Στις αρχές τους έτους η Ford έκανε γνωστό πως κλείνει και τα τρία εργοστάσιά της στη Βραζιλία, απολύοντας 5.000 άτομα. Σύμφωνα με εταιρικά έγγραφα που ήρθαν στη κατοχή του Reuters, η Ford τα τελευταία 10 χρόνια έχασε 7,8 δισ. δολάρια στη Βραζιλία, με το μεγαλύτερο μέρος να είναι συσσωρευμένες ζημίες, αλλά και κάποιες “ενέσεις” ρευστότητας. Αν σε αυτά προστεθούν τα 4,1 δισ. δολάρια που θα καταβάλει η Ford για να απεγκλωβιστεί από τις δεσμεύσεις της, το τίμημα της βραζιλιάνικης επιχείρησης της Ford ανέρχεται στα 11,9 δισ. δολάρια.

Σχεδόν όλες οι απώλειες και οι ενέσεις μετρητών έγιναν τα τελευταία οκτώ χρόνια, όταν η εταιρεία έχασε περίπου 2.000 δολάρια για κάθε αυτοκίνητο που πούλησε, όπως αποκαλύπτουν οι εκτιμήσεις του Reuters που βασίζονται στις καταθέσεις και τα στοιχεία πωλήσεων. Η Ford, η οποία δεν διαχωρίζει τη Βραζιλία από τη Νότια Αμερική στα οικονομικά της αποτελέσματα, αρνήθηκε να σχολιάσει τις ζημίες και τις ενέσεις μετρητών.

Η Βραζιλία είναι σε μεγάλο βαθμό ζημιογόνος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση παρείχε επιδοτήσεις συνολικού ύψους 8 δισ. δολαρίων την τελευταία δεκαετία και ένα δασμό εισαγωγής 35% για τη θωράκιση της τοπικής παραγωγής.

Το εγχώριο κόστος είναι υψηλό. Παρόλο που τα τοπικά εργοστάσια μπορούν να κατασκευάσουν 5 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως, υπερδιπλάσια από τον αριθμό των αυτοκινήτων που πωλούνται στη χώρα, οι εξαγωγές είναι ελάχιστες επειδή οι τιμές είναι μη ανταγωνιστικές.

Το Μεξικό, αντίθετα, εξάγει πάνω από το 80% των αυτοκινήτων που κατασκευάζει, υποβοηθούμενο από τις συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, γεγονός που το καθιστά ελκυστική εναλλακτική λύση για τις ίδιες αυτοκινητοβιομηχανίες που ήδη δραστηριοποιούνται στη Βραζιλία.

Μελέτη του 2019 από τη PwC διαπίστωσε ότι η πώληση ενός αυτοκινήτου μεξικανικής κατασκευής στη Βραζιλία ήταν κατά 12% φθηνότερη για μια αυτοκινητοβιομηχανία από την πώληση ενός οχήματος τοπικής κατασκευής, συμπεριλαμβανομένου του κόστους παραγωγής, των φόρων και της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Το υψηλό κόστος στη Βραζιλία σημαίνει ότι ακόμη και οι αυτοκινητοβιομηχανίες που στράφηκαν νωρίτερα από τη Ford προς τα SUV με υψηλότερο περιθώριο κέρδους, όπως οι βραζιλιάνικες μονάδες εταιρειών της Volkswagen, της General Motors και της Toyota, αγωνίζονται να παραμείνουν κερδοφόρες.

Η Volkswagen Brazil έχει χάσει 3,7 δισ. δολάρια από το 2011. Η GM Brazil έχει λάβει 2,2 δισ. δολάρια σε ενέσεις ρευστότητας από το 2016 και η Toyota Brazil ζήτησε πέρυσι διαγραφή για 1 δισ. δολάρια ενδοεταιρικού χρέους.

Η Ford απέτυχε να αναπτύξει μια βιώσιμη επιχείρηση παραγωγής στη Βραζιλία, παρά την πρακτική της να επιδιώκει φορολογικές επιδοτήσεις, οι οποίες ήταν συνολικά περισσότερες από αυτές των ανταγωνιστών της κατά την τελευταία δεκαετία.

Από το 2011, η Ford έχει λάβει περίπου 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε φορολογικές επιδοτήσεις, ή το ένα τρίτο όλων των ομοσπονδιακών κινήτρων για την αυτοκινητοβιομηχανία που διανεμήθηκαν κατά την περίοδο αυτή, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters.

Το 2013, ωστόσο, οι επιχειρηματικές προοπτικές άρχισαν να αλλάζουν, καθώς οι τιμές των εμπορευμάτων κατέρρευσαν και συμπαρέσυραν το τοπικό νόμισμα, ρίχνοντας τη Βραζιλία σε βαθιά ύφεση, η οποία επιδεινώθηκε από τα σκάνδαλα διαφθοράς. Εκείνη την εποχή, η χώρα ήταν η τέταρτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, ενώ τώρα έχει υποχωρήσει στην έβδομη θέση.

Η αδύναμη εγχώρια ζήτηση και οι μη ανταγωνιστικές εξαγωγές ώθησαν τη Ford να πενταπλασιάσει τις μαζικές πωλήσεις στόλου μεταξύ 2011 και 2019 και να ρίξει τις τιμές κατά 30% ή και περισσότερο. Τα κεντρικά γραφεία της Ford στήριξαν τη βραζιλιάνικη θυγατρική της με ενέσεις μετρητών ύψους 1,3 δισ. δολαρίων, από τον Μάρτιου του 2018 έως τον Ιανουάριο του 2021.

Μέχρι τα τέλη του 2019, η Ford εξέταζε τη βασική στρατηγική στροφή για κατασκευή SUV στη Βραζιλία και είχε προγραμματίσει τρία μοντέλα. Ωστόσο, πολλοί από τους ανταγωνιστές της είχαν ήδη αναβαθμίσει τη γκάμα τους για την παραγωγή τέτοιων οχημάτων κατά δύο χρόνια γρηγορότερα. Τελικά, τα σχέδια για τα SUV δεν καρποφόρησαν ποτέ.

Μέχρι τον Απρίλιο του 2020, τα οικονομικά προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία ανάγκασαν τη Ford να επανεκτιμήσει τα σχέδιά της για τη Βραζιλία, όπως δήλωσε η αυτοκινητοβιομηχανία.

Παρόλα αυτά, η Ford ανέλαβε δεσμεύσεις προς την κυβέρνηση μόλις τον περασμένο Νοέμβριο για περισσότερες επενδύσεις στη Βραζιλία και δήλωσε στους αντιπροσώπους της τον Δεκέμβριο ότι αναμένει βελτιωμένες πωλήσεις το 2021. Ωστόσο λίγες εβδομάδες αργότερα, η Ford σταμάτησε την παραγωγή, κλείνοντας τα τρία εργοστάσιά της. Διατήρησε μόνο μια μικρή επιχείρηση πώλησης εισαγωγών, μια εξειδικευμένη αγορά για αυτοκίνητα υψηλής ποιότητας που οι εισαγωγικοί δασμοί καθιστούν απαγορευτικά ακριβά για πολλούς ανθρώπους. Τον Απρίλιο του 2019 η Ford πούλησε 18.000 αυτοκίνητα στη Βραζιλία, ενώ φέτος, τον ίδιο μήνα, πούλησε μόλις 1.500 αυτοκίνητα.