποίο κινείται με έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 204 ίππων και 310 Nm ροπής. Για το 0-100 χλμ/ώρα χρειάζεται 8,5 δευτ., με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 160 χλμ/ώρα. Εξοπλίζεται με μπαταρία 82 kWh (εκμεταλλεύσιμη: 77 kWh) με την αυτονομία να αυξάνεται στα 510 χλμ., πάντα στον κύκλο WLTP.

Η ίδια μπαταρία χρησιμοποιείται επίσης από τις δύο εκδόσεις που είναι εφοδιασμένες με τον δεύτερο ηλεκτροκινητήρα, τοποθετημένο εμπρός άξονα. Έτσι, τα Enyaq iV 80X και Enyaq iV vRS αποδίδουν 265 και 306 άλογα, με 425 Nm και 460 Nm ροπής, αντίστοιχα. Για το 0-100 χλμ/ώρα χρειάζονται 6,9 δευτ. και 6,2 δευτ. αντίστοιχα, με την τελική ταχύτητα του vRS να αγγίζει τα 180 χλμ/ώρα. Η αυτονομία και των δύο τετρακίνητων εκδόσεων είναι έως 460 χλμ.

Στην πιο ισχυρή παραλλαγή του, το Enyaq iV μπορεί να ρυμουλκήσει φορτία έως και 1.200 κιλά.

8Φόρτιση

Το Enyaq iV μπορεί να φορτιστεί με τρεις διαφορετικούς τρόπους. Εκτός από την συμβατική υποδοχή 230 Volt οικιακής πρίζας με έξοδο εναλλασσόμενου ρεύματος 2,3 kW, το όχημα μπορεί επίσης να φορτιστεί κατά τη διάρκεια της νύχτας στο σπίτι ή στο γραφείο χρησιμοποιώντας ένα Wall Box, ισχύος έως και 11 kW. Με τη χρήση αυτού, η φόρτιση διαρκεί έξι έως οκτώ ώρες, ανάλογα με το μέγεθος της μπαταρίας. Σε ταχυφορτιστή DC, ισχύος 125 kW, η μπαταρία του Enyaq iV επαναφορτίζει από το 10% στο 80% σε μόλις 40 λεπτά.

9Παραγωγή

Η παραγωγή του έχει προγραμματιστεί για το τέλος του έτους, ενώ οι πρώτες παραδόσεις θα ξεκινήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2021. Η παραγωγή θα γίνεται στο κεντρικό εργοστάσιο της Skoda στη Mlada Boleslav της Τσεχίας και θα μοιράζεται τη γραμμή παραγωγής με μοντέλα που βασίζονται στην πλατφόρμα MQB. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι το πρώτο όχημα του γερμανικού ομίλου στην Ευρώπη, που βασίζεται στην MEB και παράγεται εκτός Γερμανίας.

Το Enyaq iV συμπεριλαμβάνεται στα πάνω από δέκα ηλεκτροκίνητα μοντέλα που θα κυκλοφορήσουν από τη Skoda μέχρι το τέλος του 2022. Να σημειωθεί πως μέχρι το 2021 η μάρκα θα έχει επενδύσει δύο δισ. ευρώ στην εξέλιξη ηλεκτρικών μοντέλων καθώς και σε ένα διασυνδεδεμένο οικοσύστημα που θα προσφέρει σύγχρονες και φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις κινητικότητας. Την ίδια στιγμή, η Skoda αναμένει ότι το 2025 τα ηλεκτροκίνητα οχήματα και τα plug-in υβριδικά θα αντιπροσωπεύουν το 25% των συνολικών πωλήσεων παγκοσμίως.