H Doftek είναι μια εταιρία από την Αυστραλία που θέλει να βγάλει στην αγορά ένα ενεργό σύστημα ευθυγράμμισης των τροχών, το οποίο θα αλλάζει τις γωνίες κάμπερ, κάστερ και σύγκλισης/ανοίγματος εν κινήσει.

Το εν λόγω σύστημα ονομάζεται Active Wheel Alignment System (AWAS) και υπόσχεται πως βελτιώνει κατά 15% τον χειρισμό του αυτοκινήτου, ενώ παράλληλα μειώνει τη φθορά και τον θόρυβο των ελαστικών, όπως επίσης και την αντίσταση της κύλισης κατά 10%, κάτι που μειώνει την κατανάλωση καυσίμου στα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ στα ηλεκτρικά μοντέλα αυξάνει την αυτονομία τους.

Σύμφωνα με τους δημιουργούς του ταιριάζει σε κάθε διάταξη ανάρτησης (γόνατα MacPherson, διπλά ψαλίδια, πολλαπλούς συνδέσμους κτλ), ενώ είναι συμβατό και με συστήματα τετραδιεύθυνσης. Εκτός από επιβατικά αυτοκίνητα μπορεί να τοποθετηθεί και σε επαγγελματικά βαν, αλλά και σε ρυμουλκούμενα.

1

Το σύστημα αποτελείται από δύο ηλεκτρομηχανικές συσκευές, η μια τοποθετημένη στη βάση της ανάρτησης που αλλάζει τις γωνίες κάμπερ και κάστερ, ενώ η δεύτερη βρίσκεται τοποθετημένη στα ημίμπαρα και αλλάζει την γωνία σύγκλισης/ανοίγματος.

Η Dofket λέει πως βρίσκεται σε συνομιλίες με OEM κατασκευαστές προκειμένου να περάσει στη παραγωγή το AWAS.

2Γωνία κάμπερ

Η γωνία κάμπερ προσδιορίζει πόσο κάθετοι είναι οι τροχοί με το επίπεδο του δρόμου και εκφράζεται σε μοίρες. Είναι θετική όταν το πάνω μέρος του ελαστικού απομακρύνεται από το όχημα, ενώ είναι αρνητική όταν κλίνει ελαφρώς προς το όχημα. Με αρνητική γωνία κάμπερ το λάστιχο πατά περισσότερο με το εσωτερικό του πέλματός του. Με θετική γωνία κάμπερ τα λάστιχα πατούν περισσότερο με το εξωτερικό του πέλματός τους, μειώνοντας την πρόσφυση.

Ιδανικά, η γωνία κάμπερ είναι ελαφρώς αρνητική, μιας και έντονα αρνητική γωνία έχει ως αποτέλεσμα τα ελαστικά να υπερθερμαίνονται και να φθείρονται υπερβολικά, ενώ μια έντονα θετική γωνία καταπονεί πολύ την ανάρτηση.

3Γωνία Κάστερ

Όπως η κάμπερ, έτσι και η κάστερ, εκφράζεται και αυτή σε μοίρες. Πρόκειται για τη γωνία που σχηματίζει ο άξονας γύρω απ’ τον όποιο στρίβει ο τροχός (άξονας στροφής), σε σχέση με την κατακόρυφο. Η γωνία κάστερ μπορεί να είναι θετική ή αρνητική. Εάν η νοητή προέκταση του άξονα στροφής τέμνει το δρόμο εμπρός από το ίχνος της κατακορύφου, μιλάμε για θετική γωνία κάστερ, στην αντίθετη περίπτωση για αρνητική.

Με τη γωνία κάστερ εκμεταλλευόμαστε το βάρος του αυτοκινήτου για να κρατάμε τους τροχούς στην κατευθείαν διεύθυνση χωρίς προσπάθεια. Χάρη σ’ αυτή το βάρος εφαρμόζεται εμπρός ή πίσω από το σημείο επαφής του λάστιχου με το δρόμο δημιουργώντας έτσι μια ροπή, εξαιτίας της τριβής, που κρατάει τον τροχό σ’ ευθεία.

Ακριβώς λόγω της γωνίας κάστερ το τιμόνι έχει την τάση να επανέρχεται στην ευθεία μετά από μια στροφή. Για τον ίδιο λόγο, όταν τ’ αυτοκίνητο κινείται σ’ ευθύ δρόμο, δε χρειάζονται παρά ελάχιστες διορθώσεις για να διατηρήσει την πορεία του. Στα αυτοκίνητα παλιότερων εποχών με άκαμπτο εμπρός άξονα, η γωνία κάστερ έφτανε τις 8 με 9 μοίρες. Σήμερα έχει περιοριστεί σε μία ή δύο μοίρες.

4Γωνία σύγκλισης/ανοίγματος

Η γωνία σύγκλισης αντιστοιχεί στη διαφορά μεταξύ της κατεύθυνσης των τροχών και του διαμήκη άξονα του αυτοκινήτου. Εάν οι νοητές ευθείες συγκλίνουν και τέμνονται μπροστά από το αυτοκίνητο, τότε έχουμε γωνία σύγκλισης, αλλιώς μιλάμε για γωνία ανοίγματος.

Για να εξασφαλιστεί η γενική ισορροπία των μηχανικών δυνάμεων, τα αυτοκίνητα με κίνηση στους μπροστά χαρακτηρίζονται από γωνία ανοίγματος, ενώ εκείνα με κίνηση στους πίσω τροχούς χαρακτηρίζονται από γωνία σύγκλισης.