Η γερμανική περιβαλλοντική ΜΚΟ, Deutsche Umwelthilfe (DUH) ισχυρίζεται πως η diesel Mercedes-Benz E-Class (Ε350 BlueTEC 4MATIC Euro 6) του 2016 που δοκίμασε, διέθετε 8 παράνομα λογισμικά που χειραγωγούν τις εκπομπές ρύπων του αυτοκινήτου.

Η DUH αναφέρει πως δοκίμασε το εν λόγω μοντέλο με τον εξακύλινδρο 3,0-λιτρο OM642 diesel κινητήρα τόσο στο εργαστήριο, όσο και σε πραγματικές συνθήκες στον δρόμο, όπου διαπίστωσε πως εξέπεμπε οξείδιο του αζώτου 500% πάνω από το νόμιμο όριο σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης.

1

Έξι από τα 8 λογισμικά σχετίζονται με τον καταλυτικό μετατροπέα SCR και έχει σκοπό να μειώσει τις εκπομπές του οξειδίου του αζώτου. Ένα από τα λογισμικά “μειώνει σημαντικά” την ποσότητα AdBlue που εγχέεται στον καταλύτη για να μειώσει τις εκπομπές, ενώ τρία από αυτά εξαρτιούνταν από έναν “παράγοντα γήρανσης” που μειώνει σημαντικά τα όρια στα οποία ενεργοποιούνται τα παράνομα λογισμικά. Τα δύο από αυτά ξεκινούν να λειτουργούν μετά από λίγες μόνο χιλιάδες διανυθέντα χιλιόμετρα, μόλις το 1% του αναμενόμενο κύκλου ζωής του αυτοκινήτου, ενώ το άλλο ενεργοποιείται στο 20% του αναμενόμενου κύκλου ζωής του αυτοκινήτου. Δύο από τα λογισμικά συνδέονται με το σύστημα ανακύκλωσης των καυσαερίων του οχήματος.

2

Σύμφωνα με την DUH η Mercedes που μέχρι σήμερα αρνούνταν πως χρησιμοποιούσε παράνομα λογισμικά σε diesel αυτοκίνητα της που πουλήθηκαν στην Ευρώπη, έχει ήδη κυκλοφορήσει αναβαθμισμένο λογισμικό που καταργεί τα παράνομα λογισμικά, αλλά αυτό δεν την κάνει λιγότερο ένοχη, μιας και απέκρυψε το γεγονός. Γι’αυτό και η DUH ζητά από την Mercedes να αποζημιώσεις τους ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων μοντέλων.

3Η DUH αναφέρει πως:

Τα λογισμικά που βρέθηκαν ενεργοποιούνται σε καταστάσεις οδήγησης που είναι κοινές σε συνθήκες χρήσης δρόμου. Ακόμη και υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης, τουλάχιστον ένα λογισμικό σχεδόν πάντα αποτρέπει ενεργά τη βελτίωση των εκπομπών, ακόμα κι αν δεν είναι απαραίτητη η λειτουργία του για την προστασία του κινητήρα. Αυτό μειώνει σημαντικά την ποσότητα του AdBlue που εγχέεται, η οποία απαιτείται για την εξουδετέρωση των οξειδίων του αζώτου στον καταλυτικό μετατροπέα SCR. Ομοίως, μειώνεται ο ρυθμός ανακυκλοφορίας καυσαερίων. Ως αποτέλεσμα, το κανονικά αποτελεσματικό υλικό επεξεργασίας καυσαερίων συχνά αποδίδει μόνο ένα κλάσμα της δυνητικής του ικανότητας και το όχημα εκπέμπει άσκοπα μεγάλες ποσότητες οξειδίων του αζώτου.

Από νομικής άποψης, η πραγματική κατάσταση είναι σαφής. Η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η Daimler έχει εγκαταστήσει σε μεγάλο αριθμό μη εξουσιοδοτημένα λογισμικά που παραβιάζουν σαφώς την ισχύουσα νομοθεσία. Οι θιγόμενοι καταναλωτές έχουν πλέον προφανές δικαίωμα αποζημίωσης. Άλλωστε τους έχει πουληθεί ένα ελαττωματικό αυτοκίνητο για το οποίο πλήρωσαν το πλήρες τίμημα αγοράς. Νομικά, αυτό μπορεί να θεωρηθεί απάτη που διαπράχθηκε όχι μόνο κατά του περιβάλλοντος αλλά και κατά των καταναλωτών.

4Απαντώντας στους ισχυρισμούς, η Daimler εξέδωσε μια δήλωση, υποστηρίζοντας:

Τα λογισμικά που περιγράφονται στην έκθεση της DUH είναι γνωστά. Κατά την άποψή μας, αυτά δεν πρέπει να αξιολογηθούν ως παράνομα αφού λειτουργούν στην αλληλεπίδραση και στο γενικό πλαίσιο του εξαιρετικά περίπλοκου συστήματος ελέγχου εκπομπών του κινητήρα.

5Και συνεχίζει:

Η συντριπτική πλειονότητα των αποφάσεων σε γερμανικά περιφερειακά δικαστήρια και ανώτερα περιφερειακά δικαστήρια συνεχίζουν να είναι υπέρ της Daimler: Στο 95% περίπου των υποθέσεων, τα δικαστήρια αποφασίζουν υπέρ της εταιρείας. Σε επίπεδο περιφερειακών δικαστηρίων, υπάρχουν περισσότερες από 15.500 αποφάσεις που απορρίπτουν αγωγές υπέρ της εταιρείας.

Μόνο σε περίπου 900 περιπτώσεις ήταν η απόφαση εναντίον της εταιρείας. Υπάρχουν τώρα περίπου 900 αποφάσεις υπέρ μας στα ανώτερα περιφερειακά δικαστήρια και μόνο τρεις αποφάσεις εναντίον μας.